Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 16 februari 2024, 16:23   #61
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Hoeveel geld ben je kwijt met een EV als je 1500 km per maand gaat rijden ... en niet over Tesla beginnen want je hebt geen EV en geen Tesla .....en niet rekenen met fantasiewaarden van de merken met hun 600km die werkelijk dikwijls maar 350km is .
Ik heb een BMW I4 vergeleken met een BMW4 benzine serie. 5 jaar 20k km rijden. Ik maakte wel abstractie van de doorverkoopwaarde. Ik heb dus gerekend met zelfde waardeverlies. De kost per km was net iets minder dan het dubbele voor de benzineversie voor mijn vennootschap.

Voor mij persoonlijk scheelde het ook ongeveer 300 netto per maand door het ridicule verschil in voordeel alle aarde. BMW4 benzine was 800 per maand, de I4 is 200 per maand bruto.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2024, 16:38   #62
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Politie kan veel besparen door elektrische voertuigen aan te kopen !!

link: Tesla-politiewagen moet achtervolging staken door lege batterij
titel: https://www.hln.be/bizar/tesla-polit...erij~a15a0325/

Citaat:
Van een slechte timing gesproken. Een Tesla van de politie van Fremont in Californië moest vrijdag in volle achtervolging het target laten gaan, omdat de batterij van de wagen bijna leeg was. Het departement blijft wel helemaal achter het lopende pilootproject met de elektrisch aangedreven Tesla’s staan.
...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2024, 17:58   #63
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Ik twijfel er aan of dat 'iemand' is.
Gezien de energie dat die 'iemand' aan die bewuste propaganda besteed lijkt het me om meerdere mensen te gaan.
Ik heb het ooit ook al gedacht...

Het is in ieder geval meer dan een hobby-ist die op een forum EV's wil promoten.

Het valt soms gewoon op dat er op een paar minuten tijd een hele post met links, gekopieerde teksten en analyses gepost worden.
Dat doe je niet als je dat vooraf allemaal nog moet gaan opzoeken.

Er zit dus minstens iemand achter voor wie het meer is dan wat 'forummen'.

Het kunnen ook meerdere mensen zijn. Aan de openingspost kan je het moeilijk afleiden want dat is meestal puur c/p.

Ma soit, in feite maakt het niet uit.
Of je nu discussieert met 1 persoon of met een hele groep...
Maakt eigenlijk niet veel uit eh?
Oud 16 februari 2024, 18:01   #64
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Het valt me ook op dat er tot in den treure gepost wordt maar dat er toch regelmatig reacties ongemoeid worden gelaten.

Ik deed onlangs ook eens moeite in een draad over welke wagens nu het goedkoopst zijn in gebruik.
Daar haalde ik enkele 'onvolmaaktheden' en 'cherry picking' in zijn posts aan, toonde aan dat elektriciteit veel sterker stijgt in prijs dan benzine en dat de berekeningen 'toevallig' net gemaakt werden met de duurste prijzen voor benzine van de laatste 10 jaar.

Nooit reaktie op gekomen...

Laatst gewijzigd door BigF : 16 februari 2024 om 18:02.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2024, 18:03   #65
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Politie kan veel besparen door elektrische voertuigen aan te kopen !!

link: Tesla-politiewagen moet achtervolging staken door lege batterij
titel: https://www.hln.be/bizar/tesla-polit...erij~a15a0325/
En als de tank leeg was moest de achtervolging ook gestaakt worden, stel dat eens voor.
Of de dader met veel snellere wagen werd gepakt omdat zijn tank eerder leeg was dan die van de politie.
link:
Citaat:
https://www.ad.nl/auto/automobilist-....google.com%2F

Automobilist vlucht met 240 km/u voor de politie, maar komt vervolgens met een lege tank te staan

Wie het laatst lacht lacht het best, zullen agenten van Franse politie hebben gedacht toen zij de bestuurder van een bliksemsnelle Mercedes AMG staande willen houden. De bestuurder ging er vandoor met een snelheid van 240 km/u, en voor even hadden de agenten het nakijken. Totdat de snelheidsduivel even verderop zonder benzine kwam te staan. Zijn auto werd onmiddellijk in beslag genomen.

Laatst gewijzigd door Micele : 16 februari 2024 om 18:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2024, 18:19   #66
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Het valt me ook op dat er tot in den treure gepost wordt maar dat er toch regelmatig reacties ongemoeid worden gelaten.

Ik deed onlangs ook eens moeite in een draad over welke wagens nu het goedkoopst zijn in gebruik.
Daar haalde ik enkele 'onvolmaaktheden' en 'cherry picking' in zijn posts aan, toonde aan dat elektriciteit veel sterker stijgt in prijs dan benzine en dat de berekeningen 'toevallig' net gemaakt werden met de duurste prijzen voor benzine van de laatste 10 jaar.

Nooit reaktie op gekomen...
Echt?

Uiteraard niet omdat iedereen wel weet dat het een tijdlang omgekeerd was,
Citaat:
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikel...riciteitsprijs

"Elektrisch rijden duurder dan benzine door hoge elektriciteitsprijs"
31-08-2022

Door de torenhoge energieprijzen is elektrisch rijden momenteel duurder dan rijden op benzine, en dat terwijl ook de benzineprijzen al langer erg hoog zijn. Honderd kilometer rijden kost circa 15 euro in een benzineauto. In een elektrische auto kost dit één euro meer, oftewel 16 euro.

Dat meldt De Telegraaf vandaag. De krant baseert zich daarbij op informatie van de ANWB. In de berekening wordt uitgegaan van de huidige elektriciteitsprijzen en de gemiddelde verbruikscijfers van een benzineauto in de middenklasse. Slecht nieuws voor degenen die juist zijn overgestapt op elektrisch rijden vanwege de hoge benzineprijzen.
Ook linkje augustus deze keer olieprijs:
Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/08...ken-goedkoper/

Olieprijs gedaald sinds hoogtepunt in juni en dat voel je aan de pomp: gemiddeld 20 euro goedkoper

De olieprijs is met een vijfde gedaald sinds zijn hoogtepunt in juni. Een vat olie kost nu zo'n 95 dollar. In juni klom die prijs nog tot boven de 120 dollar. En dat merk je aan de pomp: hoewel de benzineprijs vandaag net weer wat gestegen is, kost je auto voltanken nu gemiddeld 20 euro minder dan twee maanden geleden. Aan de hoge energieprijzen verandert dat helaas niets, want gas blijft nog steeds enorm duur.

Thomas Van De Wal
za 20 aug 2022
Of deze van augusts over energie / electriciteit:
Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/08...rgieprijs-fup/

Energieprijs 10 keer hoger dan normaal, consulent: "Als men niets doet, wordt het in winter bittere pil"

De overheid moet bekijken hoe ze de bevolking kan beschermen tegen de steeds hogere energieprijzen. Dat zegt energieconsulent Dieter Jong in "De ochtend". "Anders wordt het een dure winter", zegt hij. "Zowel de gas- als elektriciteitsprijzen staan 10 keer hoger in vergelijking met een normaal niveau."

Pieterjan Huyghebaert
Update ma 22 aug 2022
via egear.be

Grafieken van het verloop van de energieprijzen of elec-prijs zijn eenvoudig te googlen. Toen de gasprijs enorm piekte ging de stroomprijs navenant mee, waarom dat zo is is al voldoende uitgelegd.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  full.png‎
Bekeken: 805
Grootte:  109,9 KB
ID: 119216  

Laatst gewijzigd door Micele : 16 februari 2024 om 18:48.
Oud 16 februari 2024, 19:28   #67
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik twijfel er aan of dat 'iemand' is.
Gezien de energie dat die 'iemand' aan die bewuste propaganda besteed lijkt het me om meerdere mensen te gaan.
Mocht het om echte propaganda gaan, het personnage in kwestie, door de groep opgezet, zou zelf ook een EV hebben he.

Ik denk eerder dat Micele een intellectueel geobsedeerde is, zoals ik, maar dan op een ander onderwerp. Ik zit van 's morgens tot 's avonds te lullen over genocides, en ik heb zelf nog nooit een klein dorp uitgemoord. Maar het is iets dat mijn gedachten prikkelt. Met Micele zal dat ook zoiets zijn he Ge hebt dan een uitlaatklep nodig zoals dit forum he. En ondertussen kunt ge uw intellectuele pleziertjes beleven he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 16 februari 2024 om 19:28.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2024, 19:42   #68
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Mocht het om echte propaganda gaan, het personnage in kwestie, door de groep opgezet, zou zelf ook een EV hebben he.

Ik denk eerder dat Micele een intellectueel geobsedeerde is, zoals ik, maar dan op een ander onderwerp. Ik zit van 's morgens tot 's avonds te lullen over genocides, en ik heb zelf nog nooit een klein dorp uitgemoord. Maar het is iets dat mijn gedachten prikkelt. Met Micele zal dat ook zoiets zijn he Ge hebt dan een uitlaatklep nodig zoals dit forum he. En ondertussen kunt ge uw intellectuele pleziertjes beleven he.
Je zit er alvast niet ver langs.

(in simpele multitasking ben ik ook niet slecht)
Oud 16 februari 2024, 20:33   #69
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Hoeveel geld ben je kwijt met een EV als je 1500 km per maand gaat rijden ...
Waarom geef je geen berekening van een degelijke bron? Kun je het niet?

Meestal minder dan met een vergelijkbare benzinewagen of zelfs dieselwagen. Bron onder andere ADAC van januari 2024 (dus milieu-premie afgeschaft, in Vlaanderen daarvoor ingevoerd, lol)

Het verhouding tussen hun Duitse brandstofprijzen en stroomprijzen (huishoudelijk) is zelfs nadeliger dan voor de gemiddelde Belg. Ook de wegentaks (ICE) is gunstiger in D, en een BIV kennen ze niet.
En toch zijn BEV daar meestal ook goedkoper dan ICE, straf hé. Roep nu maar allemaal dat de >> ADAC kersen plukt (lol, slechte verliezers). Moest ik een Vlaamse rekentool tot in den treure citeren roepen ze dat ook.

>> https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...stenvergleich/

En als je wilt weten met wat ze voor een brandstofprijs en stroomprijs rekenen die kan ik ook plakken, een gemiddelde van 3 maanden:

Citaat:
Kostenvergelijking elektrische auto, benzine of diesel: wat is goedkoper?

04.01.2024

Dankzij de aankoopbonus waren veel elektrische auto’s uiteindelijk goedkoper dan benzine- en dieselmotoren. Maar hoe ziet het eruit als de financiering stopt? Dit berekende de ADAC bij het vergelijken van de kosten van elektrische auto’s, plug-in hybrides en verbrandingsmotoren.

Database met ADAC-berekeningen

De basis is de autokostendatabase van ADAC. Bij de kostenvergelijking over vijf jaar en een jaarkilometrage van 15.000 km wordt rekening gehouden met:

• Waardeverlies (zonder rente), kosten voor olieverversingen, inspecties evenals veel voorkomende slijtageonderdelen en kosten voor het vervangen van banden

• Brandstof- en oliebijvulkosten (informatie van de fabrikant over het verbruik volgens WLTP of NEDC) en de brandstofprijzen per liter geldig op het moment van de update over een gemiddelde van 3 maanden (diesel € 1,83, Super € 1,87, SuperPlus € 1,96, waterstof 12,85 €, elektriciteit 0,44 €/kWh)

