Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 september 2020, 22:57   #61
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Neen. Ik zou nu het vliegtuig op willen naar New York. Dat lijkt nu het beste voor mij.
Maar anderen beslissen dat ik dat niet mag.....Inderdaad moeilijk he.

Kan jij dat even regelen voor mij bij de Amerikaanse ambassade ?
je vraag was dus niet in 't algemeen, maar naar de beleidsmakers die jou/mij/ons dingen verplichten en weer andere zaken verbieden.

Dat is natuurlijk andere koek.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2020, 23:04   #62
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
je vraag was dus niet in 't algemeen, maar naar de beleidsmakers die jou/mij/ons dingen verplichten en weer andere zaken verbieden.

Dat is natuurlijk andere koek.
Inderdaad. Ik kan niet zelf beslissen momenteel wat ik vind dat nu voor mij het beste is. Ik ben alleen en vind winkelen zonder winkelkar veel handiger en beter voor mij. Ik ben veel mobieler met mijn boodschappentasje .....Maar zelfs dat mag ik niet.
Het beste voor mij is dat ik na het avondeten even binnenspring bij mijn demente tante.....kan ik samen met haar het nieuws bekijken in het WZC. Dat is het beste voor mij en voor haar maar dat mag ik ook niet.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 5 september 2020 om 23:06.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2020, 23:15   #63
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja nu oordeel ik naar de situatie heden ten dage. In April waren er volgens mij toch andere gegevens of heeft men ons dan andere dingen willen wijsmaken ?
Dat steeds meer mensen voortschrijdend inzicht bekomen in heel deze verknipte toestand, stemt in elk geval hoopvol.
Oud 5 september 2020, 23:29   #64
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Dat steeds meer mensen voortschrijdend inzicht bekomen in heel deze verknipte toestand, stemt in elk geval hoopvol.
Inderdaad. In mijn kennissenkring hoor ik het alle dagen.....
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2020, 23:42   #65
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Ik kan niet zelf beslissen momenteel wat ik vind dat nu voor mij het beste is. Ik ben alleen en vind winkelen zonder winkelkar veel handiger en beter voor mij. Ik ben veel mobieler met mijn boodschappentasje .....Maar zelfs dat mag ik niet.
Het beste voor mij is dat ik na het avondeten even binnenspring bij mijn demente tante.....kan ik samen met haar het nieuws bekijken in het WZC. Dat is het beste voor mij en voor haar maar dat mag ik ook niet.
In Spanje hoef je geen winkelkar. Ook al ben je niet alleen, of hoef je enkel een fles water of een pakje koffie. Ze zijn consequent.
Ik heb begrip voor je situatie. Als alleenstaande heb je enkel voor jezelf te zorgen en je demente moeder. Alle begrip.
Wie een kroost heeft denkt daar misschien anders over. Wie niet doet wat moet heeft geen eten op de plank, met of zonder winkelkar.
Je hebt gelijk, en ik deel in zekere zin je mening. We zien inderdaad dat er iets niet klopt. De verschillen zijn te groot in aanpak. En we hebben het recht om onze mening te uiten.
Ik ben content dat iedereen nog eten krijgt, en dat ik mijn ongenoegen nog ergens kan uiten.

België is niet goed bezig, vergeleken met onze buurlanden;
We zullen nog het deksel op ons neus krijgen.
Spanje zal het ons kwalijk nemen.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2020, 04:16   #66
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat wil men eigenlijk bekomen ? Dat er 0,0 besmettingen zijn ? ja dan zijn we vertrokken tot het jaar 2340.
Dat is inderdaad blijkbaar het dwaze doel dat "experten" zich vooropgesteld hebben. Aangezien dat niet bereikbaar is, zoals je terecht zegt, hebben ze klandisie voor hun remedies tot in het jaar dat de uilen preken he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2020, 04:17   #67
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Het gaat wel stukken trager dan het paniek virus he....
Oud 6 september 2020, 04:29   #68
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
In het begin van de corona-crisis was er in Spanje een algemeen reisverbod naar andere autonome gemeenschappen. Sommige Spanjaarden ontvluchtten toen de steden, en gingen liever de lock down doorbrengen in hun vakantiehuis aan de kust.

Ik heb de indruk dat men in Spanje nu meer inzet op een afzetten van dorpen of steden. Die isolatie is dan wel grondiger met stevigere politiecontrole.

Bemerk dat Randarkingbewoners nooit verboden werd naar de provincie Antwerpen te gaan ... maar voor Nederlanders was er in Nederland wel zo'n provincieverbod.

Logisch zou zijn: je mag wel afreizen naar een gebied waar het beter is dan jouw gebied, maar voor dat beter gebied is het redelijk dom om jou toe te laten.
Je mag ook afreizen naar een slechter gebied, maar je terugkeer wordt dan problematisch.
En merk nu op dat al die miserie die men de bevolking aangedaan heeft in maart-april dus waarschijnlijk tot niet veel gediend heeft - tenzij misschien op een zeker moment de verzorging niet teveel in over-verzadiging brengen, en dan nog, is dat maar de vraag.

Geef toe, al die ambras, om dan uiteindelijk datgene wat je wilde vermijden, een paar maanden toch mee te maken, tenzij je WEER ambras gaat hebben (en dan is het nog niet gezegd dat dat iets gaat doen). En als je DAT doet (dus tweede keer ambras), dan is dat juist goed genoeg om het WEER een paar maanden later mee te maken. Tenzij ge dan WEER ambras hebt. En zo voort.

En weet ge wat ? Dat is precies wat ik hier geschreven had op 16 maart. En dat is PRECIES wat niet alleen het wiskundige model dat men toen gebruikte, U zegde, maar wat een veel en veel grotere klasse wiskundige modellen U zegt: een epidemie stopt pas bij groepsimmuniteit, en alles wat ge doet om die tegen te houden, is enkel maar uitstel.

De *enige* zinvolle overweging is om U af te vragen of de kost van dat UITSTEL de winst die ge ermee bekomt, de moeite waard is.

MAAR daarbij moet ge ook weten dat ge niet eens echt meester zijt van dat uitstel, want uiteindelijk zijn alle maatregelen "lek". Een epidemie een jaar uitstellen lukt niet, eens ze binnen is. Enkele maanden, eventueel, met kost.

Kijk naar de Spaanse griep: de Australiers hebben die een jaar kunnen *buiten houden* (dat is gemakkelijker dan ze intern remmen he). Wel, in 1919 hadden ze het vlaggen, wanneer de rest van de wereld ervan af was.

Het is juist dat een vaccin *wat kan helpen* bij de groepsimmuniteit. Als je die ondertussen al niet op een natuurlijke manier hebt gehad.

Wij zijn helemaal verkeerd bezig van in het begin, en van in het begin was dat DUIDELIJK. Ik heb in mijn tekstje haarfijn uitgelegd hoe EXACT HETZELFDE MODEL dat overal paniek liet zaaien over het aantal doden (en dat bleek zwaar overdreven) U tevens *correct* zegt dat ge een epidemie niet kunt stoppen, dat het enige wat maatregelen doen erin bestaat om de golf VOORUIT TE DUWEN.

Ja, dat is ambetant. Ikzelf vind dat ook spijtig. Maar het is niet omdat iets ambetant is, dat het zo niet is. Zwaartekracht is heel ambetant als ge uit een vliegtuig valt, maar toch is ze daar.

Ik had ook heel graag gehad dat de miserie die ons werd aangedaan in maart-april tot iets kon dienen, maar ik wist toen al dat dat onmogelijk was.

