![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Aan van Cau, kopstuk van de Waalse regering en lid van de partij van Di Rupo, die de macht in het HELE land in handen hebben, zou je dat anders niet zeggen als ik De Tijd van vandaag mag geloven.
Hier merk je daar ook al niet veel van: http://www.liege.be/encarts/14juillet/14juillet.htm
![]() |
#62 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Belgie is een staat zonder natie, zonder volk. Zolang Belgie bestaat zal er wanbestuur bestaan. Zolang Belgie bestaat zal Vlaams-Brabant verder verfransen. Zolang Belgie bestaat zal Vlaanderen zich nooit ten volle kunnen ontwikkelen. Zolang Belgie bestaat zal Wallonie een economische en sociale puinhoop blijven. Het is het één of het ander. HET grote probleem is Belgie. Eens we van dat gedrocht verlost zijn, kunnen we de problemen (zowel in VL als in WL) ècht gaan oplossen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#65 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Begin punt is altijd dat het unitaire België in het verleden onrecht aandeed aan Vlaanderen en de gevolgen hiervan nog steeds verder werken. Nu moeten wij stap voor stap dit onrecht ongedaan maken (oa door Brussel niet te laten uitbreiden). Dit is niet makkelijk maar een opsplitsing van België dat zal pas voor frustratie zorgen. Gr, Ferre |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het huidige België kan wel werken maar alleen als het compleet verandert, dat wil zeggen de democratie opnieuw invoert en door majority rule bestuurd wordt. België moet naar Vlaamse normen bestuurd worden, door een regering met 65 pct Vlaamse ministers, die de Waalse zaken op orde brengt volgens Vlaamse inzichten. Zoniet zal België onvermijdelijk barsten, hoe weemoedig je dat ook stemt. Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ik ben nu ook geen flamingant pur sang, en ga zeker niet beweren dat een onafhankelijk Vlaanderen alles zo veel beter zal maken, er is meer nodig volgens mij dan een confederaal België of onafhankelijk Vlaanderen om tot een beter bestuur te komen. We zitten nog te veel verankert in de particratie en buitensporige bureaucratie, en dat is zeker niet enkel de schuld van België of de franstaligen; in een onafhankelijk Vlaanderen zullen we nog steeds met dat probleem zitten. Maar ik denk wel dat het in een onafhankelijk Vlaanderen een stuk gemakkelijker zal zijn om die zaken te veranderen, omdat er dan geen consensus meer moet zijn met andere deelstaten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
-met/zonder Brussel -uitbreiding Brussel toegstaan maar ... / geen uitbreiding toegestaan -Waalse gebieden met Vlaamse roots inlijven/niet inlijven -Zelfs bij een splitsing moet er geld of juist het ontbreken van geld zoals schulden verdeeld worden. -compensaties voor zaventem/havens/.... zullen voor een 10e keer aan Wallonië betaald moeten worden -Wallonië/Brussel zal zeker aanspraak maken op Vlaams grondgebied bij eventuele splitsing -Zelfs indien er uiteindelijk een splitsing is zal de Francophone druk nooit wegebben. Brussel zal niet plotseling verdwijnen bij Vlaamse onafhankelijkheid. At the end everybody is unhappy. Ik blijf erbij dat als we het niet binnen België kunnen oplossen een geforceerde splitsing niets anders dan dikke miserie zal zijn. Ik zie bijna geen aanvaardbaar compromis dat binnen beide partijen op gejuich onthaald zal worden. Verwijzen naar Tjechië-Slowakije zou leuk zijn maar is totaal niet hetzelfde. Deze scheiding werd trouwens politiek bedisselt op aandringen van het armere deel nota bene, zonder het volk hierin te raadplegen. Ik kan het ook niet ondemocratisch noemen maar soit. Zij hadden ook geen zaken als Brussel of NED/FRA. Tjechisch en Slovaaks zijn verstaanbaar een zeer verwant met elkaar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |||||
|
![]() Citaat:
Dat is allemaal erg ongezond. Ik pleit voor een heruitvinding van België: democratiseren, afschaffen van alle bijzondere meerderheden en minderheidsgaranties, majority rule, Wallonië besturen met een in meerderheid Vlaamse nationale regering. Met andere woorden: van België een afspiegeling van Vlaanderen maken. D�*t, mijn beste, is de allerenige kans voor België. Egidius[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Egidius : 13 juli 2005 om 13:55. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Banneling
|
![]() Wat een simplisme. Ik vraag de scheiding aan van mijn flamingantische vrouw. We verstaan elkaar niet meer. Maar ik eis wel het recht op in België te blijven wonen. Mijn vrouw kan dan naar Siberië ofzo.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
- Afschaffing van de pariteit. Wallonië dient haar onevenredig grote invloed terug te brengen zodat de Vlaamse meerderheid ook effectief als een meerderheid kan functionneren. Hoe happig denk je dat Wallonië zal zijn om dat te doen? - Een volledige mentaliteitsverandering van de politici, die het eigen-zak-eerst-principe zullen moeten laten varen. Momenteel komt dat immers neer op "eigen volk eerst" in het zuiden, en "aanbidt Di Rupo" in het noorden. M.a.w.: politici die zich met het belgische niveau gaan bezighouden en niet enkel met het deelgemeenschapsniveau. Hoe groot denk je dat de kans is dat je ze zover krijgt? - Een bereidheid tot discriminatie en een verschillend beleid. Vlaanderen en Wallonië zijn niet hetzelfde. Beide landsdelen hebben op heel wat vlakken verschillende maatregels nodig. Het België dat jij (en andere belgicisten) beoogt zal dus moeten in staat zijn wetten af te stemmen op de regio, hierbij discriminerend waar nodig, en dit zonder dat daar afgunst, inefficiëntie, en vriendjespolitiek bij komt kijken. - Het deftig opstellen en toepassen van taalwetten, wat ondertussen wel geprobeerd is, maar jammerlijk faalt. Jij denkt dat we die horden kunnen nemen? Ik alvast niet.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | ||
Banneling
|
![]() Maar allé, we zijn het erover eens dat België maar beter unitair verder kan. Want dat lijkt wel de inhoud van je post te zijn, Egidius. Unitarisme = controle over alles en de beste aan de macht.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Hans1 : 13 juli 2005 om 14:03. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
concreet: meer Vlaamse vastberadenheid. Als dit niet gebeurt, mag je weinig verwachten van de ander. De Brusselaars en Walen zullen inzien dat ze daar op het einde WEL beter van worden. Niet vanzelf maar door Vlaamse standvastigheid en duidelijke visie. Voor Vlaanderen en voor België ... Vlaanderen moet bondgenoten zoeken bij de andere partijen en niet enkel een spelletjes van ons tegen hen. Dit is frustrerend en werk van de lange adem maar enkel zo zal het werken. Het resultaat is wat telt. Het zijn niet de Brusselaars of de Walen. Het zijn de Belgische unitaire Franskiljons die de vijand zijn. De verfransing kan gestopt, been stijf houden. Wetten zijn daar om toegepast te worden. De Franstaligen worden er niet beter van dat Brussel enkel een Franstalig bastion is, of dat de rand Franstalig wordt. Daar hebben ze in Wallonië geen enkel voordeel aan. Enkel kolder politiekers waarvan ze er daar een hoop hebben blijven zich inzetten voor la grande francophonie. Aan ons om met de serieuze verder te doen. Ik ga akkoord dat in ene onafhankelijk Vlaanderen "alles" "makkelijker" zou zijn. Maar ten koste van wat, ga je die splitsing verwezenlijken? Dit wil ik niet meemaken, nog een trauma/complex op onze Vlaame ziel die we kunnen meezeulen. Hebben we er al niet genoeg? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() In principe de majority rule in het parlement op federaal vlak, ja. Maar vooral proportionele vertegenwoordiging. Neemt niet weg dat speciale meerderheden toch wel nodig zullen zijn in beperkte mate. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | ||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Speciale meerderheden vloeken met democratie en staan garant voor slecht bestuur. Afschaffen dus. Majority rule is billijk en volstaat. Overigens is het de enige, allerlaatste kans voor België. Op die stelling heb je nog niet gereageerd. Egidius[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Egidius : 13 juli 2005 om 14:23. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ferre, welke bevoegdheden dienen volgens jou dan op Belgisch niveau te blijven bestaan?
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |||||
Parlementslid
|
![]() I suggest you tell me where the fault in my reasoning is before you start bragging about my english.
Sorry, I'm just not abble to write correct dutch. I don't need it in daily live. When I try it they tell me that they don't understand me. When I speak my mother tongue, German, they don't react. Dan ben ik plots ne mof zeker. Do I speak French: they get all furious, "walloon" arrogance and all this. My english isn't good enough for our experts here. It's just impossible to have a serious discussion with you guys, you're just too extremist... open minded? Mon cul. We just don't live in the same world.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door restons courtois : 13 juli 2005 om 15:03. |
|||||
![]() |
![]() |