Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 11 maart 2022, 09:21   #61
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je laat je vangen door Mambo zijn onzin? Lol.

De stroomprijs zit in de gezondheidsindex, autobrandstoffen helemaal niet, lijst uitgesloten producten (klik).

Verhoog je de stroomprijs 3 tot maal 5 dan gaat de staat failliet want de index explodeert. Lonen en pensioenen moeten navenant stijgen.

En dat voor 1% van het wagenpark?

Tenzij stroom geen basisbehoefte is en volledig geschrapt wordt uit de gezondheidsindex.
Welke partijen moet men daarvoor aan de macht helpen?
Jij bent het die zich laat vangen.
Huishoudelijke stroomprijs zit in de index, niet de stroom die je aan laadpalen koopt.
En van een indexaanpassing gaat de staat niet failliet.
De staat krijgt dan immers extra inkomsten via alle procentuele taksen en belastingen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2022, 10:26   #62
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Waar?

Citaat:
Huishoudelijke stroomprijs zit in de index,
En daar laadt ik mijn EV mee. Men kan ze ook zelf opwekken met eigen zonnepanelen.
Je denkt alweer niet na.

Citaat:
niet de stroom die je aan laadpalen koopt
ah nee? Bron Sinds Pasen op Kerstmis valt?

En die stroom van openbare laadpalen komt van het net, en die zit dus in de index. En semi-publieke laadpalen doen met hun prijzen wat ze willen.

Zoals de stroom van de tankstations ook in de index zit.
Zit niet in de index:
Citaat:
https://statbel.fgov.be/sites/defaul...nProducten.pdf
1. alcoholische dranken, 2 tabakswaren, 3. motorbrandstoffen uitgezonderd LPG.
Jantje doe eens een klaagmailtje naar de staat waarom daar de stroom van openbare laadpalen niet bij staat.

Citaat:
Naja, niet echt failliet want ze gaan dat indexgeld dan halen van de 99% fossiele rijders van het wagenpark, formule "de vervuiler betaald"

Citaat:
De staat krijgt dan immers extra inkomsten via alle procentuele taksen en belastingen.
Wat je niet zegt. lol
Maar nog altijd niet van emissievrije wagens.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 maart 2022 om 10:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2022, 10:33   #63
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Toch erg, dat EV rijders gesponsord moeten worden via de Index.

De overheid falliet? Nope, die ambtenaren en politici zuigen eerst de burgers uit, om dan de kuierlatten te nemen.
De volgende groep "leiders" mag dan proberen de lijken in de kast te houden zodanig ook zij de burger uit kunnen zuigen zonder verdere verantwoordelijkheden te nemen.

Blijkbaar is het geen basisbehoefte volgens Blue Sky. Doe maar een extra trui aan en fiets meer.

Goeie vraag, hangt er van af wat Parijs beslist.
Daar noem je hem op.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2022, 10:35   #64
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Huishoudelijke stroomprijs zit in de index, niet de stroom die je aan laadpalen koopt.
Alleen de economie gaat kapot.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2022, 10:39   #65
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Alleen de economie gaat kapot.
Integendeel. Veel meer jobs in hernieuwbare sector en sowieso in EV-sector en alles erond.

De zon komt gratis op en de wind waait gratis, en de maan is er gratis, de zwaartekracht is ook gratis.

Linkje:
Citaat:
https://www.mo.be/nieuws/geld-voor-g...e-brandstoffen

Geld voor groene sectoren creëert meer jobs dan investeringen in fossiele brandstoffen

IPS . 20 OKTOBER 2021

Investeringen in duurzame energie leveren meer banen op dan geld pompen in fossiele brandstoffen. Ze zijn daarom beter geschikt om economieën uit het slop te trekken na de coronacrisis. Dat blijkt uit een rapport van het World Resources Institute, dat deze week verscheen.

‘Groene investeringen kunnen een belangrijk onderdeel zijn van herstelpakketten, leiden tot jobcreatie en positieve economische resultaten, en helpen de klimaatverandering aan te pakken’, aldus een rapport van het World Resources Institute (WRI), een in de VS gevestigde denktank. Aan het rapport werkte ook het Internationaal Vakverbond (ITUC) mee.

Snelle groei

Maar om snelle groei te stimuleren nadat miljoenen banen verloren zijn gegaan tijdens de pandemie, steken verschillende overheden opnieuw meer geld in koolstofintensieve industrieën. Zulke investeringen zijn nefast voor de klimaatverandering en bieden werknemers weinig perspectief, staat in het rapport.

De onderzoekers stellen vast dat groene investeringen in het algemeen meer banen per 1 miljoen geïnvesteerde dollar opleveren dan niet-duurzame uitgaven.

Ze hebben een twaalftal studies geanalyseerd van de voorbije tien jaar over de effecten op jobcreatie van schone energie versus fossiele brandstoffen, openbaar vervoer versus autowegen, elektrische voertuigen versus verbrandingsmotoren, en op de natuur gebaseerde oplossingen versus olie- en gasproductie.

Gemiddeld genomen creëert investeren in zonne-energie 1,5 keer zoveel banen als fossiele brandstoffen per 1 miljoen dollar. Ecosystemen herstellen - een voorbeeld van een op de natuur gebaseerde oplossing - levert bijna vier keer zoveel jobs op als olie- en gasproductie. Grootschalig natuurherstel wordt in het algemeen gezien als een zeer kosteneffectieve oplossing voor de klimaat- en biodiversiteitscrisis.

Verder zorgt windenergie voor ruim 2,8 keer meer banen dan investeringen in olie, gas en kolen. En het aanpassen van gebouwen om ze energiezuiniger te maken, creëert een vraag naar bijna drie keer zoveel banen.

Volgens de onderzoekers gelden die bevindingen wereldwijd.

Of ben je plots Poetinfan geworden?
Aandelen in fossiele sector?
Of verkoop je puffertjes en toestellen voor astmalijders?

Laatst gewijzigd door Micele : 11 maart 2022 om 10:51.
Oud 11 maart 2022, 10:48   #66
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Thuis opladen tot 32% duurder in januari 2022

Het gaat hier op een maand tijd om een prijsstijging van 20% tot 32%. Vergelijken we met de prijzen juist voor de eerste lockdown (februari 2020), dan gaat het zelfs om een prijsstijging van 71% tot 94%! In februari 2020 kostte het immers 0,17€ tot 0,21€ per kWh om thuis je elektrische auto op te laden.

Geen beterschap in zicht
Experten vrezen dat de prijzen niet meer zullen dalen. Geopolitieke spanningen, onzekerheden omtrent kernenergie en de overijverige geldprinter van de Europese Centrale Bank, vormen een explosieve cocktail voor de energieprijzen.
Oud 11 maart 2022, 10:54   #67
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Thuis opladen tot 32% duurder in januari 2022

Het gaat hier op een maand tijd om een prijsstijging van 20% tot 32%. Vergelijken we met de prijzen juist voor de eerste lockdown (februari 2020), dan gaat het zelfs om een prijsstijging van 71% tot 94%! In februari 2020 kostte het immers 0,17€ tot 0,21€ per kWh om thuis je elektrische auto op te laden.

Geen beterschap in zicht
Experten vrezen dat de prijzen niet meer zullen dalen. Geopolitieke spanningen, onzekerheden omtrent kernenergie en de overijverige geldprinter van de Europese Centrale Bank, vormen een explosieve cocktail voor de energieprijzen.
Logisch als de netstroom duurder wordt. En? We zijn vandaag 11 maart hé. Amai, nog altijd spotgoedkoop.

Nog een link van 2 weken geleden, al achterhaald want nog duurdere energieprijzen:
https://statbel.fgov.be/nl/themas/co...ptieprijsindex

Enkele producten en diensten die ten opzichte van februari vorig jaar sterk in prijs stegen, zijn:

Stijgend: Inflatie
Aardgas 138,3%
Elektriciteit 72,8%
Huisbrandolie 57,6%
Andere brandstoffen (LPG) 38,4%
Diesel 26,8%
Benzine 26,0%
Andere eetbare oliën dan olijfolie 23,9%
Vakantiedorpen 22,0%

Laatst gewijzigd door Micele : 11 maart 2022 om 10:59.
Oud 11 maart 2022, 10:58   #68
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vanaf 1 juli 2022 zal het nieuwe “capaciteitstarief” je energiefactuur nog ingewikkelder maken. Welke invloed het heeft op de thuislaadkosten van je elektrische auto lees je in dit artikel.

