Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 september 2004, 19:05   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Wat enkel individuen zeggen interesseert me niet, toon maar aan waar dit stond in het VU programma. Want dit stond er al sinds 1973 niet meer in.
Nergens en nooit heeft de VU haar standpunt over amnestie herzien. Misschien stond het niet meer in het programma als dusdanig, maar nooit heeft de VU haar vroegere eis ingetrokken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 19:06   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Als je gisteren Hugo Schiltz in het programma Mise au Point (RTBF) zou gehoord hebben, zou je ook begrepen hebben waarom hij zich zo uitdrukkelijk tegen amnestie keert maar wel voor eerherstel pleit. En met dat laatste heb ik in het geval van spijtoptanten ook geen probleem mee.
Is Hugo Schiltz dan bij de N-VA? Alweer wat nieuws... Spirit beschouw ik heus niet als de opvolger van de VU. Hoogstens een wat aangekomen kloon van ID21.
Oud 6 september 2004, 19:08   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlos
Daarom ook, NOOIT AMNESTIE ! Geen pardon !
Mij best. Dan staat de Belgische staat als enige in heel Europa bekend als de meest haatdragende staat. Als enigste heeft België immers geen amnestie verleend. Zelfs Franco verleende na de Spaanse Burgeroorlog heel velen gratie en amnestie. Meer zelfs, hij liet een enorm nationaal monument oprichten waar soldaten van beide zijden werden begraven. Blijkbaar was een dictator dus heel wat toleranter en vergevingsgezinder dan de Belgische staat, wat wel duidelijk maakt waar België eigenlijk staat.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 6 september 2004 om 19:09.
Oud 6 september 2004, 19:08   #64
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Is Hugo Schiltz dan bij de N-VA? Alweer wat nieuws... Spirit beschouw ik heus niet als de opvolger van de VU. Hoogstens een wat aangekomen kloon van ID21.
Seffens ga je nog beweren dat Schiltz nooit bij de Volksunie is geweest

Hij was niet alleen de voorzitter maar ook nog minister en bovendien ook nog minister van staat.

Laatst gewijzigd door thePiano : 6 september 2004 om 19:09.
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 19:09   #65
carlos
Banneling

Standaard

En nu beginnen zichzelf te verscheuren ... Voor mij, VB,NV-A, VU, Spirit, allemaal dezelfde pot ...
carlos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 19:10   #66
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
De verschillende aanvallen uitgaande van de Blokkerslezers of zelf NV-A.lezers bewijzen
met klem dat ik gelijk heb. Dese erfgenamen van Staf De Clercq en tutti quanti hebben
geen elk berouw voor de daden van hun meester in ideologie, Staf De Clerck, Hendrik Elias en anderen... Daarom ook, NOOIT AMNESTIE ! Geen pardon !
u weet niet eens wat er gebeurt is (na de oorlog), dus zou u best een toontje lager zingen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 19:11   #67
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En nu beginnen zichzelf te verscheuren ... Voor mij, VB,NV-A, VU, Spirit, allemaal dezelfde pot ...
Carlos brave borst, mag ik weten in welk onderdeel van het verzet jij bent geweest in de oorlog (niet erna hé )?
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 19:12   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Seffens ga je nog beweren dat Schiltz nooit bij de Volksunie is geweest
De Schiltz van nu is niet die van vroeger tijden. Ondertussen heeft Schiltz een hele evolutie doorgemaakt en veel zaken waarvan hij vroeger heilig overtuigd was, nu overboord gegooid. Iedereen herinnert zich bijvoorbeeld nog de beelden waarop te zien was hoe Schiltz koppig bleef zitten, nadat men op een nog eensgezinde VU-congres de noodzaak van Vlaamse onafhankelijkheid beklemtoond. De VU'ers stonden recht voor een staand applaus; Schiltz bleef als enige zitten, mokkend en zuur kijkend. Daarna stapte hij over naar Spirit, een partij die nog nauwelijks als een Vlaamsnationale partij kan catalogiseerd worden. Daarna werd Schiltz Minister van Staat... de ultieme beloning voor het weggooien van zijn vroegere overtuigingen.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 6 september 2004 om 19:13.
Oud 6 september 2004, 19:17   #69
thePiano

Standaard

Citaat:
De Schiltz van nu is niet die van vroeger tijden. Ondertussen heeft Schiltz een hele evolutie doorgemaakt en veel zaken waarvan hij vroeger heilig overtuigd was, nu overboord gegooid. Iedereen herinnert zich bijvoorbeeld nog de beelden waarop te zien was hoe Schiltz koppig bleef zitten, nadat men op een nog eensgezinde VU-congres de noodzaak van Vlaamse onafhankelijkheid beklemtoond. De VU'ers stonden recht voor een staand applaus; Schiltz bleef als enige zitten, mokkend en zuur kijkend. Daarna stapte hij over naar Spirit, een partij die nog nauwelijks als een Vlaamsnationale partij kan catalogiseerd worden. Daarna werd Schiltz Minister van Staat... de ultieme beloning voor het weggooien van zijn vroegere overtuigingen.
Ja inderdaad, dat klopt, Schiltz komt van ver. Ik heb trouwens ook nog ooit (1967) voor amnestie betoogt, tot ik me begon te verdiepen in die kwestie. Nu is het natuurlijk njet over de hele lijn.

Daaraan zie je hoe belangrijk het is dat de mensen volledig worden geïnformeerd ipv halve waarheden en hele leugens. En dat spreek ik wel echt uit persoonlijke ervaring. Blijkbaar heb jij het daar moeite mee dat mensen tot inkeer komen en inzien dat ze fout waren.
Oud 6 september 2004, 19:26   #70
johan
Provinciaal Gedeputeerde

johan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar johan
Standaard

Citaat:
Ja inderdaad, dat klopt, Schiltz komt van ver. Ik heb trouwens ook nog ooit (1967) voor amnestie betoogt, tot ik me begon te verdiepen in die kwestie. Nu is het natuurlijk njet over de hele lijn.

Daaraan zie je hoe belangrijk het is dat de mensen volledig worden geïnformeerd ipv halve waarheden en hele leugens. En dat spreek ik wel echt uit persoonlijke ervaring. Blijkbaar heb jij het daar moeite mee dat mensen tot inkeer komen en inzien dat ze fout waren.
U collaboreert dus reeds sinds 1967 met de belgische bezetter van Vlaanderen ? Pleegt U geen verraad aan de idealen van uw jeugd ?

johan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 19:28   #71
Fieseler

Standaard

Citaat:

Zoals ik al eerder verklaarde ben ook ik tegen het vragen van amnestie.

Mijn vader vertelde mij hoe fier de Engelse krijgsgevangenen zwaarvermoeid en hongerig vorbijmarcheerden in '40.
Dezelfde inherente fierheid en discipline bij de verslagen wehrmachters en Volkssturmers in '44.

Waarom moeten onze verslagen jongens dan amnestie eisen van dit oportunistische establishment.

Waarschijnlijk vergeef ik het mezelf nooit maar hier heeft thepiano een punt.
Oud 6 september 2004, 19:31   #72
thePiano

Standaard

Nu, je kan van Hugo Schiltz zeggen wat je wilt, maar wat ik me wel herinner van Schiltz, en dat zou jullie Zwart Blokkers toch moeten verheugen, dat is dat Schiltz gedurende de periode dat hij minister was in de Federale Regering, ettelijke honderden -zoniet duizenden- dossiers van collaborateurs persoonlijk voor gezorgd heeft dat hen in alle stilte eerherstel werd verleend. Die honderden gezinnen hebben dankzij Schiltz terug een normaal leven gekregen, daar waar honderden betogingen voor amnestie helemaal niks opgeleverd hadden.

Ik was goed geplaatst om dat te weten vermits ik in die periode ook bij de VU zat en nog op kieslijsten van de VU in Deurne heb gefungeerd. Totdat ik nav het Egmontpakt, Lode Claes (VU-senator) ben gevolgd in de oprichting van de VVP.

Laatst gewijzigd door thePiano : 6 september 2004 om 19:40.
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 20:01   #73
Fieseler

Standaard

Citaat:
Nu, je kan van Hugo Schiltz zeggen wat je wilt, maar wat ik me wel herinner van Schiltz, en dat zou jullie Zwart Blokkers toch moeten verheugen, dat is dat Schiltz gedurende de periode dat hij minister was in de Federale Regering, ettelijke honderden -zoniet duizenden- dossiers van collaborateurs persoonlijk voor gezorgd heeft dat hen in alle stilte eerherstel werd verleend. Die honderden gezinnen hebben dankzij Schiltz terug een normaal leven gekregen, daar waar honderden betogingen voor amnestie helemaal niks opgeleverd hadden.

Ik was goed geplaatst om dat te weten vermits ik in die periode ook bij de VU zat en nog op kieslijsten van de VU in Deurne heb gefungeerd. Totdat ik nav het Egmontpakt, Lode Claes (VU-senator) ben gevolgd in de oprichting van de VVP.
Dus als ik het goed begrijp ben jij dus een zwarte die tot inkeer is gekomen en amnestie heeft gekregen.
Oud 6 september 2004, 20:03   #74
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Dutroux heeft wettelijk uitzicht op vrijlating. Horion ook.
De huisvader die, om zijn gezin te voeden, aansloot bij de burgerwacht, niet.
De student die, gedreven door christelijk idealisme, met de zegen van de roomse kerk, naar het oostfront trok, niet.

Deze mensen noemen zich beschaafd!
Ik huiver bij de vaststelling dat er nog beesten zijn onder ons, de naam 'mens' niet waardig. Die niet kunnen denken, feiten en gebeurtenissen in hun historisch kader plaatsen en haat prediken, als ware het de nieuwe bijbel.
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 20:05   #75
Forend
Burger

Forend's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Ik huiver bij de vaststelling dat er nog beesten zijn onder ons, de naam 'mens' niet waardig. Die niet kunnen denken, feiten en gebeurtenissen in hun historisch kader plaatsen en haat prediken, als ware het de nieuwe bijbel.
Fallen Fallen is Babylon, the world has become a dwelling place of demons!

"Social dialogue, employment and territories. Towards a european politics of capabilities".

Het Volkslied || The Anthem

Laatst gewijzigd door Forend : 6 september 2004 om 20:06.
Forend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 20:15   #76
Koenraad Maesschalck
Banneling

Koenraad Maesschalck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zelfs Spirit?!?
Nochtans diegenen die collaboreren met uw geliefde België en de IJzertoren hebben verkwanseld omwille van het Belgisch manna. Manman, u hebt het wel serieus te pakken!
Koenraad Maesschalck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 20:19   #77
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De voorganger van de N-VA, de VU, heeft heel haar bestaan lang amnestie geëist. Moet ik dan ook concluderen, zoals u, dat dit bewijst welke militanten ze toen hadden???
Die militanten die TOEN bij de VU zaten (en amnestie eisten), zitten NU steevast, bij het blok .
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 20:22   #78
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Ik ben TEGEN Amnestie.
Er zijn teveel onschuldige mensen door de repressie aangepakt geweest om met amnestie de zaak door te spoelen.

Mensen die met wat we nu weten, nog altijd niet willen toegeven, dat het regime waar ze voor gevochten hebben totaal verwerpelijk is en verkeerd was moeten geen eerherstel of amnestie krijgen! Daar heb ik geen enkele compassie mee! Want deze zijn een schande en verantwoordelijk voor de Vlaamse strijder die niet het pad van het nazisme gekozen heeft, maar die wel ten onterecht zijn veroordeeld geweest en die ervoor gezorgt hebben, dat de Vlaamse beweging lang in de diepvriezer heeft mogen zitten!
Waar heb ik wel problemen mee zijn de 35.000 Vlamingen die hoogstwaarschijnlijk onschuldig zijn veroordeeld. Waarvan zelfs de kleinkinderen of kinderen nog altijd naast een benoeming grijpen omwille van die onterechte veroordeling.
Alleen al dat België het enigste land is die op krijgsprocessen de term 'burgerdood' kan inroepen, van verdachten waarvan men niets kan bewijzen, doet me al huiveren.

Het feit alleen al dat de Meeste Vlaams Blokkers hier blindelings het pad van de amnestie willen volgen, bewijst welke militanten ze momenteel heeft!!!
Ik stem geen N-VA, maar met die boodschap kan ik leven. 8)
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 20:25   #79
Koenraad Maesschalck
Banneling

Koenraad Maesschalck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Die militanten die TOEN bij de VU zaten (en amnestie eisten), zitten NU steevast, bij het blok .
Het is hier werkelijk om te schaterlachen vandaag!

Weet u wie ondermeer op de Staf De Clercq-herdenking een toespraak zal houden? Bob Maes, één van de grondleggers van de VMO, en tot op de dag van vandaag overtuigd N-VA lid!!! 8)
Koenraad Maesschalck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 20:27   #80
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler
Dus als ik het goed begrijp ben jij dus een zwarte die tot inkeer is gekomen en amnestie heeft gekregen.
Nee, je begrijpt het verkeerd, maar ik doe niet eens de moeite om het je uit te leggen.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be