Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 september 2014, 16:59   #61
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 Bekijk bericht
Wat ongelooflijk tendentieus en dwaas artikel is dit eigenlijk weer...

1/ Om te beginnen spreekt men in de eerste alinea over de 'SC90'. Dat is een prototype waarvan nog helemaal niet zeker is dat die ooit in productie komt, en als die ooit in productie komt zal dit toch om marginale aantallen gaan aangezien het om een enorm nicheproduct gaat.

2/ Als het weldegelijk om de XC90 gaat in plaats en niet de SC90, dan is dat ook niet meer dan logisch dat die in Zweden gemaakt wordt, aangezien zijn voorganger daar ook werd geassembleerd.

3/ Het lijkt mij nogal logisch dat men de Zweedse fabriek éérst van die nieuwe technologie (Scale Flexible Architecture die blijkbaar als SPA wordt afgekort... ) voorziet, aangezien de modellen die daar gemaakt worden (XC90, S80 en V70) ook de oudste zijn en éérder een opvolger zullen krijgen dan de modellen die in Gent gebouwd worden (V50 en XC60). Bovendien staat in het Knack-artikel overduidelijk dat die technologie dient voor 'de grote modellen'... En laat Volvo Gent nu net de fabriek zijn waar ze de 'kleine' modellen maken...

Dus weer véél geroep en getier, relnichterij en dwaze conclusies voor iets wat in wezen volkomen logisch is.
Dank voor de toelichting.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2014, 17:03   #62
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
De loonkost is fors beginnen stijgen in 2001, toen de N-VA werd opgericht.
Ja en dan? NVA zat in de vorige Vlaamse legislatuur toch ook in de regering?
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2014, 18:21   #63
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Ja en dan? NVA zat in de vorige Vlaamse legislatuur toch ook in de regering?
In het zuiden vinden ze het niet zo leuk dat iets waarover zij mee een zeg in hebben, in een Vlaams regeerakkoord zou komen te staan.
Ze zouden het nog minder leuk vinden dat we hen zouden vragen om op het federale niveau dat Vlaams akkoord uit te voeren.
Oud 5 september 2014, 18:53   #64
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Veel zever van Demonen, weinig feiten.
Vriend van mijn zoon heeft er zonet zijn vakantiejob gedaan. Keihard werken, zonder zever. Tempo is enorm. Maar : 14 euro per uur, plus ploegen premie, vraag van het bedrijf : willen jullie alle dagen 2 u overuren doen ? Uiteraard wilden die jonge gasten dat !
25 dagen keihard gewerkt, 4000 euro bruto. 22 jaar
Lijkt me niet echt een bedrijf dat wil weglopen...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2014, 11:22   #65
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Donkere onweerswolken boven Volvo Gent
De nieuwe SC90 wordt in het Zweedse Torslanda gebouwd, de enige Volvo-fabriek die is uitgerust om de SPA-technologie toe te passen. Een toezegging in de richting van de fabriek in Gent is er (nog) niet en dat doet vragen rijzen. Zonder de SPA-technologie kan Gent bijvoorbeeld de opvolger van de XC60 niet bouwen en die is nu goed voor de helft van de Gentse productie.

Bovendien is er de alarmerende uitlating van de Belg Geert Bruyneel in De Tijd van zaterdag jl. De voormalige directeur van Volvo Gent is nu verantwoordelijk voor alle fabrieken en zegt in het interview dat 'de Gentse vestiging nu nog efficiënter en goedkoper produceert maar als de Zweedse fabriek efficiënter gaat werken, moet Gent dat ook kunnen. Even competitief als Zweden is niet genoeg. Als de wereldwijde verkoop straks tegenvalt, zal Gent de duimen moeten leggen.'

Hij verwijst daarmee naar de loonhandicap van 15 procent tegenover de concurrentie. Die moet tegen 2015 verdwijnen, aldus Li Shufu eind 2013 bij zijn bezoek aan Gent. De regering reageerde met een loonlastenverlaging van 3,5 procent voor de hele autosector, maar volgens Geert Bruyneel compenseert die maatregel het verschil onvoldoende en zal de verlaging pas in 2019 haar volle effect hebben. Slaagt Volvo erin zijn verkoop spectaculair te verhogen in de richting van 800.000 auto's per jaar is er geen vuiltje aan de lucht voor de Gentse vestiging. Maar dat veronderstelt een doorbraak op de Amerikaanse markt. Vandaag verkoopt Volvo zo'n 60.000 auto's per jaar in de VS, of een fractie van de omzet van de Duitse premiummerken.

Met de XC90 rijdt Volvo een nieuwe toekomst tegemoet, maar niemand durft/kan zeggen hoe die eruit ziet.
http://www.knack.be/nieuws/auto/donk...=2764492794453

Volvo gaat zijn fabriek in Zweden NOOIT sluiten!!!
Volvo Cars is een merknaam die eigendom is van Geely samen met alle bedrijf assets van het vroegere Volvo. Volvo is dus Chinees.
De Chinezen beslissen dus imperiaal over de toekomst van Volvo in Europa in de wereld. De Zweden hebben geen enkel beslissingsrecht.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 6 september 2014 om 11:37.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2014, 11:49   #66
Thuleander

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Prachtig.
Hoe meer werklozen, hoe beter.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2014, 13:32   #67
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Prachtig.
Hoe meer werklozen, hoe beter.
Ja, we weten ondertussen wel hoe uw ideaal maatschappijbeeld eruit ziet.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2014, 23:56   #68
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Veel zever van Demonen, weinig feiten.
Vriend van mijn zoon heeft er zonet zijn vakantiejob gedaan. Keihard werken, zonder zever. Tempo is enorm. Maar : 14 euro per uur, plus ploegen premie, vraag van het bedrijf : willen jullie alle dagen 2 u overuren doen ? Uiteraard wilden die jonge gasten dat !
25 dagen keihard gewerkt, 4000 euro bruto. 22 jaar
Lijkt me niet echt een bedrijf dat wil weglopen...
Mijnheer, heeft U ooit gehoord over het post traumatische stress syndroom?
Nou, dit doet zich op dit eigenste moment op grote schaal voor bij 10.000 mensen die direkt of indirekt voor Ford Genk werken.
Het betreft de mensen die over enkele weken definitief hun job verliezen.
Het ziekteverzuim is door dit syndroom boven de 60%.
Dit houdt in dat de uitzendkantoren in Midden-Limburg floreren.
Mijnheer, wist U dat er nog nooit zoveel job-studenten actief waren bij Ford en toelevering als afgelopen zomer?
Dit had alles te maken met het post traumatische stress syndroom.
Bij deze is uw analyse over het al dan niet weglopen van een bedrijf naar de prullemand verwezen.
Aangezien ik goed opgevoed ben weiger ik U een zeveraar te noemen.
Omdat ik het grootste gedeelte van mijn beroepsloopbaan actief was in de autosector hoop ik van harte dat mijn collega's van Volvo Gent nog vele vele jaren hun inkomen mogen verdienen in dit prachtig bedrijf. Maar zoals Steve Odell zei, dit is de man die Ford Genk sloot, "de reden van de sluiting ligt niet bij de mensen op de werkvloer, daar zijn wij zeer tevreden over" ...

Laatst gewijzigd door demonen : 6 september 2014 om 23:56.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2014, 00:17   #69
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Nou, dit doet zich op dit eigenste moment op grote schaal voor bij 10.000 mensen die direkt of indirekt voor Ford Genk werken.
Mijnheer, wist U dat er nog nooit zoveel job-studenten actief waren bij Ford en toelevering als afgelopen zomer?
Bij deze is uw analyse over het al dan niet weglopen van een bedrijf naar de prullemand verwezen.
Omdat ik het grootste gedeelte van mijn beroepsloopbaan actief was in de autosector hoop ik van harte dat mijn collega's van Volvo Gent nog vele vele jaren hun inkomen mogen verdienen in dit prachtig bedrijf. Maar zoals Steve Odell zei, dit is de man die Ford Genk sloot, "de reden van de sluiting ligt niet bij de mensen op de werkvloer, daar zijn wij zeer tevreden over" ...
Mijnheer, de dag dat u het zelfbeklag laat voor wat het is, is er misschien hoop voor u.
Blijf ondertussen maar rustig verder genieten van onze sociale zekerheid.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2014, 06:26   #70
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat me niet lachen. Zou je het niet beter het-kan-me-niet-meer-bommen-syndroom noemen?

