Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 maart 2005, 19:13   #61
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Excuseer, kheb zelf stage moeten doen op een OCMW. Zeggen ze me daar dat ze van de streek waar ik woon men nog hard werkt. Stond ik daar altijd mooi op tijd om half 9...kwam de rest er al toe om kwart voor 9. Een middagpauze van een uur? Nou, dat kon wel eens een half uurtje langer worden...om nog maar te zwijgen van de ontelbare keren dat er koffie werd gehaald.
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2005, 19:21   #62
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw
Er is maar een beperkt aantal rechten en omstandigheden die relevant zijn voor de bescherming van de werknemer. Er is bijgevolg geen enkele reden om één enkel statuut voor de huidige arbeiders, bedienden, ambtenaren als onmogelijk te classificeren, en veel van de huidige verschillen tussen de statuten bevoordelen of benadelen tov andere statuten, zonder enige morele grond.
De ambtenaren zitten in een precaire situatie, omdat zij niet heel hun carrière voor dezelfde "bazen" werken. Om de vier, vijf of zes jaar (afhankelijk van het beleidsniveau) kan er een volledige set nieuwe "bazen" aan de macht komen die om allerlei redenen andere ambtenaren kunnen willen. Het is om die willekeur tegen te gaan dat de vaste benoeming werd ingevoerd en het is die vaste benoeming die voor vele ambtenaren net het verschil uitmaakt om voor een carrière in de openbare sector te kiezen. Ik zou graag eens zien hoeveel ambtenaren nog bereid zouden zijn om aan een laag loon en met een hoop frustraties in de openbare sector te blijven werken. Neen, ambtenaren zijn NIET gelijk aan andere werknemers en hebben recht op een bijzondere bescherming tegen de willekeur van onbekwame politici �* la Bourgeois.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2005, 19:29   #63
lustige lezer
Parlementslid

lustige lezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Kom maar eens een weekje werken op een gemeentelijke adminstratie, dan zal je zien dat er heel wat te klagen valt. Als je niet weet waar je over spreekt (en dat is voor de meesten die in dit topic tot nu toe reageerden het geval), zwijg dan!
Ik heb toch iets anders gehoord van een maat die in het gemeentehuis stage heeft gelopen...
Patriot : ... dat de Walen ons (=Vlamingen) zouden haten ... (#1) (dus toch een verschil , dus toch geen belgen )
---------------------------------------------------------------
Vrager : U keurt vandalisme goed?
Bhairav : Ja dat doe ik.
lustige lezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2005, 19:31   #64
/\|cazar
Banneling

/\|cazar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hoeveel ambtenaren nog bereid zouden zijn om aan een laag loon en met een hoop frustraties in de openbare sector te blijven werken
oeps, je zou je verschieten...
ingenieurs bij de vlaamse gemeenschap verdienen meer dan in de private sector, meer vakantiedagen etc ...
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2005, 19:35   #65
lustige lezer
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar
ingenieurs bij de vlaamse gemeenschap verdienen meer dan in de private sector, meer vakantiedagen etc ...
Dat heb ik ook gehoord van de VIK. Van het moment dat het geprivatiseerd wordt gaan de lonen omlaag....
Patriot : ... dat de Walen ons (=Vlamingen) zouden haten ... (#1) (dus toch een verschil , dus toch geen belgen )

Laatst gewijzigd door lustige lezer : 28 maart 2005 om 19:35.
Oud 28 maart 2005, 19:39   #66
/\|cazar
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat heb ik ook gehoord van de VIK. Van het moment dat het geprivatiseerd wordt gaan de lonen omlaag....
Geprivatiseerd wordt ? Wat geprivatiseerd wordt ? De Vaamse administratie wordt niet geprivatiseerd hoor, dan is het geen administratie meer. En dan nog hoe kunnen de lonen dan nog stijgen als ze al boven het niveau van de private sector zitten ?

De VIK ... ik doelde wel op academisch geschoolde ingenieurs ( 5 jarige opleiding ), de industrieel ingenieurs hebben maar het startloon van een gewone adjunct van de directeur ( holt )
Oud 28 maart 2005, 19:42   #67
lustige lezer
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Geprivatiseerd wordt ? Wat geprivatiseerd wordt ? De Vaamse administratie wordt niet geprivatiseerd hoor, dan is het geen administratie meer. En dan nog hoe kunnen de lonen dan nog stijgen als ze al boven het niveau van de private sector zitten ?

De VIK ... ik doelde wel op academisch geschoolde ingenieurs ( 5 jarige opleiding ), de industrieel ingenieurs hebben maar het startloon van een gewone adjunct van de directeur ( holt )
Ik had het over het elektriciteitsnetwerk/productie en dergelijke. Daar lagen de lone veel hoger toen het nog eigendom was van de staat.
Oud 28 maart 2005, 19:50   #68
/\|cazar
Banneling

Standaard

Maar dat zijn dan ook geen ambtenaren he.

Werknemers van de brussels mivb, nmbs etc ... zijn geen ambtenaren en krijgen dus later ook geen ambtenarenpensioen.

Natuurlijk, toen Belgacom geprivatiseerd werd, stegen de lonen heel sterk, net zoals de werkdruk ... en het aantal zelfmoorden ... ( geen gezever )
Oud 28 maart 2005, 19:51   #69
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De ambtenaren zitten in een precaire situatie, omdat zij niet heel hun carrière voor dezelfde "bazen" werken. Om de vier, vijf of zes jaar (afhankelijk van het beleidsniveau) kan er een volledige set nieuwe "bazen" aan de macht komen die om allerlei redenen andere ambtenaren kunnen willen. Het is om die willekeur tegen te gaan dat de vaste benoeming werd ingevoerd en het is die vaste benoeming die voor vele ambtenaren net het verschil uitmaakt om voor een carrière in de openbare sector te kiezen. Ik zou graag eens zien hoeveel ambtenaren nog bereid zouden zijn om aan een laag loon en met een hoop frustraties in de openbare sector te blijven werken. Neen, ambtenaren zijn NIET gelijk aan andere werknemers en hebben recht op een bijzondere bescherming tegen de willekeur van onbekwame politici �* la Bourgeois.
Dat is trouwens 1 van die zaken die aantonen dat Vlamingen helemaal geen Noord-Europeanen zijn. Daar heeft men immers geen kabinetten, neen, de publieke sector krijgt niet elke vier jaar een nieuw bestuur maar kan "onafhankelijk" doorwerken, wat de continuiteit uiteraard ten goede komt.

Laatst gewijzigd door gm10 : 28 maart 2005 om 19:51.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2005, 19:53   #70
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Excuseer, kheb zelf stage moeten doen op een OCMW. Zeggen ze me daar dat ze van de streek waar ik woon men nog hard werkt. Stond ik daar altijd mooi op tijd om half 9...kwam de rest er al toe om kwart voor 9. Een middagpauze van een uur? Nou, dat kon wel eens een half uurtje langer worden...om nog maar te zwijgen van de ontelbare keren dat er koffie werd gehaald.
En jij denkt dat dit in de prive anders is?
Jongen toch, je moest eens weten.
Oud 28 maart 2005, 19:53   #71
/\|cazar
Banneling

Standaard

inderdaad gm10, maar het gaat nog verder ... zelfs in zuidelijk europa kent men geen kabinetten, daar wordt ook alles gedaan door de aanwezige ambtenarij, die over het algemeen wel dossierkennis hebben ...
Oud 28 maart 2005, 19:58   #72
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En hoeveel ambtenaren zijn ingenieur bij de Vlaamse Gemeenschap?
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 28 maart 2005, 20:01   #73
/\|cazar
Banneling

Standaard

heel weinig ...

u heeft een punt.

maar toch, universitair geschoolden hebben ook een loon vergelijkbaar met private sector, echter niet de bonussen en maar een halve dertiende maand. Maar ze hebben dan weer wel 40 dagen verlof ( 35 + 5 ) en een meer dan behoorlijk pensioen ( hoewel ... dat is nog maar af te wachten ...
Oud 28 maart 2005, 20:02   #74
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
heel weinig ...

u heeft een punt.

maar toch, universitair geschoolden hebben ook een loon vergelijkbaar met private sector, echter niet de bonussen en maar een halve dertiende maand. Maar ze hebben dan weer wel 40 dagen verlof ( 35 + 5 ) en een meer dan behoorlijk pensioen ( hoewel ... dat is nog maar af te wachten ...
Dat geldt dan alleszins niet voor de ambtenaren van lokale besturen...

Citaat:
Oud 28 maart 2005, 20:19   #75
lustige lezer
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Maar dat zijn dan ook geen ambtenaren he.

Werknemers van de brussels mivb, nmbs etc ... zijn geen ambtenaren en krijgen dus later ook geen ambtenarenpensioen.

Natuurlijk, toen Belgacom geprivatiseerd werd, stegen de lonen heel sterk, net zoals de werkdruk ... en het aantal zelfmoorden ... ( geen gezever )
Ik doelde dan niete cht op de ambtenaren maar gewoon op staat als werkgever.
Oud 28 maart 2005, 20:26   #76
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De werknemers uit de privé sector zitten in een precaire situatie, omdat zij indien het bedrijf failliet gaat hun job verliezen. Omdat zij het bedrijf een meerwaarde moeten opleveren en dat, door de hoge belastingsdruk, hoofdzakelijk wegens teveel personeel bij de overheid, een enorme meerwaarde moet zijn. Werkdruk, stress, onregelmatige uren, ploegwerk, automatisatie ter vervanging van personeel zijn hiervan gevolgen. Ook bedrijfsleiders uit de privé sector kunnen onbekwaam zijn en willekeur hebben.

De belangrijkste verschillen tussen de statuten bevoordelen/benadelen de ene tov van de andere, zonder enige morele grond. Dat ambtenaren niet onder hetzelfde statuut kunnen vallen als arbeiders, bedienden, ... uit de privé sector is bijgevolg fout.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 28 maart 2005 om 20:27.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2005, 20:32   #77
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw
De werknemers uit de privé sector zitten in een precaire situatie, omdat zij indien het bedrijf failliet gaat hun job verliezen. Omdat zij het bedrijf een meerwaarde moeten opleveren en dat, door de hoge belastingsdruk, hoofdzakelijk wegens teveel personeel bij de overheid, een enorme meerwaarde moet zijn. Werkdruk, stress, onregelmatige uren, ploegwerk, automatisatie ter vervanging van personeel zijn hiervan gevolgen. Ook bedrijfsleiders uit de privé sector kunnen onbekwaam zijn en willekeur hebben.

De belangrijkste verschillen tussen de statuten bevoordelen/benadelen de ene tov van de andere, zonder enige morele grond. Dat ambtenaren niet onder hetzelfde statuut kunnen vallen als arbeiders, bedienden, ... uit de privé sector is bijgevolg fout.
Nee, je begrijpt het nog steeds niet. Tussen een werknemer en een werkgever in de privé-sector bestaat een wederzijdse afhankelijkheid die in de publieke sector niet bestaat. De ambtenaar is daardoor onderhevig aan de willekeur van de politici du jour en verdient derhalve een bijzondere bescherming die de werknemer in de privé-sector niet nodig heeft.

Citaat:

Laatst gewijzigd door Raf : 28 maart 2005 om 20:32.
Oud 28 maart 2005, 20:45   #78
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
inderdaad gm10, maar het gaat nog verder ... zelfs in zuidelijk europa kent men geen kabinetten, daar wordt ook alles gedaan door de aanwezige ambtenarij, die over het algemeen wel dossierkennis hebben ...
Ik dacht dat de (weinige) andere landen met kabinetten in Zuid-Europa lagen?
Oud 28 maart 2005, 20:52   #79
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Nee, je begrijpt het nog steeds niet. Tussen een werknemer en een werkgever in de privé-sector bestaat een wederzijdse afhankelijkheid die in de publieke sector niet bestaat. De ambtenaar is daardoor onderhevig aan de willekeur van de politici du jour en verdient derhalve een bijzondere bescherming die de werknemer in de privé-sector niet nodig heeft.
Dit slaat nergens op. De werknemer in de privé-sector is veel meer onderhevig aan druk van de manager du jour.

De meeste ambtenaren komen juist niet rechtstreeks in contact met de voor hen politiek verantwoordelijke minister. Die mag zich enkel tot hen richten via de leidende ambtenaren.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2005, 20:54   #80
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
Dit slaat nergens op. De werknemer in de privé-sector is veel meer onderhevig aan druk van de manager du jour.

De meeste ambtenaren komen juist niet rechtstreeks in contact met de voor hen politiek verantwoordelijke minister. Die mag zich enkel tot hen richten via de leidende ambtenaren.
Nogmaals: er is een onderscheid tussen ambtenaars van lokale besturen en federale of Vlaamse ambtenaren. Ik kan je verzekeren dat gemeenteambtenaren veel meer met hun schepenen in contact komen dat hun meestal lief is...

Citaat:
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be