Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Federale regering zou excuses moeten maken voor 191 jaar taal- en cultuurassimilatie.
Eens 16 76,19%
Oneens 5 23,81%
Aantal stemmers: 21. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 31 oktober 2021, 17:41   #61
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ook een eeuwig mysterie voor mij, waarom veel Vlamingen zo zijn.
Niet voor mij.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2021, 17:42   #62
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Niet voor mij.
Oh neen, jij vindt de Franse cultuur superieur en ziet Vlamingen die ervoor kiezen als zelfbevrijders. Toen de RKK hier heer en meester was kon dat zelfs effectief zo geweest zijn bij sommigen.

Een Franstalige van Vlaamse afkomst, Charles De Coster, had bijvoorbeeld een grote liefde voor Vlaanderen, maar een hekel aan de Vlaamse Beweging omdat hij vond dat de RKK te machtig was en hen onderdanig en dom hield.

Laatst gewijzigd door Weyland : 31 oktober 2021 om 17:50.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2021, 17:55   #63
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oh neen, jij vindt de Franse cultuur superieur en ziet Vlamingen die ervoor kiezen als zelfbevrijders. Toen de RKK hier heer en meester was kon dat zelfs effectief zo geweest zijn bij sommigen.

Een Franstalige van Vlaamse afkomst, Charles De Coster, had bijvoorbeeld een grote liefde voor Vlaanderen, maar een hekel aan de Vlaamse Beweging omdat hij vond dat de RKK te machtig was en hen onderdanig en dom hield.
Hoeveel zo'n Vlamingen zijn er nog ?
99 ?

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2021, 17:56   #64
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Hoeveel zo'n Vlamingen zijn er nog ?
99 ?

Op dit forum zijn er.
Oud 31 oktober 2021, 17:57   #65
DucDEnghien

Standaard

Citaat:

Ik ben geen cultuurrelativist.
Oud 31 oktober 2021, 18:04   #66
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik ben geen cultuurrelativist.
Pas op. Ik verdedig ook de Franse cultuur soms, maar ik bevoorkeur die zeker niet boven mijn eigen. Toen ik in Nederland werkte tussen dommige typetjes uit de Biblebelt met een Fransenhaat voelde ik me oprecht beledigd. Beledigd omwille van hun bekrompenheid. De Franse cultuur blijft iets om te respecteren. Net als andere Europese culturen.

Nadruk op dommig, niet op Biblebelt. Is een uitbuitend bedrijf immers. Daar wil je weg. Maar ik hou van Zeeland en weiger te geloven dat het de norm is. Het bedrijf was in Noord-Brabant, trouwens. De persoon die ik als beste vriend beschouw is Nederlands-Hervormd zelfs.

Sterker, ik begon daar de Belgische Revolutie te begrijpen. De waarom dat Vlamingen eraan zouden deelnemen. Als onze voorouders zo behandeld werden... En ook Nederlanders leden eraan. Erg lege mensen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 31 oktober 2021 om 18:11.
Oud 31 oktober 2021, 18:11   #67
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Pas op. Ik verdedig ook de Franse cultuur soms, maar ik bevoorkeur die zeker niet boven mijn eigen. Toen ik in Nederland werkte tussen dommige typetjes uit de Biblebelt met een Fransenhaat voelde ik me oprecht beledigd. Beledigd omwille van hun bekrompenheid. De Franse cultuur blijft iets om te respecteren. Net als andere Europese culturen.

Nadruk op dommig, niet op Biblebelt. Is een uitbuitend bedrijf immers. Daar wil je weg.

Sterker, ik begon daar de Belgische Revolutie te begrijpen. De waarom dat Vlamingen eraan zouden deelnemen. Als onze voorouders zo behandeld werden...
Iemand die de West-Europese cultuur gelijkstelt met de Oost-Europese is een cultuurrelativist. De West-Europese cultuur is duidelijk superieur aan de Oost-Europese.
Oud 31 oktober 2021, 18:12   #68
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet voor mij.
191 jaar taal- en cultuurassimilatie, in Brussel wordt nog nauwelijks Nederlands gesproken, de Vlaamse rand verfranst meer en meer, en u vindt het prima. Verklaar u nader.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2021, 18:15   #69
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Oh ja, de persoon die de Belgische vlag heeft ontworpen was een Waal. Lucien Jottrand. Die heeft ook het rattachisme in de kiem helpen smoren (al was dat geopolitiek ook niet echt mogelijk, de Britten die de Belgische Revolutie mede steunden zouden dat niet toestaan). Later was hij een Heel-Nederlander, maar dat idee was er één van 'dromers' tegen dan.

