Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 november 2014, 13:53   #61
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Laten we de zaken even anders bekijken.

In Brecht staat een biogasinstallatie die aan 30 mensen werk bied.
Deze werkgelegenheid is volledige betaald door landbouwers.
Enkele maanden geleden is er in de Kempen een bedrijf opgestart voor het behandelen en verpakken van de meststoffen uit afval. Volledige betaald met geld van de initiatiefnemers.
Ik begin op een bedrijf dat volledig is bekostigd door mensen die inzitten met het milieu.
Mijnheer, een biogasinstallatie is zonder subsidies niet rendabel.
Indien die landbouwers geen subsidies meer krijgen, die kans is groot aangezien de Belgische Staat virtueel failliet is, dan ligt U op straat!

http://www.nieuwsblad.be/article/det...41028_01346764
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2014, 14:41   #62
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Laten we de zaken even anders bekijken.

In Brecht staat een biogasinstallatie die aan 30 mensen werk bied.
Deze werkgelegenheid is volledige betaald door landbouwers.
Enkele maanden geleden is er in de Kempen een bedrijf opgestart voor het behandelen en verpakken van de meststoffen uit afval. Volledige betaald met geld van de initiatiefnemers.
Ik begin op een bedrijf dat volledig is bekostigd door mensen die inzitten met het milieu.
Het Vlaams Energieagentschap heeft de bandingsfactoren bepaald voor biomassacentrales van Langerloo en Gent. De centrales krijgen samen een steun van minstens 328 miljoen euro per jaar in de vorm van groene stroomcertificaten – Genk voor 10 jaar, Gent voor 15 jaar. Het totaalbedrag aan subsidies voor deze centrales bedraagt 3,9 miljard euro. Het is voor het eerst dat niet alle stakeholders betrokken worden bij het vastleggen van een bandingsfactor.

Biomassacentrales worden door Europa niet aanzien als CO2-neutraal, maar ze hebben wel het voordeel dat ze regelbaar zijn, men kan dus de pieken kunnen opvangen door de centrale stil te leggen als er veel wind en zon is. En ze maximaal te laten draaien op windvrije, sombere dagen. Helaas heeft het VEA ervoor gekozen om te werken via groene stroomcertificaten ipv via investeringssteun. Zo krijgen de centrales een incentive om volcontinu te draaien… en maken ze het bevoorradingsprobleem alleen maar erger.

http://www.brecht.openvld.be/?type=n...1&pageid=65968
Oud 16 november 2014, 14:55   #63
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Indien die landbouwers geen subsidies meer krijgen, die kans is groot aangezien de Belgische Staat virtueel failliet is, dan ligt U op straat!

Een biogasinstallatie is ook zonder subsidies rendabel, alleen de terugverdientijd word verdubbeld.
Biogas is een afvalproduct van de mestverwerking en dus niet de hoofdinkomsten van dergelijke installaties.

En het bedrijf waar ik ga werken doet niet aan biogaswinning, ik heb dus geen schrik om op straat te komen te staan.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2014, 15:04   #64
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Een biogasinstallatie is ook zonder subsidies rendabel, alleen de terugverdientijd word verdubbeld.
Biogas is een afvalproduct van de mestverwerking en dus niet de hoofdinkomsten van dergelijke installaties.

