Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 oktober 2002, 16:22   #61
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ben ook opgevoed in een CVP-nest Thomas en ik spreek drie talen. Toch ben ik er van overtuigd dat je als Vlaming niet anders kunt dan radicaal zijn. Waren er vroeger zo weinig "radicalen" geweest als nu, we spraken allang allemaal alleen nog frans in dit land.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2002, 16:27   #62
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ik ben ook opgevoed in een CVP-nest Thomas en ik spreek drie talen. Toch ben ik er van overtuigd dat je als Vlaming niet anders kunt dan radicaal zijn. Waren er vroeger zo weinig "radicalen" geweest als nu, we spraken allang allemaal alleen nog frans in dit land.
ik ben nu al een derde taal aan het leren, maar misschien spreek ik wel beter Nederlands als Frans! Nous commençons en français?
neen dus, of ik ga nog verwijten krijgen van andere vlaams radicalen, wat je zegt knuppel, kan wel best zijn, maar ik spreek nog altijd 50/60 procent thuis Frans, ik vind dit niet erg, wij zijn nog een van de enige sint-niklaazenaars die Frans en Nederlands spreken, perminent dus ! ( buiten migranten gerekend ) Ik ben er van overtuigd dat radicaal zijn nooit goed is! We zijn nu al meer dan 100 jaar 1 land, moeten we nu dan walonië laten stikken? Brussel meepakken met 8/10 Franstaligen? Dan geraken we zeker overspoeld met Franstaligen! moeten we als vlamingen Brussel laten stikken? het is het een of het is het ander en in het vlaams blok zeggen ze dit, in de n-va zeggen ze dat, in de ...

Thomas
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2002, 21:17   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomas
We zijn nu al meer dan 100 jaar 1 land, moeten we nu dan walonië laten stikken? Brussel meepakken met 8/10 Franstaligen? Dan geraken we zeker overspoeld met Franstaligen! moeten we als vlamingen Brussel laten stikken? het is het een of het is het ander en in het vlaams blok zeggen ze dit, in de n-va zeggen ze dat, in de ...
Griekenland, Servië, Macedonië, Bulgarije waren honderden jaren deel van het Turkse rijk. Hadden ze dan ongelijk hun onafhankelijkheid af te dwingen?

Litouwen, Letland, Estland maakten zeer lange tijd deel uit van het Russische Rijk, later de Sovjetunie. Was het dan van hen verkeerd om hun onafhankelijkheid uit te roepen?

Vlaams Blok en N-VA hebben een gelijk standpunt over Brussel: hoofdstad van Vlaanderen, met een tweetalig statuut. Wat het Vlaams Blok betreft, hoeft u het maar eens na te lezen op hun webstek zelf:

http://www.vl-onafhankelijk.org/colloquiumbeiv.html
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2002, 18:29   #64
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
We zijn nu al meer dan 100 jaar 1 land, moeten we nu dan walonië laten stikken? Brussel meepakken met 8/10 Franstaligen? Dan geraken we zeker overspoeld met Franstaligen! moeten we als vlamingen Brussel laten stikken? het is het een of het is het ander en in het vlaams blok zeggen ze dit, in de n-va zeggen ze dat, in de ...
Griekenland, Servië, Macedonië, Bulgarije waren honderden jaren deel van het Turkse rijk. Hadden ze dan ongelijk hun onafhankelijkheid af te dwingen?

Litouwen, Letland, Estland maakten zeer lange tijd deel uit van het Russische Rijk, later de Sovjetunie. Was het dan van hen verkeerd om hun onafhankelijkheid uit te roepen?

Vlaams Blok en N-VA hebben een gelijk standpunt over Brussel: hoofdstad van Vlaanderen, met een tweetalig statuut. Wat het Vlaams Blok betreft, hoeft u het maar eens na te lezen op hun webstek zelf:

inderdaad, daar staat juist in dat het VB Brussel zou willen laten vallen!

+ ik bedoel niet dat vlaanderen zijn onafhankelijkheid niet mag afdwingen, maar zolang er 8/10 franstalig is, is dat niet hetzelfde als in servië! Zoek eerst goede vergelijkingen! Denk zelf is hoe dat het is moest je in een streek wonen waar eneens geen Frans meer mag gesproken worden!

Thomas
Oud 2 oktober 2002, 18:34   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik verslik me bijna van het lachen.

Wil nu eens dat citaat hier neerzetten waarin staat dat het Vlaams Blok Brussel wil laten vallen? Letterlijk citeren a.u.b.

Maar ik weet het al: u hebt niet verder gekeken dan de titel van de toespraak van Lootens en die luidde: "Brussel laten vallen: snelweg naar onafhankelijkheid?"

Huiswerk over doen, jongen, u maakt er nogal een kladwerk van!!!
Oud 2 oktober 2002, 18:38   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
+ ik bedoel niet dat vlaanderen zijn onafhankelijkheid niet mag afdwingen, maar zolang er 8/10 franstalig is, is dat niet hetzelfde als in servië! Zoek eerst goede vergelijkingen! Denk zelf is hoe dat het is moest je in een streek wonen waar eneens geen Frans meer mag gesproken worden!
Mag ik u vragen eens uw verstand te activeren?

Waar wordt ergens gezegd dat een onafhankelijk Vlaanderen met Brussel als hoofdstad plotseling de maatregel gaat uitvaardigen dat Frans spreken voortaan taboe zal zijn? Waar hebt u dat gelezen???

In een onafhankelijk Vlaanderen zal Brussel een tweetalig statuut krijgen. Daar u blijkbaar moeite hebt lange teksten te lezen, plaats ik hierbij een aanhaling uit Demols toespraak:

"Vlaanderen moet alleszins geen tweetalige Staat worden maar Brussel moet zulk een gewest wel blijven. De huidige Brusselse instellingen moeten behouden worden. Van Belgisch gewest moet Brussel een Vlaams gewest worden met dezelfde bevoegdheden als die van het huidig gewest. Sommige bevoegdheden zoals die die de gewesten vandaag op internationaal vlak hebben zijn echter wel overbodig.

De Cocof moet behouden blijven om de culturele en onderwijsmateries te beheren. Op gebied van onderwijs neemt de Vlaamse Staat de rol van de Belgische over. M.a.w. de Vlaamse overheid bepaalt de minimale kennis die vereist wordt om een diploma te behalen maar de organisatie van het Franstalig onderwijs zou volledig in handen van de Cocof liggen, die daar jaarlijks een dotatie voor krijgt.

Voor de verhouding tussen de Franstalige Brusselaar en de centrale Vlaamse overheid, moet het Frans kunnen gebruikt worden voor al wat zeer "persoonsgebonden" is of aanleunt bij fundamentele rechten. Voorbeelden: Een Franstalige Brusselaar moet in Brussel in het Frans kunnen berecht worden. Administratieve documenten zoals een belastingsverklaring moet hij in het Frans kunnen bekomen. Men begrijpt vaak bestuurlijke documenten in zijn moedertaal niet, wat moet het zijn in een andere taal?

Deze institutionele constructie moet grondwettelijk gewaarborgd worden door een afzonderlijk hoofdstuk in onze basiswet. "
Oud 2 oktober 2002, 18:47   #67
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Mag ik u vragen eens uw verstand te activeren?

Waar wordt ergens gezegd dat een onafhankelijk Vlaanderen met Brussel als hoofdstad plotseling de maatregel gaat uitvaardigen dat Frans spreken voortaan taboe zal zijn? Waar hebt u dat gelezen???

In een onafhankelijk Vlaanderen zal Brussel een tweetalig statuut krijgen. Daar u blijkbaar moeite hebt lange teksten te lezen, plaats ik hierbij een aanhaling uit Demols toespraak:

"Vlaanderen moet alleszins geen tweetalige Staat worden maar Brussel moet zulk een gewest wel blijven. De huidige Brusselse instellingen moeten behouden worden. Van Belgisch gewest moet Brussel een Vlaams gewest worden met dezelfde bevoegdheden als die van het huidig gewest. Sommige bevoegdheden zoals die die de gewesten vandaag op internationaal vlak hebben zijn echter wel overbodig.

De Cocof moet behouden blijven om de culturele en onderwijsmateries te beheren. Op gebied van onderwijs neemt de Vlaamse Staat de rol van de Belgische over. M.a.w. de Vlaamse overheid bepaalt de minimale kennis die vereist wordt om een diploma te behalen maar de organisatie van het Franstalig onderwijs zou volledig in handen van de Cocof liggen, die daar jaarlijks een dotatie voor krijgt.