• Aansprakelijkheid en omniumverzekering met elk 50% (standaardtarief ADAC autoverzekering, zonder extra kortingen)

• Actuele motorrijtuigenbelasting (kan variëren als gevolg van WLTP-omschakeling)

• In de berekeningen wordt rekening gehouden met de belastingvrijstelling voor elektrische voertuigen. Voertuigselectie, technische gegevens en kosten komen overeen met de status begin januari 2024. Alle prijzen en kosten zijn inclusief wettelijke belastingen.
Citaat:
en niet over Tesla beginnen want je hebt geen EV en geen Tesla ....
Ik heb ook geen electrische vrachtwagen, ook geen e-boot, ook geen e-moto, geen e-vliegtuig. Ik heb wel talrijke plofwagens gereden en weet wel ongeveer wat ze kosten.

ADAC rekende het voor jou uit met een BMW i4, de slappe diesel was 4,2 cent/km goedkoper, de iets krachtigere helaas 19 cent/km duurder. Minder krachtige 4 serie benzines vanaf 180 kW zullen ook duurder zijn.
Citaat:
BMW: i4 meist günstiger als Verbrenner-4er

BMW: i4 doorgaans goedkoper dan verbrandingsmotor 4-Serie

Modell Kraftstoff Grundpreis in Euro | Cent pro km

i4 eDrive 40 (250 kW) Strom 59.800 | 85,5

M440i Gran Coupé (275 kW) SuperPlus 71.600 | 104,6

420d Gran Coupé (140 kW) Diesel 53.800 | 81,3
En de andere ICE-versies van de BMW 4 serie vind je in hun databank, daarom die titel boven BMW i4:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...9&pageNumber=1
Vanaf 180 kW 245 PK zijn ze allemaal duurder dan die i4.

Waarom zou men het bestverkochte E-merk überhaupt negeren, scheelt daar iets mee? ADAC "heeft ook geen Tesla" maar test ze wel eens regelmatig uitvoerig met alles erop en eraan, zoals ze met elke test-auto doen.

Citaat:
.en niet rekenen met fantasiewaarden van de merken met hun 600km die werkelijk dikwijls maar 350km is .
Als men de batterij maar tot 70% laadt klopt dat ongeveer. ADAC kan dat bevestigen tijdens zijn meettesten. Meer hoeft ook niet.

En de lijst van Björn Nyland die al vele soorten EVs gereden heeft, ook zijn eigene, daar heb ik een aparte draad van opgestart, met buitentemperaturen enz... aan gemiddeld 90 kmu / 120 kmu. Is meer dan 200 geteste EVs voor jou niet genoeg? Ik zie daar nog nergens reactie.

Laatst gewijzigd door Micele : 16 februari 2024 om 20:58.
Oud 16 februari 2024, 20:58   #70
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Waarom? Ik zie zo'n groep juist geen bepaalde EV kiezen en dat is nu net het geval.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 16 februari 2024 om 20:59.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2024, 21:01   #71
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Ik denk eerder dat Micele een intellectueel geobsedeerde is, zoals ik, maar dan op een ander onderwerp.
Bestaan daar geen pillekes voor?
En dan een simpele redenering .. kan men van geobsedeerde mensen eigenlijk correcte informatie verwachtten?
Oud 16 februari 2024, 21:18   #72
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En als de tank leeg was moest de achtervolging ook gestaakt worden, stel dat eens voor.
Of de dader met veel snellere wagen werd gepakt omdat zijn tank eerder leeg was dan die van de politie.
Een batterij met een energiewaarde van 100kWh kan je gelijk stellen met een benzinetank van 15 liter.
Een uur lang 100 kW asvermogen leveren kost 20 kg brandstof of ruim 25 liter.

Indien het vermogen (+500kW) van een maximaal opgeladen Tesla (100kWh) volledig wordt aangesproken
dan is de batterij op 60 / 5 /(25/15) = 7 minuten en 30 seconden leeg ...

en heb je aan een openbare snellader voor die 7 en een halve minuut 80€ betaald.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 16 februari 2024 om 21:20.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2024, 21:42   #73
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Het is al tof dat Micele het spel semi eerlijk speelt, niet zoals hardcore greenpissers die de halfwaardetijd van thorium combineren met de radioactiviteit van Cobalt 60.
Oud 17 februari 2024, 10:00   #74
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bestaan daar geen pillekes voor?
Waarom zou men een aangename activiteit moeten ondermijnen met geneesmiddelen ?

Citaat:
En dan een simpele redenering .. kan men van geobsedeerde mensen eigenlijk correcte informatie verwachtten?
Men kan van niemand correcte informatie verwachten. Men kan wel suggesties krijgen, en dat dan zelf verifieren. De suggesties zijn dan waardevol in de mate dat je er zelf niet aan gedacht had, maar door het zelf na te gaan iets bijgeleerd hebt.

Laatst gewijzigd door patrickve : 17 februari 2024 om 10:01.
Oud 17 februari 2024, 10:06   #75
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een batterij met een energiewaarde van 100kWh kan je gelijk stellen met een benzinetank van 15 liter.
Dat is een beetje overdreven. Ik zou eerder zeggen, 25-30 liter.

Een liter benzine heeft een THERMISCHE energie inhoud van zo een 10 KWHr (dus ongeveer 36 MJ, een KWHr is 3600 KJ (want 3600 seconden in een uur)), maar de thermisch-mechanische omzetting laat daar maar een goed derde van over. Dat is niet omdat motoren slecht gemaakt zijn, dat is thermodynamica.

Kortom, als we uit een liter benzine 3 ?* 4 KWHr kunnen halen mechanisch is dat niet slecht. Voor 100 KWHr komt dat dus neer op 25 tot 33 liter.
Oud 17 februari 2024, 10:09   #76
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Indien het vermogen (+500kW) van een maximaal opgeladen Tesla (100kWh) volledig wordt aangesproken
Een motor van 500 KW in een auto ? De meeste normale benzine wagens hebben iets van een 100 KW motor he (dat is iets van 130 pk). Je hebt hier met een sportkar te maken van de bovenste plank dan, een soort F1 racewagen. Als je daarmee op 5 seconden aan 100 km/u zit, aan welke snelheid zit je dan als je dat een minuutje volhoudt ? Laat staan enkele minuten ? Mach 3 ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 17 februari 2024 om 10:11.
Oud 17 februari 2024, 11:27   #77
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Voor 100 KWHr komt dat dus neer op 25 tot 33 liter.
Dan doen de EV's het toch bijzonder slecht?
Met 25 tot 33 liter rijdt een wagen van 50 jaar oud verder dan een supermoderne EV met 100kWh.

Zo slecht zijn de EV's niet. Ik hou het op een vergelijkbaar verbruik van 3 liter brandstof. Niet vergeten dat ze bij het remmen hun batterij wat bijladen.
Oud 17 februari 2024, 11:32   #78
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Een motor van 500 KW in een auto ? ...
Zijn gewoon publieke gegevens hoor.

Oud 17 februari 2024, 11:40   #79
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Als je daarmee op 5 seconden aan 100 km/u zit, aan welke snelheid zit je dan als je dat een minuutje volhoudt ? Laat staan enkele minuten ? Mach 3 ?
Nul naar 100, 3.2sec
Topsnelheid 250km/u (softwarematig ingesteld)

Indien men dit niet zou doen kan je met een volle batterij 2x een poging doen om de maximale snelheid te halen (+/-350km/u) . Dan is de batterij leeg.
Oud 17 februari 2024, 11:41   #80
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Men kan van niemand correcte informatie verwachten. Men kan wel suggesties krijgen, en dat dan zelf verifieren.
Juist. Doe ik al vanaf mijn 16.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be