En het bedrijf waar ik ga werken doet niet aan biogaswinning, ik heb dus geen schrik om op straat te komen te staan.
Heeft U uw ontslag reeds betekend aan uw werkgever?
Bent U op de hoogte van het feit dat U uw sociale verzekeringsrechten (werkloosheid, ziekte, ongeval, pensioenopbouw, etc) kunt verliezen indien uw proefperiode negatief wordt beoordeeld?
Bent U zich bewust van uw arbeidskansen indien dit avontuur mislukt?
Indien U nog kunt terugkomen op uw beslissing zou ik toch nog eens goed overleggen met uw vrouw en de voor- en nadelen met elkaar bespreken en afwegen.
22 jaar geleden, ik werkte voor een Amerikaanse multi in Tessenderlo, had ik een collega wiens vrouw net bevallen was.
Wij werkten vol-continu en ik was pas vakbondsafgevaardigde.
De jonge man zijn jonge echtgenote belde elke dag (als we nachtpost hadden ; in die tijd bestond geen gsm, de portier schakelde door naar de ploegbaas) als we nachtpost hadden, de dame was zeer angstig tijdens de nacht heel alleen met een baby. Om een lang verhaal kort te maken : de man zocht en vond werk als electrieker in de dagpost en nam ontslag. Na 14 dagen stond hij terug aan de bedrijfspoort : zijn proefperiode was negatief beoordeeld en hij kon daar niet beginnen (hij was dus werkloos).
Hij heeft op zijn knieën gesmeekt om terug te mogen beginnen en wij zijn gaan onderhandelen met de direktie. Die vergadering was snel afgehandeld : "Eens buiten, altijd buiten, geen uitzonderingen".
Ik vrees dat dit verhaal geldt voor bijna alle bedrijven en men moet zich daar zeer goed van bewust zijn ,zeker indien men al op een zeer ver gevorderde (arbeids-) leeftijd is gekomen. Naast uw leeftijd ook rekening houden met de economische context van dit moment (economie is stilgevallen).

Laatst gewijzigd door demonen : 16 november 2014 om 15:24.
Oud 16 november 2014, 15:09   #65
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door agter de weireld Bekijk bericht
Wat Schoof schrijft klopt zoals een bus.

Dat zou toch iedereen moeten weten!

Van heel die textielindustrie (Oost- & West-Vlaanderen) schiet praktisch niets meer over en dat was nog niet zo heel lang geleden de belangrijkste sector in ons land.
Er is al heel wat verdwenen in België ; de scheepsbouw, de diamantbewerking, de steenkoolmijnen, de textiel, ...
Nu zijn wij aan het deïndustrialiseren dwz dat op korte termijn oa de autosector en bij uitbreiding de maakindustrie gaat verdwijnen.
De landbouw is in Vlaanderen ook al grotendeels verdwenen!
U moet goed begrijpen dat er de laatste 10 jaar niet 1 netto-baan is bijgekomen in de privésector. Men heeft honderdduizenden werklozen weggemoffeld tussen de ambtenaren.
Oud 16 november 2014, 15:17   #66
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik betwijfel uw verhaal.
Ik ken niemand die op vergevorderde leeftijd zijn vaste job opgeeft omdat je bij een nieuwe job steeds een proefperiode moet doen.
Om te beginnen is de proefperiode reeds sinds 1 januari 2014 afgeschaft.
Daarnaast heb ik zelf een deel van dat bedrijf ontworpen en de volledige opbouw opgevolgd.

Citaat:

Indien die negatief is dan ;
- ben je werkloos (u heeft zelf ontslag genomen bij uw andere vaste job!)
Ik ben niet werkloos en beëindig mijn job bij mijn huidige werkgever op 31/12/2014
Ik was mijn huidige job een beetje beu geworden en wilde gewoon nieuwe uitdagingen.
Citaat:

- U krijgt geen werkloosheidsvergoeding en bent niet meer sociaal verzekerd.
Ik ben een arbeidsinvalide en ben dus steeds met mijn sociale zekerheid in orde en trek NOOIT werkloosheidsvergoeding als ik werkloos word, dan vlieg ik op pensioen.
Citaat:

- uw kans als 55plusser op een nieuwe job is statistisch 0%
Ik heb lak aan jou statistische gegevens, ik ben de uitzondering die de regels bevestig.

Citaat:
U verliest ook al uw anciënniteit.
Wat is anciënniteit, is dat iets dat je kan eten of drinken of waar je rekeningen mee kan betalen?