Voor de verhouding tussen de Franstalige Brusselaar en de centrale Vlaamse overheid, moet het Frans kunnen gebruikt worden voor al wat zeer "persoonsgebonden" is of aanleunt bij fundamentele rechten. Voorbeelden: Een Franstalige Brusselaar moet in Brussel in het Frans kunnen berecht worden. Administratieve documenten zoals een belastingsverklaring moet hij in het Frans kunnen bekomen. Men begrijpt vaak bestuurlijke documenten in zijn moedertaal niet, wat moet het zijn in een andere taal?

Deze institutionele constructie moet grondwettelijk gewaarborgd worden door een afzonderlijk hoofdstuk in onze basiswet. "

Aangezien u vraagt dat ik mijn verstand gebruik, zal ik dat doen! Wat ik echter weet is dat er een paar maanden geleden een actie van het vlaams blok is geweest om Brussel te laten valle en dat ze dat nogaltijd willen doen! En dit vind ik dan ook goed, anders blijven we met al die gewesten zitten, dan staan we waar we nu staan alleen zonder walonië.

Ik ben geen VB'er dat weet alke forum-ganger op dit forum, maar dit vond ik toch een goed standpunt van het vlaams blok!

Thomas
Oud 2 oktober 2002, 19:12   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aangezien u vraagt dat ik mijn verstand gebruik, zal ik dat doen! Wat ik echter weet is dat er een paar maanden geleden een actie van het vlaams blok is geweest om Brussel te laten valle en dat ze dat nogaltijd willen doen! En dit vind ik dan ook goed, anders blijven we met al die gewesten zitten, dan staan we waar we nu staan alleen zonder walonië.
Uw verbeelding slaat duidelijk op hol.

Indien er ooit zo'n actie zou zijn geweest, dan zou ik het wel geweten hebben. Als VB-lid word ik immers goed op de hoogte gehouden en ontvang allerlei uitnodigingen tot betogingen, acties, voordrachten, manifestaties, optochten, congressen, enzovoort, enzovoort. Er ligt wel iedere twee weken wel iets in de bus. Over wat u schrijft weet ik niets. Ik beschouw het dan ook als woordenkramerij. Wilt u het tegendeel bewijzen dan zult u toch met duidelijker verwijzingen moeten afkomen dan "ik weet"...

Het Vlaams Blok is duidelijk: we laten Brussel niet los.
Oud 3 oktober 2002, 12:10   #69
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Uw verbeelding slaat duidelijk op hol.

Indien er ooit zo'n actie zou zijn geweest, dan zou ik het wel geweten hebben. Als VB-lid word ik immers goed op de hoogte gehouden en ontvang allerlei uitnodigingen tot betogingen, acties, voordrachten, manifestaties, optochten, congressen, enzovoort, enzovoort. Er ligt wel iedere twee weken wel iets in de bus. Over wat u schrijft weet ik niets. Ik beschouw het dan ook als woordenkramerij. Wilt u het tegendeel bewijzen dan zult u toch met duidelijker verwijzingen moeten afkomen dan "ik weet"...

Het Vlaams Blok is duidelijk: we laten Brussel niet los.
Ik zal contact op nemen met de voorzitter van het plaatselijk vlaams blok Sint-Niklaas, want ik beweer voledig het tegengestelde!

Thomas
Oud 3 oktober 2002, 12:16   #70
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Nog even iets: die dominiek, wie het ook wezen mag, is niet het vlaams blok! Is maar een lid, zoals jij maar een lid zijt!

En ik zie dat ik te maken heb met een echte blokker, altijd naast de kwestie verwijten geven, proficiat! Zo van die blokkers maken mij anti-VB!

