![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een democraat bemoeit zich niet op belerende betuttelende wijze met andermans privé-leven. Ieder diertje zijn pleziertje. Inmenging in andermans privé-leven is meer iets voor Gestapo-Dolfkes. Daar houdt een democraat zich niet mee bezig. Voor mijn part vogelt elke metser zijn lesbische buffel tot hij/zij sterrekes ziet, en drinkt zich nadien een waterhoofd aan zijn beek. Ik wacht wel even om erin te zeiken en raad iedereen aan hetzelfde te betrachten in deze discussie. ![]() Citaat:
In publieke zaken zoals de bestuurlijke wereld, waar het wenselijk is om gelijkberechtiging te betrachten, is het meerderheidsprincipe van kracht. In de privé-wereld, de gedachtenwereld, behoren we het individu vrij te laten, zolang zijn acties niet interfereren met de publieke wereld en gelijkberechtiging onmogelijk maken. Citaat:
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 30 januari 2005 om 14:18. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Banneling
|
![]() Ik noem wél namen als je goed leest, ze zijn echter irrelevant.
De promotie van een bepaald gedachtegoed - hoe goed bedoelt ook – komt het individu niet ten goede. Een gemiddelde van veertien berichten per dag garandeert niet een mening die relevant is.>>> Hoewel sommige dat denken. Het spijt me niet dat ik het moet zeggen Staaf; maar je zit vol stront; en je gebruikt die wonderwel zeer goed. Laatst gewijzigd door de metser : 30 januari 2005 om 14:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Licht insinuerend, doch je spreekt je niet rechtaf uit. Citaat:
Citaat:
Daar gaan we weer. Inhoudelijk weerwoord bieden zit er niet meer in, dan maar met modder, mortel of drek gooien. Goedzo. 't Klinkt als muziek in mijn oren.
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#65 |
Banneling
|
![]() xxxx
sooooooory !!! Laatst gewijzigd door de metser : 30 januari 2005 om 15:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je poneert inderdaad een stelling, doch zonder enige onderbouwing uit de realiteit: in België kunnen we niet nagaan of DD werkt wegens niet voorhanden. Dat is echter geen reden om het direct ook als onwerkbaar te verklaren: er zijn in de realiteit andere vergelijkbare landen waar het weldegelijk werkt. Citaat:
Je gaat er dus vanuit dat in een land met communautaire verschillen directe democratie niet mogelijk is. Hoe groter de communautaire verschillen dus, hoe moeilijker het vrijwaren van democratie, zo luidt je stelling. In het ondemocratische België zitten we grofgesproken opgescheept met twee communauteiten: een Latijnse en een Germaanse. In het direct democratische Zwitserland............ leven er vier comunauteiten tesaam op een vergelijkbare oppervlakte: de Latijnse (La Suisse Romande) een Germaanse (Bern//Zürich//Sankt-Gallen), een Italiaanse (Svizzera Italiana), en een Reto-Romaanse (Graubunden). Dubbel zoveel potentieel voor communautaire heisa in vergelijking tot België en toch direct-democratisch bestuurd........ Honderd procent meer kans op communautaire heibel, en daar kan het. Zeg dus maar dag met je handje naar je 'communautaire argument'. Het vertrekt naar de prullenmand om 'bankgeheim' en 'nationale trots' gezelschap te houden. ![]() Andermaal bewijst de (Zwitserse) praktijk de redeloosheid van je panische angst voor burgersouvereiniteit..........
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 30 januari 2005 om 18:15. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 30 januari 2005 om 19:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Minister-President
|
![]() Ik wil gerust geloven in directe democratie, maar zou mij dan eens iemand werkelijk kunnen uitleggen. Waar de wetgevende macht juist dan zou liggen, hoe het praktisch te werk zou gaan...