Nee, dat is iets dat mensen gebruiken om geen nieuwe uitdagingen te moeten aangaan.
Iets dat mensen gebruiken om te kunnen zeggen dat ze ervaring hebben binnen een bepaald bedrijf en dus hun eigen zin mogen doen.

Citaat:
Dit verhaal is volgens mij verzonnen.
Wat jij denkt daar heb ik lak aan.

Ik bewijs enkel dat je niet moet staan klagen en zagen, maar zelf het roer in handen moet nemen.
En ik zal NOOIT zeggen dat alle oudere werknemers aan een nieuwe job kunnen geraken, je moet daarvoor ook nog over de nodige kennis en kwaliteiten beschikken.
Oud 16 november 2014, 15:25   #67
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In welke branche?
Verpakking spuitbussen (2 maal)
Metaalsector (3 maal)

Job is productieverantwoordelijke en productieplanner.

Kennis van Duits en Engels is vereist.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2014, 15:26   #68
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

U vergeet dat de boeren van hun aal verlost moeten worden, liefst het hele jaar door.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2014, 15:31   #69
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Daarnaast heb ik zelf een deel van dat bedrijf ontworpen en de volledige opbouw opgevolgd.

Ik ben niet werkloos en beëindig mijn job bij mijn huidige werkgever op 31/12/2014
Ik was mijn huidige job een beetje beu geworden en wilde gewoon nieuwe uitdagingen.

Ik ben een arbeidsinvalide en ben dus steeds met mijn sociale zekerheid in orde en trek NOOIT werkloosheidsvergoeding als ik werkloos word, dan vlieg ik op pensioen.

Ik heb lak aan jou statistische gegevens, ik ben de uitzondering die de regels bevestig.

Wat is anciënniteit, is dat iets dat je kan eten of drinken of waar je rekeningen mee kan betalen?

Nee, dat is iets dat mensen gebruiken om geen nieuwe uitdagingen te moeten aangaan.
Iets dat mensen gebruiken om te kunnen zeggen dat ze ervaring hebben binnen een bepaald bedrijf en dus hun eigen zin mogen doen.

Wat jij denkt daar heb ik lak aan.

Ik bewijs enkel dat je niet moet staan klagen en zagen, maar zelf het roer in handen moet nemen.
En ik zal NOOIT zeggen dat alle oudere werknemers aan een nieuwe job kunnen geraken, je moet daarvoor ook nog over de nodige kennis en kwaliteiten beschikken.
U bent ingenieur en ook arbeidsinvalide en werkt als invalide (dewever zegt dat u aan de uier hangt!) als werknemer/zelfstendige (in bijberoep)?
In elk geval kunt U steeds terugvallen op uw uitkering.
Nogmaals, ik ken geen enkele 55plusser die zijn vaste job opgeeft voor een andere betrekking waarmee ik niet zeg dat dit uitzonderlijk kan gebeuren.

Laatst gewijzigd door demonen : 16 november 2014 om 15:32.
Oud 16 november 2014, 15:31   #70
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heeft U uw ontslag reeds betekend aan uw werkgever?
Bent U op de hoogte van het feit dat U uw sociale verzekeringsrechten (werkloosheid, ziekte, ongeval, pensioenopbouw, etc) kunt verliezen indien uw proefperiode negatief wordt beoordeeld?
Bent U zich bewust van uw arbeidskansen indien dit avontuur mislukt?
Demonen, dat alles waar jij hier mee komt aandraven geeft mij geen nieuwe uitdagingen en zijn allemaal zaken waar ik geen rekening mee moet houden.

Maar ik ga je wel aanspreken over dat laatste puntje.

"Bent U zich bewust van uw arbeidskansen indien dit avontuur mislukt?"

Daar ik met een pak verspreide ervaring en verschillende diploma's kan werken zijn mijn arbeidskansen beter dan die van mijn zoons en dochters.
Als ik morgen mijn bureau beu ben, dan stap ik gewoon terug in een vrachtwagen of kruip ik in de kraan.
Of ik ga werken in de scheepvaart.

