![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stel je voor: de burger die het beleid wil bepalen! Weg ermee! ![]() Citaat:
Het is net een gemeenschap die zich democratische allures kan aanmeten. Het vertrouwen in het gezonde verstand van de meerderheid van burgers is zelfs intgendeel een blijk van altruïsme.
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan heb ik slecht nieuws voor alle anti-VB'ers.......... Of welk criterium stel je voor om te weten welke politicus beter is dan jezelf. En wta met de superslimme niet-politicus? Verplichte blanco-stem?
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Uw redenen werden trouwens stuk voor stuk onder de mat geveegd. Ze herhalen verhoogt hun deugdelijkheid niet, laat staan hun democratische gehalte.
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 6 maart 2005 om 14:50. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Zwitserlandwerkthetsyteem perfect. Steek daar je licht eens op, en bemerk dat hetdirect democratische systeem daar *niet leidt tot excessen of doeemscenario's *wél een grotere betrokkenheid en groter sociaal kapitaal tot gevolg heeft.
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een elitocratie is geen democratie, ongeacht welke adjectiefjes jij er probeert op te plakken. In eendemocratie is de burger souverein. Jij wenst dat niet: je goede recht als misantroop. Doch probeer dan de term niet te recupereren voor systemen waarop hij niet van toepassing is.
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik mag zeggen dat hij vals speelt. Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het was een pak handiger geweest om in één post te reageren i.p.v. in tien verschillende, maar ik heb een aantal notities gemaakt (for what it's worth).
Het zou de discussie ten goede komen - ofschoon een consensus mij al van verre onmogelijk lijkt, en misschien niet eens wenselijk - indien je geen karikatuur zou maken van wat ik zeg. Je beweert bijvoorbeeld dat 'wij stemmen op beteren dan wijzelf' in tegenspraak zou zijn met 'politici zijn mensen zoals jij en ik'. Iemand moet mij eens uitleggen waarin zich de tegenspraak dan uit: die 'beteren' komen immers uit ons eigen midden: zelfde diersoort, zelfde streken. Maar jij stelt politici natuurlijk liever voor als ruimtewezens, zodat je 'de mensen' kunt wijsmaken dat voor hen het bereiken van de politieke elite onmogelijk zou zijn. En eenmaal dat je ze dat hebt wijsgemaakt, kun je de oogst binnenhalen (gesmeek om een dictatuur van de meerderheid). Tja, ieder zijn methoden natuurlijk... Je stelt dat het vertrouwen in het gezond verstand van de medeburger - wat dat ook moge wezen - een blijk is van altruïsme. Als jij dat gelooft, is dat jouw goede recht natuurlijk. Maar het blijft een 'geloof'. Dat men mij de eerste altruïstische mens ter wereld kome brengen: ik kijk reikhalzend naar hem uit! Om de een of andere reden word ik ook gelinkt aan een uitspraak zoals 'intelligentie is afmeetbaar aan het aantal stemmen'. Waar beweer ik dat? Of wordt mij dat in de mond gelegd om mij op een 'tegenspraak' te kunnen betrappen? Iemand die zich 'WIT' noemt, kan bezwaarlijk een onafhankelijke bron worden genoemd... Maar soit, ik zie nergens een bewijs dat Steinerscholen meer baat zouden hebben bij een 'directe democratie'... Hooguit wat dromerig gespeculeer waarin de tendentieuze doeleinden iets te fel doorschemeren... Geniet van uw pauze. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niet de vorm........ Citaat:
Citaat:
Er kan maar één de beste zijn. Als 'de beste' niet op een lijst staat, op wie moet hij stemmen (gezien uw uitspraak dat we steeds op beteren stemmen)? Citaat:
Citaat:
Er bestaat maar één zaak die minder democratisch is dan dictatuur van de meerderheid: die van de minderheid. Ik kiesvan de twee kwalen de minst erge, waarbij een meerderheid der burgers tevreden is: die heet democratie. Misschien niet perfect, maar 't best mogelijke. Citaat:
Op dit vertrouwen is de democratie gegrondvest: waarde hechten aan andermans overtuiging. Citaat:
Hoe meet jij anders de intelligentie van een naam op een lijst? Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |