![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En zelfs wanneer we binnen de Romaanse wereld blijven, de basis voor de klassieke Franse poëzie werd hen aangeleverd door de Italianen (bv. het sonnet). Frankrijk heeft nooit een Dante Alighieri voortgebracht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Frankrijk maakt inderdaad rare bokkensprongen om toch maar van "le monde de la francophonie" een opgeblazen kikker te maken. Zo bv. worden steevast de Maghreb-landen bestempeld als francofoon. De realiteit is wel even anders. Marocco, Algerije en Tunesië zijn doodeenvoudig Arabische staten. De taal bij uitstek is het Arabisch (op het platteland het Berbers). Niet het Frans. Het is wel zo dat de kennis van het Frans bij de rijkere opperlaag nog steeds goed aanwezig is. Dat kan ook moeilijk anders vermits het gebied langer dan een eeuw tot het Frans koloniaal imperium behoorde. Maar dat volstaat niet om die drie landen als Franstalig te gaan beschouwen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan moet wel eerst de Ebola -epidemie tot staan gebracht worden in de Sahel Dit zijn uw woorden (als repliek op de 800 miljoen toekomstige franstaligen in de wereld van Mauste) en ik heb ze zeer goed begrepen. Ik had het feitelijk van u niet verwacht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als er geen oplossing komt voor de Ebola epidemie in de Sahel zal de bevolking en het aantal Franstalige Afrikanen niet zo spectaculair stijgen in Afrika als dat men nu schat. Dat is gewoon een vaststelling. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() http://www.ted.com/talks/keith_chen_..._to_save_money
er is dus misschien wel een verband tussen taal en rijkdom
![]() |
#71 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad,dat is wat men ons wil laten geloven
![]() Slaap maar rustig verder. Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 1 december 2014 om 22:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik antwoord in het Nederlands probeert men toch verder te gaan in het Frans. Ik blijf beleefd. Daar niet van. Maar ik gebruik liever het Engels of gebarentaal in combinatie met Nederlands dan toe te geven aan een mentaliteit die geen respect kan opbrengen voor de plaatselijke bevolking. In Bolivia pas ik me ook aan aan de plaatselijke cultuur. Ik ga me niet gedragen als een gringo die denkt dat heel de wereld maar Engels moet verstaan: "How much?" zelfs twee woordjes vertikken sommigen het te vertalen. En dat heb je met de Franstalige inwijkelingen in Vlaanderen ook is mijn ervaring. En blijkbaar niet alleen die van mij. Zelfs aan de kassa vertikken ze het Nederlands. Zelfs niet 1 woord krijgen sommigen over hun lippen alhoewel ze het wel verstaan. Net als VS amerikanen hebben Fransen nogal gemakkelijk het idee dat hun cultuur en taal superieur zijn en dat iedereen zich maar aan HEN moet aanpassen. Het is evident dat dat gemakkelijk tot conflicten kan leiden met de plaatselijke bevolking. Maar men mag niet veralgemenen. Ik heb een Franse vriendin die een ongelofelijke lieve schat is. We speken Spaans tegen elkaar. Ik ken hier een paar Waalse immigranten waarvoor je in bewondering dient te staan omwille van hun ondernemerschap en integratievermogen in de plaatselijke gemeenschap. Ik spreek wel Spaans met hen. Soms zelfs Nederlands (1 van hen is een Brusselaar met een Vlaamse moeder, vandaar) en dan laat ik ook wel eens een gebrekkig woordje Frans vallen. Het verschil is respect. Op dit forum merk ik daar meestal niet veel van, van dat respect. Voor u ben ik bijvoorbeeld een dronkaard of iets dergelijks. Uw mentaliteit is eerder die van de koloniaal. Ik denk dat dat zo'n beetje een publiek 'geheim' is op dit forum. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar als de huidige ontbossing aanhoudt, zullen deze landen binnen 30 jaar , het tijdstip waarover het ging, wel tot de Sahel behoren . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Bekijk even de lidstaten. Bij de afrikaanse vind je een hoop schurkenstaten in dewelke alleen in de oud-Franse colonies nog wat frans gesproken wordt. Tweede taal wel te verstaan. De rest van de bananenrepublieken bekeren zich tot het frans omdat ze waarschijnlijk subsidies krijgen wanneer ze dit doen. De europese zijn niet beter. Albanië, Bulgarije, Roemenië en Vanuatu (Oceanië) worden als franstalig beschouwd terwijl in feite alleen Frankrijk, 3 miljoen belgen, Monaco en een stukje Zwitserland echt franstalig zijn. De grootste klucht : de observerende lidstaten waaronder Argentinië, Oostenrijk, Thailand, de verenigde Arabische Emiraten enz.... Zodoende komen ze aan 250 �* 350 miljoen franstaligen. In werkelijkheid nog geen 200 miljoen. Toch is er hier nog een slimme die van 800 miljoen spreekt. Binnen 30 jaar wel te verstaan. Hoe hij dit cijfer bereikt weet hij zelf niet en de meesten zullen het nooit kunnen controleren. Er zal binnen 30 jaar nog één overheersende taal zijn. Het Engels, volkomen terecht trouwens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Meest gesproken talen op de wereld
Frans: 18 de plaats, 74 miljoen mensen voor wie het Frans hun eigenlijke taal is, 1.12 % van de wereldbevolking. Er zijn 29 landen waar het Frans een officiële taal is. Dat is een overblijfsel van de koloniale tijd voornamelijk. In feite worden in die landen meestal andere talen gesproken dan het Frans. De francofonie bestaat uit 57 landen (dus een heel deel waar het Frans niet eens een officiële taal is). En ongeveer 1 miljard leden. Van die 1 miljard is er dus 7.4 % die thuis Frans spreken. Hoeveel van die 1 miljard dat er ook effectief Frans verstaan en er zich in kunnen uitdrukken is ook nog maar de vraag. Canada wordt in zijn geheel meegeteld in de cijfers bijvoorbeeld. Maar ik denk niet dat je buiten Quebec met Frans terecht kan. De kern van de Francophonie is eigenlijk Frankrijk, Wallonië en Quebec. Frans van Quebec is moeilijk te verstaan. Maar dat weerhoudt de Fransen er niet van neer te kijken op het Nederlands omwille van de diversiteit aan dialecten die er gesproken worden in Vlaanderen. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 2 december 2014 om 18:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
doch Haiti wordt door de Francofonie ook beschouwd als een Franstalig land ![]() |
|
![]() |
![]() |