En verder ga ik gewoon op pensioen als ik het werken beu ben.
Oud 16 november 2014, 15:33   #71
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Demonen, dat alles waar jij hier mee komt aandraven geeft mij geen nieuwe uitdagingen en zijn allemaal zaken waar ik geen rekening mee moet houden.

Maar ik ga je wel aanspreken over dat laatste puntje.

"Bent U zich bewust van uw arbeidskansen indien dit avontuur mislukt?"

Daar ik met een pak verspreide ervaring en verschillende diploma's kan werken zijn mijn arbeidskansen beter dan die van mijn zoons en dochters.
Als ik morgen mijn bureau beu ben, dan stap ik gewoon terug in een vrachtwagen of kruip ik in de kraan.
Of ik ga werken in de scheepvaart.

En verder ga ik gewoon op pensioen als ik het werken beu ben.
Maar U zegt dat U arbeidsinvalide bent.
U trekt dus een uitkering.
Hoe kunt U dan terug gaan werken?
Oud 16 november 2014, 15:35   #72
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bent ingenieur en ook arbeidsinvalide en werkt als invalide (dewever zegt dat u aan de uier hangt!) als werknemer/zelfstendige (in bijberoep)?
In elk geval kunt U steeds terugvallen op uw uitkering.
Nogmaals, ik ken geen enkele 55plusser die zijn vaste job opgeeft voor een andere betrekking waarmee ik niet zeg dat dit uitzonderlijk kan gebeuren.
Ik ben geen ingenieur en mijn invaliditeitsuitkering komt niet van de staat.
Oud 16 november 2014, 15:38   #73
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
U zult hoe dan ook via een tijdelijk contract uw kwaliteiten moeten bewijzen vooraleer U een contract van onbepaalde duur krijgt!
Oud 16 november 2014, 15:41   #74
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben geen ingenieur en mijn invaliditeitsuitkering komt niet van de staat.
U bent op de hoogte van het feit dat U uw werkgever altijd op de hoogte dient te brengen vh feit dat U een medische beperking heeft.
Indien U dit verzwijgt geeft dit reden tot ontslag wegens dringende redenen waardoor U niet meer sociaal verzekerd zijt!
Heeft U de verzekeringsmaatschappij op de hoogte gebracht vh feit dat U terug werkt? Heeft deze maatschappij U reeds uitgenodigd bij haar arts ter controle?

Laatst gewijzigd door demonen : 16 november 2014 om 15:45.
Oud 16 november 2014, 15:42   #75
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar U zegt dat U arbeidsinvalide bent.
U trekt dus een uitkering.
Hoe kunt U dan terug gaan werken?
Omdat ik als arbeidsinvalide een uitkering voor economische invaliditeit trek en niet om medische invaliditeit.
Mijn uitkeringen komen dus niet van het riziv, maar van een arbeidsverzekering.
Ik mag dus werken en behoud tegelijkertijd nog mijn invaliditeit.
Zelfs als ik morgen op pensioen zou gaan, behoud ik mijn invaliditeit tot ik de wettelijke pensioenleeftijd van 65 bereikt heb.
Voor mij mag die leeftijd dus vandaag nog verhoogd worden naar 75.
Oud 16 november 2014, 15:44   #76
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U zult hoe dan ook via een tijdelijk contract uw kwaliteiten moeten bewijzen vooraleer U een contract van onbepaalde duur krijgt!
Nee, ik heb een contract voor onbepaalde duur.
Oud 16 november 2014, 15:54   #77
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bent op de hoogte van het feit dat U uw werkgever altijd op de hoogte dient te brengen vh feit dat U een medische beperking heeft.
Indien U dit verzwijgt geeft dit reden tot ontslag wegens dringende redenen waardoor U niet meer sociaal verzekerd zijt!
Klopt, dat moet zelfs op je CV vermeld staan.
En dat speelt dus in mijn voordeel, want het mag geen reden zijn om mij te weigeren voor de jobs waarvoor ik medische ben goedgekeurd.

