Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 januari 2015, 21:32   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tomas Bekijk bericht
Geloof je echt in de illusie van de volledig vrije meningsuiting? Zelfs Youtube, Facebook enzovoort beperken de volledige vrijheid van meningsuiting als hen niet in hun kraam past. Wordt wakker: er bestaat niet zoiets als absolute vrije meningsuiting. Mensen zijn vaker gekwetst door de verkeerde meningen dan je denkt. Vooral de wijze waarop of het moment waarop ze geuit worden zijn vaak reden om te censureren, merk ik. Dat is de realiteit.
En? Wat mag er dan nog wel gezegd en geschreven worden? Als ik kritiek uit op een voetbalploeg, zal ik misschien een supporter beledigen. Als ik kritiek uit op een politieke partij, zal ik misschien iemand met die partijkaart beledigen.

Enzovoort.

De mogelijkheid bestaat altijd dat kritiek bij iemand slecht valt en als een belediging kan worden opgevat.

Uw gedachtegang leidt er toe dat er eigenlijk geen vrije meningsuiting meer kan zijn. Alles kan immers potentieel tot een belediging leiden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2015, 21:34   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Veel hangt af van de wijze waarop je een mening uit. Vroeger bestond er nog zoiets als 'een zekere terughoudendheid'.
Onzin. Als je de 19e eeuwse pamfletten tegen Leopold II bekijkt, dan waren die soms bijzonder grof. De schotschriften die aan beide zijden verschijnen tijdens de Schoolstrijd, waren soms ongelooflijk beledigend.
Oud 12 januari 2015, 21:34   #63
Tomas
Gouverneur

Standaard

Voor mij hangt het vooral af van 'de manier waarop je je mening uit'. Mijn grootouders werden nog opgevoed met waarden als 'terughoudendheid', 'beleefdheid'. Misschien is het niet slecht om sommige mensen dat weer eens bij te brengen. Klinkt ouderwets, ik weet het. Maar, de manier waarop je een boodschap formuleert is zelfs in de communicatieleer een basis opdat je communicatie correct begrepen wordt.
Tomas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2015, 21:36   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor mij hangt het vooral af van 'de manier waarop je je mening uit'.
Al eerder heb ik aangegeven dat ik ook voorstander ben van een zekere kiesheid, maar ik volg uw standpunt niet daar u juist de uiting van meningen wilt terugschroeven. Ik zie enkel heil in een terughoudendheid die mensen vrijwilligheid aannemen, daar de vrijheid om te uiten wat men wil en op de wijze waarop men wil niet beperkt hoort te worden. De kans op een gedachtepolitie loert anders om het hoekje.
Oud 12 januari 2015, 21:37   #65
Tomas
Gouverneur

Standaard

Wel, ik vind ook dat alle meningen kunnen, maar het hangt af van de wijze waarop je ze uit. Met een zeker respect voor de ander. De wijze waarop je je boodschap brengt is in de communicatieleer een belangrijk onderdeel.

Laatst gewijzigd door Tomas : 12 januari 2015 om 21:37.
Oud 12 januari 2015, 21:40   #66
Drukazz
Europees Commissaris

Standaard

Tomas jij bent aan het trollen denk/hoop ik

Kinderen slecht opvoeden door hen met woorden pijn te doen is geen vrijheid van meningsuiting maar een gebrek aan goede opvoedkundige kwaliteiten, beginnen schelden in een debat (bv idioot of mongool roepen) is een teken van laag niveau en gebrek aan respect

Grappen maken daarentegen over religie, neo nazi's, zionisme moet daarentegen gewoon kunnen en dat zeg ik zowel als christen als zionist

Als je het ene gaat verbieden (mohammed cartoons) kunnen christenen, joden, neo nazi's, zionisten etcetera ook dat recht beginnen opeisen.

Dan kunnen komieken als Geubels als Agnew binnenkort nog alleen grappen maken over domme blondjes en hollanders binnenkort?

In zo'n wereld wil ik niet leven.

Laatst gewijzigd door Drukazz : 12 januari 2015 om 21:41.
Drukazz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2015, 21:40   #67
doremi
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Voor mij hangt het vooral af van 'de manier waarop je je mening uit'. Mijn grootouders werden nog opgevoed met waarden als 'terughoudendheid', 'beleefdheid'. Misschien is het niet slecht om sommige mensen dat weer eens bij te brengen. Klinkt ouderwets, ik weet het. Maar, de manier waarop je een boodschap formuleert is zelfs in de communicatieleer een basis opdat je communicatie correct begrepen wordt.
Pffff hopeloos. U kent uw geschiedenis niet, het wetgevend kader niet, over de besproken religies weet u ook niets, wil je eigenlijk iets opsteken of alleen maar jouw zeer enge en lichtzinnige simplistische visie verkondigen als ware u de profeet van de wolligheid.

Laatst gewijzigd door doremi : 12 januari 2015 om 21:40.
doremi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2015, 21:41   #68
doremi
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
Tomas jij bent aan het trollen denk/hoop ik

Kinderen slecht opvoeden door hen met woorden pijn te doen is geen vrijheid van meningsuiting maar een gebrek aan goede opvoedkundige kwaliteiten, beginnen schelden in een debat (bv idioot of mongool roepen) is een teken van laag niveau en gebrek aan respect

Grappen maken daarentegen over religie, neo nazi's, zionisme moet daarentegen gewoon kunnen en dat zeg ik zowel als christen als zionist

Als je het ene gaat verbieden (mohammed cartoons) kunnen christenen, joden, neo nazi's, zionisten etcetera ook dat recht beginnen opeisen.

Dan kunnen komieken als Geubels als Agnew binnenkort nog alleen grappen maken over domme blondjes en hollanders binnenkort?
Men mag hopen dat hij aan het trollen is of anders maximaal 12 levensjaren heeft bereikt. Alle andere opties zijn problematisch.
Oud 12 januari 2015, 21:42   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, ik vind ook dat alle meningen kunnen, maar het hangt af van de wijze waarop je ze uit. Met een zeker respect voor de ander. De wijze waarop je je boodschap brengt is in de communicatieleer een belangrijk onderdeel.
Ja, maar ik zie niet in dat dit op enige wijze de vrijheid zou kunnen beperken. Ik denk trouwens dat u een belangrijk onderscheid ontgaat, nl. respect voor elkaar en respect voor elkaars opvattingen. Dat zijn twee heel verschillende zaken, dunkt me.
Oud 12 januari 2015, 21:44   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht

In zo'n wereld wil ik niet leven.
Ook geen moppen daarover, want ook blondjes en Nederlanders kunnen zich beledigd voelen.

Alles houdt dan op. Geen humor meer. Geen kritische houding meer. Niets is mogelijk, daar zowat alles beledigend kan worden opgevat door iemand. Dan kunnen we evengoed iedereen laten rondlopen met een stuk plakband op de mond.
Oud 12 januari 2015, 21:44   #71
Tomas
Gouverneur

Standaard

Met woorden kan je mensen soms dieper raken dan een klop op het gezicht. Dat is een realiteit.

Laatst gewijzigd door Tomas : 12 januari 2015 om 21:44.
Oud 12 januari 2015, 21:47   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met woorden kan je mensen soms dieper raken dan een klop op het gezicht. Dat is een realiteit.
En?

Alles kan dus beledigend overkomen, daar de tenen van de enen nu eenmaal wat langer zijn dan die van een ander.

Kortom, het lijkt erop dat u de vrije meningsuiting gewoon weg wilt afschaffen.
Oud 12 januari 2015, 21:47   #73
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Thomas is een speciale kerel, dat maak je hier everytime mee.
Oud 12 januari 2015, 21:48   #74
Tomas
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En?

Alles kan dus beledigend overkomen, daar de tenen van de enen nu eenmaal wat langer zijn dan die van een ander.

Kortom, het lijkt erop dat u de vrije meningsuiting gewoon weg wilt afschaffen.
Waar leid je dat weer uit af?
Oud 12 januari 2015, 21:50   #75
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, maar men moet toch ook eens nadenken over of 'een zekere terughoudendheid' en 'de wijze waarop men zijn mening uit' (beleefdheid, wellevendheid) waarden zijn die onze samenleving vroeger had, en die misschien helemaal niet zo slecht waren. Mijn grootouders konden dat getuigen. Nu is totaal het omgekeerde waar.
Correctie: het is dus niet de mening zelf die niet geuit mag worden, maar de wijze waarop ze soms geuit wordt die ik in vraag stel.
Tomas er is in elk geval veel meer vrije flow van informatie; Die informatie maakt je slimmer en sterker in elke vorm van onderhandeling die je moet mag voeren. Dus de wereld van nu, met die overvloed aan informatie zorgt dat onderhandelingen beter en verstandiger gevoerd worden.

Nu moet ik zeggen dat mensen die denken dat ze informatie kunnen beknotten, informatie kunnen sturen met propaganda, en door mensen te brainwashen uiteindelijk aan het kortste touwtje gaan trekken.

Nu, de fout die we maken is natuurlijk dat niemand hier goesting heeft om zijn tijd te verprutsen met dat boekje van die middeleeuwer, laat staan met het oudere boekje ten tijde van de geboorte van jeruzalem en de gezondene. En dat als gevolg daarvan wij met onze knowhow in feite niet de juiste of goeie antwoorden geven aan mensen die hun geest gescherpt hebben met dat middeleeuws boekje; Vermoedelijk wordt hun versie geactualiseerd door de 'geleerden' die proberen moderne antwoorden te bedenken. Maar soweiso zal het antwoord vanuit de islam zelf moeten komen, zij zullen keer voor keer met onze waarden botsen, en wij gaan keer voor keer sterker van antwoord dienen die zij dan keer voor keer sterker gaan ofwel tegenwerken ofwel gaan converteren naar hun geloof

Soweiso denk ik op termijn dat onze waarden gaan overgenomen worden,z elfs al denken zij nu nog van niet. NIet omdat ik zo'n superioriteitsgevoel heb van onze waarden, maar omdat ze gewoon al 500 jaar langer doorleefd hebben, en talloze godsdiensten in alle strekkingen van de wereld overleefd hebben. Dus denk ik wel dat los vanhet feit dat we niet toevallig enkele sterke punten uit hun geloof gaan meeplukken, dat we gewoon gaan evolueren naar een model die in compromis hun bijbel gaat updaten naar de moderne wereld.

Dus ja we mogen wel enige arrogantie aan de dag leggen voor bepaalde waarden, daar moeten we nu echt niet aan twijfelen. Democratie, gelijke rechten, gelijke plichten, vrijheid van meningsuiting, respect voor elkaar inderdaad.

Nu wat zou respect in het kader van vrije meningsuiting kunnen zijn: eenvoudig weg tijd nemen om te luisteren naar elkaar, en tijd nemen om elkaars publicaties door te nemen, en tijd nemen om met werkgroepen elkaars kennisspectrum door te nemen. Dat zou al het eerste punt kunnen zijn die respect toont. In feite moeten wij dat niet doen, de overheid zou werkgroepen moeten maken, zeg maar in elk europees land een, en eentje die alles in een database giet en alles samen uitwisselt zodat we daar een knowhowbase hebben waar we de raakvlakken kunnen aanduiden, en de verschilpunten kunnen uitdiepen en uitleggen hoe onze regels ofwel conformeren met hun regels of waarom wij daar een bepaalde visie voor hebben bekomen. Het is voor ons geschiedenis, voor hen is het de toekomst. Dus ja het zal wel een pak werk vragen. Maar nee je moet nooit toegeven op het princiep van vrije meningsuiting.

Trouwens, de meeste kennen volgens mij het begrip niet ten gronde. In die zin dat iedereen wel begrijpt dat het geen zin heeft dat je leugens mag verspreiden, dat je elkaar doodschiet voor een meningsverschil etc. Maar toch vrije meningsuiting gaat vooral over proberen de waarheid te schrijven vanuit een bepaald oogpunt; De waarheid is daarom nog altijd niet juist, maar het moet vooral gaan over de meningsverschillen kunnen uitdiepen zodat je atomisch als het ware voor elk meningsverschil kunt komen tot een uitgedebatteerd standpunt waar in feite alle gestudeerde mensen (mensen die het probleem dus zwaar bestudeerd hebben) kunnen achterstaan
Net zoals iedereen bvb aanvaard dat E=mc2 en niemand zich daar in feite veel vragen rond stelt en aanneemt dat onze vriend Einstein wel slim genoeg was om dat uit te diepen. Netzogoed aanvaarden wij dat de meeste van onze grondwetten in feite uitgedebatteerde teksten zijn die zelf nu ze al 200jaar oud worden, nog altijd recht hebben op bestaan, en hun principes hebben waaruit ze ontstaan zijn. Dus blijven debatteren zal dat worden, en liefst met de slimste moslims die hier rondlopen...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2015, 21:50   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar leid je dat weer uit af?
Uit uw berichten. U wilt de vrije meningsuiting aan banden leggen. U wilt bepaalde niet toelaten, want stel dat ze beledigend overkomen bij iemand en die persoon daar psychologisch onder lijdt...
Oud 12 januari 2015, 21:51   #77
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, ik vind ook dat alle meningen kunnen, maar het hangt af van de wijze waarop je ze uit.
Zoals met een satirische cartoon?

Citaat:
Met een zeker respect voor de ander. De wijze waarop je je boodschap brengt is in de communicatieleer een belangrijk onderdeel.
De beelden komen dagelijks de woonkamer binnen. De gebrachte boodschap is duidelijk.
Oud 12 januari 2015, 21:53   #78
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zou een mes niet nog dieper snijden?
Oud 12 januari 2015, 21:55   #79
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Thomas is een speciale kerel, dat maak je hier everytime mee.
Je zou bijna denken hé?
Oud 12 januari 2015, 21:57   #80
Tomas
Gouverneur

Standaard

Er bestaat goede literatuur over 'geweldloze communicatie' waaruit blijkt dat er vaak veel geweld zit in de wijze waarop we met of over anderen praten. Als we dat al eens zouden proberen, dan zitten we al een stap dichter bij de oplossing.

Laatst gewijzigd door Tomas : 12 januari 2015 om 21:57.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be