Het ENIGE dat kan helpen met "uitstel kopen" is dat men remedies vindt. Of een goed-werkend vaccin, maar dat is een koers tegen het uurwerk: natuurlijke groepsimmuniteit vs vaccinale groepsimmuniteit. Dingen die verder dan een jaar in de toekomst liggen, zijn de moeite niet. ZEKER NIET voor een ziekte die eigenlijk niet veel doden veroorzaakt. Voor ebola zou ik nog zeggen. Voor de builenpest zou ik nog zeggen. Als de helft van de bevolking gaat sterven, kunt ge inderdaad zelfs beter een kwart van honger laten omkomen. Maar hier is dat zo niet. Ja, het is nijdiger dan een griep. Ja er sterven meer mensen aan. Ja dat is spijtig. Maar ZOVEEL nijdiger is het ook weer niet.

De schade die wij veroorzaken, om uiteindelijk misschien zelfs GEEN KAT "te redden", is gigantisch. En dat was duidelijk sinds maart. Ik heb dat toen al uitgelegd, en dat is nog altijd geldig.

Laatst gewijzigd door patrickve : 6 september 2020 om 04:30.
Oud 6 september 2020, 04:39   #69
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
En merk nu op dat al die miserie die men de bevolking aangedaan heeft in maart-april dus waarschijnlijk tot niet veel gediend heeft - tenzij misschien op een zeker moment de verzorging niet teveel in over-verzadiging brengen, en dan nog, is dat maar de vraag.

Geef toe, al die ambras, om dan uiteindelijk datgene wat je wilde vermijden, een paar maanden toch mee te maken, tenzij je WEER ambras gaat hebben (en dan is het nog niet gezegd dat dat iets gaat doen). En als je DAT doet (dus tweede keer ambras), dan is dat juist goed genoeg om het WEER een paar maanden later mee te maken. Tenzij ge dan WEER ambras hebt. En zo voort.

En weet ge wat ? Dat is precies wat ik hier geschreven had op 16 maart. En dat is PRECIES wat niet alleen het wiskundige model dat men toen gebruikte, U zegde, maar wat een veel en veel grotere klasse wiskundige modellen U zegt: een epidemie stopt pas bij groepsimmuniteit, en alles wat ge doet om die tegen te houden, is enkel maar uitstel.

De *enige* zinvolle overweging is om U af te vragen of de kost van dat UITSTEL de winst die ge ermee bekomt, de moeite waard is.

MAAR daarbij moet ge ook weten dat ge niet eens echt meester zijt van dat uitstel, want uiteindelijk zijn alle maatregelen "lek". Een epidemie een jaar uitstellen lukt niet, eens ze binnen is. Enkele maanden, eventueel, met kost.

Kijk naar de Spaanse griep: de Australiers hebben die een jaar kunnen *buiten houden* (dat is gemakkelijker dan ze intern remmen he). Wel, in 1919 hadden ze het vlaggen, wanneer de rest van de wereld ervan af was.

Het is juist dat een vaccin *wat kan helpen* bij de groepsimmuniteit. Als je die ondertussen al niet op een natuurlijke manier hebt gehad.

Wij zijn helemaal verkeerd bezig van in het begin, en van in het begin was dat DUIDELIJK. Ik heb in mijn tekstje haarfijn uitgelegd hoe EXACT HETZELFDE MODEL dat overal paniek liet zaaien over het aantal doden (en dat bleek zwaar overdreven) U tevens *correct* zegt dat ge een epidemie niet kunt stoppen, dat het enige wat maatregelen doen erin bestaat om de golf VOORUIT TE DUWEN.

Ja, dat is ambetant. Ikzelf vind dat ook spijtig. Maar het is niet omdat iets ambetant is, dat het zo niet is. Zwaartekracht is heel ambetant als ge uit een vliegtuig valt, maar toch is ze daar.

Ik had ook heel graag gehad dat de miserie die ons werd aangedaan in maart-april tot iets kon dienen, maar ik wist toen al dat dat onmogelijk was.