En zo draai je een handicap dus in je voordeel.
Laat een werkgever dus maar verkondigen dat hij mij niet aanneemt wegens mijn leeftijd of mijn handicap.
De arbeidsrechtbanken smullen daarvan.
Oud 16 november 2014, 15:55   #78
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wij Limburgers zijn altijd stiefmoederlijk behandeld geweest. Nu ook weer door de Vlaamse regering die er maar weinig van bakt voor ons. Maar geen nood... we trekken onze plan wel. Wij zijn dat gewoon. En we zijn geen bedelaars.
Limburg is ooit idd stiefmoederlijk behandeld geweest, namelijk in de tijd dat francofonie het in heel Belgique voor het zeggen had. Daarom rijden er wel rechtstreekse treinen van Luik naar Antwerpen en Brussel, maar rechtstreekse van Limburg naar het vlakbij gelegen Maastricht.

Sinds er een Vlaamse regering bestaat lopen er serieuze transfers van Vlaanderen naar Limburg. Weliswaar aan resultaatsverbintenissen gebonden. Toch kakt HO graag op de Vlamingen want daar heeft hij niets mee gemeen. Maar zeg niets van de Walen want HO heeft zijn zelfwaardegevoel te danken aan zijn onderdompeling in de Latijnse cultuur.

Er bestaat geen Vlaams volk, en ook geen Belgisch, maar Limburgers bestaan er natuurlijk wel. Meer nog. Limburgers zijn edele mensen van edele afstamming. Dat komt omdat het in de genen zit.
Toch zolang ze denken zoals HO. Een Limburger die niet in HO's enge straatje past is een foutje van de natuur.

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=270

Citaat:
Ik vind het gewoon fijn ondergedompeld te worden in de Latijnse cultuur als ik naar Luik ga op enkele kilometers van bij mij thuis en dat deze cultuur toch deel uitmaakt van dezelfde staat. Ja als je dat niet begrijpt kan ik je dat niet verder uitleggen. Hij die begrijpe begrijpe.
http://91.121.97.41/showpost.php?p=2467647&postcount=47
Oud 16 november 2014, 15:58   #79
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Los van de nodige kennis en kwaliteiten, is het mogelijk dat er zeer weinig arbeidsaanbod is en dat dit een bijkomende handicap is voor oude werklozen (die meestal omwille van hun leeftijd zijn afgedankt!)?
Oud 16 november 2014, 16:37   #80
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Los van de nodige kennis en kwaliteiten, is het mogelijk dat er zeer weinig arbeidsaanbod is en dat dit een bijkomende handicap is voor oude werklozen (die meestal omwille van hun leeftijd zijn afgedankt!)?
Probeer mij als 55 jarige invalide nu maar eens uit te leggen, waarom ik werk krijg aangeboden zonder er om te vragen, terwijl valide mensen staan te klagen en zagen dat er geen werk is.
Is het mogelijk dat de meeste Belgen hun neus ophalen voor de jobs die er zijn en liever van een uitkering leven dan hun handen vuil te maken?
En dat ze denken als schoolverlater een loon te ontvangen waar zelfs een oude ervaren rot niet durft van te dromen?
Zou het kunnen dat de toekomstige werklozen van Ford Genk willen dat ze bij een andere kleinere werkgever hetzelfde loon willen als ze hadden bij Ford Genk?

Een ingenieur kan geen ontwerpen bouwen als hij daar niet de nodige technici voor heeft.
Als hij dan wel voldoende technici vind in China die de job met plezier uitvoeren, is het normaal dat hij zijn ontwerpen in China laat maken.

Er zijn bedrijven die zelfs mensen uit het buitenland moeten aanwerven om hun jobs ingevuld te krijgen.
En nee, ze betalen die mensen niet minder dan wat ze Belgen betalen, want die mensen werken volledig volgens de Belgische wetten en CAO's.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be