Thomas
Oud 3 oktober 2002, 12:49   #71
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

Thomas
Ik ken enkel streken in België waar het nederlands als taal niet gewenst was/is. Je weet toch wat daar het resultaat van was/is, Thomas?
Oud 3 oktober 2002, 12:58   #72
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat het eventueel wel of niet loslaten van Brussel door het Vlaams Blok betreft, als je het vraaggesprek met Tastenoye in "Meervoud" erop naleest wordt het wel duidelijk dat daarover niet eensluidend wordt "gedacht" in het Vlaams Blok. Maar wat betekent nu één zelfstandige stem zoals de zijne in die partij? Ze zullen die ook nog wel het zwijgen opgelegd krijgen, zeker?
Oud 3 oktober 2002, 15:39   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zal contact op nemen met de voorzitter van het plaatselijk vlaams blok Sint-Niklaas, want ik beweer voledig het tegengestelde!
Graag, en vergeet dan niet het antwoord hier op het forum te plaatsen. Ik weet nu al dat uw bewering fout is.
Oud 3 oktober 2002, 15:47   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog even iets: die dominiek, wie het ook wezen mag, is niet het vlaams blok! Is maar een lid, zoals jij maar een lid zijt!

En ik zie dat ik te maken heb met een echte blokker, altijd naast de kwestie verwijten geven, proficiat! Zo van die blokkers maken mij anti-VB!
Klopt, ik ben "maar" een lid van Vlaams Blok Jongeren. "Maar" wel al een heel lange tijd. En volg het reilen en zeilen van het Vlaams Blok al van mijn collegejaren.

Verwijten? Ik stel gewoon vast dat uw bewering niet juist is en dat zeg ik ook. En daarbij verwijs ik naar het standpunt van het VB dat duidelijk op de webstek Vlaanderen Onafhankelijkheid staat.

http://www.vl-onafhankelijk.org/

Is dat al een verwijt? En is dat al naast de kwestie?

Maar misschien is het juist een verwijt aan uw adres: uw eigen onkunde wordt op een pijnlijke wijze blootgelegd. Dat doet u zichzelf evenwel aan; wil dus in de toekomst wat gefundeerdere dingen over de VB-standpunten zeggen.
Oud 3 oktober 2002, 15:47   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ik ken enkel streken in België waar het nederlands als taal niet gewenst was/is. Je weet toch wat daar het resultaat van was/is, Thomas?
U bedoelt???
Oud 4 oktober 2002, 14:18   #76
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:

Klopt, ik ben "maar" een lid van Vlaams Blok Jongeren. "Maar" wel al een heel lange tijd. En volg het reilen en zeilen van het Vlaams Blok al van mijn collegejaren.

Verwijten? Ik stel gewoon vast dat uw bewering niet juist is en dat zeg ik ook. En daarbij verwijs ik naar het standpunt van het VB dat duidelijk op de webstek Vlaanderen Onafhankelijkheid staat.

http://www.vl-onafhankelijk.org/

Is dat al een verwijt? En is dat al naast de kwestie?

Maar misschien is het juist een verwijt aan uw adres: uw eigen onkunde wordt op een pijnlijke wijze blootgelegd. Dat doet u zichzelf evenwel aan; wil dus in de toekomst wat gefundeerdere dingen over de VB-standpunten zeggen.
Eerst ga ik beter worden en daarna ga ik het onmiddelijk opzoeken en daarna zal ik het op het forum plaatsen, ik nog al mijn fouten toegegeven, maar ik weet nog heel zeker dat ik een folder over dit onderwerp in de brievenbus heb gekregen het ging onder anderen over

dat we 57 minister hebben ( of toch zoiets ) en .... staatssecretarissen en dat inderdaad, de snelweg naar de onafhankelijkheid van vlaanderen is Brussel laten vallen!
Oud 4 oktober 2002, 14:22   #77
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Juist dit bericht geschreven en geloof het of niet, ik krijg telefoon van de VB- voorzitter, ( was eigenlijk voor mijn vader maar swat ) Ik toch de moed bijeenrapen om dit nu al te rapen, hij dacht dat het om een folder ging van "een" van de leden van het VB en ik herinner het mij, het vlaams blok stond er maar in het klein op! Hij zal mij nog een foldertje proberen te bezorgen!

Dus Jan Van Den Berghe! Je hebt gelijk! Maar ik heb dus ook gelijk als ik zeg dat het VB dus wel degelijk strekkingen heeft! Dit is volgens mij een duidelijk bewijs!

Nog zoiets dat dat bewijst: Soms hoor ik VB'ers praten die er later bij gekomen zijn, dus er nog niet zo lang in zitten als u, die praten dan ook helemaal anders over het VB, en zijn niet zo "extreem" als u! Dan denk ik positief over het VB, maar als ik u hoor niet! sorry!

Thomas

p.s.: Als ik zeg dat ik fout ben dan ben ik ook fout!
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be