![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Als je de oorlogen, staatsgrepen en kleurenrevoluties bekijkt, het uitbuitende rogue kapitalisme...dan begrijp ik wel wat bedoeld wordt. Je moet het natuurlijk ook willen zien.
Maar goed. Het gaat hier niet over de olifant te analyseren. Wel om wat perspectief dat men nogal gemakkelijk overziet vanuit het 'westen'. Laatst gewijzigd door Bach : 6 januari 2022 om 10:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je moet het natuurlijk ook willing zien, hè Bach
![]()
![]() |
#64 | |
|
![]() Citaat:
Ik gun u het goede leven hoor. Maar voeten op de grond houden zou ik zeggen. Dat zwart wit denken is ons allemaal in de problemen aan het brengen. Laatst gewijzigd door Bach : 6 januari 2022 om 10:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Doe niet zo pisnijdig. Live & let die. ![]() Een zalig nieuwjaar, trouwens.
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis, je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg". Laatst gewijzigd door Jay-P. : 6 januari 2022 om 10:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat is gewoon niet juist. Een burger zoals jij of ik is in het Westen meer vrij dan in China (en binnenkort ook HK). punt aan de lijn. Ik vermoed dat je in een poging om tot een genuanceerde discussie te komen, iets te makkelijk de anti-democratische eigenschappen van de Chinese overheid verdoezelt (kijk gewoon wat ze nu doen in HK, of hoe Tiananmen doodgezwegen wordt, de censuur, de Uiguren,...) en de minder fraaie eigenschappen van "Het Westen" opblaast. Kijk, als je van mening bent dat persoonlijke vrijheid niet superbelangrijk is voor u, zeg dan dat gewoon. Dan is het simpelweg een ideologisch meningsverchil. Ik kan vrij kiezen; ik kies de imperfecte liberale democratie van het Westen ANYTIME over het autoritaire, onvrije China. Moesten Chinezen ten volle beseffen hoe onvrij ze zijn, dan zouden ze (denk ik) ook voor vrijheid kiezen, als ze mochten (zie gewoon naar Tiananmen). Concreet nu weer, ik kan er echt niet bij dat je de meest flagrante inbreuken op persvrijheid impliciet probeert weg te zetten als "ordehandhaving". Erken nu toch eens gewoon expliciet dat de gedwongen sluiting van Apple Daily gewoon niet goed te praten valt en ondanks alle rook die er rond wordt opgehangen niet meer is dan een afbraak van de vrijheden van HK. DAT is wat er gebeurt in HK: stelselmatige afbraak van vrijheden, omdat het Chinese regime een heilige schrik heeft dat die cultuur van burgervrijheden zou overslaan naar mainland China, waardoor ze haar macht zou verliezen. It's that simple. Overigens, als je spreekt over polariseren "goed tegen slecht", je zit zelf de hele tijd China vs. Westen reacties te geven. Er is niemand anders hier die aanstuurt op een conflict of zo hoor. Ik vraag me een beetej af wat die "betere wegen" zijn die je suggereeert. Welke zijn dat dan? Wat moet Het Westen anders doen? Ik vind dat Het Westen zich al behoorlijk afzijdig heeft gehouden mbt HK. Het Westen laat dat allemaal gebeuren, meer uit schrik om China voor het hoofd te stoten denk ik zo. soit, ik kan nog wel even doorgaan. Centrale punt is dat ik niet begrijp hoe uw zin voor proportie zo verstoord is. Jazeker, er zitten dikke splinters ni de ogen van Westerse leiders met de nodige hypocresie. Maar klaag misschien ook eens de balken in de ogen van Xi Jinping aan, ipv altijd amar weer terug te vallen op argumenten als "maar Het Westen is ook niet heilig hoor"...
![]() |
![]() |
#68 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Leg je liever neer bij de realiteiten van 't leven.
![]() |
#69 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() zoals eerder gezegd... maar ge snapt de realiteiten niet. Soit: 't is je recht.
