Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 april 2006, 17:08   #61
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En zelfs al gaan we ervan uit dat bepaalde leerlingen een zeker werkbaar niveau in het Frans behalen, dan nog is het de vraag of dit bijdraagt aan het pedagogisch welbevinden van de leerlingen. Dat is zelfs een levensgrote vraag, rekening houdend met het feit dat voor het allergrootste deel van de leerlingen in Vlaanderen het Frans een even vreemde taal is als Spaans. Het zal hen dan ook niet motiveren om bepaalde vakken in die taal te volgen. Meer zelfs, de kans bestaat dat samen met de taal het in die taal onderwezen vak zwaar lijdt aan die vervreemding.
Voor sommigen wel, voor anderen dan weer niet.
Trouwens wie zegt dat de tweetaligheid NL/FR moet zijn.

Ik kan mij voorstellen dat sommige Limburgse scholen eerder NL/Duits zullen aanbieden gezien de nabijheid van Duitsland.

Aangezien het hier geen verplichting betreft hoeven mensen die in hun dagdagelijkse leven geen enkele feeling hebben met Frans/Engels/Duits zich dan ook niet in te schrijven in meertalige scholen.

Nergens pleit ik voor een veralgemeende invoering enkel om het mogelijk te maken voor geinteresseerde scholen of inrichtende machten.

Diegene die er geen boodschap aan heeft hoeft er hoegenaamd niety naartoe te gaan.
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2006, 17:13   #62
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti Bekijk bericht
En waar gaan ze de leerkrachten vandaan halen? Men moet éérst een leraaropleiding gevolgd hebben, dan moet je nog eens perfect frans/engels/duits beheersen om de stof in die taal te brengen. Wie is daar gek genoeg voor.

En de meeste van de vakken die dan in een vreemde taal gegeven zullen worden, zullen wetenschapsvakken zijn en daar zal je amper leerkrachten voor vinden. Wie goed is in wetenschappen is vaak slecht (of niet zo goed) in talen en omgekeerd. De weinigen die tóch goed in alles zijn, zullen snel bedanken voor de job van onderwijzer omdat ze in de privé meer verdienen.
Dit is inderdaad een punt, maar voor Frans is daar wel makkelijk een mouw aan te passen door bv franstalige wiskunde of aardrijkskunde leraars in dienst te nemen.
In elk geval dient het niveau van de leerkracht in de 2 de taal dat van een native speaker te zijn anders wordt er enkel maar koeter Frans/Engels/Duits aangeleerd en dan hoeft het voor mij niet.
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2006, 17:23   #63
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
1) Ik begrijp niet waarom je hier nu persé een Vlaams-Waalse tegenstelling van wil maken.
2)...Ik weet ook wel dat de franstaligen historisch gezien weinig moeite gedaan hebben om het Nederlands aan te leren, maar ik merk toch dat er een kentering gaande is in de geesten waaronder dit project.
3) Ik citeer alleen de Vlaamse politici omdat onderwijs nu eenmaal onder de bevoegdheid van de Vlaamse Gemeenschap valt en omdat een vraag naar meertalig onderwijs door de enkele Vlaamse scholen abrupt werd afgewezen. (uit een soort angst voor het onbekende vermoed ik)
4) ...verwijzen naar iets positiefs dat over de taalgrens gebeurt is blijkbaar in bepaalde Vlaamse kringen not done.
5) After all zijn we er niet allen met accoord dat de kwaliteit van ons oonderwijs determinerend is voor de competitiviteit van onze economie en voor de sociale ontwikkeling van onze bevolking ?
Welnu dan zou de mogelijkheid om dit onderwijs te verbeteren minstens een kans moeten krijgen.
1) Het is een Vlaams/Franstalig probleem.
Enkele Waalse scholen hebben een tweetalig project. Dat wordt gebruikt om het de facto eentalig Franse Wallonië als voorbeeld te stellen tov het meertalige vlaanderen. Om het uit te proesten!
De Franstaligen zullen die tweetalige scholen met plezier gebruiken om de verfransing in Vlaanderen verder door te drukken. En niet om zelf Nederlands te leren.
2) Van die kentering in de geesten heb ik nog niets gemerkt!
3) Angst voor het onbekende? Neen, bewust van de gekende bedoelingen
4) Iets positiefs in Wallonië zal de goedkeuring krijgen van iedereen, ook in 'bepaalde Vlaamse kringen'. Jammer dat we zo weinig de gelegenheid krijgen.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2006, 17:33   #64
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Het feit dat je grootinvalide van de Vlaamse strijd bent verklaart misschien veel waarom je niet kan/wil inzien dat de tijden veranderd zijn en dat de hedendaagse jeugd geen boodschap meer heeft aan een gecrispeerde houding tegenover onderwijs in een andere taal (niet noodzakelijk Frans trouwens).
Vlaamse oudstrijders zijn net als Mei 68-ers een strijd aan het voeren waarvan niemand nog wakker ligt omdat de problematiek niet langer belangrijk is.
Momenteel zijn er andere thema's aan de orde waar de huidige 20 ers en dertigers mee bezig zijn
Doordravende Sneta praat over de gecrispeerde houding van de (doorgaans meertalige) Vlamingen. Waarbij de niet gecrispeerde (meestal ééntalige) Frankofonen tot voorbeeld gesteld worden!?

Laatst gewijzigd door luc broes : 27 april 2006 om 17:34.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2006, 17:36   #65
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti Bekijk bericht
En waar gaan ze de leerkrachten vandaan halen? Men moet éérst een leraaropleiding gevolgd hebben, dan moet je nog eens perfect frans/engels/duits beheersen om de stof in die taal te brengen. Wie is daar gek genoeg voor.

En de meeste van de vakken die dan in een vreemde taal gegeven zullen worden, zullen wetenschapsvakken zijn en daar zal je amper leerkrachten voor vinden. Wie goed is in wetenschappen is vaak slecht (of niet zo goed) in talen en omgekeerd. De weinigen die tóch goed in alles zijn, zullen snel bedanken voor de job van onderwijzer omdat ze in de privé meer verdienen.
De Nederlanders zijn gek op onze onderwijskrachten en trekken ze met alle middelen aan. Eens al onze native onderwijzers weggelokt zijn, kunnen we native onderwijzers uit allerlei buitenlanden aantrekken om Sneta zijn polyglotte zotte zin te geven.

Laatst gewijzigd door eno2 : 27 april 2006 om 17:40.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be