Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juli 2003, 15:03   #61
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Het is toch duidelijk, hoop ik, dat de productiegerichte industrie geen toekomst meer heeft in onze westerse contreien. Bedrijven willen nu eenmaal produceren aan zo laag mogelijke kost, en in een arbeidsintensieve productie-omgeving, met een lage toegevoegde waarde per werknemer, is vooral de loonkost daarin van cruciaal belang. Reeds tien jaar geleden voorspelde een ex-manager van het jaar me deze ontwikkeling op het vlak van de auto-industrie in België. En hij heeft tot dusver nog geen ongelijk gekregen...

Al het gezever over extra overheidsinkomsten besteden enz. is dus praat voor de vaak, en komt ons helemaal niet ten goede. Ik dacht dat de rampzalige subsidies aan de Waalse staalindustrie in de jaren '80 dat toch al ten overvloede hadden duidelijk gemaakt...
Oud 23 juli 2003, 15:55   #62
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Dat is heel wat anders als: De export gaat zwaar stijgen!
Inderdaad. Nu daalt hij zienderogen. Vraag het maar bij Ford Genk.

Om van de textielsector maar te zwijgen ....
Naast de kwestie geantwoord.

1) U zegt dat het morgen naarboven gaat
2) Ik zeg dat dat enkel onder bepaalde gevallen morgen naarboven gaat
3) U zegt dat u toch gelijk hebt omdat het nu naar beneden gaat

maw: Uw uitspraken sluiten de mijne niet uit. Het is gewoon een tip om wat eerlijker te zijn in de oplossingen die u aanbiedt.

Het is een beetje zoals investeerders:
1) Beleg in opties, die brengen veel op!
2) Ja maar dan kan je alles kwijt zijn!
3) Maakt niet uit, want nu is je geld niet belegd en neemt het af in waarde door inflatie!
Oud 23 juli 2003, 18:49   #63
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat is heel wat anders als: De export gaat zwaar stijgen!
Inderdaad. Nu daalt hij zienderogen. Vraag het maar bij Ford Genk.
Om van de textielsector maar te zwijgen ....
Naast de kwestie geantwoord.
Sorry meester. Ik begon een topic over Ford Genk en vertrouwde - in een zwak moment - op uw weergaloze opbouwende contributie om tot een oplossing te komen. Eilaas ... ijdele hoop ... u beschouwt het als een rondje knokken. Zoals ik al zei : u medieert niet. U dicteert. Tja, de amerikaanse slag zeker ?

Citaat:
1) U zegt dat het morgen naarboven gaat
O ja ? Ik probeer aan te tonen dat er alternatieven zijn voor de neerwaartse trend die onze economie vicieus naar de dieperik helpt. Dat u naast wit enkel in zwart kunt denken laat ik voor uw rekening.
Citaat:
2) Ik zeg dat dat enkel onder bepaalde gevallen morgen naarboven gaat
Zei ik het tegendeel ? Waar ?
Citaat:
3) U zegt dat u toch gelijk hebt omdat het nu naar beneden gaat
Uw redeneringsvermogen lijkt verstuikt. Mijn 'inderdaad' slaat op een bevestiging van UW statement, niet op een tegensprekelijk statement van mijnentwege. En ik vul het aan met argumenten die mij terugvoeren naar de basis van deze thread.

Citaat:
maw: Uw uitspraken sluiten de mijne niet uit. Het is gewoon een tip om wat eerlijker te zijn in de oplossingen die u aanbiedt.
Fijn dat u zover meebent. Ik zie echter niet waar de oneerlijkheid optreedt. Tenzij naast wit enkel zwart bestaat. En een grijsdenker derhalve een godslasteraar is.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2003, 19:09   #64
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Waarom voelt ge u nu weer zodanig in uw gat gebeten dat ge er die koeien moet bijsleuren? Enfin, misschien ging ik er hier vanuit dat ge een wit/zwart denker waart mbt Vivant.
Oud 23 juli 2003, 19:13   #65
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom voelt ge u nu weer zodanig in uw gat gebeten dat ge er die koeien moet bijsleuren? Enfin, misschien ging ik er hier vanuit dat ge een wit/zwart denker waart mbt Vivant.
Gij moet absoluut in de politiek gaan. Woorden verdraaien tot niemand nog kan of wil volgen.

Ik zeg niet ja, ik zeg niet nee. Integendeel !

Denk in de richting van een oplossing ! Niet andersom !
Oud 23 juli 2003, 22:42   #66
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Gij moet absoluut in de politiek gaan. Woorden verdraaien tot niemand nog kan of wil volgen.

Ik zeg niet ja, ik zeg niet nee. Integendeel !

Denk in de richting van een oplossing ! Niet andersom !
Mijn reactie is gewoon op de grote mofo van Vivant die te pas en te onpas uitlegt dat er meer export zal zijn met het Vivantsysteem.

Als er vandaag de dag een trade-war ontstaat tussen VS en Europa als men de landbouw een half procentje verdoken wil subsidieren, dan kunt ge u waarschijnlijk wel voorstellen wat het gevolg zou zijn van een systeem a la Vivant. Ik zou ni zo zeker zijn is alles wat ik aantoonde.

De rest is jij die probeert om de aandacht van dat punt af te leiden door over vanalles en nog wat te praten dat er niets mee te maken heeft. Enfin, genoeg gezeverd.
Oud 23 juli 2003, 22:43   #67
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Of wacht, toch niet: Ga eens vijf minuten in de hoek gaan staan
Oud 23 augustus 2003, 11:28   #68
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Meester, mag ik eindelijk terug uit de hoek ? Moet pipi doeën !

Houd deze topic maar verder in de gaten. Vandaag sluiten 2 onderaannemers van Ford Genk de deuren : 200 man op straat.

Reden : Ford brengt de productie van de Transit over nnaar Turkije.

Nu effe afwachten wanneer Ford helemaal uit Genk vertrekt.

Voor elke vacature zijn in Vlaanderen nu 6 werkloze kandidaten. Een nieuw record.

Proficiat heren en dames van Paars ! U bent goed op dreef.

Men verwijt Vivant (belasting op arbeid omzetten in belasting op verbruik) utopische gedachten. Mij goed. Verkneukel u dan verder in de realistische prestaties van het huidige kortzichtige beleid en bereidt u voor op het sociale drama na 2010. De revolte van de gepensionneerden is reeds aan het kiemen. Of krijgen ze tegen dan allemaal een VISA-kaart van de sociale zekerheid ?
Oud 30 september 2003, 18:59   #69
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Woensdag 01/10 : D-Day voor Ford Genk ?

Het worden spannende dagen voor Ford Genk. Woensdag valt immers het Europese verdict voor de Genkse autofabriek. Hoe dat verdict zal luiden, is niet bekend. Feit is wel dat de directie van Ford Genk de vakbondsafgevaardigden heeft gevraagd om zich woensdag klaar te houden om te worden toegesproken door de Europese Ford-top.
Oud 30 september 2003, 19:06   #70
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tip : Op een POLITIEK forum moet je dat niet elke dag zeggen hoor...
Oud 30 september 2003, 19:22   #71
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Men zou een bedrijf sluiten dat productief is? En om dat te vermijden demonstreren de arbeiders 1 van de manieren om de productiviteit te kelderen. begrijpe wie begrijpe kan.

Hun Big Chieferinoos komen af ,en het bedrijf ligt bijna lam.. slimme zet jongens.
Oud 1 oktober 2003, 16:19   #72
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Antwoord op de hoofdvraag van deze thread : ja dus.

Welke politicus heeft nu eindelijk eens kloten aan zijn lijf om een begin te maken met de afschaffing van de belasting op arbeid ?

DIT KAN NIET MEER !
Oud 1 oktober 2003, 16:26   #73
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Paulus de Boskabouter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Antwoord op de hoofdvraag van deze thread : ja dus.

Welke politicus heeft nu eindelijk eens kloten aan zijn lijf om een begin te maken met de afschaffing van de belasting op arbeid ?

DIT KAN NIET MEER !
Je kan zo uit elke hoek iets zeggen.

Welke ondernemer heeft nu eindelijk eens kloten aan zijn lijf om tegen de aandeelhouders te zeggen dat er dit jaar minder winst is maar dat we toch banen hebben kunnen redden?

Of

Welke arbeider heeft nu eindelijk eens kloten aan zijn lijf om te zeggen dat hij genoeg verdient en daarbovenop meer zal beginnen consumeren.

Of nog beter: welke ondernemer heeft er kloten aan zijn lijf om één van de belgische merken (FN, Minerva etc..) uit z'n as te laten herrijzen zodanig dat we voor jobs minder afhankelijk worden van buitenlandse firma's?
Paulus de Boskabouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2003, 16:33   #74
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Paulus de Boskabouter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Opel Antwerpen in top tien beste autofabrieken

20/07/2001

De Nissan-fabriek in het Engelse Sunderland is nog steeds de meest productieve autofabriek in Europa. Dat blijkt uit een onderzoek van het Engelse bureau World Markets Research Centre. Het is het vierde opeenvolgende jaar dat Nissan Sunderland de titel in de wacht sleept. In de top tien staat ook een Belgische fabriek. De Opel-fabriek van Antwerpen staat op een vijfde plaats. Ford Genk komt niet op de lijst van 45 autofabrieken voor.

Het is niet eens onverwacht dat de Nissan-fabriek in het Engelse Sunderland opnieuw wordt uitgeroepen tot meest productieve autofabriek. In het jaar 2000 produceerde elke werknemer in Sunderland 101 voertuigen. De fabriek is daarmee de enige in Europa met een score van meer dan 100. In 1998 vestigde Nissan Sunderland een Europees productierecord met 105 voertuigen per werknemer. Dat Sunderland in 2000 zijn productiviteit met ruim 7 procent verbeterde ten opzichte van het jaar voordien, is volgens de onderzoekers te wijten aan een lichte inkrimping van het personeelsbestand en de start van de productie van de nieuwe Almera. Opvallend is volgens de studie dat Nissan Sunderland maar liefst 20 procent productiever is dan andere fabrieken.
De eerste twee plaatsen zijn trouwens voor Japanse fabrieken, met een tweede stek voor de Toyota-fabriek in Burnaston. Burnaston is nog net iets productiever dan de fabriek van Opel in Eisenach, die de derde plaats deelt met de Ford-fabriek in Saarlouis. Het is niet alleen de Japanse overheersing die eens te meer opvalt - met als negatieve uitschieter de Honda-fabriek in Swindon - maar ook de prominente aanwezigheid van Renault. In de top 15 figureren maar liefst 6 Renault-fabrieken, en met een beetje goede wil kunnen we de fabriek van Nissan Sunderland ook nog tot Renault rekenen.
De berekeningsmethode die door de onderzoekers wordt gehanteerd, dat wil zeggen het aantal geproduceerde auto's gedeeld door het aantal productie-arbeiders, met daarop een aantal correcties, is evenwel omstreden. Volgens woordvoerder Wilfried Baeken van Ford houdt de onderzoeksmethode geen rekening met alle parameters.