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#71 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor je je niet alleen verder vastbijt in het verdedigen van de dictatuur van de minderheid maar je daarbovenop ook nog het extremistische denken van de 'échte' democraten erbij sleurt, kan je misschien eens de vorige vragen van Superstaaf beantwoorden, namelijk deze: Citaat:
![]() |
![]() |
#72 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Superstaaf is op dit gebied consequenter, die geeft tenminste toe dat hij niet kiest voor de macht van de elite en verbindt er dan ook de consequentie aan "alle macht bij het volk". |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De staat blijft dan beperkt tot het "noodzakelijk kwaad" dat ze uiteindelijk ook is. En nogmaals: het is niet het "volk" dat mij hier interesseert, maar wel het individu, de "burger". Volk is een anoniem, gezichtsloos en grijs gegeven; bijzonder relatief gedefinieerd en om die reden reeds zo vaak misbruikt om allerhande regelneverij te legitimeren. Het volk is dom in z'n collectiviteit, het is zeer manipuleerbaar en wispelturig. Het volk heeft een zeer kort geheugen en reageert zelden alert op de situatie. De particratie heeft zich slechts kunnen ontwikkelen omdat het systeem zich op "het volk" beroept. Want "volk" is géén neutraal begrip. Elke zgn. "democratische" politicus meent te weten wat het "volk" nodig heeft en/of wenst. En het heil valt niet te verwachten van techniekjes �* la BROV. Het referendum kan een zeer nuttige techniek zijn, maar het is niet de steen der wijzen. In mijn voorbeeld had ik het over het vastleggen van de spelregels in de strafprocedure (niet over de rechtsgang, maar over de wetgeving). Ik kan nog andere voorbeelden geven. Wat te denken over de private levenssfeer waar SuperStaaf zo aan gehecht is? In de praktijk blijkt dat je mensen zover kan brengen dat ze die privacy met plezier opgeven in het kader van de strijd tegen de criminaliteit... Wat dan met referenda over telefoontap, camera's op de hoek van elke straat, registratieverplichtingen allerhande, ... Ik maak me sterk dat mits je op het juiste moment [remember Bende van Nijvel, CCC, Dutroux,...] de juiste knopjes indrukt (lees: handig inspeelt op de actualiteit/massahysterie en efficiënt communiceert), je in no time via referenda een heuse politiestaat kan uitbouwen waar voor privacy en fair trial geen plaats meer is. Daarom ook die grondwet, daarom ook het verzekeren van de fundamentele vrijheid van het individu tegenover de staat. Kortom: daarom ook het bestrijden van de dictatuur van het volk die ten onrechte "democratie" wordt genoemd.
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarvoor neemt het beslissingsproces via referendum teveel tijd. De realiteit toont aan dat een elitocratie véél sneller kan beslissen om de politiestaat in te voeren, wat in de praktijk ook gebeurde ten tijde van voornoemde gebeurtenissen........ (zie in dit verband ook de volmachtenregeringen) In een elitocratie volstaat het dat een meerderheid van een paar honderd man op het knopje drukt. Bij een referendum kunnen miljoenen beslissen.......... In die massa zal het aantal tiran-gezinden op Gauss-achtige wijze zwaar ondervertegenwoordigd zijn, en is het risico op aantasting van de individuele levenssfeer behoorlijk kleiner dan wanneer een kleine groep 'verkozenen' de beslissingsmacht bezitten, en de knopjes mag drukken..................
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar eigenlijk is dit eens te meer een argument om de bescherming van de privacy te vergrendelen. Want de praktijk leert ook dat �*ls de theoretische mogelijkheid bestaat, ze zich ook zal manifesteren vroeg of laat... (of is dat één van Murphy's laws ?) Sorry Staaf, maar ik vertrouw "de staat" net zo ver als de paus een zak cement kan gooien... Of die staat bestuurd wordt door een zgn. "elite" of via referenda door "het volk" maakt in deze voor mij geen verschil uit.
![]() |
![]() |
#76 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dan is tenminste een meerderheid tevreden. Bij verandering vormt zich een nieuwe meerderheid. Die is veel minder 'betonnerend' dan de elitaire meerderheid nu......
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 31 januari 2005 om 14:17. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als er dan toch moet beslist worden vertrouw ik meer op de meerderheid van x miljoen burgers, dan op het handjevol voogden. Het eigenbelang van een meerderheid van 10.000.000 lijkt me automatisch beter het gemeenschappelijk belang te benaderen.......
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is trouwens niet zo dat de burger alleen maar uit eigen belang zal stemmen. Je mag het sociaal kapitaal dat in een maatschappij bestaat niet onderschatten. Het is zelfs waarschijnlijk dat naargelang de burger meer met verantwoordelijkheid geconfronteerd wordt, hij zich daar ook meer naar zal gaan gedragen omdat hij dan goed beseft dat hijzelf verantwoordelijk is voor gevolgen. Er zullen altijd dommekloten zijn met het NIMBY gevoel, maar die zullen met veel minder zijn dan in een systeem waarin de burger het idee heeft dat zijn stem toch niet telt en de politiek een farce is.
![]() |
![]() |
#79 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Daar valt het best mee, en de 'egoïstische doemscenario's' blijven er uit. Dit kan niet gezegd worden i.v.m. de vele corruptieschandalen in sommige particratieën......... Bovendien, in het quasi onmogelijke geval dat miljoenen burgers fout beslissen, dan betaalt de burger voor zijn eigen vergissing. Nu draait de burger op voor de vergissingen van zijn voogden, zonder dat hij iets in de pap te brokken had (cfr. de miljarden staatsschuld)
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |