Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 8 december 2004, 21:41   #61
Yossarian
Parlementslid

Yossarian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luddo
Het is het goed recht van de Wereldwinkel van zich niet te richten tot mensen met een zeer korte neus die met hun voetekes in de Vlaamse klei staan! Nochtans... door de beslissing van het Vlaams parlement tonen zij dat ze niet vies zijn van de centen van kortneuzige kleidabbers. Niet correct, maar toch politiekcorrect!
Hadden ze moeten weigeren dan?
Yossarian is offline  
Oud 8 december 2004, 21:44   #62
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yossarian
Hadden ze moeten weigeren dan?
Lijkt dat niet zo een beetje profiteren van de schat van Hitler?
Oud 8 december 2004, 21:46   #63
Yossarian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Lijkt dat niet zo een beetje profiteren van de schat van Hitler?
??
U zegt??
Yossarian is offline  
Oud 8 december 2004, 21:51   #64
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yossarian
??
U zegt??
Geld aanvaarden van 1 miljoen slechteriken wienst voorkeurpartij bekostigd werd door de schat van Hitler is toch niet koosjer! Allee, zo zeiden ze toch in de jaren 60 van de Volksunie!
Oud 8 december 2004, 21:58   #65
Yossarian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Geld aanvaarden van 1 miljoen slechteriken wienst voorkeurpartij bekostigd werd door de schat van Hitler is toch niet koosjer! Allee, zo zeiden ze toch in de jaren 60 van de Volksunie!
1) Het gaat niet om "geld aanvaarden", maar om een handelsovereenkomst...
2)... niet met "1 miljoen slechteriken" maar met de Vlaamse overheid
3) Wat Hitler er mee te maken heeft is mij volkomen duister
Yossarian is offline  
Oud 8 december 2004, 23:35   #66
Gunter
Partijlid

Standaard

Citaat:
De Wereldwinkel stelt zich links en a-Vlaams op. Dat is hun goed recht maar ik geef geen Eurocent aan verenigingen en personen die geen meerwaarde bieden voor de Vlaamse bewustwording. Dus...
In welk grootwarenhuis wordt er samen met de producten die het verkoopt geholpen aan de Vlaamse bewustwording? Gaat ge ook zo ver in verenigingen ook zo in te delen? Geen coca-cola, appelsienen, bananen, wijn, etc. meer dus?
Gunter is offline  
Oud 9 december 2004, 00:41   #67
giserke
Banneling

Standaard

Welke debiel heeft die topic hier nu opgestart?

Het gaat over het kopen van koffie bonen en cacao bonen geteeld door kleine coöperatieven in Zuid-Amerika die vervolgens hier in europa worden verwerkt. Het enige verschil is dat de producent van de grondstoffen een correcte prijs krijgt voor zijn grondstoffen.
In het andere geval verdwijnen de winsten gewoon in de zakken van één of andere Amerikaanse multinational.

Waar halen die andere koffiemerken, en chocolade fabriekanten hun grondstoffen?
Maar daar heeft debiel Hyoens niet aan gedacht zeker?

Sommige Blokkers zijn zodanig debiel, dat ze niet begrijpen dat dit de basis is om de migratie naar rijke landen tegen te houden. Zorgen,dat daar een goeie toekomst is voor plaatselijke boeren, (of willen Hyoens en konsoorten hier in Vlaanderen cacao en koffiebonen kweken?)

Om in blokkertaal uit te drukken, de makkaken buiten te houden. (omdat ze het zouden begrijpen)

Laatst gewijzigd door giserke : 9 december 2004 om 00:42.
giserke is offline  
Oud 9 december 2004, 02:08   #68
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Ik voel me bijna beschaamd om flamingant te zijn als ik dat hier allemaal lees. Ze to zien moeten we kortzichtigheid en egoïsme niet alleen in de bubbelclub zoeken.

Kijk, ik heb ook voor Oxfam gewerkt als vrijwilliger. Ook ik ben er weggegaan, onder andere door hun politieke bemoeienissen, maar ook omdat ik niet zo hou van de mentaliteit onder sommige mensen waar ik werkte. Dat betekent echter niet dat ik de gedachte achter die beweging niet steun, maar goed dat er zo'n organizaties zijn.

Wat Oxfam doet is arme boeren in de derde wereld steunen. Het kost nu eenmaal meer geld omdat die boeren produceren met minder middelen, ze hebben geen goedkope (slaven) werkkrachten zoals de grote multinationals, ze kunnen niet genieten van massaproductie. Zij hebben een grotere winstmarge nodig omdat ze nu eenmaal minder produceren.

Dat argument over onze landbouwers vind ik van beide kanten nogal flauw. Oxfam concureert helemaal niet met de landbouw hier, wij produceren bijna niets van wat in Oxfam-winkels verkocht wordt. Maar om te beweren dat de landbouwers hier verwend zijn vind ik al even belachelijk. Ik ben zelf op een landbouwbedrijf opgegroeid en weet maar al te goed hoe moeilijk veel boeren het hebben. Er wordt inderdaad zwaar gesubsidieerd en overgeproduceerd, maar denk je dat de landbouwers dat hier willen? Denk je nu echt dat een landbouwer liever geld ziet van de overheid dan het geld waarvoor hij dag en nacht werkt? Moesten de prijzen hier ook eens eerlijker zijn, moesten we niet zo'n belachelijke en overdreven wetgeving hebben omtrent landbouwbeleid zouden al veel van die subsidies niet nodig zijn. Die wetten worden opgesteld door elitaire politici die niets van de stiel afweten, ze beseffen niet dat sommige voorstellen nu eenmaal in de praktijk niet haalbaar zijn.
Er mag in dit land ook wel eens wat solidariteit zijn met de boeren, de beroepsklasse met het hoogste aantal zelfmoorden nota bene.
instromaniac is offline  
Oud 9 december 2004, 03:53   #69
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Riksken
In principe dus minder duur, want kleinere onkostenrekening. Mss ook eens de bijdrage van uw partijgenoot Zorroaster eens lezen. Durf er op te wedden dat we op het einde van deze discussie niet eens zoveel van mening meer gaan verschillen.
Hoe komt u daarbij? U vindt het schandalig wat Bourgeois heeft gedaan, ik vind het prima. Verder kan je moeilijk uiteen liggen volgens mij...
zorroaster is offline  
Oud 9 december 2004, 09:20   #70
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gunter
In welk grootwarenhuis wordt er samen met de producten die het verkoopt geholpen aan de Vlaamse bewustwording? Gaat ge ook zo ver in verenigingen ook zo in te delen? Geen coca-cola, appelsienen, bananen, wijn, etc. meer dus?
Het doel van wereldwinkels is op zich niet slecht maar in Vlaanderen maken hun vertegenwoordigers politieke keuzes die de mijne niet zijn. Zolang ze zich niet politiek neutraal en Vlaamsvriendelijk opstellen hoeft het voor mij niet en moeten ze maar hun waren slijten aan hun POLITIEKE geestesgenoten. Het is mijn goed recht hun politieke keuzes niet te slikken!
Oud 9 december 2004, 09:31   #71
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Hehe, het lukt me toch altijd om met een dikke steen in de modderpoel te smijten de kikkers wakkers te maken! Naast de persoonlijke beledigingen en de totaal off topic postings wil ik hier nog eens alles op een rijtje zetten!

1. Dat de plaatselijke koffie-, cacao-, enz boeren een eerlijke prijs krijgen heeft niemand iets op tegen (dan hebben ze tenminste nog ietsje over nadat ze "beschermingsgeld" aan de marxistische guerilla hebben betaald).
2. Maar gebeurt dat effectief? het probleem is dat we oxfam en andere ngo's op hun woord moeten geloven. Een reportage eerder dit jaar op de Nederlandse televisie liet een ander geluid horen! Zo zouden ngo's ook via tussenhandelaars werken waardoor de eigenlijke producenten nog altijd voor een armoeprijs hun waren moeten verkopen.
3. Oxfam is geen vzw maar een echt bedrijf met aandeelhouders en winstoogmerk! Maw big business!
4. Oxfam is links en belgicistisch (kijk maar naar hun site!). De Voorzitter is trouwens de gebuisde parlementair van agalev Lode Vanoost! Ze is iet vies (in tegenstelling tot andere warenhuizen) om politieke standpunten in te nemen en de initiatieven die ze steunen zijn altijd links ( cuba, coöperatieven).
5. Daar oxfam vooral werkt met naïve vrijwilligers en massaal gesubsidieerd wordt door de overheid levert zij geen enkele bijdrage aan de Vlaamse economie in tegendeel, kleine toeleveringsbedrijven moesten reeds werknemers ontslaan omdat ze hun bestellingen bij de overheid kwijtraken!

Maw Bourgeois heeft geen enkele meerwaarde voor Vlaanderen gecreëerd door Oxfam een monopoliepositie te geven voor (duurdere) leveringen aan de Vlaamse Overheid. Hoogstwaarschijnlijk heeft hij zich zuiver opportunitisch willen indekken voor kritiek vanuit deze hoek en heeft hij daarvoor Vlaamse werkgelegenheid opgeofferd.
jan hyoens is offline  
Oud 9 december 2004, 14:27   #72
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Welke debiel heeft die topic hier nu opgestart?

Het gaat over het kopen van koffie bonen en cacao bonen geteeld door kleine coöperatieven in Zuid-Amerika die vervolgens hier in europa worden verwerkt. Het enige verschil is dat de producent van de grondstoffen een correcte prijs krijgt voor zijn grondstoffen.
In het andere geval verdwijnen de winsten gewoon in de zakken van één of andere Amerikaanse multinational.

Waar halen die andere koffiemerken, en chocolade fabriekanten hun grondstoffen?
Maar daar heeft debiel Hyoens niet aan gedacht zeker?

Sommige Blokkers zijn zodanig debiel, dat ze niet begrijpen dat dit de basis is om de migratie naar rijke landen tegen te houden. Zorgen,dat daar een goeie toekomst is voor plaatselijke boeren, (of willen Hyoens en konsoorten hier in Vlaanderen cacao en koffiebonen kweken?)

Om in blokkertaal uit te drukken, de makkaken buiten te houden. (omdat ze het zouden begrijpen)
De helft van uw tekst is subjectieve nonsens.
Wil je me eens zeggen wat er daar correcter aan is?
Duurder is niet per sé correcter of eerlijker hoor.
Integendeel, ik begin meer en meer te geloven dat het helemaal geen correcte handel is, maar gewoon liefdadigheid. (niet dat ik er iets tegen heb, maar geef dat dan toe ipv de halve wereld te stigmatiseren).
Oud 9 december 2004, 16:16   #73
Gunter
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
2. Maar gebeurt dat effectief? het probleem is dat we oxfam en andere ngo's op hun woord moeten geloven. Een reportage eerder dit jaar op de Nederlandse televisie liet een ander geluid horen! Zo zouden ngo's ook via tussenhandelaars werken waardoor de eigenlijke producenten nog altijd voor een armoeprijs hun waren moeten verkopen.
3. Oxfam is geen vzw maar een echt bedrijf met aandeelhouders en winstoogmerk! Maw big business!
4. Oxfam is links en belgicistisch (kijk maar naar hun site!). De Voorzitter is trouwens de gebuisde parlementair van agalev Lode Vanoost! Ze is iet vies (in tegenstelling tot andere warenhuizen) om politieke standpunten in te nemen en de initiatieven die ze steunen zijn altijd links ( cuba, coöperatieven).
5. Daar oxfam vooral werkt met naïve vrijwilligers en massaal gesubsidieerd wordt door de overheid levert zij geen enkele bijdrage aan de Vlaamse economie in tegendeel, kleine toeleveringsbedrijven moesten reeds werknemers ontslaan omdat ze hun bestellingen bij de overheid kwijtraken!

Maw Bourgeois heeft geen enkele meerwaarde voor Vlaanderen gecreëerd door Oxfam een monopoliepositie te geven voor (duurdere) leveringen aan de Vlaamse Overheid. Hoogstwaarschijnlijk heeft hij zich zuiver opportunitisch willen indekken voor kritiek vanuit deze hoek en heeft hij daarvoor Vlaamse werkgelegenheid opgeofferd.
NGO's kunnen transparanter worden in hun werking, zowel hier als in ontwikkelingslanden, dat klopt.
Maar uw belgicistische puntje, waar trekt dat toch op? Oxfam was een organisatie opgericht in Oxford, Engeland om het probleem van honger in Griekenland aan te pakken tijdens de bezetting van de nazi's. Was het toen misschien een fascistische organisatie soms?
Uw standpunt dat ontwikkelingshulp (via NGO's zoals Oxfam) altijd een economische surplus moet geven aan degene die geeft (in dit geval de Vlaamse regering) vind ik nergens op slaan. Het komt er dacht ik op neer dat er in die landen een stabielere economie zou ontstaan, niet een eigenbelang. Dat is een oude vorm van ontwikkelingssteun (gebonden steun) die meer en meer afgeschaft aan het worden is omdat we eerder onszelf helpen en niet die we denken te helpen.
Als een leverancier van koffie nu met een systeem van eerlijke handel zou werken om aan zijn koffiebonen te raken, dan zou dat bedrijf evenzeer open staan voor zo'n overheidscontracten als Oxfam. Uiteindelijk is dat toch het doel, dat die mannen daar een zeker minimum ontvangen. En aangezien voorlopig buiten Oxfam dat niet gedaan wordt, is het goed om een signaal te geven dat die soort van handel beter is. Dan kunnen uw Vlaamse ondernemers er ook van profiteren als ze die manier van handel willen aanvaarden.
Gunter is offline  
Oud 9 december 2004, 16:20   #74
Lesane
Provinciaal Statenlid

Lesane's schermafbeelding

Standaard

Persoonlijk vind ik dit een heel gezonde manier van ontwikkelingswerk. Dat het nu om een belgicistische organisatie zou gaan maakt in sé niet uit. Een onafhankelijk Vlaanderen zal niet tegengehouden worden door een organisatie als Oxfam denk ik.

http://www.faithfreedom.org
http://dutch.faithfreedom.org/forum

Forumnar Hans1 over de Vlaamse transfers naar Wallonië: "Bovendien komt er niet voldoende economische steun uit het noorden zoals van West- naar Oost-Duitsland."
Lesane is offline  
Oud 9 december 2004, 16:21   #75
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Ga je mij dan vertellen dat de Lidl en Aldi wel Vlaamse bedrijven zijn die een meerwaarde bieden aan de Vlaamse economie?
En welke werkgelegenheid gaat er precies verloren door deze beslissing?
zorroaster is offline  
Oud 9 december 2004, 16:26   #76
Gunter
Partijlid

Standaard

Citaat:
Het doel van wereldwinkels is op zich niet slecht maar in Vlaanderen maken hun vertegenwoordigers politieke keuzes die de mijne niet zijn. Zolang ze zich niet politiek neutraal en Vlaamsvriendelijk opstellen hoeft het voor mij niet en moeten ze maar hun waren slijten aan hun POLITIEKE geestesgenoten. Het is mijn goed recht hun politieke keuzes niet te slikken!
In veel grootwarenhuizen liggen nu ook wereldwinkelproducten, zijn die in zo'n winkel dan nog altijd moreel of politiek verwerpelijk?

En wat is Vlaamsvriendelijk en wat niet? De cassières van de GB hier in Brussel kennen op enkelen na geen Nederlands. Is dat dan omdat ze tegen de Vlamingen zijn, of zou het toch kunnen zijn omdat ze een drukke job hebben die weinig betaald wordt en zij die de twee talen machtig zijn beter betaalde en minder drukke jobs uitoefenen? U kan de etiketten en de reclame in het Nederlands vinden maar betalen en merci zeggen in het Frans.

Leg eens uit wat er Vlaamsonvriendelijk is aan de wereldwinkel. Omdat ze geen geld opbrengen voor Vlamingen? De GB is in Franse handen, dat is dus ook geld dat zogezegd naar het buitenland stroomt, net als die hamburger bij mcdonalds. En er werkt ook personeel bij die ketens, net als bij de wereldwinkel, maar ook steeds minder en liefst zonder loonsverhogingen want het is een sector in crisis.
Gunter is offline  
Oud 9 december 2004, 18:46   #77
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
De helft van uw tekst is subjectieve nonsens.
Wil je me eens zeggen wat er daar correcter aan is?
Duurder is niet per sé correcter of eerlijker hoor.
Integendeel, ik begin meer en meer te geloven dat het helemaal geen correcte handel is, maar gewoon liefdadigheid. (niet dat ik er iets tegen heb, maar geef dat dan toe ipv de halve wereld te stigmatiseren).
Nonsens? Aan uw kleren, gebruiksvoorwerpen, voeding kleeft bloed! Bloed van kinderarbeid, misbruik en uitbuiting.
Als u niet weet wat correcte handel (fair trade) is, zou u beter geen commentaar geven zeker?

Het gaat hem erom dat plaatselijke boeren een correcte prijs krijgen voor hun gewassen/producten. Want via de reguliere internationale handel, worden deze mensen uitgebuit, en slecht betaald. Ook wordt vanuit oxfam gezorgd dat daar geen kinderarbeid gebruikt wordt. Die plaatselijke coöperatieven zorgen voor onderwijs en opleiding met de extra middelen die ze verdienen door hun correcte prijs die ze krijgen..
De lokale kleine boeren, krijgen gemiddeld 10 keer meer voor hun producten dan boeren die moeten werken voor grootgrondbezitters. Want daar gaat de meerwinst uit uitbuiting en misbruiken naar buitenlandse bedrijven.
Daar is het vooral de tussenschakel (Europese en Amerikaanse multinationals) die woekerwinsten maken op de kap van derde wereld landen.
Voor u anderen van nonsens beticht, zou u beter leren nadenken, wat fair trade is.

Als ik de reacties hier lees van sommige Blokkers, is dit gewoon om van te kotsen!

Laatst gewijzigd door giserke : 9 december 2004 om 18:47.
giserke is offline  
Oud 9 december 2004, 18:53   #78
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Nonsens? Aan uw kleren, gebruiksvoorwerpen, voeding kleeft bloed! Bloed van kinderarbeid, misbruik en uitbuiting.
Als u niet weet wat correcte handel (fair trade) is, zou u beter geen commentaar geven zeker?

Het gaat hem erom dat plaatselijke boeren een correcte prijs krijgen voor hun gewassen/producten. Want via de reguliere internationale handel, worden deze mensen uitgebuit, en slecht betaald. Ook wordt vanuit oxfam gezorgd dat daar geen kinderarbeid gebruikt wordt. Die plaatselijke coöperatieven zorgen voor onderwijs en opleiding met de extra middelen die ze verdienen door hun correcte prijs die ze krijgen..
De lokale kleine boeren, krijgen gemiddeld 10 keer meer voor hun producten dan boeren die moeten werken voor grootgrondbezitters. Want daar gaat de meerwinst uit uitbuiting en misbruiken naar buitenlandse bedrijven.
Daar is het vooral de tussenschakel (Europese en Amerikaanse multinationals) die woekerwinsten maken op de kap van derde wereld landen.
Voor u anderen van nonsens beticht, zou u beter leren nadenken, wat fair trade is.

Als ik de reacties hier lees van sommige Blokkers, is dit gewoon om van te kotsen!
Ik wil graag uw uitleg geloven maar...
Is het dan niet verwerpelijk dat de vertegenwoordigers van Oxfam hier in Vlaanderen politieke standpunten innemen die een groot deel van de potentiële klanten tegen de borst stoten? Ik hoef maar in mijn regio te kijken naar wie het in de plaatselijke afdelingen voor het zeggen heeft!
Oud 9 december 2004, 18:55   #79
Yossarian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Voor ethiek hebben ze nooit goeie punten gehaald.
Yossarian is offline  
Oud 9 december 2004, 18:56   #80
Yossarian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik wil graag uw uitleg geloven maar...
Is het dan niet verwerpelijk dat de vertegenwoordigers van Oxfam hier in Vlaanderen politieke standpunten innemen die een groot deel van de potentiële klanten tegen de borst stoten? Ik hoef maar in mijn regio te kijken naar wie het in de plaatselijke afdelingen voor het zeggen heeft!
Is het in Vlaanderen dan verboden politieke standpunten in te nemen? Hoe kan je überhaupt aan ontwikkelingssamenwerking doen zonder politieke standpunten in te nemen?
Yossarian is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be