Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 oktober 2004, 19:43   #61
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flat V
Euh, ja.. Wat bedoelt u hier nu mee? Welk bericht? Mag ik niet reageren?
Meneer Flat Screen,
Van mij mag U (liefst) reageren...
Zeg me eens
  • hoelang U 'zaken' doet
  • of U dat doet met eigen kapitaal of met dat van aandeelhouders?
  • hoeveel uren per week U werkt
  • en hoeveel mensen U tewerkstelt (hoeveel meerwaarde U voor uw 'eigen zak eerst' creëert hoef ik niet te weten)
en dan zal ik gewoon met ja of neen laten weten of U meer van zaken afweet dan chipie, de chiploze spitsmuis ...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2004, 20:44   #62
Flat V
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Meneer Flat Screen,
Van mij mag U (liefst) reageren...
Zeg me eens
  • hoelang U 'zaken' doet
  • en hoeveel mensen U tewerkstelt (hoeveel meerwaarde U voor uw 'eigen zak eerst' creëert hoef ik niet te weten)
en dan zal ik gewoon met ja of neen laten weten of U meer van zaken afweet dan chipie, de chiploze spitsmuis ...
U bent "priceless".

Lees dit luidop voor en kijk of u daarna nog in de spiegel durft te kijken: "Ik, Chipie de spitsmuis, vind onderstaande criteria een goede maatstaf om te bepalen hoeveel iemand begrepen heeft van hoe onze economie werkt.
  • hoelang U 'zaken' doet
Het is toch een schande dat professoren die nooit zaken gedaan hebben denken dat ze er iets van begrijpen en dat ze het bovendien doceren aan studenten.
Flat V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2004, 21:23   #63
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

miljoenen euro's als manager? Verdorie en ik sta hier al 15 jaar mijn kas als manager voor niks af te draaien.
Twee dingen moet ik dringend doen; a) inschrijven in de vlerick school en b) zeggen dat ik een toegevoegde waarde zal zijn tot aan het faillisement!
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2004, 21:36   #64
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is toch een schande dat professoren die nooit zaken gedaan hebben denken dat ze er iets van begrijpen en dat ze het bovendien doceren aan studenten.
Dat is een waarheid als een
Oud 18 oktober 2004, 21:47   #65
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Effe een tegenstelling schrijven tot het bericht:

Hoe harder men werkt, hoe meer men verdient.
Oud 18 oktober 2004, 22:12   #66
Flat V
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
miljoenen euro's als manager? Verdorie en ik sta hier al 15 jaar mijn kas als manager voor niks af te draaien.
Twee dingen moet ik dringend doen; a) inschrijven in de vlerick school en b) zeggen dat ik een toegevoegde waarde zal zijn tot aan het faillisement!
Ziet u het mensen: dit is het levende bewijs dat NIET ALLE managers frauderen en aan oneerlijke praktijken deelnemen.
Houd dus maar beter op met uw veralgemeningen.. Of vindt u ook dat alle Turken misdadigers zijn?
Oud 18 oktober 2004, 22:14   #67
Flat V
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Dat is een waarheid als een

I rest my case.
Oud 19 oktober 2004, 09:29   #68
Marco
Parlementslid

Marco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doornroosje
Gaat het daar om in de wereld? toegevoegde waarde

Anders ben je niks ,shit ,vuiligheid,Afval?
Wake upp man!
Toegevoegde waarde is het eten in uw mond. Ja, daar draait de wereld om.
Oud 19 oktober 2004, 10:03   #69
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Effe een tegenstelling schrijven tot het bericht:

Hoe harder men werkt, hoe meer men verdient.
dus achter een bureau zitten, wat telefoons opnemen, wat onderhandelen, wat vergaderen, uitzoeken hoe je op kap van de arbeiders de 'efficiëntie' kan verhogen, gaan dineren op kosten van het bedrijf, dat is 'harder werken' dan:

"Ik moet de rubberen omlijstingen van de vensters in de voordeur en de achterdeur aanbrengen. Ik stap de lijn op, die dertig cm hoog is. Ik grijp een pistool en vijs twee bouten in de voordeur en twee in de achterdeur. Dan stapt ik terug van de trap, ga naar een toestel waar de rubbers opgewarmd worden. Terug de lijn op en ik leg de rubber in een speciale tang. Hiermee bevestig ik de rubber op de metalen rand. Dan moet ik die met de hand aandrukken. Zo'n 15 bewegingen per venster. Na de voordeur, herhaal ik hetzelfde voor het venster van de achterdeur. Het moet allemaal gebeuren in 57 seconden. Dat is per dag 920 keer de lijn opstappen. Of elke dag een trap van 1840 treden opgaan en afdalen. Na 5 uur werken voel ik mijn polsen niet meer en is mijn rug stram. Na 8 uur werken moet ik thuis eerst een pijnstiller nemen om terug op mijn positieven te komen. En toch moet ik 4.600 vensters per week klaar krijgen. En moet ik 69.000 keer met mijn handen die rubbers aandrukken."

Frans, fordarbeider.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 19 oktober 2004 om 10:03.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2004, 11:54   #70
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik vind het altijd "grappig" hoe er iemand met een chronometer effe komt bepalen hoe snel een job gedaan kan worden.

Eerst komt er dus zo'n middenkader efficiëntie controleur een paar uur de boel observeren. maakt nota's en gaat de op de volgende mens zijn pollen kijken.

Na een paar weken/maanden komt er plots een beleidsnota ,waarin elke soort van repetitieve arbeid een tijdseenheid krijgt. Allemaal prachtig en wel.Maar wie bepaald dat die tijden wel kloppen, of enigzins menselijk zijn.
In veel gevallen is de controleur totaal onkundig of onwetende.In de zeldzame gevallen dat die mens de jobs wel kent is het helemaal om zeep.

Ondertussen heb ik geleerd dat het invoeren van getimede handelingen over het algemeen de werksfeer en de productie naar beneden haalt. De enkele jobs waarbij ik bandwerk of soortgelijk deed ,en er kwam zo een timer langs, man, waren mijn handelingen doordacht, en precies.Bijvoorbeeld werden er dingen gemeten die er niet toe deden.Oftewel, ik werd heel actief, en deed heel veel.Maar uiteindelijk deed ik minder, net zoals alle collega's die geen bruine streep over de tong hadden.([size=1]bij de timers die de job wel kennen is het lastiger, en waren andere trukjes heel interessant, zoals de minst efficiënte routes gebruiken enzo[/size])

Dus als de timing quota's erdoor kwamen , dan werd het plotseling wel duidelijk hoe veel rekening er mee gehouden werd.In de ene helft van de gevallen waren het onredelijke getallen.Maar dan in de negative zin voor werkplezier en menselijkheid.([size=1]een gevolg van timers die de baas een plezier wilden doen, of net het tegendeel[/size])
In de andere helft hadden de extreem nauwkeurige behandeling en overbodig nameten enzo ervoor gezorgt dat we tijd over hadden, beter nog, dan ging de efficiëntie wel omhoog.Namelijk, iedereen werkte wel volgens het oorspronkelijke tempo, zonder verlies in werksfeer, menselijkheid en aanverwanten. Iedereen blij.

Nu zie ik weer eens iets anders. Wil men herstellingswerken timen. Hoe lang duurt het voor een bepaalde machine hersteld is, indien er probleem X zich voordoet. De miserie is, probleem X kan -tig oorzaken hebben.Gaande van een slecht voorgaand onderhoud tot een afwijking in verwerkt product.Van slijtage tot slechte bediening ([size=1]en da's de laatste tijd veelvuldig- niet alle interimmers zijn gelijk geschapen in inzicht,werklust of leergierigheid.-Sabotage is zelfs een belangrijke reden aan het worden voor het terugvallen van productiecijfers in bepaalde ploegen.Tja, als de machine stilligt door een probleem, dan moet er niet gewerkt worden[/size].)
We zien wel hoe het afloopt. Maar ik zie tussen nu en 5 jaar weer 450 arbeiders op straat staan.De eerste machinelijnen zijn al afgebroken en verscheept naar verre oorden.Om plaats te maken voor een nieuw, trendgevoelig product.Tot dat stabiliseert of gewoon terugvalt naar een normaal niveau.

En ik, ik ben tegen dan weer een ervaring rijker, waarmee ik nog beter in de arbeidsmarkt gesitueerd word.En een ontslagpremie rijker.
Oud 19 oktober 2004, 12:52   #71
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Om de arbeidsmoraal nog wat op te krikken en om Fons de fordarbeider gelukkig te stemmen:

arbeiders zullen in de toekomst vervangen worden door robotten, managers niet.

Oud 19 oktober 2004, 13:04   #72
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Om de arbeidsmoraal nog wat op te krikken en om Fons de fordarbeider gelukkig te stemmen:

arbeiders zullen in de toekomst vervangen worden door robotten, managers niet.

dat zeiden ze 50 jaar geleden ook al, maar blijkbaar valt er niet genoeg winst te maken met robots alleen.
het is zelfs zo dat als een bedrijf -naast de manager- enkel zou draaien op robots, het 0,0 procent winst zou maken. en dat weten de managers ook .

Laatst gewijzigd door Mitgard : 19 oktober 2004 om 13:07.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2004, 13:38   #73
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
dat zeiden ze 50 jaar geleden ook al, maar blijkbaar valt er niet genoeg winst te maken met robots alleen.
het is zelfs zo dat als een bedrijf -naast de manager- enkel zou draaien op robots, het 0,0 procent winst zou maken. en dat weten de managers ook .
Ooit al eens een steenbakkerij bezocht, Mitgard ?
Daar loopt tegenwoordig nagenoeg geen kat meer rond... was 50 jaar geleden wel even anders.
Idem voor auto-assemblage, hoogovens, etc...; vergelijk 50 jaar geleden met vandaag.

Als een bedrijf voor 90% op robots draait (en er zijn zo'n bedrijven), dan ben je van de voornaamste running cost verlost. Winst heeft daar weinig mee te maken, want die haal je uit de markt voor je product... iets wat arbeiders blijkbaar niet altijd even goed snappen.

met een heel welgemeend respect voor de arbeiders overigens...
Oud 19 oktober 2004, 14:05   #74
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

En wie zorgt dat de robots goed werken?
Wie zorgt ervoor dat die robots een taak hebben, en kunnen vervullen?

Met andere woorden, ik zit gebeiteld voor een jobtoekomst.1 van mijn stukjes kennis is het herstellen en aanpassen van zulke apparaten.

Of gaan de managers dat doen? De meesten van dat soort grooterdieners kent het verschil nog niet eens tussen een 9 pins Dstekker en een sleutel 13.

Laatst gewijzigd door maddox : 19 oktober 2004 om 14:07.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2004, 15:05   #75
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
En wie zorgt dat de robots goed werken?
Wie zorgt ervoor dat die robots een taak hebben, en kunnen vervullen?

Met andere woorden, ik zit gebeiteld voor een jobtoekomst.1 van mijn stukjes kennis is het herstellen en aanpassen van zulke apparaten.

Of gaan de managers dat doen? De meesten van dat soort grooterdieners kent het verschil nog niet eens tussen een 9 pins Dstekker en een sleutel 13.
Ze kunnen wel 'iemand de pin op de neus zetten' (volgens Van Dale: 'iemand zo onder druk zetten dat hij gehoorzaamt')... Anderzijds gedragen die topmanagers zich meestal als gierige pinnen, alleszins als het op verloning van hun personeel op aankomt...

Zegt dat de Chipie het gezegd heeft...

Oud 19 oktober 2004, 15:47   #76
DearMrT
Partijlid

DearMrT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
. Niemand kan ooit "teveel" verdienen als de verloning een weerspiegeling is van de waarde die ze betekent voor de maatschappij.
Daar knelt nu juist het schoentje. De verloning van een manager weerspiegelt niet altijd de reële waarde die hij voor het bedrijf betekent:

- De verloning wordt op voorhand vastgelegd zodat deze niet afhangt van de behaalde resultaten van de manager

- Managers die slecht werk leveren krijgen vaak riante opzegvergoedingen

- De uitzonderlijk hoge lonen zijn vaak het gevolg van een concurrentiestrijd tussen ondernemingen om de meest competente manager aan te trekken en te behouden, zodat elk verband tussen het loon en de werkelijke toegevoegde waarde die de manager creëert, wegvalt

Er is dus een groot verschil tussen de perceptie van de waarde van een topmanager en zijn werkelijke waarde. Het aantrekken van een grote naam maakt een goede indruk bij de aandeelhouders, enerzijds door een vedettecultus en anderzijds door het feit dat daardoor de aandeelkoersen vaak stijgen. Een nieuwe manager heeft immers de neiging om te herstructureren, wat een positief signaal is voor de markt. Cru gezegd, een topmanager wordt voor uitzinning veel geld aangenomen om vervolgens arbeiders te ontslaan...

PS. Mitgard, communist?

Laatst gewijzigd door DearMrT : 19 oktober 2004 om 15:54.
DearMrT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2004, 16:07   #77
Marco
Parlementslid

Marco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DearMrT
Daar knelt nu juist het schoentje. De verloning van een manager weerspiegelt niet altijd de reële waarde die hij voor het bedrijf betekent:
De meeste zijn dik onderbetaalt.
Citaat:
- De verloning wordt op voorhand vastgelegd zodat deze niet afhangt van de behaalde resultaten van de manager
Zoals aandelenopties.
Citaat:
Zoiets als drie maanden loon, zes maanden loon, ... Klinkt bekend.
Citaat:
- De uitzonderlijk hoge lonen zijn vaak het gevolg van een concurrentiestrijd tussen ondernemingen om de meest competente manager aan te trekken en te behouden, zodat elk verband tussen het loon en de werkelijke toegevoegde waarde die de manager creëert, wegvalt
Net zoals voetballers voor enorme bedragen van ploeg veranderen omdat ze méér kosten dan ze opbrengen?
Citaat:
Er is dus een groot verschil tussen de perceptie van de waarde van een topmanager en zijn werkelijke waarde. Het aantrekken van een grote naam maakt een goede indruk bij de aandeelhouders, enerzijds door een vedettecultus en anderzijds door het feit dat daardoor de aandeelkoersen vaak stijgen. Een nieuwe manager heeft immers de neiging om te herstructureren, wat een positief signaal is voor de markt. Cru gezegd, een topmanager wordt voor uitzinning veel geld aangenomen om vervolgens arbeiders te ontslaan...
Er zijn wel degelijk twee soorten managers. De slechts betaalden zijn zij die een goed bedrijf verder beheren. De best betaalden zijn die managers die een deel van het bedrijf wegsnijden om de rest te redden. Je hebt nu eenmaal dokters en chirurgen. Het lijkt op mekaar maar het is een wereld van verschil.
Oud 19 oktober 2004, 16:27   #78
DearMrT
Partijlid

DearMrT's schermafbeelding

Standaard

Marco!

Aandelenopties?? Een schijntje in vergelijking met de hard cash die topmanagers krijgen.
Opzegvergoedingen 3 maand, 6 maand? Miljoenen dollars voor topmanagers die buitengekuist worden wegens incompetentie!!

Marco, uw unshakable geloof in de vrije markt en al haar uitwassingen is perfect in overeenstemming met uw onwetendheid over de economische realiteit. Neem een abonnement op The Economist en stap af van dat fanatisme...
DearMrT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2004, 16:33   #79
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DearMrT
Ik stel voor dat we dat overlaten aan de aandeelhouders om dat te beslissen.

Citaat:
Ik weet niet over welke soort manager u spreekt, maar de verloning hangt in vele gevallen wel af van het resultaat, en kan zelfs oplopen tot bedragen hoger dan het loon.

Citaat:
Dat is kwestie van onderhandelingen bij aanvang van de job.

Citaat:
De meest competente manager zorgt logischerwijs toch voor de meeste toegevoegde waarde?

Citaat:
... zodat die arbeiders op een andere plek een grotere meerwaarde voor een ander bedrijf kunnen creëren. Op zich is daar niets mis mee.
Oud 19 oktober 2004, 16:44   #80
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
Dus ten opzichte van 50 jaar geleden ontkent u dat robotica een wezenlijk onderdeel van onze bedrijfsvoering is geworden? Dat er niet uitsluitend robots worden ingezet, komt waarschijnlijk omdat robots nog altijd bediend en gesuperviseerd worden door... arbeiders. Waarmee ook direct is aangetoond dat de competenties van die arbeiders ook sterk is veranderd.

Citaat:
het is zelfs zo dat als een bedrijf -naast de manager- enkel zou draaien op robots, het 0,0 procent winst zou maken. en dat weten de managers ook
En waarom zou dat zo zijn?

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be