![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
Bekijk resultaten enquête: Stemplicht of stemrecht, wat geniet uw vookeur en beïnvloedt dat u stemgedrag? | |||
Stemplicht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en stem telkens op dezelfde partij |
![]() ![]() ![]() |
24 | 20,87% |
Stemplicht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en ik durf nogal eens overlopen van partij |
![]() ![]() ![]() |
16 | 13,91% |
Stemplicht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en durf wel eens blanco of ongeldig te stemmen |
![]() ![]() ![]() |
4 | 3,48% |
Stemplicht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en durf wel een proteststem uit te brengen |
![]() ![]() ![]() |
3 | 2,61% |
Stemplicht - ik verzuim het de zondag naar het kieshokje te trekken |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Stemrecht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en stem telkens op dezelfde partij |
![]() ![]() ![]() |
29 | 25,22% |
Stemrecht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en ik durf nogal eens overlopen van partij |
![]() ![]() ![]() |
20 | 17,39% |
Stemrecht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en durf wel eens blanco of ongeldig te stemmen |
![]() ![]() ![]() |
4 | 3,48% |
Stemrecht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en durf wel een proteststem uit te brengen |
![]() ![]() ![]() |
5 | 4,35% |
Stemrecht - als het toch niet moet, waarom zou ik dan gaan stemmen, mijn stem doet er toch niet toe |
![]() ![]() ![]() |
1 | 0,87% |
Stemrecht - als het toch niet moet, waarom zou ik dan gaan stemmen, ik heb heus wel wat andere dingen te doen |
![]() ![]() ![]() |
2 | 1,74% |
Stemplicht - maar ik zou het begod niet weten wat dit met mijn stemgedrag doet |
![]() ![]() ![]() |
1 | 0,87% |
Stemrecht - maar ik zou het begod niet weten wat dit doet met mijn stemgedrag doet |
![]() ![]() ![]() |
3 | 2,61% |
Stemplicht of stemrecht - mij is het eender |
![]() ![]() ![]() |
3 | 2,61% |
Aantal stemmers: 115. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Allez, weet je nog wat je wil? ![]()
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... » (Friedrich Nietzsche) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Superstaaf schreef:
Citaat:
Citaat:
[size=6]Toch volgens de Franstalige partijen en die van SS.[/size]
![]() |
![]() |
#63 |
Burger
|
![]() stemrecht natuurlijk dat de mensen is gaan stemmen die zich er in interesseren en het belangerijk vinden dan zullen we tenminste cijfers zien die realistisch zijn die gestemd zijn door mensen die dat belangerijk vinden en regelrecht voor hun mening uitkomen met argumenten
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Burger
|
![]() Ik ben voor stemplicht in plaats van stemrecht. Dan zouden er tenminste niet zoveel foertstemmen naar het Vlaams Blok gaan…
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Burger
|
![]() En zou je misschien een bewijs of een link kunnen geven van dit wetenschappelijk uitgevoerd onderzoek? Dan ben ik tenminste zeker of mijn duim gelijk heeft of niet…
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Europees Commissaris
|
![]() De aanhang van het Vlaams Blok wijzigt nauwelijks. Deze zeer geringe wijzigingen in de aanhang van alle partijen zijn niet significant en komen allemaal op rekening van de significante reductie van de blanco- en ongeldige stemmen.
http://www.kuleuven.ac.be/sociologie.../stemrecht.pdf
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Burger
|
![]() Maar er staat ook:
We hebben de hypothesen van Hooghe en Pelleriaux toegepast op de ISPO-gegevens voor Vlaanderen van 1999 en zien daar eveneens een geringe winst voor Agalev en VLD (2 tot 1 procentpunten). 2 tot 1 procentpunten kunnen voor Groen! veel verschil uitmaken, als ze dankzij die procentpunten over de kiesdrempel geraken. Maar ja, in 1999 bestond die nog niet en kon men er in de studie ook geen rekening mee houden… En als de groenen de kiesdrempel halen daalt ook de aanhang van de andere partijen (en dus ook het Vlaams Blok). |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Enfin. Ik vind dat je mensen enkel mag straffen na een misdrijf. Niet naar de stembus gaan vind ik geen misdrijf, want er is geenenkel slachtoffer.
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wees maar zeker dat er na 13 juni met deze vaststelling gelachen gaat worden. Groen zal heel misschien nipt de kiesdrempel halen maar daar zou ik maar niet uit opmaken dat het Vlaams Blok verliest. De VLD, je weet wel, de partij die de beste Belgische premier ooit leverde, ![]() En weet je waarom? Omdat die 'beste ooit' een dikke blaas is ![]() ![]() Een blaaskaak die er desnoods jouw groene hout weer bijneemt om nog te kunnen blijven zetelplakken.
![]() |
![]() |
#71 |
Burger
|
![]() We zullen zien… En ja, de VLD zal veel zetels verliezen, net zoals de groenen trouwens… Maar een extra zetel voor de groenen of de liberalen is geen mogelijke zetel voor het Vlaams Blok (of de andere partijen), lijkt mij logisch…
Trouwens, ik heb nooit gezegd dat het Vlaams Blok de verkiezingen zal verliezen, maar als Groen! over de kiesdrempel wipt zal de winst van het Vlaams Blok minder groot zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Burger
|
![]() woeps
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Evengoed als jouw foert-blok-stemmer, bestaat er de traditionele rood-, blauw, en tsjeefstemmer, die zich in geval van stemrecht ook niet de moeite getroosten om op een luie zondagochtend een stem te gaan uitbrengen, waar de vier (binnenkort drie) partijen naar goeddunken mee schuiven......
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Europees Commissaris
|
![]() Er wordt overigens in dit topic naar argumentatie gevraagd om de keuze tussen Stemplicht of Stemrecht te rechtvaardigen. Dat ene of gene partij minder of meer stemmen zou behalen al naargelang die keuze is wat mij betreft geen argument.
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alvast eentje voor het werkengaan: Stemmen voor een vertegenwoordiging, is naast het afwegen van een keuze voor programmapunten eveneens het beoordelen van een politicus op zijn vorige prestaties en zijn eventuele ambitie om het programma van de partij te verwezenlijken. Eigenlijk komt dit neer op een soort morele afweging van de kandidaat in kwestie: is 't ne goeie of niet. Hoe kan je nu mensen verplichten om 'moreel' bezig te zijn? Een morele keuze zoals het kiezen van vertegenwoordigers moet in volledige vrijheid gebeuren. Zoiets afdwingen is gewoon een contradictie en een aanfluiting van vrije mening en democratie.
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Partijlid
|
![]() Mensen die niet willen stemmen moeten maar blanco stemmen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ze dan toch 'moeten' blanco stemmen, waarom 'mogen' ze dan niet gewoon thuis blijven?
Omdat het in deze 'democratie' nu eenmaal van moeten is inplaats van mogen?