![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Stel, België valt uiteen, wat gebeurt er? | |||
De Hollanders storten zich als wolven op Vlaanderen en annexeren het |
![]() ![]() ![]() |
14 | 46,67% |
Ik ben naief en denk dat Vlaanderen een onafhankelijke staat zal kunnen zijn... |
![]() ![]() ![]() |
16 | 53,33% |
Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Uw onderschrift zegt namelijk: "Dit ZIJN de flaminganten" (= tegenwoordige tijd) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Banneling
|
![]() Ik zie eerlijk gezegd niet veel verschil tussen de Vlaams-nationalisten van toen en die van nu: nog steeds separatistische eis, nog steeds rabiate haat voor alles wat Frans is, en - veelal- voor alles wat onvlaams (dus ook allochtoon) is, hang naar cultuurhomogeniteit, 19e eeuws volkerendenken enz.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
- haat voor alles wat Frans is? ![]() - haat voor alles wat allochtoon is? ![]() - hang naar cultuurhomogeniteit? ![]() Jongens toch! Wat is er fout aan het streven naar een zelfstandig Vlaanderen, met als doel een BETER BESTUUR? En voor alle duidelijkheid: dat Vlaanderen is het Vlaanderen van de 21ste eeuw: "oude" en "nieuwe" Vlamingen SAMEN. En wat dat Frans betreft: het énige wat wij vragen is dat Franstaligen die zich VRIJWILLIG in Vlaanderen komen vestigen, wat Nederlands leren. Is dat al te veel gevraagd? Ga jij in Spanje wonen zonder Spaans te leren? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Een goed geheugen is alles hé........................................... ............................................... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zal ik even wat fotokes opzoeken uit de tijd van Leopol den tweede, in congo?
Tis maar, er is evenveel verschil tussen flaminganten nu en flaminganten van 46, als tussen belgicisten nu en belgicisten ten tijde van Leopols' privétuin. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Minister
|
![]() Hoewel ik ook steevast gebuisd was voor Frans op school, en ik ook wel eens naar een docu op ARTE kijk of naar Franse films ga kijken, ben ik niet bang om Frans te spreken, en wil ik graag samenwerken met mijn Franstalige medebelgen. Zij zijn immers mensen net als u en ik. Mischien wordt hun deel van het land minder goed bestuurd dan het onze (de federalisatie had niet alleen maar voordelen), maar dan is het niet meer dan menselijk dan dat wij daar iets aan gaan doen. Het enige om iets te veranderen aan wanbestuur aan beide zijden (bij ons bestaat het ook, maar dan minder), is langs een overkoepelende overheid, zoals de Belgische Staat. Geef die meer macht, en laat de kostelijke deelstaten vallen.
Wat voor Vlaanderen kan, moet ook voor Wallonië kunnen. En als ze zelf niet de betere systemen willen invoeren, dan zou de Belgische Staat ze moeten kunnen opleggen. Jullie willen niet meer het slachtoffer zijn van wanbeleid aan de overkant van de taalgrens. Laat mij u zeggen: als je dan onafhankelijk wilt worden en het "de Walen" zelf wilt laten oplossen, heb je daar alleen maar nadeel bij: er gebeuren dingen die je niet wilt, de compatibiliteit van de administraties en dergelijke valt weg, en het zal nooit zo snel gaan als langs een Belgische Staat. De nadelen van zulke compatibiliteitsverliezen zijn immers een grotere bureaucratie, bijgevolg meer geld voor administratie en minder voor aanzwengeling van de economie, enz. De Belgische Staat is dé manier bij uitstek waarbij iedere Belg een stem heeft over iedere Belg. Zo kan ook een Vlaming een woordje mee te zeggen hebben over een Waals probleem. Zo werken we samen aan wat goed is voor ons allemaal. En daar is het hem toch om te doen in een Europa dat meer en meer verenigd wordt? Eendracht maakt macht!
![]() |
#69 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Ga jij het de Vlamingen uitleggen dat een Di Rupo, een Michel, een Hasquin,.... in Vlaanderen eens komen zeggen hoe we het allemaal moeten doen???? Met in het achterhoofd de sociale- en economische toestand van Wallonie, dat zij al die jaren zo "succesvol" hebben bestuurd?? Dat belooft! Bespaar het ons aub! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk, als de doorsnee burger in Vlaanderen d�*t doorkrijgt, de bub opgedoekt mag worden. Immers, hoe verschrikkelijk ze het vinden de belgicisten, maar waalse politici in Vlaanderen: dat is water en vuur.
![]() |
![]() |
#72 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De Belgische Staat is dé manier bij uitstek waarbij iedere Belg een stem heeft over iedere Belg. Zo kan ook een Vlaming een woordje mee te zeggen hebben over een Waals probleem. Zo werken we samen aan wat goed is voor ons allemaal. Tja, wat moet je hierop zeggen? ![]() Even je stelling concretiseren: Stel, in het zuiden van het unitaire paradijs strijkt jaarlijks een zeer lucratief formule1-circus neer. Ten gevolge van de inmenging van het noorden van het land (ze stemmen een strenge tabakswet) zullen er in de toekomst geen races meer plaatshebben in de al verpauperde zuidelijke regio van België. De gehele Belgische natie bejubelt deze beslissing wat zich veruitwendigt in een spontaan volksfeest ter ere van de Belgische unitaire staat. Een gigantische zee van tricolore vlaggen overspoeld de Brusselse lanen. Op kop van de stoet loopt een delegatie uit regio SPA die uit volle borst een lyrische lofzang voor vorst en vaderland te berde brengt. ...of is het anders verlopen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() _________________________________________________ _________________________________________________ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Hou je simplistische en bevooroordeelde hersenschimmen toch voor jezelf! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Je zit deze avond precies al vroeg aan de fles? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het zijn juist de BUBs die halsstarrig vastgrijpen aan een 19de eeuwse staat en dit tegen alle maatschappelijke en politieke evoluties in. Uw pleidooi voor een Europese- of wereldstaat is totaal ongeloofwaardig wanneer u dit forum al maandelang bekladt met reactionaire staatsnationalistische onzin. Als flamingant hecht ik in tegenstelling tot u weinig belang aan het staatsbegrip maar aan het begrip "gemeenschap". Dit komt duidelijk naar voren in de discussie rond het migrantenstemrecht waar u vasthoudt aan nationaliteit terwijl ik veel belang hecht de inburgering van de niet-belgen. |
|
![]() |
![]() |