Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 23 januari 2025, 14:06   #61
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Wat zijn dan de voordelen?
Is het alleen de prijs van de mazout?
Als ge aan vliegtuigkerosine kan geraken, nog goedkoper.
Maar het is niet kieskeurig kwa brandstof. Alleen het pompje is er gevoelig aan, lang op een schrale brandstof, en het €25 pompje kan er aan stuk gaan.

En ge kunt er al 40 van kopen voor de prijs van 1 aardgaasketel, die je toch niet meer mag plaatsen.
Citaat:
Want zoals je schijft moet je idealiter nog een in- en uitgang naar buiten voorzien en je moet dat ding nog van diesel voorzien ook.Ten opzichte van gewoon een pries insteken is dat toch een heel gedoe.
Da's 1 malig, die in en uitgang.
En hoeveel moeite is het een bidon te wisselen? Of om een grotere tank te voorzien?
Citaat:
Ik veronderstel dat de voordelen dan ook niet mals zijn, anders doe je zoiets toch niet?
De voordelen.
Propere, droge warme lucht om een lokaal warm te krijgen voor een prijs waar jouw stekkerapparaat van moet blozen. Zowel in aankoop als in gebruik.
En als je het doet met een kleine UPS (auto-accu en druppellader , ook goed), ongevoelig aan stroomstoringen, want het werkt op 12 of 24VDC.
Je kan het apparaat ook gewoon mobiel houden, maar dan moet elk lokaal wel op zijn minst een uitlaat naar buiten hebben. (wat je dus niet hebt met die Zibo Kamins enzo)
Citaat:
Of is het meer hobby dan effectief stoken?
Als je er tijd in steekt, kan je er ook een boiler mee warm krijgen. Of een verwarmde tent. Zoek maar eens op Youtube, "cheap chinese dieselheaters".

Er is 1 nadeeltje, wat je snel hebt met een ventilator en soortgelijken, een beetje geluid, samen met het tikken van het pompje, maar ook dat is aan te pakken.

Laatst gewijzigd door maddox : 23 januari 2025 om 14:08.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2025, 15:19   #62
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Langs geen meter.
Mits goed geplaatst zijn verbrandingskamer en uitlaat afgeschermd van de te verwarmen ruimte, en krijgt die alleen maar warme lucht.

En neen, het is niet voldoende om een volledig huis mee te verwarmen, maar net zoals vroeger, met de eerste gas-convectoren, is het een verwarming per lokaal.

Ik denk zo eentje van 2 Kw bij te plaatsen om de badkamer te helpen. Dan kan dat onnozel elektrisch kacheltje ook weg.
Strak plan.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2025, 16:38   #63
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Als ge aan vliegtuigkerosine kan geraken, nog goedkoper.
Maar het is niet kieskeurig kwa brandstof. Alleen het pompje is er gevoelig aan, lang op een schrale brandstof, en het €25 pompje kan er aan stuk gaan.

En ge kunt er al 40 van kopen voor de prijs van 1 aardgaasketel, die je toch niet meer mag plaatsen.
Ja, oke, maar is dat echt de moeite?
Voor die paar minuten per dag dat de badkamer warm gestookt moet worden?
Het zal vast goedkoper zijn maar hier staat al heel de winter een ventilatorkacheltje uit de Action in de badkamer.
Kostte nog geen €20.
Draait hooguit een kwartiertje per dag op halve kracht (800W)...
Dat kost me ook geen rib uit mijn lijf hoor.

Citaat:
Da's 1 malig, die in en uitgang.
En hoeveel moeite is het een bidon te wisselen? Of om een grotere tank te voorzien?
Als je geen problemen hebt met een bidon kerosine in de badkamer is dat inderdaad te overwegen ja.
Mij lijkt het wat veel gedoe om een paar euro uit te sparen.
Maar dat is puur persoonlijk.

Citaat:
De voordelen.
Propere, droge warme lucht om een lokaal warm te krijgen voor een prijs waar jouw stekkerapparaat van moet blozen. Zowel in aankoop als in gebruik.
Mijn stekkerapparaat kostte, zoals gezegd, nog geen €20. Als ik het me goed herinner zelfs geen €15. En voor dat kwartiertje per dag.
Ik weet niet of daar tientallen euro's per jaar mee uit te sparen zijn.

Citaat:
En als je het doet met een kleine UPS (auto-accu en druppellader , ook goed), ongevoelig aan stroomstoringen, want het werkt op 12 of 24VDC.
Mijn echtgenote gaat me zien komen als ik met, naast mijn bidon kerosine en twee gaten in de muur, ook nog eens met een druppellader en een autobatterij in de badkamer aan kom sleuren.

Citaat:
Je kan het apparaat ook gewoon mobiel houden, maar dan moet elk lokaal wel op zijn minst een uitlaat naar buiten hebben. (wat je dus niet hebt met die Zibo Kamins enzo)
Ik ga niet zeggen dat het niet werkt en dat het niet goedkoper is maar ik zie mezelf eerlijk gezegd niet door het huis sleuren met een apparaat en een bidon kerosine. Laat staan dat ik er in elke te verwarmen kamer ook nog eens twee gaten voor in de muur ga boren.

Soit; het is en blijft een alternatief voor een warmtepomp maar het gaat niet voor mij weggelegd zijn, vrees ik.

Citaat:
Als je er tijd in steekt, kan je er ook een boiler mee warm krijgen. Of een verwarmde tent. Zoek maar eens op Youtube, "cheap chinese dieselheaters".
NOgmaals: het zal allemaal wel werken maar het doet mij toch snel denken aan mensen die een kaars onder een bloempot zetten.

Citaat:
Er is 1 nadeeltje, wat je snel hebt met een ventilator en soortgelijken, een beetje geluid, samen met het tikken van het pompje, maar ook dat is aan te pakken.
Problemen zijn er om opgelost te worden eh?