Het ENIGE dat kan helpen met "uitstel kopen" is dat men remedies vindt. Of een goed-werkend vaccin, maar dat is een koers tegen het uurwerk: natuurlijke groepsimmuniteit vs vaccinale groepsimmuniteit. Dingen die verder dan een jaar in de toekomst liggen, zijn de moeite niet. ZEKER NIET voor een ziekte die eigenlijk niet veel doden veroorzaakt. Voor ebola zou ik nog zeggen. Voor de builenpest zou ik nog zeggen. Als de helft van de bevolking gaat sterven, kunt ge inderdaad zelfs beter een kwart van honger laten omkomen. Maar hier is dat zo niet. Ja, het is nijdiger dan een griep. Ja er sterven meer mensen aan. Ja dat is spijtig. Maar ZOVEEL nijdiger is het ook weer niet.

De schade die wij veroorzaken, om uiteindelijk misschien zelfs GEEN KAT "te redden", is gigantisch. En dat was duidelijk sinds maart. Ik heb dat toen al uitgelegd, en dat is nog altijd geldig.
Ik kan je niet kwalijk nemen dat ge nu al dat eerder gekocht zout met de nodige Schadenfreude zijt aan het inwrijven.

Gelijk krijgen, niet? Laattijdig dat wel, indien als promotie voor je boek uit een vorige tempore non suspecto. Life's a bitch .

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 6 september 2020 om 04:40.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2020, 07:22   #70
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Ik kan je niet kwalijk nemen dat ge nu al dat eerder gekocht zout met de nodige Schadenfreude zijt aan het inwrijven.

Gelijk krijgen, niet? Laattijdig dat wel, indien als promotie voor je boek uit een vorige tempore non suspecto. Life's a bitch .
hoeft geen gelijk te krijgen, hij heeft het van in het begin
Oud 6 september 2020, 08:03   #71
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
hoeft geen gelijk te krijgen, hij heeft het van in het begin
Hebben of krijgen, niet? Een wereld van verschil.
Vraag maar aan die met een Belgiks of Vloms pasporke.
Oud 6 september 2020, 08:09   #72
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dat allemaal voor een virus waar 97 % van de mensen amper van weet dat ze besmet zijn.....2% moet er even naar het ziekenhuis mee voor wat observatie of zuurstof en de mensen die er aan ten onder gaan zijn mensen die sowieso al bijna zouden sterven aan een longontsteking of zware griep.

Sta me toe dat ik samen met vele wetenschappers me ernstige vragen begin te stellen over sommige dingen
Ik sta u dat zeker toe, maar ben tegelijk overtuigd dat er niet veel ernstige vragen oprijzen daarbij.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2020, 08:11   #73
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat wil men eigenlijk bekomen ? Dat er 0,0 besmettingen zijn ? ja dan zijn we vertrokken tot het jaar 2340.
Wat men wil bekomen, is al 2340 keer uitgelegd.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 6 september 2020, 08:13   #74
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ? Misschien al eens ironisch bedoeld. Ik ben een wereldreiziger. Heb al 3/4 van mijn leven in het verre buitenland verbleven.Ik voel me momenteel als een gevangene die levenslang kreeg.
Vrees maar dat je niet levenskort gaat krijgen, zoals een aantal mensen die op hun buik in de intensive care liggen te piepen aan de beademing.

Oud 6 september 2020, 08:21   #75
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb begrip voor het gebruik van de kleurkodes (todat beslist wordt dat "leven met Covids" iets normaals zal zijn.....noodgedwongen...)

Maar nu is er natuurlijk het gevaar dat "rood" een soort "kwaliteitsmerk" zal worden in toeristische middens,namelijk een indikatie van regios waar mensen die LANG op vakantie willen op zeer rustige kwaliteitsvolle wijze kunnen toeven....Zoals toerisme eigenlijk zou BEHOREN te zijn.

Want geef toe,als je naar Spanje wil,spring in de auto en reis naar Spanje...Wie zal U in Europa tegenhouden hé?

*ironie.....ok?*

Laatst gewijzigd door kelt : 6 september 2020 om 08:23.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2020, 08:50   #76
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Het was al van het einde van de lockdown duidelijk dat dit virus nog lang niet weg was en zomaar opnieuw zou kunnen woekeren. Wie dus zo slim was om toch te vertrekken of om een reis te boeken die wist gewoon dat dit een risico inhield. Nu komen kwaken dat het niet eerlijk is en dat er streken zijn in Spanje waar nauwelijks besmettingen zijn is feitelijk niet correct, er zijn enorm veel besmettingen in Spanje dus is het zwaar af te raden om naar daar te reizen.

En dat Spanje zelf andere kleurencodes geeft aan zijn eigen regio's is ook begrijpelijk: het land leeft zowat van toerisme.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2020, 08:54   #77
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Het was al van het einde van de lockdown duidelijk dat dit virus nog lang niet weg was en zomaar opnieuw zou kunnen woekeren. Wie dus zo slim was om toch te vertrekken of om een reis te boeken die wist gewoon dat dit een risico inhield. Nu komen kwaken dat het niet eerlijk is en dat er streken zijn in Spanje waar nauwelijks besmettingen zijn is feitelijk niet correct, er zijn enorm veel besmettingen in Spanje dus is het zwaar af te raden om naar daar te reizen.

En dat Spanje zelf andere kleurencodes geeft aan zijn eigen regio's is ook begrijpelijk: het land leeft zowat van toerisme.
Gelet op het feit dat ons eigen land bij de hoogste besmettingsgraden in heel Europa zat tijdens de maand augustus, was het eigenlijk veiliger om op reis te gaan dan om niet op reis te gaan.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2020, 11:28   #78
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat men wil bekomen, is al 2340 keer uitgelegd.
Ah ?

Aanvankelijk was het: "de ziekenhuizen niet overbelasten". Dat kon niet werken mochten de voorspellingen waar zijn. Aanvankelijk zegde men TERECHT "we kunnen dit niet tegenhouden, maar we moeten het SPREIDEN". Dat was terecht, op 1 punt na: als je de aanvankelijke voorspellingen moest SPREIDEN, dan was je 2 jaar zoet met maximale ziekenhuisbelasting.

Nadien was het "het aantal besmettingen omlaag halen" (wat uiteraard enkel maar haalbaar is als de epidemie grotendeels achter de rug is, DUS als er groepsimmuniteit bereikt werd, DUS als iedereen die aanvankelijk ziek moest worden, ook ziek werd en nadien immuun).

Nadien was het de evidentie als je met een onmogelijke opdracht bezig bent, "het is nog te vroeg", "het is nog te vroeg", welja, de methode die aangewend werd, maakte dat het EEUWIG te vroeg zou zijn.

Nu lijkt het te zijn "tot aan een vaccin". Weer zo een chimera, om twee redenen:

1) zo lang ga je het niet kunnen tegenhouden
2) dat vaccin gaat geen mirakels doen
3) het proberen zelf gaat economisch en maatschappelijk zodanig veel schade aanrichten dat het sop de kool niet waard is

Dus, nee uiteindelijk weet ik NIET welke de ZINNIGE bedoeling kan zijn van wat men "wil bekomen".
Oud 6 september 2020, 11:29   #79
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Gelet op het feit dat ons eigen land bij de hoogste besmettingsgraden in heel Europa zat tijdens de maand augustus, was het eigenlijk veiliger om op reis te gaan dan om niet op reis te gaan.
Veel willen dat maar niet snappen he. Eigen virus eerst
Oud 6 september 2020, 11:31   #80
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vrees maar dat je niet levenskort gaat krijgen, zoals een aantal mensen die op hun buik in de intensive care liggen te piepen aan de beademing.
Nooit een kanker afdeling bezocht ?

Wie niet actief is, en absoluut die ziekte wil vermijden (en als je gepensioneerd bent, en niet speciaal sociale contacten als noodzakelijk ziet in wat je nog rest als leven, is dat een goed idee), kan dat perfect.

Blijf thuis de komende jaren, doe enkel maar boodschappen per bestelling, en draag een FFP2 masker die zeldzame keren dat je buiten komt. Nodig niemand thuis uit. Nooit. Simpel, nee ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 6 september 2020 om 11:32.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be