Antwerpen

In de lijst staan twee Belgische fabrieken: de Opel-fabriek van Antwerpen op een vijfde plaats en de Volvo-fabriek van Genk op de 32ste plaats. De twee andere Belgische autofabrieken - Volkswagen Vorst en Ford Genk - komen niet in de lijst voor.
Opmerkelijk is alvast de vijfde plaats van Opel Antwerpen, gelijk met de Ford-fabriek van Valencia. Volgens woordvoerder Dirk Snauwaert van Opel Belgium is die vijfde plaats een bevestiging van de inspanningen die de voorbije jaren in Antwerpen werden geleverd, onder meer met de uitvoering van een herstructureringsplan en de invoering van nieuwe productiemethoden. Daardoor steeg de productiviteit van 63 naar 77 auto's per werknemer. «Onze fabriek kreeg daarvoor zelfs felicitaties van Jack Smith, de grote baas van General Motors.»
Op Ford Genk wordt verbaasd gereageerd op het ontbreken van Genk, maar ook van Ford Keulen, op de lijst. Beschikten de onderzoekers wel over voldoende gegevens, vraagt men zich af. «Men mag geen appelen met peren vergelijken», reageert algemeen directeur Jan Gijsen. «De productie van een kleine auto is immers heel wat minder complex dan de productie van een grote auto.» Volgens Jan Gijsen scoort Ford Genk, als men het aantal uren om één auto te produceren berekent, heel wat beter. «Toch hebben we nog een hele weg te gaan als we het niveau van Saarlouis willen halen, maar daar dient het masterplan voor.»
Hoe komt dat toch dat die Engelse fabriek 20 (!!!!) % productiever is dan de tweede in de ranking.
Paulus de Boskabouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2003, 19:15   #75
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roland Duchâtelet
Dit bericht gaat niet over het misbruik van Visa-kaarten, niet over de Olympische Spelen in Vlaanderen ja of nee, niet over een staatssecretaris die een half diploma niet heeft gehaald.

Dit bericht gaat over de toekomst van de werkgelegenheid in heel België. Terwijl op de ene plaats de werkgelegenheidsconferentie plaats vindt met het nobele doel om 200.000 banen bij te creëren, speelt zich enkele tientallen kilometers verder een sociaal drama af. 3000 banen op de tocht bij Ford Genk plus duizenden banen bij onderaannemers!

Bij de sluiting van Philips Hasselt nog geen jaar geleden heeft Vivant een TV-filmpje gemaakt waarmee we aan de bevolking trachtten duidelijk te maken dat de belasting op onze werkende mensen moet vervangen worden door belasting op producten. Dit filmpje werd door het Vlaams commissariaat voor de media verboden maar is nog steeds te bekijken op onze website

Nu zijn wel alle politieke partijen er van overtuigd dat de belasting op arbeid moet verminderen. Zij hebben nog niet begrepen dat als je bepaalde belastingen wil verminderen er andere belastingen in de plaats moeten komen en/of drastische besparingen moeten gebeuren in de overheidsuitgaven.

Dat is de reden waarom de regering ter gelegenheid van de tewerkstellingsconferentie slechts een minieme belastingsvermindering van 800 miljoen € heeft voorzien, ongeveer 1% van de totale belasting op arbeid. Het is niet door de belasting op arbeid met 1% te verminderen dat men Ford in Genk houdt. Als men de industriële bedrijven hier wil houden, dan zal de belasting op arbeid écht moeten verminderen, bijvoorbeeld tot de helft van wat het nu is.

De regering wordt niet geholpen door een werkgeversorganisatie die niet duidelijk durft te zeggen waar het op staat. Wanneer gaat ook het VBO tegenover de regering duidelijke taal spreken? Nu wekt het VBO de indruk dat die 1% daadwerkelijk zou volstaan. De feiten spreken dat echter tegen. Het VBO moet haar verantwoordelijkheid opnemen en pleiten voor een substantiële vermindering van belasting op arbeid indien men de verdere afbouw van de industriële tewerkstelling wil stoppen.

Op dertig jaar tijd is de industriële tewerkstelling in dit land met bijna de helft verminderd. Er werken nu minder mensen in onze fabrieken dan dat er werken bij de overheid. Wie gaat dan in de toekomst onze pensioenen betalen? Onderwijzers, verpleegsters, dokters, journalisten, ….?

Roland Duchâtelet,
Voorzitter Vivant
200% akkoord. Er is geen andere uitweg.
Oud 1 oktober 2003, 19:46   #76
Tjolder
Parlementslid

Tjolder's schermafbeelding

Standaard

"De berekeningsmethode die door de onderzoekers wordt gehanteerd, dat wil zeggen het aantal geproduceerde auto's gedeeld door het aantal productie-arbeiders."

Misschien zijn er zeer veel externe leveranciers die volledige stukken afleveren.
Daarna kun je dan in je eigen fabriek met weinig personeel veel auto's maken.

Tjolder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2003, 20:00   #77
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder
"De berekeningsmethode die door de onderzoekers wordt gehanteerd, dat wil zeggen het aantal geproduceerde auto's gedeeld door het aantal productie-arbeiders."

Misschien zijn er zeer veel externe leveranciers die volledige stukken afleveren.
Daarna kun je dan in je eigen fabriek met weinig personeel veel auto's maken.
Het zal wel zoiets zijn.
En misschien produceert die fabriek slechts één type wagen. Minder herscholing, minder aanpassing en minder omswitchen. Wie zal het zeggen ?

Concludeer niet direct dat de Britten hardere werkers zijn dan de Vlamingen. Ik heb andere ervaringen
Oud 1 oktober 2003, 20:10   #78
Manlomë
Vreemdeling

Standaard

Volgens mij is de crisissituatie noch een Limburgs, noch een Vlaams en al zeker geen Belgisch probleem. Waar het probleem zich bevindt is: Europa!

Ford is niet het enige bedrijf die een deel van de productie overbrengt naar Oost-Europa, aangezien die daar stukken goedkoper kan gebeuren.
Voor directeurs van grote bedrijven klinkt dit natuurlijk heel aanlokkelijk, dat daardoor duizenden banen geschrapt worden in België, is slechts een detail.

De enige manier om deze praktijken tegen te gaan, en meer werklozen te vermijden, is het in evenwicht brengen van de in- en uitvoertaksen. Dit moet op Europees niveau gebeuren!

Oost-Europeanen mogen natuurlijk geld verdienen, maar de winst zou niet in de portefeuille van de topmanagers mogen terechtkomen.

Als een bedrijf beslist om een deel van de belgische productie te schrappen [size=2](maar dit kan natuurlijk ook toegepast worden in andere West-Europese landen)[/size] en die goedkoper te laten maken in Oost-Europese landen, dan zou het bedrijf bij het invoeren van de afgewerkte goederen zwaar belast moeten worden.
Zo zou het overbrengen van productieprocessen naar Oost-Europa al heel wat minder aanlokkelijk worden.

Op regionaal vlak kan er niets bereikt worden, omdat het effectieve probleem ook daar niet ligt. Men kan daar enkel tegemoetkomen en de krachten bundelen om dit in de Europese zittingen te krijgen.

Men spreekt altijd van Europa, wel, laat men nu ook eens zien dat Europa bestaat.
Oud 1 oktober 2003, 20:25   #79
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manlomë
Volgens mij is de crisissituatie noch een Limburgs, noch een Vlaams en al zeker geen Belgisch probleem. Waar het probleem zich bevindt is: Europa!
Ja, ook.

Maar binnen Europa heeft België de hoogste belasting op arbeid. En valt er dus als eerste van tussen als er moet gesnoeid worden binnen de multinationals (zie Renault, Philips, Levis, Velda, Ford, ...). Monsanto is al veel langer op een laag pitje gevallen.

Een geluk dat we veel 'brains' hebben. Want - met respect voor de arbeidersklasse - voor zuiver uitvoerend werk is men inderdaad veel goedkoper gesteld in Portugal, Polen, Roemenië, ....

Maar dat hebben onze eminente politici nog niet door.

En de pensioensoverslag n�* 2010 ook nog niet. De revolutie wenkt.

En wie gaat het hen mogen vertellen ? Ze luisteren enkel naar gatlikkers met een termijnvisie tot de volgende verkiezingen (in ruil voor een verkiesbaar plaatske).
Oud 2 oktober 2003, 23:34   #80
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Och men moet nu niet zagen dat er iets gebeurt is wat men ten 1ste niet heeft zien aankomen en ten 2de niet wou! Men wil toch juist dat er minder auto's op de wegen komen, daar is men toch al zo lang maatregelen voor aan het treffen, het duurder maken van de benzine en de verzekeringen onbetaalbaar maken voor jongeren zodat men geen auto meer kan betalen, dat is toch wat men wou zeker! En nu op tv komen verkondigen dat het een trieste gebeurtenis is, wat wil men nu?
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be