Met de winter voor de deur lijkt er geen beterschap in zicht. Bovendien plant de overheid om vanaf juli 2022 het capaciteitstarief in te voeren, via de digitale meter. Vanaf dan zal je elektriciteitsfactuur niet enkel rekening houden met je verbruik, maar ook met de pieken in je verbruik. Wil je je elektrische auto snel opladen, en tegelijkertijd de vaatwas- en de wasmachine laten draaien, dan zal je financieel afgestraft worden.
Oud 11 maart 2022, 10:59   #69
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vanaf 1 juli 2022 zal het nieuwe “capaciteitstarief” je energiefactuur nog ingewikkelder maken. Welke invloed het heeft op de thuislaadkosten van je elektrische auto lees je in dit artikel.

Met de winter voor de deur lijkt er geen beterschap in zicht. Bovendien plant de overheid om vanaf juli 2022 het capaciteitstarief in te voeren, via de digitale meter. Vanaf dan zal je elektriciteitsfactuur niet enkel rekening houden met je verbruik, maar ook met de pieken in je verbruik. Wil je je elektrische auto snel opladen, en tegelijkertijd de vaatwas- en de wasmachine laten draaien, dan zal je financieel afgestraft worden.
Voor diegene die hun auto 's nachts opladen zal het gunstiger worden.

Voor de plofwagens die hun auto 's nachts tanken NIET. lol

Ik zal de link met titel zetten als jij daar te lui voor bent:

Citaat:
https://www.egear.be/capaciteitstari...ktrische-auto/

CAPACITEITSTARIEF KAN EV-RIJDER GOEDKOPER ÉN DUURDER UITKOMEN

Didier De Kerpel / 16 september 2021
8% goedkoper

Laatst gewijzigd door Micele : 11 maart 2022 om 11:07.
Oud 11 maart 2022, 11:07   #70
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hou je er ook rekening mee dat de EV een dure aankoop is.

En nog wat extra installatie bovenop is het de vraag waar er precies enige besparing zit. Tenzij momenteel nog fiscaal maar binnenkort ook niet meer.

https://www.egear.be/elektrische-wag...NMc2sxR0ZtZ24.

En na gebruik doorverkopen is vaak verloren moeite.
Oud 11 maart 2022, 11:10   #71
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hou je er ook rekening mee dat de EV een dure aankoop is.
bij aankoop, maar al niet meer na 4 jaar. Is reeds tienmaal aangetoond, en het waardeverlies is daar inbegrepen.

Citaat:
En na gebruik doorverkopen is vaak verloren moeite.
Een EV kun je zelfs met winst verkopen.

Je verwart altijd waardeloze plofautos met recente EVs.

Vroom.be heeft daar een tool voor gemaakt.

Het capaciteitstarief maakt het opladen van een EV tot 8% goedkoper.

Niet veel, maar ICEers dromen enkel daarvan.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 maart 2022 om 11:13.
Oud 11 maart 2022, 11:12   #72
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Allegaartje.

Tarieven voor publiek laden variëren sterk, van 3€ tot 20€ voor 100 km stroom. Meestal wordt er afgerekend op kWh-verbruik, of op laadtijd, of een combinatie van beiden. Sommige laadkaart-bedrijven rekenen ook abonnementskosten aan.
Oud 11 maart 2022, 11:13   #73
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Allegaartje.

Tarieven voor publiek laden variëren sterk, van 3€ tot 20€ voor 100 km stroom. Meestal wordt er afgerekend op kWh-verbruik, of op laadtijd, of een combinatie van beiden. Sommige laadkaart-bedrijven rekenen ook abonnementskosten aan.
Het capaciteitstarief maakt het opladen van een EV tot 8% goedkoper (uw link)

3. Thuislaadpaal van 7,4 kW

Wil je je EV nog sneller laden, dan kan dat. Heel wat elektrische auto’s kunnen éénfasig tot 7,4 kW laadvermogen slikken via een thuislaadpaal. Verwacht echter geen wonderen; aan 7,4 kW duurt het nog altijd 7u30 om een Tesla Model 3 SR+ op te laden, maar voor de meeste gebruikers valt dit gemakkelijk in te plannen.

In dit geval zal je huishoudelijk piekvermogen stijgen naar 11,39 kW en je factuur naar 1699€ (een stijging van 13%). Ga je spreiden, dan daalt het piekvermogen naar 7,4 kW, maar je factuur stijgt nog altijd lichtjes, naar 1526€ (een stijging van 1%). Kies je voor een slimme laadpaal, die het spreiden automatisch voor jou regelt, dan daalt het piekvermogen naar 3,99 kW, en je factuur naar 1378€ (reductie met 8%).

Laatst gewijzigd door Micele : 11 maart 2022 om 11:15.
Oud 11 maart 2022, 11:14   #74
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
bij aankoop, maar al niet meer na 4 jaar. Is reeds tienmaal aangetoond, en het waardeverlies is daar inbegrepen.

Een EV kun je zelfs met winst verkopen.

Je verwart altijd waardeloze plofautos met recente EVs.

Vroom.be heeft daar een tool voor gemaakt.

Van alle occasion verkopen is slechts 0,5 % een EV verkocht.

Heb ik reeds gepost.

Dus ik wens u veel geluk.
Oud 11 maart 2022, 11:17   #75
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het capaciteitstarief maakt het opladen van een EV tot 8% goedkoper. (uw link)
Oud 11 maart 2022, 11:18   #76
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Vermits voorlopig niemand verplicht is om een EV aan te kopen, stel ik voor om de discussie in deze draad te beperken tot de afgrijselijk hoge prijs van de diesel.
Wat doet Vivaldi er aan?
Niks. Geen kloten.
Hoogstens de Peet reclameert een beetje, en de anderen lachen dat groentje (onervaren groentje) wat uit.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2022, 11:19   #77
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Occasionverkopen 2021 - Bijna niemand wil een tweedehands elektrische auto
In het eerste kwartaal werden in Nederland precies 492.709 tweedehands auto's verkocht. Dat is een kleine daling ten opzichte van 2020, toen in de eerste drie maanden nog 498.320 occasions van eigenaar wisselden. Het aantal verkochte tweedehands elektrische auto's verdubbelde. Maar toch kiest in Nederland vrijwel niemand voor een occasion met stekker.
Oud 11 maart 2022, 11:22   #78
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Vermits voorlopig niemand verplicht is om een EV aan te kopen, stel ik voor om de discussie in deze draad te beperken tot de afgrijselijk hoge prijs van de diesel.
Wat doet Vivaldi er aan?
Niks. Geen kloten.
Hoogstens de Peet reclameert een beetje, en de anderen lachen dat groentje (onervaren groentje) wat uit.
Ik kan posten van mij googlen van 5 jaar geleden dat ik dit scenario zelfs voorspeld hebt. Prijzen van 2 tot 3€ voor een liter om de maatschappelijke kosten te compenseren.

Nu is het wel op een andere manier gebeurd.
Een prijsverlaging gaat ook niet zomaar zonder nieuwe Europese richtlijn.

Citaat:
Wat doet Vivaldi er aan?
Al een ander EU-land gevonden die zijn prijzen fors verlaagde?

Laatst gewijzigd door Micele : 11 maart 2022 om 11:34.
Oud 11 maart 2022, 11:27   #79
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voor het eerst sinds weken (heel) lichte daling benzineprijs verwacht
Een liter benzine wordt vrijdag naar verwachting ruim 1 eurocent goedkoper. De afgelopen weken steeg de prijs voor Euro95 alleen maar doordat ruwe aardolie in rap tempo duurder werd. De inval van het olierijke Rusland in Oekraïne versterkte die stijging alleen maar.

Binnenlandredactie 10-03-22, 19:00
Laatste update: 08:43

https://www.bd.nl/binnenland/voor-he...uurder%20werd.
Oud 11 maart 2022, 11:27   #80
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Occasionverkopen 2021 - Bijna niemand wil een tweedehands elektrische auto
In het eerste kwartaal werden in Nederland precies 492.709 tweedehands auto's verkocht. Dat is een kleine daling ten opzichte van 2020, toen in de eerste drie maanden nog 498.320 occasions van eigenaar wisselden. Het aantal verkochte tweedehands elektrische auto's verdubbelde. Maar toch kiest in Nederland vrijwel niemand voor een occasion met stekker.
is een veralgemening en misleidend.

Onzin dus, Duitsland deed een recent onderzoek:

https://www.elektroauto-news.net/202...os-januar-2022
Im Blick: Gebrauchtwagen-Report für E-Autos im Januar 2022

11 februari

Op het gebied van e-mobiliteit zijn niet alleen de nieuwste modellen van belang. Integendeel, de belangstelling voor gebruikte auto's op het gebied van elektrische auto's neemt toe. Maar hoe zien vraag en aanbod er eigenlijk uit? En hoe ontwikkelen de prijzen zich daar? AutoUncle heeft de markt voor tweedehandse elektrische auto's onder de loep genomen en geeft op basis van de huidige gegevens van januari 2022 een kijkje in de volledig elektrische tweedehandswagens.

Achter AutoUncle gaat een onafhankelijk vergelijkingsportaal voor gebruikte auto's in Europa schuil. Sinds 2010 schat het bedrijf dagelijks prijzen van meer dan 8,6 miljoen euro. Gebruikte auto verzameld op meer dan 2.700 websites in veertien Europese landen. De benodigde database voor de analyse van de markt voor gebruikte e-auto's is beschikbaar. Als je kijkt naar de Duitse occasionmarkt voor e-cars, dan blijkt dat in januari 2022 21.358 gebruikte elektrische auto’s op zoek zijn naar een nieuwe eigenaar. Spannend is het feit dat het aanbod gestaag toeneemt. Zo is het aanbod van gebruikte elektrische auto's van januari 2021 tot december 2021 bijna verdubbeld. Op basis van eigen gegevens noteert AutoUncle een stijging van het aanbod van 48% in genoemde periode. Ter vergelijking: voor gebruikte benzine- en dieselvoertuigen noteerde het bedrijf in 2021 een aanboddaling van 20% (diesel) of -16% (benzine).

Met een stijgend aanbod zijn de prijzen echter niet gedaald, maar ook gestegen. Wat zeker ook te wijten is aan het algemene tekort aan e-voertuigen op de markt, als gevolg van de halfgeleidercrisis. Zo zet de stijgende lijn zich voort. De gemiddelde biedprijs van gebruikte elektrische auto's bedroeg in januari 2022 40.857 euro. Dit komt overeen met een duidelijke prijsstijging van 26% voor de voorgaande maand (jan. 2021: 32.541 euro). De stijging is nog groter als je het vergelijkt met januari 2020, toen de gemiddelde biedprijs nog 20.146 euro bedroeg. De prijsontwikkeling voor gebruikte benzine- en dieselauto's loopt parallel aan elkaar, de prijs van gebruikte benzine lag gemiddeld 29% onder de gemiddelde aanbiedingsprijs van dieselauto's.

Mit steigendem Angebot sind die Preise allerdings nicht gesunken, sondern ebenfalls gestiegen. Was sicherlich auch auf die generelle Knappheit an E-Fahrzeugen am Markt, aufgrund der Halbleiter-Krise zurückzuführen ist. So setze sich der Preis-Aufwärtstrends fort. Der durchschnittliche Angebotspreis von gebrauchten Elektro-Autos lag im Januar 2022 bei 40.857 Euro. Dies entspricht einem deutlichen Preisanstieg von 26% zum Vorjahresmonat (Jan 2021: 32.541 Euro). Noch größer wird der Anstieg, wenn man den Vergleich zum Januar 2020 zieht, damals lag der durchschnittliche Angebotspreis noch bei 20.146 Euro. Die Preisentwicklung für gebrauchte Benzin- und Diesel-Fahrzeuge verlief parallel zueinander, der Preis von gebrauchten Benzinern lag im Mittel 29% unter dem durchschnittlichen Angebotspreis von Diesel-Fahrzeugen.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 maart 2022 om 11:30.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be