![]() |
#71 | |
|
![]() Citaat:
Ik wil niet eens zeggen dat andere landen beter zijn. Ik predik geen westerse inferioriteit. Ik zeg dat de omstandigheden de mens maken. Het crimineel imperium had even goed een Russisch of een Chinees kunnen geweest zijn. Maar nu is het er een van diegenen die de VS controleren. Degenen die gemakkelijk naar geweld en leugens grijpen. Ik prefereer degenen die bruggen bouwen dan degene die ze bombardeert. Maar ik besef dat niets stil staat en de zaken kunnen veranderen. Misschien is het een beter idee dat de krijgsheer leert dat zijn geprefereerde oplossing het algemeen belang schaadt en uiteindelijk zijn eigen ondergang bespoedigt. Jammere rol van Europa in heel deze zaak trouwens. We hebben nochtans zaken die we zouden kunnen exporteren, zoals ons sociaal systeem. Maar ondertussen dat we dat afbouwen stuurt een land als België 400 militairen naar Mali. Geen debat daarover. Geen vragen. Geen draad. Als een mastodont als China het doet zouden we het wel geweten hebben. Over sprinter en balk gesproken. Voor eigen deur stapelt de vuilnis zich op. Of neem de onlusten in Hong Hong waar al onze aandacht naar ging ondertussen dat er vlak bij huis meer dan 10 doden vielen bij gele hesjes protesten tezelfdertijd. Ik maakte de vergelijking hier boven reeds. Er wordt over heen gelezen. Wie wil er hier de realiteit niet zien? Besef hoe de main stream media ons bespelen als een orgel. Ze houden een fake morele superioriteit in stand. Het is de taal van oorlogstrommel roffelaars. Dehumanizatie als opstap naar moord. Ik denk echt dat u niet goed beseft wat er allemaal in de wereld gebeurt wat niet in het westers 'nieuws' verschijnt. Ik zou er wekelijks een draad over kunnen openen. Soms doe ik dat. Interessant is dat dan bijna niemand reageert. Waarom? Hun media hebben er niet over gerapporteerd. Het is alsof het niet bestaat voor hen. Het is me te veel moeite die draden te openen steeds. Ik heb nog wel wat anders te doen dan ze opvolgen. Of ik anti 'westers' ben zal ik zelf wel bepalen. Ik ben Europeaan. En ik wil het beste voor ons. En dat proces gaat o.a. over het verkrijgen van waarlijke onafhankelijkheid in plaats van de status van quasi vazalstaat.... Waar verraders liever niet over spreken. Zo kan je het ook zien. Wie is hier eigenlijk antiwesters? Laatst gewijzigd door Bach : 6 januari 2022 om 12:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
|
![]() Er gaan jaarlijks 130 miljoen Chinezen in het buitenland op vakantie, en ze keren terug daarna. Geen probleem om te prefereren wat je kent in Europa. Maar is het echt nodig de ander als inferieur voor te stellen. Er zijn heel wat zaken die elders op de wereld wel beter zijn dan hier. We kunnen ervan leren. Ook van China. En andersom.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Waar sta jij eigenlijk voor? Bij mij is het simpel hoor: individuele vrijheid, democratie. Dat zijn geen holle waarden he. Heeft niks te maken met morele superioriteit, maar een ideologisch standpunt. Wat is uw ideologisch standpunt als ik mag vragen? Obviously is "Het Westen" op vlak van respecteren van die burgervrijheden verre van perfect, maar veruit beter dan pakweg China. Natuurlijk is er de reeks van fouten die de liberale democratiën zich mogen aanrekenen. Ik ben daar ook kritisch voor he! Kritisch zijn voor autocratische regimes impliceert niet het goedpraten van fouten in liberale democratiën. Dat is iets wat ge toch van elkaar moet scheiden hoor. Pak nu concreet uw voorbeeld El Caracazo vs. Tiananmen: El Caracazo: in het Westen is de infromatie en zijn de meningen daarover vrij; een snelle google-search kan je tal van invalshoeken bieden voor interpretatie van de gebeurtenissen daar, al dan