Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 december 2014, 19:53   #61
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
En toch blijft het een cultureel overheersende taal. Dat ondervinden we het best in de Rand rond Brussel: waar Franstalige inwijkelingen zich komen vestigen, wordt er al snel Frans gesproken. In de kleinhandel, cafés, restaurants, warenhuizen, bij leveringen aan huis, in het postkantoor, op affiches, enz...

Het Frans verdringt binnen de kortste keren het Nederlands. En nochtans zijn die oorspronkelijk Nederlandstaligen plotseling geen werklozen of transferontvangers of inwoners van de Sahel geworden...
Veel van die oorspronkelijk Nederlandstaligen hebben doodeenvoudig geen ruggengraat. Ze vinden wauwelen in het Frans een soort morele verplichting is. Meer nog, op een bepaald ogenblik gaat de parvenumentaliteit een rol spelen en gaan ze leven met de illusie dat Frans tateren een opwaardering betekent.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2014, 20:00   #62
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik denk niet dat het veel zal veranderen. De tijd dat de Vlaming geroemd werd om zijn kennis van vreemde talen is voorbij. Iedereen doet wat hij wil en heeft zijn voorkeur maar voor mij blijft de Franse taal en cultuur veruit de mooiste. Het Engels is handig om wereldwijd te gebruiken maar ik zal nooit voor het Engels de liefde koesteren die ik heb voor het Frans.
Weet jij wel iets over de Engelstalige literatuur? Hoeveel Engelse poëzie heb je reeds gelezen?

En zelfs wanneer we binnen de Romaanse wereld blijven, de basis voor de klassieke Franse poëzie werd hen aangeleverd door de Italianen (bv. het sonnet). Frankrijk heeft nooit een Dante Alighieri voortgebracht.
Oud 1 december 2014, 20:11   #63
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Weet jij wel iets over de Engelstalige literatuur? Hoeveel Engelse poëzie heb je reeds gelezen?

En zelfs wanneer we binnen de Romaanse wereld blijven, de basis voor de klassieke Franse poëzie werd hen aangeleverd door de Italianen (bv. het sonnet). Frankrijk heeft nooit een Dante Alighieri voortgebracht.
Poëzie is mijn ding niet. Noch in het Frans, noch in het Engels.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2014, 20:15   #64
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Frankrijk maakt inderdaad rare bokkensprongen om toch maar van "le monde de la francophonie" een opgeblazen kikker te maken. Zo bv. worden steevast de Maghreb-landen bestempeld als francofoon. De realiteit is wel even anders. Marocco, Algerije en Tunesië zijn doodeenvoudig Arabische staten. De taal bij uitstek is het Arabisch (op het platteland het Berbers). Niet het Frans. Het is wel zo dat de kennis van het Frans bij de rijkere opperlaag nog steeds goed aanwezig is. Dat kan ook moeilijk anders vermits het gebied langer dan een eeuw tot het Frans koloniaal imperium behoorde. Maar dat volstaat niet om die drie landen als Franstalig te gaan beschouwen.
Oud 1 december 2014, 20:18   #65
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Poëzie is mijn ding niet. Noch in het Frans, noch in het Engels.
Op wat is uw lyrisch geformuleerde passie voor het Frans dan gesteund? Franstalige familie, Franstalige relaties, vakanties in Frankrijk?
Oud 1 december 2014, 20:23   #66
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Op wat is uw lyrisch geformuleerde passie voor het Frans dan gesteund? Franstalige familie, Franstalige relaties, vakanties in Frankrijk?

Mijn vader was een Parisien en ik heb mijn studies in het Frans gedaan.
Oud 1 december 2014, 20:31   #67
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is over de rode lijn van wellevendheid, zelfs humaniteit. Ik hoop dat u de draagwijdte van uw woorden beseft.
En ik hoop dat u de ernst van de ebola-epidemie in de Sahel beseft.
De toestand is daar echt dramatisch ,maar wordt in de media doodgezwegen.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2014, 20:39   #68
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
En ik hoop dat u de ernst van de ebola-epidemie in de Sahel beseft.
De toestand is daar echt dramatisch ,maar wordt in de media doodgezwegen.