Laatst gewijzigd door BigF : 23 januari 2025 om 16:39.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2025, 19:46   #64
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...
Neem nu gewoon maar deze: "Op het moment dat de gebruiker het meeste van zijn warmtepomp verwacht (winter) ligt het rendement van dat ding het laagst."

Daar vragen bij stellen is gewoon boerenverstand en heeft niets met koppigheid te maken.

Uiteindelijk heeft ook niemand daar een goed antwoord op kunnen geven want dat is gewoon een onoverkomelijk feit. Daar moet je je gewoon bij neerleggen. En dat valt niet altijd mee.

Bij warmtepompen moet je vooral 1 ding in de gaten houden en dat is de efficiëntie. En verder mag je er niet te veel over nadenken.

"Het werkt, het is efficiënt en hou nu gewoon op met je gezaag."

Die regel moet je in acht nemen als je naar WP'n gaat kijken.
Ik heb zelf geen warmtepomp (spijtig genoeg).
Mijn zoon wel. Geothermisch met verticale leidingen, dus niet onder de gazon, maar in de diepte.
Bij het installeren bleek dat bij de ingang van de pomp men 12° mat. Bij het verlaten 10°. En dat was, zo legde men uit, ideaal dus. Ik denk niet dat daar verschil op zit tussen zomer of winter.
Al ongeveer 15 jaar is hij er tevreden mee.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2025, 14:31   #65
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb zelf geen warmtepomp (spijtig genoeg).
Mijn zoon wel. Geothermisch met verticale leidingen, dus niet onder de gazon, maar in de diepte.
Bij het installeren bleek dat bij de ingang van de pomp men 12° mat. Bij het verlaten 10°. En dat was, zo legde men uit, ideaal dus. Ik denk niet dat daar verschil op zit tussen zomer of winter.
Al ongeveer 15 jaar is hij er tevreden mee.
Das inderdaad een systeem wat voor een handvol boerenverstand nog te begrijpen is.
Op die diepte heerst een constante temperatuur.
En dus haalt je pomp daar tijdens de koudste winterdagen nog steeds probleemloos warmte naar boven.
Dit in tegenstelling tot een lucht-water-warmtepomp, die tijdens zo'n dagen al 1/1 elektrisch moet gaan bijstoken. Zeg maar dag tegen het rendement op zo'n dagen.

Helaas is zo'n verticale installatie redelijk (peper)duur en ook niet voor iedereen haalbaar qua ruimte en bereikbaarheid.
Oud 28 januari 2025, 10:20   #66
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dat lijkt me een wel heel, heeeel enthousiaste inschatting... Voor de prijs van een bestaande woning een bouwgrond + een nieuwbouw aan de tarieven en prijzen van 2025
Ik heb ondertussen een eerste ruwe schatting binnen.
Met de nadruk op ruwe. De aannemer heeft zo geteld dat hij zeker ruim genoeg zit.

Ruwbouw gaat op €150000 komen.
Daarin zit wel een volledige onderkeldering van 135m2 (met de nodige grondwerken en afvoer grond) waar we ondertussen, wegens veel te groot en duur, van gaan afzien. Mogelijks komt er hooguit een kleine kelder.
Ook rekenende hij twee keer welfsels, waar er 1 laag vervangen gaat worden door een houten roostering en telde hij (bij nader inzien) 2 keer te veel voor nodige betonbalken en poutrels.

Verder zit alles er in. Alle metselwerken(fundering, snelbouw, gevelsteen), alle grondwerken incl afvoer, droogzuiging, alle isolatie, alle beton, alle poutrels en L-ijzers, alle riolering,... Excl btw.

Als ik de onnodige kosten in mindering breng (-€40000 voor kelder, -€7000 voor laag welfsels, -€2000 voor extra poutrels) zit in nog op een goeie €105.000.

Dat wil zeggen dat ik ruw geteld nog altijd minstens €150.000 over hou om een huis met enkel gelijkvloer van 135m2 af te werken.

Ik denk dus niet dat mijn initieel idee zo'n overdreven enthousiaste schatting was.

Het huis is dan ook ontworpen naar gemak en goedkoop bouwen toe. Zo zit bv alle waterleiding aan 1 kant, voor ventilatie zit de droge kant en de natte kant aan 1 zijde, er zit geen enkel overbodig muurtje of hoekje en kantje aan, geen rare dakvormen, slechts 2 verschillende maten van ramen, 2 dezelfde buitendeuren, er zijn slechts 22 meter binnenmuren, geen trappen, rechte keuken,...

Ik weet ondertussen; bouwen hoeft helemaal niet zo overdreven veel te kosten. Je moet alleen ver weg blijven van die cliché pastoriestijlen en andere architecturale fratsen.
Keep it simple en bouw wat je nodig hebt.
Oud 3 februari 2025, 12:04   #67
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Om de slabakkende verkoop (om maar niet 'instortende' te zeggen) van WP'en trachten tegen te gaan wordt de btw van 21 naar 6% gebracht.

Scheelt toch €1500 op een WP van €10000...
Oud 3 februari 2025, 12:36   #68
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om de slabakkende verkoop (om maar niet 'instortende' te zeggen) van WP'en trachten tegen te gaan wordt de btw van 21 naar 6% gebracht.

idd, beter te laat dan nooit...

Laatst gewijzigd door Micele : 3 februari 2025 om 12:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2025, 15:59   #69
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Verschil in verkoop zal dat niet volgens mij niet veel geven. Bij nieuwbouw was het zowieso al verplicht en bij renovatie had je al de 6%, dus ja. Maar het is uiteraard goed nieuws voor de nieuwbouwers.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be