Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 februari 2005, 21:43   #61
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fribre
Uit de Vlaamse regering stappen omdat anderen hun woord breken is ronduit belachelijk.
Uiteraard. Want dan komen er nieuwe verkiezingen en de mogelijkheid dat er iets uit de verkiezingsstrijd komt dat voor Fribre onaanvaardbaar is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fribre

"Liever een vierkant draaiend België dan een Vlaanderen met het Blok in het bestuur

Laatst gewijzigd door Knuppel : 12 februari 2005 om 21:44.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2005, 00:13   #62
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Uiteraard. Want dan komen er nieuwe verkiezingen en de mogelijkheid dat er iets uit de verkiezingsstrijd komt dat voor Fribre onaanvaardbaar is.

[/color][/i]

Ze zitten met een dubbel probleem als ik het goed voorheb.
Volgens het Arbitragehof MOET B-H V gesplitst zijn voor de volgende verkiezingen of die zijn niet rechtsgeldig.
Dus als nu de regering valt is B-H-V niet gesplitst maar kunnen er normaal ook geen rechtsgeldige verkiezingen worden gehouden.
Wat dan?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2005, 00:25   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
Ze zitten met een dubbel probleem als ik het goed voorheb.
Volgens het Arbitragehof MOET B-H V gesplitst zijn voor de volgende verkiezingen of die zijn niet rechtsgeldig.
Dus als nu de regering valt is B-H-V niet gesplitst maar kunnen er normaal ook geen rechtsgeldige verkiezingen worden gehouden.
Wat dan?
Correctie: het Arbitragehof zegt nergens dat BHV gesplitst moet worden, wel dat de bestaande toestand niet overeenkomstig de bestaande wetgeving is. Nu zijn er twee mogelijkheden: ofwel keert men terug naar de oude kiesomschrijvingen, ofwel splitst men BHV. Nu, er is heel weinig kans dat de eerste piste bewandeld wordt omdat de partijen aan Vlaamse kant dit niet genegen zijn. Anderzijds willen de Franstalige partijen niet weten van de tweede oplossing. Immens probleem dus.

Inderdaad, indien er nu vervroegde verkiezingen zouden komen voor het landsparlement, dan zit men inderdaad met een enorm probleem. Mocht er geen oplossing komen voor BHV voor die tijd, dan kunnen de verkiezingen geannuleerd worden of de verkiezingen ongeldig verklaard. Dan zitten de instellingen vast. Ik weet niet of er grondwettelijke scenario's klaar liggen om dergelijke Gordiaanse knopen te ontwarren...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2005, 00:27   #64
ilfalco
Minister-President

Standaard

Bourgeois die wil verdorie PC'ter zijn dan de pc'ten zelf , en dan gaan blijten dat de linkse kerk hem belachelijk maakt .... terwijl het Vb dat al jaar en dag moet ondergaan.
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2005, 00:29   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco
Bourgeois die wil verdorie PC'ter zijn dan de pc'ten zelf , en dan gaan blijten dat de linkse kerk hem belachelijk maakt .... terwijl het Vb dat al jaar en dag moet ondergaan.
Persoonlijk vind ik het enerzijds jammer dat Bourgeois dit allemaal meemaakt, maar anderzijds had hij toch wel beter moeten weten. Ik heb de indruk dat hij van twee walletjes wil eten, maar daardoor ligt hij door zowel vriend als vijand onder vuur (en als VB'er beschouw ik hem, ondanks zijn gekronkel, nog altijd als een vriend en niet mijn vijand).
Oud 13 februari 2005, 00:31   #66
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Correctie: het Arbitragehof zegt nergens dat BHV gesplitst moet worden, wel dat de bestaande toestand niet overeenkomstig de bestaande wetgeving is. Nu zijn er twee mogelijkheden: ofwel keert men terug naar de oude kiesomschrijvingen, ofwel splitst men BHV. Nu, er is heel weinig kans dat de eerste piste bewandeld wordt omdat de partijen aan Vlaamse kant dit niet genegen zijn. Anderzijds willen de Franstalige partijen niet weten van de tweede oplossing. Immens probleem dus.

Inderdaad, indien er nu vervroegde verkiezingen zouden komen voor het landsparlement, dan zit men inderdaad met een enorm probleem. Mocht er geen oplossing komen voor BHV voor die tijd, dan kunnen de verkiezingen geannuleerd worden of de verkiezingen ongeldig verklaard. Dan zitten de instellingen vast. Ik weet niet of er grondwettelijke scenario's klaar liggen om dergelijke Gordiaanse knopen te ontwarren...

Juist.
Het is dat wat ik eigenlijk bedoelde dat de huidige toestand ongrondwettelijk is maar ik heb mij mss wat verkeerd uitgedrukt.
Oud 13 februari 2005, 00:33   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
Het is dat wat ik eigenlijk bedoelde dat de huidige toestand ongrondwettelijk is maar ik heb mij mss wat verkeerd uitgedrukt.
Misschien nog niet aangestipt, maar mocht de regering over dit probleem vallen dan kan het gebeuren dat de koning het ontslag van de regering weigert. Dan is de regering wel verplicht een oplossing uit te werken.
Oud 13 februari 2005, 00:45   #68
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Misschien nog niet aangestipt, maar mocht de regering over dit probleem vallen dan kan het gebeuren dat de koning het ontslag van de regering weigert. Dan is de regering wel verplicht een oplossing uit te werken.
Wat de Vlamingen onder druk van dat Lakens kliekske weer geld/toegevingen zal kosten.

Laatst gewijzigd door daiwa : 13 februari 2005 om 00:46.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be