![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Burger
|
![]() @ Jan v.d. Berghe:
Citaat:
[/quote] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |||||
Burger
|
![]() @ Jan v.d. Berghe:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De verspreiding van het Engels kende 3 facetten: - Koloniale ( British empire) - Politiek-culturele (USA) - Communicatietechnologie Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||||||
Burger
|
![]() @ Jan v.d. Berghe:
Citaat:
Citaat:
Denk je dat dit op 6 december realiteit zal worden? Kom he. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Over Frans zwijg je nu plots, waarom? Citaat:
Die beweegredenen zijn trouwens JOUW beweegredenen. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Europees Commissaris
|
![]() De werkelijke beweegredenen om het Esperanto te verkiezen boven het Engels zijn volgens mij heel duidelijk.
1. Esperanto is een onafhankelijke taal in elke zin! 2. Engels is gekend als de moedertaal voor een bepaalde groep mensen, zij hebben dus een voordeel bij het gebruik van deze taal en dit zorgt voor ongelijkheid. 3. Esperanto zou in principe door elke taalgemeenschap even gemakkelijk aan te leren moeten zijn, dit in tegenstelling tot het Engels. Ik verdedig noch het Esperanto, dat ik niet ken, noch het Engels. Maar geef gewoon 3 punten die het gebruik van Esperanto boven het Engels kunnen rechtvaardigen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Burger
|
![]() TomB schreef:
Citaat:
Dit is een indicatie van hoe je best een taal leert: -Niet door op school woordjes van buiten te leren, dito grammaticale wetten. -Wel op de manier waarop een kind zijn moedertaal leert, in een realistische omgeving, waar de taal slechts een middel is om met de wereld rondom je te communiceren eerder dan een doel op zich. Met native speakers rondom je gaat dit dus het beste lukken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Burger
|
![]() NieuwGrieks, Arabisch, Turks, Frans, Esperanto, hottentots....
We hebben hier al een bont Allegaartje gehoord, zoveel mensen er zijn ,zoveel meningen zijn er. Dat is nu duidelijk geworden. Ik heb destijds volgende criteria aangehaald voor het Engels als wereldtaal: Citaat:
Hier scoort trouwens het Arabisch veel beter dan het Esperanto. Als Jan v.d. Berghe ooit hoopt van het Esperanto dezelfde feiten te kunnen vertellen raad ik hem ten zeerste aan van nul af een beschaving op te bouwen op pakweg de planeet Mars. Enige andere realistische kansen om het Engels naar de kroon te steken zie ik voor het Esperanto niet weggelegd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Burger
|
![]() @ Alpina:
Jouw 3 beweegredenen om het Esperanto als universele taal te beschouwen hebben we al vele malen eerder gehoord, met name van Jan v.d. Berghe. Vermeende neutraliteit en onafhankelijkheid, daar gaat het jullie dus om. Als je er eens goed over nadenkt is die onafhankelijkheid net het probleem van het esperanto, want het is nergens ingeburgerd. Onfhankelijk, dat wel, integenstelling tot het Engels dat zich in vele vakgebieden verankerd heeft en dus niet meer onafhankelijk is. Maar daar zit nu net de grote troef van het Engels. Over het predikaat neutraal heb ik ook zo mijn twijfels. Immers, zelfs indien van de 6 miljard mensen enkel ik me nog zou blijven verzetten tegen het Esperanto, dan is deze taal mathematisch-statistisch nog steeds niet strikt neutraal. Maar ik denk dat ik hier niet alleen sta, en weet me gesteund door veel meer mensen dan dat jullie aanhang telt, en dit om PRAKTISCHE redenen, niet vanuit een utopisch geloof in die perfecte wereld waar iedereen gelijk en tevree is en esperanto praat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik zeg het nog eens, ik zelf verkies het Engels omdat ik het al ken!! Ik trachte enkel duidelijk te maken waar het Esperanto beter kan doen dan het Engels!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Vreemdeling
|
![]() Zou het om PRAKTISCHE redenen niet beter geweest zijn de Amerikaanse dollar als Europese eenheidsmunt aanvaard te hebben?
Zou het om PRAKTISCHE redenen niet beter zijn dat de Europese landen zich gewoon aansluiten bij de VS (want de sterkste, de grootste, de rijkste, de mooiste ...)? Mensen die collaboreren met de bezetter doen dat dikwijls ook om PRAKTISCHE redenen. Pleiten voor pragmatisme in deze, staat voor mij dan ook gelijk aan pleiten voor heulen met de taalkundig-culturele bezetter. "Kan iemand mij uitleggen waarom de taal van de grote bedrijven ook de taal van de democratie zou moeten zijn?" (Geert van Istendael in "Deus ex machina, nr 100) |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Vreemdeling
|
![]() "Vermeende neutraliteit en onafhankelijkheid, daar gaat het jullie dus om."
Waar het ons om gaat is: "democratie". Ofwel ga je uit van het democratisch principe van de gelijkwaardigheid en de gelijkgerechtigheid van alle talen, culturen en burgers, ofwel ga je uit van de wet van de jungle, met name: het recht van de sterkste. De junglewet leidt tot discriminatie tussen eersterangsburgers (zij die overal hun moedertaal kunnen spreken) en gewone burgers die toevallig op de verkeerde plaats geboren zijn, waardoor ze zwaar moeten investeren (tijd, geld en energie) om de taal van de nieuwe Übermenschen, in het beste geval, tot op near-native niveau te leren. (Waartoe "het recht van de sterkste" overigens nóg aanleiding kan geven, zal je zeer waarschijnlijk binnenkort in Irak kunnen vaststellen.) Bovendien vind ik dat je onderscheid moet maken tussen de begrippen:"belangrijkste wereldtaal" en "lingua franca". Deze begrippen hoeven elkaar niet te dekken. Ze hóren elkaar zelfs niet te dekken. Waarom zouden ze, voorlopig, niet naast elkaar kunnen bestaan: het Esperanto als democratische, eenvoudige en neutrale brugtaal voor de modale burger en het Engels als elitaire en op dit ogenblik belangrijkste (politieke, wetenschappelijke, economische, culturele ...)wereldtaal? De toekomst zal wel uitwijzen welke taal de bovenhand haalt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het kolonialisme? Ook Frankrijk was een belangrijke koloniale macht. En het VK was al over zijn koloniale macht heen, toen de Engelse taal echt als wereldtaal een rol ging spelen. De echte doorbraak van het Engels komt er door de rol die Amerika is gaan spelen op het wereldtoneel. En tussen haakjes: geopolitiek is niet hetzelfde als politiek. Er is wel een nuance. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het is echter wel zo dat het enkel aanwerven van native speakers een discriminerend effect heeft. Als je er rekening mee houdt dat onze vriend hier een leraar is met niet engelse moedertaal, is zijn opinie dus meer dan begrijpelijk. De discussie of Engels nu een wereldtaal is of niet is nogal overbodig: Als het Engels de wereldtaal nog niet is, is ze onweerlegbaar de taal die er momenteel het dichts bijstaat. De redenen die daartoe leiden doen er niet toe. Nu zit je met een kip en ei situatie: Als we de native speakers aanwerven om Engels aan te leren discrimineren we, als we ze niet aannemen en het Engels negeren als wereldtaal beknotten we onze huidige economische kansen in de wereld. In die optiek zou het als oplossing niet te slecht zijn om het Esperanto op te nemen in lessenpaketten. Je moet er niet op rekenen dat de huidige wereld dit gaat opnemen. De praktijk uit de invoering van het metriek systeem leert ons dat de zakenmensen/vakmensen het Engels nog voor generaties zullen gebruiken. Op lange termijn kan men er echter voor zorgen dat er een evolutie volgt naar een echt neutrale taal. U merkt dat ik het niet 100% eens ben met de andere stemmen naar het Esperanto toe. Toch vind ik het niet slecht om me bij deze vrienden hun opinie aan te sluiten. Laat hen maar veel lawaai maken en keet schoppen over Esperanto in de EU. Na genoeg tijd en met genoeg stemmen komt er dan een oplossing.