Dan moet wel eerst de Ebola -epidemie tot staan gebracht worden in de Sahel

Dit zijn uw woorden (als repliek op de 800 miljoen toekomstige franstaligen in de wereld van Mauste) en ik heb ze zeer goed begrepen. Ik had het feitelijk van u niet verwacht.
Oud 1 december 2014, 21:14   #69
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan moet wel eerst de Ebola -epidemie tot staan gebracht worden in de Sahel

Dit zijn uw woorden (als repliek op de 800 miljoen toekomstige franstaligen in de wereld van Mauste) en ik heb ze zeer goed begrepen. Ik had het feitelijk van u niet verwacht.
En wat vind jij aanstootgevend aan mijn bewering?
Als er geen oplossing komt voor de Ebola epidemie in de Sahel zal de bevolking en het aantal Franstalige Afrikanen niet zo spectaculair stijgen in Afrika als dat men nu schat.
Dat is gewoon een vaststelling.
Oud 1 december 2014, 22:15   #70
Glenneke
Provinciaal Statenlid

Glenneke's schermafbeelding

Standaard

http://www.ted.com/talks/keith_chen_..._to_save_money

er is dus misschien wel een verband tussen taal en rijkdom
Oud 1 december 2014, 22:25   #71
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NVA Porsche Driverte Bekijk bericht

Ebola is zo goed als onder controle!

Inderdaad,dat is wat men ons wil laten geloven

Slaap maar rustig verder.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 1 december 2014 om 22:26.
Oud 2 december 2014, 00:10   #72
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Je heb daar Franse scholen voor nodig. Wat ik in Denderleeuw zag waren Franstalige Congolese (denk ik) inwijkelingen, maar hun kinderen hoorde ik Nederlands spreken onder elkaar en met vriendjes. Ze hebben geen keuze dan naar een Nederlandse school te gaan.

Wat ik ook gemerkt heb echter is de taalagressie van Franstaligen. Ze komen je aanspreken in het Frans in Denderleeuw of Liedekerke en eisen bijna dat je hen in die taal antwoord. Geen enkele moeite om Nederlands te spreken. En de handelaars die vallen daar het eerste voor (er zijn er een paar die weigeren Frans te spreken in die gemeenten hoorde ik ook...daar zit potentieel indien men wil). Waarom kan dat? Om dat de Frantaligen ervan uitgaat dat elke Vlaming Frans spreekt (en omdat vele Frantaligen een koloniale ingesteldheid heeft wat samenhangt me de zwakte van de Vlamingen die dit toelaten). En is zelfs geleerd aan de Vlamingen dat ze blij te mogen zijn dat Frans eens te 'mogen' gebruiken. Verplicht Frans in Vlaanderen en vrije keuze voor Nederlands in de rest van België. O.a. dat werkt verfransing in de hand. En ik heb de indruk dat het NVA dezelfde ouderwetse mentaliteit rond dit thema toont dan de traditionele partijen.

Kan men niet gewoon eenzijdig de faciliteiten afschaffen? De Franstalgien trekken zich toch ook niets aan van de grondwet. Kijk bv. naar de top in Dakar. Daar is de Waals Brusselse FEDERATIE vertegenwoordigd (naast België als land). Als ze hun grondwettelijke middenvinger opsteken naar Vlamingen waarom zouden die dan steeds maar zo braaf Belgisch zich op hun kop laten zitten. De Vlamingen in de rand dienen een serieus signaal van ondersteuning te krijgen. Daar moet men toch geen vijf jaar meer mee wachten.
Bent u niet gedronken? Ik zie die Franstaligen niet echt eisen dat de Vlaamse bevolking hen in het Frans spreekt. Misschien hebt u gewoon een probleem met het feit dat zoveel Franstaligen naar Vlaanderen komen wonen en u wil het niet toegeven.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2014, 00:13   #73
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is niet meer dan normaal dat wij ons zorgen maken over de Francofonie.

Als de Francofonie Vlaams Brabant bedreigt dan is alle informatie over de Francofonie interessant voor de Vlamingen.

En als de Francofonie achteruit boert
dan is dat goed nieuws voor ons,
want dan vermindert dit de verfransingsdruk op Vlaams Brabant.
De Francophonie bedreigt helemaal niet Vlaams-Brabant!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2014, 01:19   #74
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Bent u niet gedronken? Ik zie die Franstaligen niet echt eisen dat de Vlaamse bevolking hen in het Frans spreekt. Misschien hebt u gewoon een probleem met het feit dat zoveel Franstaligen naar Vlaanderen komen wonen en u wil het niet toegeven.
Ik spreek hier over een persoonlijke ervaring in een winkel. En ook een aantal minder opvallende ervaringen in dezelfde richting. Ik sprak ook met Vlamingen over hun ervaringen in openbare ruimtes. Dit alles op een korte periode van een maand of zo.

Als ik antwoord in het Nederlands probeert men toch verder te gaan in het Frans. Ik blijf beleefd. Daar niet van. Maar ik gebruik liever het Engels of gebarentaal in combinatie met Nederlands dan toe te geven aan een mentaliteit die geen respect kan opbrengen voor de plaatselijke bevolking. In Bolivia pas ik me ook aan aan de plaatselijke cultuur. Ik ga me niet gedragen als een gringo die denkt dat heel de wereld maar Engels moet verstaan: "How much?" zelfs twee woordjes vertikken sommigen het te vertalen. En dat heb je met de Franstalige inwijkelingen in Vlaanderen ook is mijn ervaring. En blijkbaar niet alleen die van mij. Zelfs aan de kassa vertikken ze het Nederlands. Zelfs niet 1 woord krijgen sommigen over hun lippen alhoewel ze het wel verstaan. Net als VS amerikanen hebben Fransen nogal gemakkelijk het idee dat hun cultuur en taal superieur zijn en dat iedereen zich maar aan HEN moet aanpassen. Het is evident dat dat gemakkelijk tot conflicten kan leiden met de plaatselijke bevolking.

Maar men mag niet veralgemenen. Ik heb een Franse vriendin die een ongelofelijke lieve schat is. We speken Spaans tegen elkaar. Ik ken hier een paar Waalse immigranten waarvoor je in bewondering dient te staan omwille van hun ondernemerschap en integratievermogen in de plaatselijke gemeenschap. Ik spreek wel Spaans met hen. Soms zelfs Nederlands (1 van hen is een Brusselaar met een Vlaamse moeder, vandaar) en dan laat ik ook wel eens een gebrekkig woordje Frans vallen. Het verschil is respect. Op dit forum merk ik daar meestal niet veel van, van dat respect. Voor u ben ik bijvoorbeeld een dronkaard of iets dergelijks. Uw mentaliteit is eerder die van de koloniaal. Ik denk dat dat zo'n beetje een publiek 'geheim' is op dit forum.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2014, 10:03   #75
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat vind jij aanstootgevend aan mijn bewering?
Als er geen oplossing komt voor de Ebola epidemie in de Sahel zal de bevolking en het aantal Franstalige Afrikanen niet zo spectaculair stijgen in Afrika als dat men nu schat.
Dat is gewoon een vaststelling.
De ebola-epidemie doet zich voor in Guinee, Sierra Leone en Liberia. In West-Afrika dus. Ik weet niet wat in uw hoofd moet verstaan worden onder de Sahel, maar die landen behoren alvast niet tot dat gebied.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2014, 16:07   #76
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
De ebola-epidemie doet zich voor in Guinee, Sierra Leone en Liberia. In West-Afrika dus. Ik weet niet wat in uw hoofd moet verstaan worden onder de Sahel, maar die landen behoren alvast niet tot dat gebied.
Nu nog niet,inderdaad.
Maar als de huidige ontbossing aanhoudt,
zullen deze landen binnen 30 jaar ,
het tijdstip waarover het ging,
wel tot de Sahel behoren .
Oud 2 december 2014, 17:17   #77
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nu nog niet,inderdaad.
Maar als de huidige ontbossing aanhoudt,
zullen deze landen binnen 30 jaar ,
het tijdstip waarover het ging,
wel tot de Sahel behoren .
Daar gaat deze draad niet over. Wel over de vaudeville van de francophonie en de 81 landen die er zogezegd mee te maken hebben.

