![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Burger
|
![]() Een zeer indrukwekkend document wanneer men het aantal en de kwaliteit van de onderschrijvers nagaat. Maar er gaat iets fout met de grondredenering die eraan ten grondslag ligt.
De EU erkent totnogtoe slechts "staten", in ons geval gaat dat om de "staat belgie". In deze staat zijn de "franstaligen" een minderheid en kunnen zij een erkenning als minderheidstaal aanvragen. Niet in de deelstaat "Vlaanderen" ! In het kader van de erkenning van de staat belgie dienen ook alle wetgevingen ,die het minderheids-karakter van de franse taal in dat land moesten verdoezelen, eerst afgeschaft worden. Men mag niet vergeten dat op dat punt de recente geschiedenis attent maakt op de inspanningen van de Vlamingen om tot een vergelijk te komen in de eeuwenlange "re-gallicisatie"-pogingen vanuit het zuiden. Na het verwerpen van algehele tweetaligheid door diezelfde franstaligen, die zich nu beklagen over hun "minderheidspositie", volgden praktische taalgrens-perikelen met afbakening van deelstaten,alle Vlaamse "veroveringen" moesten meerdere malen betaald worden met toegevingen, die uiteindelijk gemaakt hebben dat een Vlaamse meerderheid omgezet werd in een minderheid van een tegen twee (Wallonie en Brussel tegen Vlaanderen)met "faciliteiten" voor de franstaligen in Vlaanderen, maar niet omgekeerd. Flink geprobeerd, maar het is nog geen eindstand.... Indien men de situatie vergelijkt met Quebec, moet men vaststellen dat de franstaligen daar ook in de minderheid zijn, dat er geen deelstaten zijn. Maar dat men daar geen internationale bescherming vraagt van die minderheid. Het ligt voor de hand dat de franstaligen bij ons slechts EU-bescherming kunnen verkrijgen wanneer "Vlaanderen" een onafhankelijke staat zou zijn. Luke |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Minister
|
![]() Vandaag ben ik eens een kijkje gaan nemen in een kijkshopwinkel waar je van alles kunt kopen, tot computers toe. Daar stonden ook verscheidene modellen van Hewlett Packard. Op de PC een plaatje met de gegevens in het Engels, en daarnaast een plaatje met dezelfde gegevens in het Frans.
De fabrikant beschouwt de Nederlandstaligen blijkbaar intelligent genoeg om de Engelse tekst te verstaan. De Franstaligen daarentegen worden door de fabrikant als dom beschouwd, te dom om de Engelse tekst te begrijpen. Is het geen uiting van racisme om de Franstaligen als minderwaardig te beschouwen? Misschien een klacht indienen bij Verhofstadt zijne pater?
![]() |
#63 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Ach ja.. ik ga van zo een dingen niet wakker liggen..
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |