Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Bekijk resultaten enquête: Stemplicht of stemrecht, wat geniet uw vookeur en beïnvloedt dat u stemgedrag?
Stemplicht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en stem telkens op dezelfde partij 24 20,87%
Stemplicht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en ik durf nogal eens overlopen van partij 16 13,91%
Stemplicht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en durf wel eens blanco of ongeldig te stemmen 4 3,48%
Stemplicht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en durf wel een proteststem uit te brengen 3 2,61%
Stemplicht - ik verzuim het de zondag naar het kieshokje te trekken 0 0%
Stemrecht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en stem telkens op dezelfde partij 29 25,22%
Stemrecht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en ik durf nogal eens overlopen van partij 20 17,39%
Stemrecht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en durf wel eens blanco of ongeldig te stemmen 4 3,48%
Stemrecht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en durf wel een proteststem uit te brengen 5 4,35%
Stemrecht - als het toch niet moet, waarom zou ik dan gaan stemmen, mijn stem doet er toch niet toe 1 0,87%
Stemrecht - als het toch niet moet, waarom zou ik dan gaan stemmen, ik heb heus wel wat andere dingen te doen 2 1,74%
Stemplicht - maar ik zou het begod niet weten wat dit met mijn stemgedrag doet 1 0,87%
Stemrecht - maar ik zou het begod niet weten wat dit doet met mijn stemgedrag doet 3 2,61%
Stemplicht of stemrecht - mij is het eender 3 2,61%
Aantal stemmers: 115. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 19 februari 2004, 15:25   #61
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Stemplicht en trouw BUB'er.

Wat is trouwens dat ding van u, Rainbird?
BUB'er?

Allez, weet je nog wat je wil?
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2004, 08:05   #62
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Superstaaf schreef:

Citaat:
Een afgedwongen mandaat is niet geldig.
Voor ons wel.

Citaat:
Stemmen moet in vrijheid kunnen.
Niet voor ons maar wel voor vreemdelingen.

[size=6]Toch volgens de Franstalige partijen en die van SS.[/size]
Oud 17 maart 2004, 20:36   #63
gorik
Burger

gorik's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar gorik
Standaard

stemrecht natuurlijk dat de mensen is gaan stemmen die zich er in interesseren en het belangerijk vinden dan zullen we tenminste cijfers zien die realistisch zijn die gestemd zijn door mensen die dat belangerijk vinden en regelrecht voor hun mening uitkomen met argumenten
gorik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 11:02   #64
verten
Burger

verten's schermafbeelding

Standaard

Ik ben voor stemplicht in plaats van stemrecht. Dan zouden er tenminste niet zoveel foertstemmen naar het Vlaams Blok gaan…
verten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 12:46   #65
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door verten
Ik ben voor stemplicht in plaats van stemrecht. Dan zouden er tenminste niet zoveel foertstemmen naar het Vlaams Blok gaan…
Uit wetenschappelijk uitgevoerd onderzoek blijkt dat het bestaan van stemrecht dan wel stemplicht een te verwaarlozen effect heeft op de verkiezingsuitslag. U begrijpt dan ook wel dat we aan onderzoek uitgevoerd door uw duim weinig waarde hechten.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 13:29   #66
verten
Burger

Standaard

En zou je misschien een bewijs of een link kunnen geven van dit wetenschappelijk uitgevoerd onderzoek? Dan ben ik tenminste zeker of mijn duim gelijk heeft of niet…
Oud 1 juni 2004, 13:36   #67
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

De aanhang van het Vlaams Blok wijzigt nauwelijks. Deze zeer geringe wijzigingen in de aanhang van alle partijen zijn niet significant en komen allemaal op rekening van de significante reductie van de blanco- en ongeldige stemmen.

http://www.kuleuven.ac.be/sociologie.../stemrecht.pdf
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Oud 1 juni 2004, 13:46   #68
verten
Burger

Standaard

Maar er staat ook:
We hebben de hypothesen van Hooghe en Pelleriaux toegepast op de ISPO-gegevens voor Vlaanderen van 1999 en zien daar eveneens een geringe winst voor Agalev en VLD (2 tot 1 procentpunten).
2 tot 1 procentpunten kunnen voor Groen! veel verschil uitmaken, als ze dankzij die procentpunten over de kiesdrempel geraken. Maar ja, in 1999 bestond die nog niet en kon men er in de studie ook geen rekening mee houden… En als de groenen de kiesdrempel halen daalt ook de aanhang van de andere partijen (en dus ook het Vlaams Blok).
Oud 1 juni 2004, 14:08   #69
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij bedoel je stemrecht in plaats van stemplicht.

Enfin. Ik vind dat je mensen enkel mag straffen na een misdrijf. Niet naar de stembus gaan vind ik geen misdrijf, want er is geenenkel slachtoffer.
Oud 1 juni 2004, 14:12   #70
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En als de groenen de kiesdrempel halen daalt ook de aanhang van de andere partijen (en dus ook het Vlaams Blok).

Wees maar zeker dat er na 13 juni met deze vaststelling gelachen gaat worden.
Groen zal heel misschien nipt de kiesdrempel halen maar daar zou ik maar niet uit opmaken dat het Vlaams Blok verliest.

De VLD, je weet wel, de partij die de beste Belgische premier ooit leverde, DIE zal klappen krijgen.

En weet je waarom?
Omdat die 'beste ooit' een dikke blaas is
Een blaaskaak die er desnoods jouw groene hout weer bijneemt om nog te kunnen blijven zetelplakken.
Oud 1 juni 2004, 15:10   #71
verten
Burger

Standaard

We zullen zien… En ja, de VLD zal veel zetels verliezen, net zoals de groenen trouwens… Maar een extra zetel voor de groenen of de liberalen is geen mogelijke zetel voor het Vlaams Blok (of de andere partijen), lijkt mij logisch…

Trouwens, ik heb nooit gezegd dat het Vlaams Blok de verkiezingen zal verliezen, maar als Groen! over de kiesdrempel wipt zal de winst van het Vlaams Blok minder groot zijn.
Oud 1 juni 2004, 15:20   #72
verten
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Uit wetenschappelijk uitgevoerd onderzoek blijkt dat het bestaan van stemrecht dan wel stemplicht een te verwaarlozen effect heeft op de verkiezingsuitslag. U begrijpt dan ook wel dat we aan onderzoek uitgevoerd door uw duim weinig waarde hechten.
Trouwens, ik zuig helemaal niets uit mijn duim. Ik baseer mijn mening op enkele personen uit mijn leefomgeving die ontevreden zijn met het huidige paarse beleid. Daarom zullen zij als protest op het Vlaams Blok stemmen, terwijl ze amper weten waar die partij voor staat.
Oud 1 juni 2004, 15:28   #73
verten
Burger

Standaard

woeps
Oud 2 juni 2004, 07:40   #74
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Trouwens, ik zuig helemaal niets uit mijn duim. Ik baseer mijn mening op enkele personen uit mijn leefomgeving die ontevreden zijn met het huidige paarse beleid. Daarom zullen zij als protest op het Vlaams Blok stemmen, terwijl ze amper weten waar die partij voor staat.
Uit een paar specifieke gevallen, kan je niet noodzakelijk een algemene tendens afleiden.
Evengoed als jouw foert-blok-stemmer, bestaat er de traditionele rood-, blauw, en tsjeefstemmer, die zich in geval van stemrecht ook niet de moeite getroosten om op een luie zondagochtend een stem te gaan uitbrengen, waar de vier (binnenkort drie) partijen naar goeddunken mee schuiven......
Oud 2 juni 2004, 11:49   #75
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Er wordt overigens in dit topic naar argumentatie gevraagd om de keuze tussen Stemplicht of Stemrecht te rechtvaardigen. Dat ene of gene partij minder of meer stemmen zou behalen al naargelang die keuze is wat mij betreft geen argument.
Oud 2 juni 2004, 11:53   #76
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er wordt overigens in dit topic naar argumentatie gevraagd om de keuze tussen Stemplicht of Stemrecht te rechtvaardigen. Dat ene of gene partij minder of meer stemmen zou behalen al naargelang die keuze is wat mij betreft geen argument.
Bon.
Alvast eentje voor het werkengaan:

Stemmen voor een vertegenwoordiging, is naast het afwegen van een keuze voor programmapunten eveneens het beoordelen van een politicus op zijn vorige prestaties en zijn eventuele ambitie om het programma van de partij te verwezenlijken.
Eigenlijk komt dit neer op een soort morele afweging van de kandidaat in kwestie: is 't ne goeie of niet.
Hoe kan je nu mensen verplichten om 'moreel' bezig te zijn?
Een morele keuze zoals het kiezen van vertegenwoordigers moet in volledige vrijheid gebeuren. Zoiets afdwingen is gewoon een contradictie en een aanfluiting van vrije mening en democratie.
Oud 5 juni 2004, 11:35   #77
Dr. Bos. Herz.
Partijlid

Dr. Bos. Herz.'s schermafbeelding

Standaard

Mensen die niet willen stemmen moeten maar blanco stemmen.
Dr. Bos. Herz. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2004, 12:03   #78
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Bos. Herz.
En dit fantastische betoog dienen we te interpreteren als argumentatie om het behouden van de opkomstplicht?
Oud 5 juni 2004, 16:47   #79
Dr. Bos. Herz.
Partijlid

Dr. Bos. Herz.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Bos. Herz.
En dit fantastische betoog dienen we te interpreteren als argumentatie om het behouden van de opkomstplicht?
Jawel - Inderdaad
Dr. Bos. Herz. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2004, 22:02   #80
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als ze dan toch 'moeten' blanco stemmen, waarom 'mogen' ze dan niet gewoon thuis blijven?

Omdat het in deze 'democratie' nu eenmaal van moeten is inplaats van mogen?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be