Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 januari 2005, 00:47   #61
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois
"First settlements

Although the first European to see the harbor was Giovanni da Verrazano, during his expedition of 1524 and named it Nouvelle-Angoulême, and though Henry Hudson explored the area in 1609, the written history of New York City properly begins with the Dutch settlement of Walloon families in 1624. That town, at the southern tip of Manhattan, was called Nieuw Amsterdam, and was the main city of the Dutch colony of Nieuw Nederland."

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_New_York_City

Dus de Walen als we Wikipedia mogen geloven

Of:

[font=Comic Sans MS][font=Verdana]"[/font]In April, 1622, a petition came before the States-General, stating that some 60 families of Walloons, residing in Amsterdam, were desirous of going to American, and settling in the countries that had come into the possession of the Netherland by virtue of the discoveries of Hudson and other navigators acting under Dutch auspices. There was nothing to be said against the proposal from the point of view of the Netherlands government, and so preparations for the expedition proceeded and in March of the following year everything appeared to be in readiness.[/font]

...

[font=Comic Sans MS]Meanwhile the "New Netherland" arrived at Manhattan with its company of Walloon settlers[/font] ...."

Bron:The history of New York State, book II, chapter I, part III, Editor Dr. James Sullivan

http://www.usgennet.org/usa/ny/state...2/ch1/pt3.html
Die bronnen zien er toch al een stuk beter uit dan de vorige, maar zoals Pinteman zegt, in die tijd kan men nog niet spreken over Walen. Ik veronderstel dus dat ze refereren naar families die afkomstig zijn van wat nu Wallonië heet.
Ik heb dus helemaal geen probleem om te erkennen dat New York zou gesticht zijn door Waalse families, enkel vond ik die eerst teksten nogal belachelijk.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2005, 14:55   #62
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
waaaw daar kunnen we terecht fier op zijn. We leven schitterende wapens om mensen te doden.
Kunnen we ons niet richten op de productie van massavernietigingswapens ? of wat atoombommen ?
Misschien kan James Bond die ook gebruiken...
De Vlaamse feestdag is de verjaardag van een veldslag, een dag waarom mensen op gruwelijke wijze aan hun eind kwamen. Dát wordt nog ieder jaar gevied door al wat zich Vlaams noemt. Ook iets om fier over te zijn? Net zoals de export van oorlogstaal jegens anderstaligen?

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2005, 14:58   #63
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Die bronnen zien er toch al een stuk beter uit dan de vorige, maar zoals Pinteman zegt, in die tijd kan men nog niet spreken over Walen. Ik veronderstel dus dat ze refereren naar families die afkomstig zijn van wat nu Wallonië heet.
Ik heb dus helemaal geen probleem om te erkennen dat New York zou gesticht zijn door Waalse families, enkel vond ik die eerst teksten nogal belachelijk.
Met Waals bedoelde men in de Nieuwe tijden simpelweg 'Franssprekende zuidnederlanders' Wellicht waren die 'Waalse' families tot het protestantisme bekeerde 'Vlamingen' , 'Brabanders', 'Antwerpenaren', 'Limburgers, 'Henegauwers', 'Namuriens' , of wat dan ook, die naar het Noorden geemigreerd waren.

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2005, 15:04   #64
Horus
Gouverneur

Horus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
De Vlaamse feestdag is de verjaardag van een veldslag, een dag waarom mensen op gruwelijke wijze aan hun eind kwamen. Dát wordt nog ieder jaar gevied door al wat zich Vlaams noemt.
Dus ben jij ook tegen 175 jaar België, of was het toen allemaal koek en ei, zijn er nooit veldslagen geweest???????????
Oud 27 januari 2005, 15:24   #65
Mosasaurus
Banneling

Mosasaurus's schermafbeelding

Standaard

De Nederlanders zijn de loop op gegaan zonder slag of stoot met de staart tussen de benen in 1830 uit walging voor de geur van decadente franstalige bourgoisie
Mosasaurus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be