![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het zou best wel eens kunnen dat de bazen van die TV stations, en zij niet alleen, dialekt associëren met een lage sociale status en gebrek aan opleiding en beschaving. Toch vinden velen het spijtig dat het dialekt zou verdwijnen, maar diezelfden spreken het niet tegen hun kinderen. De anderen moeten er maar voor zorgen dat het dialekt niet verdwijnt. Dat is dus een zeer ambivalente positie. En zodoende kom ik ertoe de vraag te stellen of er voor de regionale TV zenders geen 'opvoedkundige taak' is weggelegd om het verdwijnen van de dialekten de pas af te snijden voor het te laat is. (Een beperkt aantal) uitzendingen in het dialekt verplicht maken dus. Een soort tegenbeweging te vergelijken met de opvoedkundige taak van de staatsomroepen. En dat betekent dus politieke beslissingen nemen tot zelfs het (her)invoeren van het dialekt op school. Want één ding is duidelijk: �*ls men de dialekten wil redden, d�*n dringen zich dergelijke maatregelen zich absoluut op. Maar misschien wil men dat niet? Mijn punt is: men moet weten wat men wil en daaruit dan de passende beleidsmatige konsekwenties trekken. Maar ik maak me geen illusies: het redden van de dialekten zal nooit de politieke agenda halen. Het redden van het Nederlands te Brussel haalt zelfs niet eens de politieke agenda, zelfs niet bij zg. Vlaams-nationale partijen.... http://forum.politics.be/showthread.php?t=173954 Ach, deze wereld wordt geregeerd door kultuurbarbaren. ![]() „Jede Region liebt ihren Dialekt, sei er doch eigentlich das Element, in welchem diese Seele ihren Atem schöpfe.“ (Johann Wolfgang von Goethe, maar dat is echter lang geleden....)
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 oktober 2013 om 15:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan heeft Doomy ongelijk met zijn bewering dat dialect in West-Vlaanderen een herleving kent en dat het als normaal en noodzakelijk wordt gezien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe zou dat concreet moeten gaan? Hoe ga je dan om met gezinnen die dat bepaald dialect niet spreken, maar een ander? Stel dat we het Kortrijks stadsdialect invoeren, wat moeten kinderen dan doen die Bissegems praten? Dialecten kunnen alleen overleven door de sprekers: die moeten het van generatie op generatie doorgeven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het ABN-kaartje op de speelplaats ed., weet ge nog wel? Bestaat dat nu nog trouwens? Dat heeft allemaal de dialekten in het verdomkoekje geduwd en een negatieve perceptie gewekt. Een omgekeerde politiek zou natuurlijk ook kunnen. Maar ach, het dialektkalf is verdronken in een put van pseudointellektueel snobisme. En dat laatste, dat is de ware reden waarom mensen het niet meer doorgeven aan hun kinderen, niet een liefde voor het Standaardnederlands, maar materialistische overwegingen van sociale status en aanzien. Eingenlijk net dezelfde reden waarom Vlamingen te Brussel hun kinderen naar de Franstalige scholen stuurden en nog steeds sturen. En het spijtige en ironische daarbij is dat dat allemaal verpakt wordt met de beste motieven, men wil toch het béste voor zijn kinderen, nietwaar.....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 oktober 2013 om 19:35. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ge beweert dan wel dat dat geen succes is, maar het is wel een vorm van erkenning dat bijdraagt tot het plaatsen van dialekten in een minder ongunstig daglicht. Helaas, too little, too late.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 oktober 2013 om 19:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik de ene stem mag geloven, dan vinden mensen dialect positief. Er is sprake van een opleving; er wordt meer en meer dialect gesproken; mensen vinden het enig; enzovoort. Aan de andere kant lees ik nu bij u dat schijnbaar een groot deel van de bevolking met een negatieve beeldvorming over het dialect rondloopt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Was het trouwens maar waar dat ze op AN hadden overgeschakeld... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=K6ndJz6ohz8 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als je het taalgebruik van de Vlamingen observeert, merk je dat ze een regionale tongval niet problematisch vinden. AN wordt in Vlaanderen eerder met een negatief gevoel beladen, als zijnde een onnatuurlijke, onechte, vreemde, houterige boekentaal. Dat is de tragiek van de Vlaming - en waar van Doomy een mooi voorbeeld van is - die schrik heeft van de eigen cultuurtaal en die uit onkunde en onvrede negatief benadert.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Op een schaal van 1 tot 10 waarbij dialekt een waarde 0 heeft en AN een waarde 10, geef ik tussentaal een waarde 9. Tussentaal staat echt niet tussen beide op 5. Waar zei ik ook alweer dat tussentaal zijn naam gestolen heeft? Citaat:
Men zal niet meer weten hoe dialekt precies klonk, tenzij men in de geluidsarchieven duikt. (In het Duitse taalgebied heeft zich die betekenisverschuiving reeds voorgedaan. Mundart en Dialekt zijn synoniemen geworden, terwijl vroeger Mundart eigenlijk accent betekende. Indien men nu in Duitsland spreekt met een accent, maar desondanks Hoogduits, wordt dat verkeerdelijk betiteld als dialekt.)
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 oktober 2013 om 22:04. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En daarna zal het de beurt aan Antwaarps zijn :
http://www.youtube.com/watch?v=xCUef_NmcP4 |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 oktober 2013 om 22:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2. Ge hebt het over een regionale tongval versus AN. Het ging echter over dialekt versus AN. En als ik hier dialekt spreek heb ik echt het gevoel dat ik tegen de stroom moet inroeien. Dat vraagt echt wel moed en is niet zo vanzelfsprekend. 3. Hetzelfde hebt gij mij ook reeds verweten. Maar heb geen schrik van mijn eigen kultuurtaal en ben niet onkundig op dat vlak. Onvrede? Ja! Over het verloren gaan van een eeuwenoud immaterieel kultureel patrimonium, d�*t natuurlijk wel. 4. Maar waarom stelt ge niet dat Doomy ergens een punt heeft in de plaats van met hem in de clinch te gaan? Gij als taalminnaar spreekt toch ook dialekt met uw kinderen. Bij U is het zoals bij mij geen of/of keuze maar een en/en keuze.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 oktober 2013 om 22:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
http://taaltelefoon.vlaanderen.be/nl...lt.asp?fid=504 Kortom: AN met een paar eigenaardigheden. En uiteraard regionaal wat gekleurd.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 oktober 2013 om 23:17. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Omdat hij een tegenstelling creëert die er geen is, nl. zijn verbeten aanval op onze standaardtaal uit een misbegrepen liefde voor het dialect.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waar valt hij de standaardtaal aan?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |