Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 april 2020, 15:27   #61
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat "plan" was in *elk geval* een meerjarenplan. Het is toen ik dat besefte, dat ik hier mijn post geschreven heb. Dat vraagt een berekening van het type lagere school.

"in een emmer zitten er 10 miljoen kubieke millimeter water. Die emmer is te zwaar, en moet met 60% lichter gemaakt worden door er water uit te halen. We kunnen daar om de vier weken 500 000 kubieke millimeters water uit halen. Hoe lang duurt het voor we de emmer kunnen opheffen "

(legende: een kubieke millimeter is een Belg, natuurlijk, we nemen aan dat er 5000 reanimatiebedden zijn die 4 weken bezet zijn, en je hebt op 100 zieken, 1 zulk reanimatiebed nodig. )

Antwoord: 20 keer 4 weken, ofte 80 weken, ofte anderhalf jaar ongeveer.

In de optimistische aanname dat we 5000 reanimatiebedden hebben die voortdurend bezet zijn, en dat 1% van de zieken zo een bed nodig heeft.

Als we 5% van de bevolking daar doen langs passeren, dan zal het dus 400 weken duren ofte ongeveer 7.5 jaar.

Eens die elementaire reken-oefening achter de rug, en beseffende dat de immuniteit geen jaren aanhoudt, weet je dat het "platstrijken van de curve" dus zever in pakskes is.

Als dat dus zever in pakskes is, wat is dan WEL de bedoeling ?

"de ziekenhuizen niet overbelasten tot aan een vaccin".

Goed, dus in de twijfelachtige hypothese dat er een vaccin is, minstens ook anderhalf jaar.

Wat verder ?

Het "plan" was aanvankelijk iets dat 1) een blogger ergens geschreven had 2) de Chinezen beweren van gedaan te hebben:

Met een lockdown kom je tot "enkele besmettingen per dag" na een maand of zo. Nog een beetje de mensen laten uitzieken, en er zijn dus na 2 maanden lockdown "een paar zieken in gans het land"

Die zieken opsporen en in quarantaine zetten.

Er zullen er een paar ontsnapt zijn, die weer enkele anderen gaan besmetten.

Die ook weer opsporen en in quarantaine zetten.

Er zullen er weer een paar ontsnapt zijn....

Zolang je met enkele tientallen mensen zit, gaat dat. Dat was gans het gedoe met die applicatietjes en zo. Om die paar besmetten die in de natuur rondlopen, telkens rap te vinden, en beseffende dat er telkens enkelen zullen ontsnappen, moet je dat blijven doen.

Maar de lockdown is grotendeels mislukt. Die heeft het niet teruggebracht "tot een paar besmettingen", maar tot een paar tienduizend besmettingen per dag.
Eén oplossing: er 7 miljard uitmoorden, uitgenomen de mensen van Grenoble & omgeving.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2020, 18:05   #62
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Al die Belgische "experts" en "virologen" die dagelijks in de media komen kunnen gewoonweg niet meer serieus genomen worden want in plaats van tegen het virus te vechten zijn ze vooral bezig met promotie van zichzelf. Hoe meer ze in de media komen hoe lager hun geloofwaardigheid.
De optredens van de N-VA eminenties zijn nu ook niet om over naar huis te schrijven hé.
Serieus blijven dus.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2020, 18:10   #63
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Eén oplossing: er 7 miljard uitmoorden, uitgenomen de mensen van Grenoble & omgeving.
Dat is natuurlijk een zalig idee, maar daar ging het niet over.

Het ging erom dat men iets aan het doen is dat veel schade veroorzaakt, en waar geen zinnig doel aan kan vastgeknoopt worden.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2020, 22:11   #64
groteAntwerpseGust
Partijlid

Standaard

Citaat:
Dat is natuurlijk een zalig idee, maar daar ging het niet over.

Het ging erom dat men iets aan het doen is dat veel schade veroorzaakt, en waar geen zinnig doel aan kan vastgeknoopt worden.
Die discussie heb ik vandaag ook nog eens gehad met mijn vrouw. Ik vroeg naar het doel van de lockdown, ze antwoorde het niet overbelasten van de IC.

Dat is echter geen doel, maar een middel. Een middel om een aantal doden te vermijden. Hoeveel en tegen welke prijs???

Ik zou wel de documenten, modellen, parameters etc willen zien die onze regerering gebruikt heeft om haar strategie te bepalen. Inclusief het doel dat ze ermee wilden bereiken en de prijs die er tegenover stond.

Grapje, ik ben echt niet meer zo naief dat ik geloof dat ze zulke documenten / plannen hadden.
groteAntwerpseGust is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2020, 22:15   #65
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groteAntwerpseGust Bekijk bericht
Die discussie heb ik vandaag ook nog eens gehad met mijn vrouw. Ik vroeg naar het doel van de lockdown, ze antwoorde het niet overbelasten van de IC.

Dat is echter geen doel, maar een middel. Een middel om een aantal doden te vermijden. Hoeveel en tegen welke prijs???

Ik zou wel de documenten, modellen, parameters etc willen zien die onze regerering gebruikt heeft om haar strategie te bepalen. Inclusief het doel dat ze ermee wilden bereiken en de prijs die er tegenover stond.

Grapje, ik ben echt niet meer zo naief dat ik geloof dat ze zulke documenten / plannen hadden.
Luister gewoon even naar wereldleider Boris Johnson die plotseling het licht zag.

https://forum.politics.be/showthread.php?t=253151
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2020, 22:25   #66
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Luister gewoon even naar wereldleider Boris Johnson die plotseling het licht zag.

Je kan ook luisteren naar de Belgische topman van Johnson & Johnson, de grootste farmareus ter wereld (o.a. dankzij onze Janssen farmaceutica), Paul Stoffels.
Deze avond in De Afspraak op Canvas.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2020, 22:29   #67
groteAntwerpseGust
Partijlid

Standaard

Citaat:

Zonder vaccin, zonder geneesmiddel, zal die tweede piek er zowiezo komen. We hebben volgens de schaarse testen immers nog niet genoeg inwoners die immuun zijn.
groteAntwerpseGust is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2020, 16:51   #68
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Nog zo'n expert die van zijn voetstuk tuimelt:

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/cor...gBf?li=BBqiQ9V

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/cor...C2b?li=BBqiQ9V
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2020, 17:09   #69
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geef me dan eens wat meer uitleg over wat het Corona virus nu juist is als je wil.
Je mag dat ook in chronologische volgorde doen, dan wordt het mss wat duidelijker voor iedereen.
Ik ben benieuwd wie er nu van zijn voetstuk gaat vallen.
Oud 30 april 2020, 17:17   #70
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Er klopt in ieder geval iets niet. Thailand dat nabij China ligt & fors vh Chinese toerisme profiteerde, heeft tot nu toe slechts 54 corona doden. (https://www.bangkokpost.com)

+ Vd 2954 herstelden inmiddels 2687

I suspect dat ze er deels immuun voor zijn, kan bijna niet anders....
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2020, 17:22   #71
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Er klopt in ieder geval iets niet. Thailand dat nabij China ligt & fors vh Chinese toerisme profiteerde, heeft tot nu toe slechts 54 corona doden. (https://www.bangkokpost.com)

+ Vd 2954 herstelden inmiddels 2687

I suspect dat ze er deels immuun voor zijn, kan bijna niet anders....
Natuurlijk klopt er iets niet.
Thailand heeft 'geen' problemen.
Oud 30 april 2020, 17:26   #72
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
De optredens van de N-VA eminenties zijn nu ook niet om over naar huis te schrijven hé.
Serieus blijven dus.
Geef ze een goed glas Ciney en dat zal wel loslopen.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2020, 17:27   #73
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Zeker de moeite waard om zelf aan den lijve te ondervinden of die gegevens accuraat zijn of niet.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2020, 17:31   #74
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Welk licht ziet hij precies ? Dat we niet uit een lockdown kunnen, en die dus moeten aanhouden tot.... ja tot wanneer ? Tot wanneer er totaal niks meer overblijft van onze maatschappij ?

Want "tot wanneer" is het "onvoorzichtig" om die "urgency" toe te passen en vrij te laten ?

Is het gevaarlijk in mei ? In juni ? In augustus ? In oktober ? In januari volgend jaar ? Wanneer is het niet meer gevaarlijk om "los te laten" ?
Oud 30 april 2020, 17:35   #75
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is dat nu. Thailand heeft onder meer het hoogste aantal HIV gevallen in SEA....
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2020, 17:39   #76
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat komt ervan van op geruchten (ttz, heel vage en niet helemaal doorgedreven studies) voort te gaan en dat af te kondigen als grote waarheden he. Al die kwibussen gebuisd als wetenschapper.

Als het virus zich "helemaal niet als griep" verspreidt, dan weet je dus niet hoe het zich verspreidt. En dan kan je dat enkel weten met heel doorgedreven onderzoek, onderzoek dat er NIET IS, omdat men zo goed als geen systematische data verzamelt. Blijkbaar moeten universitaire groepjes het doen met wat anekdotische gegevens op 200 patiënten hier, een studietje daar, een rondvraginkje ginder. Ik lig gewoon achterover dat er geen grootschalige systematische onderzoeken gebeuren waar men alle data die ook maar enigszins relevant zou kunnen blijken, bij elke besmette of vermoedelijk besmette gaat ophalen zoveel men kan. Als je ziet door welke moeite een bedrijf als coca cola gaat om te weten wie er nu hoeveel wanneer cola drinkt, en dat we hier begot niet in staat zijn om "marketing onderzoek" te doen naar de aard van besmettingen, dan val ik achterover. Er zit namelijk veel en veel meer economisch op het spel dan coca cola.
Oud 30 april 2020, 17:43   #77
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat komt ervan van op geruchten (ttz, heel vage en niet helemaal doorgedreven studies) voort te gaan en dat af te kondigen als grote waarheden he. Al die kwibussen gebuisd als wetenschapper.

Als het virus zich "helemaal niet als griep" verspreidt, dan weet je dus niet hoe het zich verspreidt. En dan kan je dat enkel weten met heel doorgedreven onderzoek, onderzoek dat er NIET IS, omdat men zo goed als geen systematische data verzamelt. Blijkbaar moeten universitaire groepjes het doen met wat anekdotische gegevens op 200 patiënten hier, een studietje daar, een rondvraginkje ginder. Ik lig gewoon achterover dat er geen grootschalige systematische onderzoeken gebeuren waar men alle data die ook maar enigszins relevant zou kunnen blijken, bij elke besmette of vermoedelijk besmette gaat ophalen zoveel men kan. Als je ziet door welke moeite een bedrijf als coca cola gaat om te weten wie er nu hoeveel wanneer cola drinkt, en dat we hier begot niet in staat zijn om "marketing onderzoek" te doen naar de aard van besmettingen, dan val ik achterover. Er zit namelijk veel en veel meer economisch op het spel dan coca cola.
Ik snap dat ook niet hoor, het lijkt precies alsof de wereld in een gezamelijke angstpsychose is geschoten en tot niks meer in staat is. Men had dit virus al lang tot in het kleinste detail moeten analyseren en bestuderen want zo kunnen we het misschien sneller klein krijgen.

Met Belgische "experts-virologen" die meer op hun buikgevoel teren, meedraaien met de wind, de ene keer zus en de andere keer zo zeggen zullen we er uiteraard niet geraken, dat is al lang duidelijk.
Oud 30 april 2020, 17:45   #78
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geef me dan eens wat meer uitleg over wat het Corona virus nu juist is als je wil.
Je mag dat ook in chronologische volgorde doen, dan wordt het mss wat duidelijker voor iedereen.
Ik ben benieuwd wie er nu van zijn voetstuk gaat vallen.
Waarom zou ik zo'n uitleg moeten geven? Omdat gij dan kan schreeuwen dat ik van mijn voetstuk getuimeld ben?

Men moet zelf geen expert zijn om kritiek te geven op zogenaamde expert, ook al hebben laatstgenoemden een academische titel he. Hun academische titel is in veel gevallen nog minder waard dan bijeen gehamsterd toiletpapier.
Oud 30 april 2020, 17:56   #79
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Wat is dat nu. Thailand heeft onder meer het hoogste aantal HIV gevallen in SEA....
Slikken ze ginder misschien allemaal een geneesmiddel tegen AIDS dat toevallig goed werkt tegen corona ?
Oud 30 april 2020, 18:32   #80
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zou ik zo'n uitleg moeten geven? Omdat gij dan kan schreeuwen dat ik van mijn voetstuk getuimeld ben?

Men moet zelf geen expert zijn om kritiek te geven op zogenaamde expert, ook al hebben laatstgenoemden een academische titel he. Hun academische titel is in veel gevallen nog minder waard dan bijeen gehamsterd toiletpapier.
Tja. Dat noemen ze dan van hun voetstuk vallen sie.
Had je eventjes een paar zaken chronolisch kunnen weergeven dan zou je al dadelijk gezien hebben dat ...
Kritiek geven, dat is altijd gemakkelijk. Het funderen, dat is natuurlijk al snel iets helemaal anders.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be