![]() |
![]() |
#76 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Veel mensen zijn niet op de hoogte van het bestaan van het Esperanto. Bijgevolg is maar moeilijk te stellen dat ze de redenen die aan de basis liggen van die plantaal zouden afwijzen. Ik stel dat ook bij mijn collega's vast. Nog velen vragen me verbaasd: "Wat is dat eigenlijk?" Informeren is altijd de boodschap. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij het aanleren van een vreemde taal is het daarbij belangrijk te verwijzen naar de eigen moedertaal opdat men zo bewust wordt van de andere mechanismen in de aan te leren taal. Wie een taal wil leren moet weldegelijk woordjes leren (woordjes "stampen"), dat is nu eenmaal het begin van het taalonderricht. Pas nadat een goede basis werd opgebouwd, gebeurt de woordenschatverrijking door actieve en passieve taalbeheersing. En wie meent dat spraakkunst allemaal niet hoeft, vergist zich al evenzeer. Ofwel leert men bijvoorbeeld werkwoordsvervoegingen a.d.v. modellen (gestructureerd), ofwel wordt het een vallen en opstaan (en met ongelooflijk veel missers) wanneer men de zaak zelf moet vinden. Talenknobbels kunnen dat laatste wel, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Moedertaalsprekers bij het taalonderwijs betrekken geeft slechts een minimale meerwaarde, nl. een diepere kennis van de te onderwijzen taal. Bij gevorderden kan dit dan ook nuttig zijn (bij volwassenen bijvoorbeeld mensen die al vier, vijf jaar een taal in avondschool hebben gestudeerd). Daarvoor is er geen meerwaarde, tenzij die moedertaalsprekers tevens de taal van hun leerpubliek grondig kennen en kunnen. In bovenstaand geval betekent dat dan ook dat Engelssprekenden de taal van het gastland grondig beheersen vooraleer ze aangeworven worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het schrijven van een taal is ook actieve kennis tussen haakjes. Wie een taal goed en vlot weet te schrijven, kan die eveneens spreken. Immers, het denken bij het schrijven verloopt op eenzelfde manier als het spreken. Moet u echter bij het schrijven voortdurend grijpen naar een woordenboek of is men slechts in staat rudimentaire zinnen te schrijven (die wel correct zijn), dan kan men moeilijk beweren dat men een taal goed kan schrijven. Passieve kennis bestaat uit begrijpen (mondeling en schriftelijk); actieve uit schrijven en spreken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de Middeleeuwen alsook heel de Renaissanceperiode (en nog lang erna) wordt het hoger onderwijs bijna uitsluitend in het Latijn gevoerd. Bijvoorbeeld, in Leuven wordt tot aan de inval van de Fransen uitsluitend in het Latijn gedoceerd. En toen onder Willem I de universiteit weer wordt opgericht, is het Latijn er ook weer van de partij (enkel voor de colleges over moderne talen werd respectievelijk Frans en Nederlands gebruikt). Tot in de 18e eeuw is het Latijn de taal van het hoger onderwijs (en dan heb ik het nog niet over de vele colleges waarin ook nog in het Latijn werd gedoceerd). Dat het Latijn in de Middeleeuwen dé letterkundige taal was, daar moet geen uitleg bij. Een vergelijking tussen het niet-Latijns letterkundig materiaal en het Latijns materiaal, leert onmiddellijk de primauteit van het Latijn in die periode. Slechts met de Renaissance wordt er literair meer en meer in de volkstalen gewerkt. En over het Latijn als kerktaal (buiten de liturgie zelf) moeten we ook al niet veel woorden aan vuil maken. Bijna alles wat godgeleerdheid en wijsbegeerte aanhing stond geboekstaafd in het Latijn. En de Kerk communiceerde zelfs met de vorsten in het Latijn. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Minister-President
|
![]() zij het dan in een zwaar verbasterd latijn dat bijna alleen nog de woordenschat gemeen had met het Latijn uit de tijd van Cicero.
|
![]() |
![]() |