niet in de MSM. Is het compleet? Maybe not? Is het gekleurd? Maybe. Maar goed, je kan zelf op onderzoek gaan en een eigen mening vormen. Tiananmen: een Chinees kan dat niet eens googelen. Wat op Tiananmen is gebeurd, bestaat gewoon niet voor Chinezen die na 1990 zijn geboren. Ziet ge het verschil? wat vind je een meer wenselijke situatie? Tot slot, gebruik aub het argument niet "dat men zich in het Westen laat inpakken door de MSM". Je plaatst jezelf ermee buiten (of "boven" - morele superioriteit?) de discussie. Ik zou net hetzelfde met u kunnen doen, en dan zitten we in een zinloze stellingenoorlog. Walk the talk, Bach, bouw bruggen instead, ook in discussies! ![]()
![]() |
![]() |
#74 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik herinner me een interview met zo'n Chinese student, die al 5j in Europa zat. Hij was niet per se lyrisch over de persoonlijke vrijheid in Europa. Natuurlijk, it's messy en het is allemaal minder deftig georganiseerd dan in China. Hij press bvb. de snellere ontwikkeling van bouwprojecten in China en de meer kordate en snelle overheidsreactie tijdens Covid. Dat is allemaal prima. Dat neemt niet weg dat hij ook heeft geproefd van de individuele rechten die hij hier meer genoot dan in China. Dat neemt-ie ook mee terug. En die studenten zijn de intellectuele elite van China van de toekomst. Die gaan in grote mate de toekomst van China bepalen. Ik kan natuurlijk mis zijn en de nationale reflex kan het misschien overnemen, maar ik vermoed dat een substantieel aandeel van die studenten met andere, meer liberale ideeën terugkeren naar China, die dan langzaam een weg vindne ni de samenleving, of op z'n minst een dam zijn voor verdere inperking van vrijheden in China. Ik ben in ieder geval helemaal akkoord dat dit een goede zaak is, zowel voor Westen als China; er is niets wat veiliger maakt dan wederzijdse afhankelijkheid.
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
|
![]() Citaat:
Alles om zich toch maar vast te klampen aan de traditionele propaganda van mensenrechten, democratie tegenover autoritaire landen, 'vrijheid'. Waar men het vooral van belang acht een uitkomst voor de rekensom te hebben die erop neerkomt "wij zijn beter". Nee. We gaan dát als belangrijk naar voren schuiven waarin we denken beter te zijn. Dat is al een stuk dichter bij de waarheid. China zal dan eerder de nadruk leggen op hun economisch model dat de armoede effectief aanpakt door net niet de "doe wat wij zeggen niet wat wij doen" recepten te volgen die het westen generaties lang heeft verkocht aan ontwikkelingslanden in het zuiden. De angst in het westen is vooral de dominotheorie. Daarom worden succesvolle alternatieve economische systemen niet toegestaan. Kapot geboycot of gestaatsgreept. Neem Libië. Neem Cuba. Iran... Eigenlijk overal waar leiders opstaan die durven de neokoloniale overheersers in vraag stellen. En tegenwoordig is het zelfs genoeg handel met China of Rusland te willen bedrijven op gelijk niveau (met andere woorden, je beslist op basis van prijs en kwaliteit) om op een slecht blaadje te komen bij het 'imperium'. Dat is een zware misdaad. Maar men mag daarover roepen in een woestijn. Halleluja. Er is hier geen morele suprematie te halen Voltian. Dat is westers zelfbedrog. Een vorm van volkscontrole zelfs. Waar legt China de nadruk op (die zoeken evenzeer die controle evidament)? Veiligheid bv. Kijk maar naar Chicago waar dit jaar meer dan 800 mensen vermoord werden. Of het drugsprobleem. Of hoe in China biljonairs minder boven de wet staan dan in het westen. Of hoe het huizenprobleem in Hong Kong nu aangepakt wordt. Symbolisch mag er nu wel een stuk van een golfbaan ervoor opgegeven worden. Wat vond men in China het thema van het