Hij had immers goede herinneringen aan zijn mentor Johannes Kinker, een Hollander, tijdens het VKN.

Laatst gewijzigd door Weyland : 31 oktober 2021 om 18:16.
Oud 31 oktober 2021, 18:16   #70
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
191 jaar taal- en cultuurassimilatie, in Brussel wordt nog nauwelijks Nederlands gesproken, de Vlaamse rand verfranst meer en meer, en u vindt het prima. Verklaar u nader.
Simpel, de Vlaming geeft geen reet om cultuur, het enige waar ze interesse in hebben is geld.
Oud 31 oktober 2021, 18:18   #71
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ook interessant. De Vlaamse schrijver Matthias Declercq heeft een dik half jaar op Urk gewoond en er een zeer interessant eerlijk doch respectvol boek over geschreven. Na zijn verblijf op Urk was hij mentaal op en alcoholisch geworden. Wat deed hij? Wallonië bezoeken.

Dat deed ik dus ook na mijn ontslag bij mijn ex-werkgever.

Belgicist werd ik er niet van en ik blijf het fascinerend vinden, die cultuur. Ik weet echter veel beter hoe me te handhaven en ben nu veel kieskeuriger in met wie ik in zee ga.

Ook Matthias Declercq is van Urk blijven houden en kan nog steeds door één deur met de Urkers. Sterker, hij was zeer eerlijk over die ervaring met die Urkers.

Laatst gewijzigd door Weyland : 31 oktober 2021 om 18:35.
Oud 31 oktober 2021, 18:23   #72
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Simpel, de Vlaming geeft geen reet om cultuur, het enige waar ze interesse in hebben is geld.
Ik vraag u naar uw mening. Taal- en cultuurassimilatie: voor of tegen?

Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 31 oktober 2021 om 18:25.
Oud 31 oktober 2021, 18:37   #73
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
ben nu veel kieskeuriger in met wie ik in zee ga.
Oh ja, ik heb bijna gereageerd op een vacature in Yerseke. Hard werken en informele bedrijfssfeer. Ik weet dat dat refo's zijn. Maar ik kom niet in aanmerking, want ik heb geen GMP-attest. Het is echt niet dat hoor. Sommige van de beste collega's in dat bedrijf waren protestants zelfs en de rotste appel was net als in irreligieus en katholiek opgevoed. De bedrijfscultuur wel sterk calvinistisch en die katholiek was als een soort 'bekeerling' die zich stereotiep calvinistisch gedroeg.

Geen zelfontplooiing mogelijk, a-cultureel, schraal. Ik kwam uit een Belgische bedrijfscultuur die op ALLE vlakken beter was. Zelf de productiviteit (waar calvinisten trots op zijn) was in dat Belgisch bedrijf hoger, met minder stress. Dus dan stap je beter op.

Dat heeft een Nederlandse socioloog trouwens eens beschreven. Door de lineaire kijk op progressie kan het de productiviteit net benadelen door een tunnelvvisie. Dat is een voorbeeld van hoe calvinisme fout kan lopen. Die Belgen waar ik vandaan kwam zouden het gewoon beter gedaan hebben met meer resultaten.

Laatst gewijzigd door Weyland : 31 oktober 2021 om 18:43.
Oud 31 oktober 2021, 18:38   #74
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
De vraag is waarom mensen die zich in de Vlaamse Rand komen vestigen per se willen blijven Frans praten. Zo te zien is het precies niet anders dan lang geleden in Brussel. De geschiedenis herhaalt zich blijkbaar. Een maatschappelijke interessante maar ook prangende en dwingende vraag. Franstalig Brussel breidt zich als stad uit. Stadsuitbreiding van grote steden is een onontkoombaar sociologisch gegeven dat we ook in andere landen snel zien gebeuren. De druk op de Vlaamse Rand is dan ook groot. De verfransing komt inderdaad om de hoek loeren.

Eigenaardig in feite, want economisch hebben de Vlamingen toch het roer handen. De enige oplossing is de mensen die in de Vlaamse Rand komen wonen te verplichten Nederlands te praten. En zeker ook de kinderen naar Nederlandstalige scholen te sturen. Ofte: bij ons in de Vlaamse rand komen wonen? Dan ook bij ons naar school.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 oktober 2021 om 18:54.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2021, 18:49   #75
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Misschien ook drugsgebruik dat productiviteit benadeelt. Ik geef toe dat ik marihuana nodig had om het er uit te houden en THC schakelt de REM-slaap uit. Dromen heb je nodig om te ontwikkelen. Daar ben ik gelukkig van af. Ik was niet de enige daar die 'hulpmiddelen' gebruikte. Niet dat ik stoned werkte, maar dromen deed ik evenmin.

Pas op, ik heb meer dan vijf collega's zien opstappen op korte tijd. Nederlanders en ook 'protestanten'. Heb ook via-via een ex-medewerker gesproken, uit Rotterdam (van Zeeuwse afkomst) en zij vertelde me dat sinds het managementteam wisselde de boel naar de klote ging.

Laatst gewijzigd door Weyland : 31 oktober 2021 om 18:54.
Oud 31 oktober 2021, 18:53   #76
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De vraag is waarom mensen die zich in de Vlaamse Rand komen vestigen per se willen Frans praten. Zo te zien is het precies niet anders dan lang geleden in Brussel. De geschiedenis herhaalt zich blijkbaar. Een maatschappelijke interessante maar ook prangende en dwingende vraag. Franstalig Brussel breidt zich als stad uit. Stadsuitbreiding van grote steden is een onontkoombaar sociologisch gegeven dat we ook in andere landen snel zien gebeuren. De druk op de Vlaamse Rand is dan ook groot. De verfransing komt inderdaad om de hoek loeren.

Eigenaardig in feite, want economisch hebben de Vlamingen toch het roer handen. De enige oplossing is de mensen die in de Vlaamse Rand komen wonen te verplichten Nederlands te praten. En zeker ook de kinderen naar Nederlandstalige scholen te sturen. Ofte: bij ons in de Vlaamse rand komen wonen? Dan ook bij ons naar school.
Marketing-technisch hebben ze nog veel te leren bij de N-VA. Daar ga ik mee akkoord zelfs. Roepen dat Brussel Vlaams wordt haalt niks uit. Promoot liever het Nederlands op een positieve manier. Maar ook serieus zijn natuurlijk en niet het daarbij houden.

Vlamingen onderschatten zichzelf en hebben een schaapachtige mentaliteit, dat is eigenlijk het grootste probleem. Trouwens niet in het minst bij Belgicisten, maar eigenlijk is het een algemeen Vlaams probleem. De ene partij wil de halve waarheid zien en vice versa, uit angst. Ook Walen lijden eraan. De Belg met zijn complex dat nergens voor nodig is.

Laatst gewijzigd door Weyland : 31 oktober 2021 om 19:04.
Oud 31 oktober 2021, 19:23   #77
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik hoop dat ik haar privacy hiermee niet schendt, maar mijn moeder kent een Staphorster vrouw die met een Belg getrouwd is en in België woont. Ze houdt wel van haar dorp, maar vond dat ze zichzelf er niet kon ontplooien. Dat bestaat dus ook. De schrijfster Franca Treur die uit een bevindelijk gereformeerd gezin komt heeft ook eventjes in België gewoond nadat ze brak met haar religie. Thans is ze freelance-journaliste bij het NRC Handelsblad en woont ze terug in Nederland. Ze had België nodig om tot haar zinnen te komen.

Wat ik trouwens merk is dat je veel milder en toleranter bent geworden over dat onderwerp, Het Oosten.

Ik geloof trouwens dat mensen uit de Biblebelt prima mensen zijn. Maar het moet echter een goede match zijn en je moet goed weten wat je doet.

Laatst gewijzigd door Weyland : 31 oktober 2021 om 19:31.
Oud 31 oktober 2021, 19:44   #78
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Opmerkelijk: een draad van iemand die voor crushing the curve lijkt te pleiten maar tegelijk net de argumenten levert voor het tegendeel.

https://twitter.com/mzelst/status/1453752005198024712
Oud 31 oktober 2021, 19:54   #79
epicurist_dirk
Minister

epicurist_dirk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat hebt u niet te bepalen als buitenlander.
Ach, EU moeit zich overal mee.

Maar als het om de decennia lange discriminatie en uitbuiting van de mensen die leven op Vlaamse bodem gaat dan staan alle de neuzen EU gezelschap in de andere richting en hebben ze duidelijk paard kleppen op en proppen in de oren.
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.

Laatst gewijzigd door epicurist_dirk : 31 oktober 2021 om 19:54.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2021, 21:06   #80
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dit lijkt de enige oplossing te zijn inderdaad, maar kan alleen wanneer Vlaanderen zich volledig losmaakt van Wallonië. De huidige België-constructie werkt de verfransing juist in de hand zoals u weet.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be