Bekijk even de lidstaten. Bij de afrikaanse vind je een hoop schurkenstaten in dewelke alleen in de oud-Franse colonies nog wat frans gesproken wordt. Tweede taal wel te verstaan. De rest van de bananenrepublieken bekeren zich tot het frans omdat ze waarschijnlijk subsidies krijgen wanneer ze dit doen.

De europese zijn niet beter. Albanië, Bulgarije, Roemenië en Vanuatu (Oceanië) worden als franstalig beschouwd terwijl in feite alleen Frankrijk, 3 miljoen belgen, Monaco en een stukje Zwitserland echt franstalig zijn.

De grootste klucht : de observerende lidstaten waaronder Argentinië, Oostenrijk, Thailand, de verenigde Arabische Emiraten enz....

Zodoende komen ze aan 250 �* 350 miljoen franstaligen. In werkelijkheid nog geen 200 miljoen. Toch is er hier nog een slimme die van 800 miljoen spreekt. Binnen 30 jaar wel te verstaan. Hoe hij dit cijfer bereikt weet hij zelf niet en de meesten zullen het nooit kunnen controleren. Er zal binnen 30 jaar nog één overheersende taal zijn. Het Engels, volkomen terecht trouwens.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2014, 17:22   #78
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door buitenlander Bekijk bericht
schattig dat een paar azijnpissers uit vlaanderen hun zorgen maken over de francophonie.
Een nederlaag voor de historische vijand is enkel maar een reden tot feesten.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2014, 18:05   #79
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Meest gesproken talen op de wereld

Frans: 18 de plaats, 74 miljoen mensen voor wie het Frans hun eigenlijke taal is, 1.12 % van de wereldbevolking.

Er zijn 29 landen waar het Frans een officiële taal is. Dat is een overblijfsel van de koloniale tijd voornamelijk. In feite worden in die landen meestal andere talen gesproken dan het Frans.

De francofonie bestaat uit 57 landen (dus een heel deel waar het Frans niet eens een officiële taal is). En ongeveer 1 miljard leden. Van die 1 miljard is er dus 7.4 % die thuis Frans spreken. Hoeveel van die 1 miljard dat er ook effectief Frans verstaan en er zich in kunnen uitdrukken is ook nog maar de vraag. Canada wordt in zijn geheel meegeteld in de cijfers bijvoorbeeld. Maar ik denk niet dat je buiten Quebec met Frans terecht kan.

De kern van de Francophonie is eigenlijk Frankrijk, Wallonië en Quebec.

Frans van Quebec is moeilijk te verstaan. Maar dat weerhoudt de Fransen er niet van neer te kijken op het Nederlands omwille van de diversiteit aan dialecten die er gesproken worden in Vlaanderen.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 2 december 2014 om 18:06.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2014, 18:09   #80
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Meest gesproken talen op de wereld

Frans: 18 de plaats, 74 miljoen mensen voor wie het Frans hun eigenlijke taal is, 1.12 % van de wereldbevolking.

Er zijn 29 landen waar het Frans een officiële taal is. Dat is een overblijfsel van de koloniale tijd voornamelijk. In feite worden in die landen meestal andere talen gesproken dan het Frans.

De francofonie bestaat uit 57 landen (dus een heel deel waar het Frans niet eens een officiële taal is). En ongeveer 1 miljard leden. Van die 1 miljard is er dus 7.4 % die thuis Frans spreken. Hoeveel van die 1 miljard dat er ook effectief Frans verstaan en er zich in kunnen uitdrukken is ook nog maar de vraag. Canada wordt in zijn geheel meegeteld in de cijfers bijvoorbeeld. Maar ik denk niet dat je buiten Quebec met Frans terecht kan.

De kern van de Francophonie is eigenlijk Frankrijk, Wallonië en Quebec.

Frans van Quebec is moeilijk te verstaan. Maar dat weerhoudt de Fransen er niet van neer te kijken op het Nederlands omwille van de diversiteit aan dialecten die er gesproken worden in Vlaanderen.
Het Frans van Haiti is ook niet te verstaan door een niet ingewijde,
doch Haiti wordt door de Francofonie ook beschouwd als een Franstalig land
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be