Al dat zielepotig gedoe en zelfbeklag.
Heb jij op Genk bij je sollicitatie een contract of op je communiezieltje moeten beloven dat je uw vrijheid zou opgeven om ooit nog elders te gaan werken?
Neen, Ford heeft ook gebruik gemaakt van die vrijheid door haar kant van het contract op te zeggen.
Wat mij betreft had ze gewoon de opzegvergoeding moeten geven volgens de formule Claeys zoals voorzien.

"Het is een sociale ramp, meneer".
Maatschappelijk misschien wel, maar individueel niet meer dan eender welk andere persoon die zijn job verliest.
Maar zij kunnen niet het maatschappelijke aanhalen om er individueel meer uit te halen dan het arbeidsrecht voorziet, noch kunnen deze mensen piketten opzetten of kruispunten bezetten. Ze zouden snel weggeplukt worden.
Hoe maatschappelijk ze (werknemers en vakbonden) denken merk je aan het pleidooi om opzegvergoedingen belastingvrij te maken.
Oud 7 september 2014, 07:34   #71
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Wat mij betreft had ze gewoon de opzegvergoeding moeten geven volgens de formule Claeys zoals voorzien.
Mevrouw, wat uw mening is bij een collectief ontslag is niet relevant. Het zou van grote domheid betogen indien ontslagen werknemers niet het onderste uit de kan proberen te halen. Denkt U dat dit niet in kmo's gebeurt?
U zou dus niets doen, gewoon verder werken tot de sluiting en akkoord gaan met de wettelijke vooropzeg.
Mevrouw, ofwel bent U ambtenaar of uitkeringstrekker ofwel heeft U een zeer laag IQ. U heeft totaal geen voeling met het bedrijfsleven dus ga ik ervan uit dat U uitkeringstrekker zijt.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2014, 08:43   #72
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mevrouw, wat uw mening is bij een collectief ontslag is niet relevant.
Dat klopt. De door mij geventileerde mening verandert weinig aan het ontslag.

Citaat:
Het zou van grote domheid betogen indien ontslagen werknemers niet het onderste uit de kan proberen te halen. Denkt U dat dit niet in kmo's gebeurt?
Uiteraard. Alleen had Ford IMHO gewoon de gangbare regels moeten toepassen. Niet minder, maar ook niet meer.

Citaat:
U zou dus niets doen, gewoon verder werken tot de sluiting en akkoord gaan met de wettelijke vooropzeg.
Ah, moeten we dan toch de posttraumatische stress zo kaderen? Had ik gelijk?

Citaat:
Mevrouw, ofwel bent U ambtenaar of uitkeringstrekker ofwel heeft U een zeer laag IQ. U heeft totaal geen voeling met het bedrijfsleven dus ga ik ervan uit dat U uitkeringstrekker zijt.
De eerste twee al niet. Het laatste zou kunnen.
Oud 7 september 2014, 09:35   #73
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat klopt. De door mij geventileerde mening verandert weinig aan het ontslag.

Uiteraard. Alleen had Ford IMHO gewoon de gangbare regels moeten toepassen. Niet minder, maar ook niet meer.
Als men eerlijk is en hun vergoeding berekent volgens de formule Claeys dan zijn de vergoedingen min of meer gelijk.

Iemand met 20 jaar dienst kreeg min of meer 20 maanden zijn loon uitbetaald, met minder jaren dienst was de verhoudng zelfs beter dan met meer jaren dienst.

Trouwens in het land der blinden is eenoog koning , naast de mening van demonen zijn er nog vele andere meningen. Wat demonen doet met zijn eeuwige klaagzang helpt geen enkele werknemers daar verder, integendeel zelfs, men zou haast gaan denken dat ze allemaal zulke klagers en zagers zoals hem zijn.

Ford werknemers verdienen beter dan zo een doemprofeet die denkt in hun naam te (s)preken.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2014, 09:45   #74
Thuleander

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ja, we weten ondertussen wel hoe uw ideaal maatschappijbeeld eruit ziet.
Met braaf blijven werken en het parasitaire establishment blijven voeden met belastingen gaat hier niks veranderen nee.
Een vermits de gemiddelde Vlaming te lui is om te stoppen met werken en iets nuttigers te gaan doen, moet hij wat geholpen worden.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2014, 10:07   #75
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Als de Ford Fiesta fabriek in Keulen het kan halen van de Ford Fabriek in Craiova - Roemenie dan moet dat in Gent ook mogelijk zijn om concurrentieel te zijn als ze maar willen afstappen van het vakjesdenken van de vakbonden.

Als ze gaan reageren zoals in Genk waar het de arbeiders niks moest kosten... dan kan je er vast en zeker een kruis over maken.

In Keulen heeft geen enkele arbeider moeten inleveren op zijn loon, alleen op de verworven rechten werd er gesnoeid + nachtpost.
Leg uit?

Bemerking:
- Personeel Genk had 12% besparingen moeten slikken, gaande van niet betaalde pauze via afschaffing personeelsvervoer tot minder betaalde verlofdagen enz...
- Ford Keulen is de hoofdzetel van Europa.
- In Ford Keulen zitten de ingenieurs voor heel Europa.
- In Ford Keulen zit het distributiecentrum voor onderdelen voor heel Europa.
- In Ford Keulen zit Pilotplant (maken van prototypes).
Kortom niet vergelijkbaar met Genk of een andere vestiging.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2014, 10:08   #76
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ervaringsdeskundige, Ford Genk en toelevering.
Zolang de verkoop stijgt hoeft Volvo Gent niets te vrezen ... same for us.
Wij kregen de nieuwe modellen maar er was een clausule "dat dit niet gold bij verslechterde economische omstandigheden".
De loonkost die maar niet daalt (eis van de Chinese eigenaar en met die mannen sol je niet).
Dan de rechtstreekse concurrentie met het moederfabriek die je altijd verliest.
...
De hele geschiedenis herhaalt zich en als je het zelf heb beleefd ...
Hoe ervaringsdeskundige? Leg me dat eens uit?
Oud 7 september 2014, 10:09   #77
westdiep
Gouverneur

Standaard

Het getuigt van een seriueze minachting voor mensen die lijden aan het PTS disorder om zulk dossier daarmee te vergelijken.

Wat niet maakt dat het persoonlijk een groot drama zal zijn, maar door zulke vergelijkingen maak je het verhaal alleen maar ongeloofwaardiger met elk argument dat je uitvindt.
westdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2014, 10:10   #78
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fabianen Bekijk bericht
Heb nog altijd een dak boven m'n hoofd.
En dat wil zeggen ......?????
Oud 7 september 2014, 10:16   #79
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ziekteverzuim meer dan 60%
Dan wordt er geen enkele wagen meer gemaakt wegens gebrek aan deskundigen.

Heeft u bronnen die dit ziekteverzuim kunnen staven?
Ik heb zelfs geen weet van één interim-arbeid(er)(ster) bij Ford Genk, wel wordt er geput uit de shift die niet meer produceert, maar dit is om de vroegvertrekkers en het extra verlof op te vangen.
Oud 7 september 2014, 10:19   #80
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Laat me niet lachen. Zou je het niet beter het-kan-me-niet-meer-bommen-syndroom noemen?

Al dat zielepotig gedoe en zelfbeklag.
Heb jij op Genk bij je sollicitatie een contract of op je communiezieltje moeten beloven dat je uw vrijheid zou opgeven om ooit nog elders te gaan werken?
Neen, Ford heeft ook gebruik gemaakt van die vrijheid door haar kant van het contract op te zeggen.

"Het is een sociale ramp, meneer".
Maatschappelijk misschien wel, maar individueel niet meer dan eender welk andere persoon die zijn job verliest.
Maar zij kunnen niet het maatschappelijke aanhalen om er individueel meer uit te halen dan het arbeidsrecht voorziet, noch kunnen deze mensen piketten opzetten of kruispunten bezetten. Ze zouden snel weggeplukt worden.
Hoe maatschappelijk ze (werknemers en vakbonden) denken merk je aan het pleidooi om opzegvergoedingen belastingvrij te maken.
Het "extra" dat de mensen van Ford Genk eruit hebben kunnen halen is om mee te lachen.
Bruto oogt het zeer mooi, netto is het al een heel ander paar mauwen.
De lachende derde (de staat) gaat met heel veel lopen.
De Ford directie of de vakbonden kunnen nu nog steeds niet bereken hoeveel een arbeider netto meekrijgt. Van de vroeg verlaters is er ondertussen informatie losgekomen, 't is gene vette in het nette.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be