jaar. Op nummer 1 van de top drie herinner ik me stond het lozen van radioactief water in de oceaan door Japan. Een zware milieu misdaad waar in het westen zelfs de groenen niet te veel spel van gemaakt hebben. Japan is 'bondgenoot', wat dat ook mag betekenen voor het imperium. In china stijgt effectief het percentage bos. In de lage landen geraakt men eigenlijk niet verder dan gegoochel met statistieken (lang thema om over uit te wijden). De gemiddelde Chinees kan evenzeer morele suprematie claimen. Hangt ervan af welke feiten men benadrukt. Ik stel voor te stoppen met de eindsom te willen maken. De cowboy tegen indianen, walt Disney of Tolkien goeden tegen slechten logica is die ons aangeleerd wordt is oorlogslogica. Maar ik mag daarover roepen in de woestijn. Er is dan ook geen noemenswaardige tegenbeweging in het westen (en dat wat er is is wel degelijk onderhevig aan censuur). Dat zou wel even anders zijn moest de macht zich bedreigt voelen. Onderschat dat niet. Doorprik die bubbel want voor je het weet lig je op een folterbank of het scheelt niet veel. Er zijn er hier trouwens verschillende die maar al te graag een MCarthy zouden willen zijn. Dat begint met insinuaties tegen andersdenkenden vanuit een 'wie niet voor ons is is tegen ons' houding. Triest. Maar o zo kenmerkend net voor totalitaire systemen. Als we aandacht willen besteden aan wereldwijde problemen gaan we onze arrogantie toch waren moeten laten varen. Anders samen de afgrond in. Momenteel echter ziet het er niet goed uit. Als ik kijk bv naar de opleiding internationale politiek in de VUB. Dat is de naam wetenschap niet meer waardig . Dat is verworden tot indoctrinatie. Amper verbloemde China en Rusland haat stimulatie bijna. En dat zijn dan mensen die later in sleutelposities terecht komen en hun handje opsteken om China menen te moeten terechtwijzen China voor 'genocide' en meer van die onbewezen groteske beschuldingen. We zijn onze mensen aan het voorbereiden op oorlog lijkt het wel. Dehumanizatie is daar onderdeel van. Maar ik denk dat ondertussen China de boodschap wel begrepen heeft. Anchorage zal later misschien als een belangrijk keerpunt gezien worden. Onder Biden's watch (niet dat het onder Trump anders zou geweest zijn). Er zijn nog wegen terug. Laatst gewijzigd door Bach : 7 januari 2022 om 11:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Hong Kong heeft men de wilde honden die rondzwierven in de heuvels, weggejaagd.
De everzwijnen die nu niet meer bang zijn voor die honden, hebben hun plaats ingenomen: ze trappelen overal rond in de stad. Zelfs in de metro !!! Vorige week was er een op de metro gegaan en had zich parmantig genesteld op 2 zetels die vrij waren: het waren zetels, gereserveerd voor gehandicapten; toen de mensen uitstapten, stapte het everzwijn ook uit en klom naar boven waar het weer op straat liep ! Echt gebeurd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik ben nogal overtuigd van de individuele vrijheden van mensen, of dat nu Amerikanen, Belgen, Chinezen of HK-ers zijn. Lijkt me het beste pad naar geluk en ik wens dat ook iedereen toe dan, ook de Chinezen dus. While far from perfect, is het op dat vlak hier in BE nog net iets beter dan in China en binnenkort ook in HK. Opvallend dat je dat impliciet lijkt te betwisten. Ik ben nu, nog altijd, curieus wat uw maatstaf eigenlijk is. Geluk? Welvaart (hoe gemeten?). "er zijn andere wegen", wat zijn die wegen? Die van de verlicht despoot, zoals in Lybië, Cuba of Iran?...
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De flikken in Hong Kong gaan dagelijkse dril krijgen in 'goose step' marcheren, uit 'patriotisme' met het moederland.
![]() ![]() ![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |