Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: België moet uit de EU treden als Turkije overhaast lid wordt
Ja 70 67,31%
Nee 31 29,81%
Kan me niet schelen 3 2,88%
Aantal stemmers: 104. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 21 november 2002, 22:16   #61
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frolic
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Dan bent u ook niet op de hoogte van slogans als"ALLE ali-baba's hand in hand terug naar eigen land."
Op welke affiche heeft deze slogan gestaan?

Er werd alleen gebruikt "hand in hand terug naar eigen land" als reactie op de knuffel- en opvrijcampagne "hand in hand". Eerder schertsend en scherp sarcastisch bedoeld dan scheldend.

Dat over die Ali-Babba's komt uit een geïsoleerde zinnetje uit een vroeger interview van Dewinter (denk ik toch).

Trouwens, dat staat nog altijd mijlen ver van "rotzooi" en "gespuis". Maar dat had u natuurlijk niet door.
De weledele heer De Winter heeft dat zinnetje tot vervelens toe herhaald op het verjaardagscongres van het Blok. Je moet het nu ook niet minimaliseren.

Dat is een doelbewuste leugen. Dat heeft Dewinter nog nooit gezegd. En moest het zo zijn, wat dan? De Ali-Babba's zijn de dieven en rovers, zij die er de oorzaak van zijn dat helaas alle Marokkanen in een slecht daglicht worden gesteld.
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2002, 22:17   #62
Frolic
Burgemeester

Frolic's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door datri
Citaat:
Citaat:
Ik mocht waarschijnlijk toch niet binnen op dat congres. Maar hij heeft dat zinnetje daar verschillende keren uitgesproken. In Polspoel en Desmet werd gevraagd naar een reactie van Annemans maar hij ontweek de vraag. Je kon wel aan hem zien dat hij niet zo gelukkig was met de uitspraken.
Conclusie: u weet niet waarover u spreekt.

U zei eerst: "tot vervelens toe". Nu is dat al geworden tot "verschillende keren". Het aantal daalt al...

Dus nogmaals mijn vraag: hoeveel keren sprak men over de Ali-Babba's?
ja, en wie sprak er hier juist over minimaliseren
Wanneer de weledele heer De Winter te weinig politieke moed heeft om zijn speech volledig online te zetten, dan kan ik het natuurlijk niets checken. Hij heeft die zin uitgesproken! Zo simpel is het! Dat kan je niet ontkennen.
Oud 21 november 2002, 23:53   #63
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voorts heeft Giscard de bal een paar keer mis geslaan in zijn beruchte interview in Le Monde. Hij zegt dat Turkije, door de demografische groei, de grootste staat zou worden, qua bevolking. Dan klopt al niet want Duitsland heeft al 15 mio inwoners meer. Zo een kloof is niet snel ingehaald.
Zo'n kloof is heel snel ingehaald, Turkije kent momenteel een aangroei van de bevolking met een verdubbelingstijd van ongeveer 40 jaar. In 1990 telde men nog zo'n 57 miljoen inwoners in Turkije, nu zijn het er volgens de een 67, volgens de ander 72 miljoen.

Gezinnen van Turkse migranten in België hadden in de jaren '80 gemiddeld 4 kinderen. Dat betekent dat door elke vader en moeder, er twee nieuwe koppels gecreëerd worden, of anders : een verdubbeling per generatie.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2002, 00:06   #64
Darwin
Banneling

Standaard

Citaat:
We dwalen trouwens af. Dit is toch het gedeelte "BUITENLANDSE POLITIEK", niet?
Tja, dat is niet zo duidelijk met Europa, want eigenlijk is Europa binnenland als we onszelf als Europese burgers beschouwen, en toch duidelijk buitenland als we eruit zouden treden ...
Oud 22 november 2002, 00:25   #65
Darwin
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Makkie
Wist je dat het nog niet zo lang geleden verboden was voor de gewone mens om de bijbel te lezen. "De mensen begrijpen dat toch niet." zei meneer pastoor. En gelijk had ie (voor een keer). Religieuze geschriften hebben duiding en interpretatie naar deze tijd nodig. Het zijn vaak heel oude geschriften in een vreemde taal, die voor ons eigenlijk niet te begrijpen zijn omdat wij de context niet echt kennen waarin ze tot stand kwamen. Je hebt gelijk als je vindt dat we extremisme moeten bekampen, maar wordt toch er toch zelf geen!
Bij mijn weten - als praktizerend christen - heeft de Kerk (u bedoelt waarschijnlijk de roomskatholieke, of niet?) nooit de lezing van de H. Schrift verboden. Integendeel, het heeft de gelovigen altijd aangemoedigd dit te lezen. Maar omdat het, zoals u schrijft, oude teksten zijn werd aangeraden de Bijbel te lezen in een uitgave te lezen die voetnoten bevatte, die dus uitleg en toelichtingen gaf bij bepaalde moeilijke passages.
Wat makkie zegt klopt. Althans voor bepaalde parochies of geestelijken uit de tijd rond de tweede wereldoorlog. Zelf heb ik nog horen zeggen thuis in de jaren zestig, toen er nog een wereld van verschil was tussen katholieken en protestanten, dat de protestanten de Bijbel mochten lezen en wij katholieken niet.

De Kerk was ook als de dood voor de eerste vertalingen van de Griekse en Latijnse Bijbel en de Evangelies in de volkstaal. Die eerste vertalers hebben dat heel duur moeten bekopen. Tot met hun dood toe.

En waarom was de Kerk daar zo bang voor? Omdat de mensen dan zelf zouden kunnen gaan nadenken en hun conclusies trekken. En het is dit proces dat inderdaad heeft plaatsgevonden en uiteindelijk geleid heeft tot de ontkerkelijking in onze gewesten. Niet omdat men wat in die Bijbel en Evangelies stond maar niks vond. Wel omdat men als gewone mens moest constateren dat de almachtige Kerk dikwijls sterk in tegenspraak met de moreel hoogstaande teksten van de Evangelies handelde.

Dat van die duiding waarover Makkie spreekt is wel waar om de volheid van die teksten te kunnen bevatten. Om tussen de regels te kunnen lezen.

In deze was de uiteenzetting van professor Rosenberg op het eerste Colloquium van de Karel Martelstichting (ondanks de verveelde reactie van het grootste gedeelte van de toehoorders ) bijzonder verhelderend - zijn voordracht was in mijn ogen overigens zo belangwekkend dat ik ga proberen de tekst ervan te bemachtigen en deze op het forum hier te posten.

Zijn conclusies en de ideeën die hij aanbracht waren zo verstrekkend dat ik er bovendien nog een aparte topic ga aan wijden.
Oud 22 november 2002, 00:32   #66
Darwin
Banneling

Standaard

Citaat:
ALLE ali-baba's hand in hand terug naar eigen land.
Die uitspraken van Dewinter op dat congres zijn op TV uitgezonden en iedereen heeft die kunnen horen en zien.

[size=2]En hou nu op over het Blok in dit topic. [/size]

Oud 22 november 2002, 06:12   #67
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
ALLE ali-baba's hand in hand terug naar eigen land.
Die uitspraken van Dewinter op dat congres zijn op TV uitgezonden en iedereen heeft die kunnen horen en zien.

[size=2]En hou nu op over het Blok in dit topic. [/size]

Ik zal ophouden over het Vlaams Blok op deze topic, maar toch nog even dit: alle ali-baba's hand in hand terug naar eigen land, heb ik van Dewinter nooit gehoord. Maar als Darwin het zegt geloof ik dat.

Ik verwijs echter naar mijn commentaar bovenaan deze bladzijde. Dewinter heeft overschot van gelijk als hij het zo gezegd heeft.
Oud 22 november 2002, 16:06   #68
Perry
Vreemdeling

Standaard

Jan van den Berghe zegt :
Citaat:
Bij mijn weten - als praktizerend christen - heeft de Kerk (u bedoelt waarschijnlijk de roomskatholieke, of niet?) nooit de lezing van de H. Schrift verboden. Integendeel, het heeft de gelovigen altijd aangemoedigd dit te lezen.
Leer dan de geschiedenis van je eigen geloof maar eens wat beter - als praktizerend christen -. Rome verbood zelfs een vertaling naar de volkstaal, de missen en de bijbel moesten in het latijn blijven ... zo begaan waren ze met de lezing van het H. Schrift. Door de reformatie is er maar pas 't een 't nader beginnen veranderen. Tot 2 generaties geleden deed de pastoor nog meer aan politiek dan aan geloofsbegeleiding.
Waarom pas jij die christelijke waarden niet wat meer toe, als je daar toch zo hoog mee oploopt? Vergevingsgezindheid en liefde voor de medemens zijn toch belangrijke christelijke waarden? Uit al jouw postings haal ik onverdraagzaamheid en veroordeling van anderen, gekanker en verzuring.
Of betekend het naleven van je geloof voor jouw dat je fouten uit de katholieke geschiedenis moet herhalen. Je werd al een éénmanskruisvaart genoemd, ga je straks eigenhandig heksen verbranden?
grtjs Perry
Oud 22 november 2002, 17:13   #69
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

heksenverbrandingen? Is dat niet meer iets voor Guderian en co? Niet alle christenen (zelfs niet alle katholieken) zijn fervente inquisitiefans, weet u, perry.
Oud 22 november 2002, 17:46   #70
Perry
Vreemdeling

Standaard

Dat was uiteraard ietwat ironisch bedoeld hé.
grtjs
Perry
Oud 22 november 2002, 18:20   #71
Perry
Vreemdeling

Standaard

Deze topic gaat idd niet over 't zwart blok, maar even aansluitend op dat 'ali-baba welles nietes' van hierboven, wat doet het er eigenlijk toe?
Iedereen weet dat 't blok tegenwoordig voorzichtiger is geworden, maar als je een verborgen agenda hebt val je altijd door de mand.
Nu doen ze wel heel verontwaardigt als ze uitgesloten worden wegens niet democratisch, of als ze eindelijk een racisme-proces aan hun been hebben, maar iedere antwerpenaar zonder geheugenverlies moet zich toch nog de pamfletten herinneren die hij in de begindagen van 't blok, voor zwarte zondag om de haverklap uit z'n brievenbus kon halen, met ronduit racistische praat en cartoons van domme arabieren op kamelen enzo.
Spijtig dat ik ze niet heb bijgehouden die folderkes, 'k zou ze wat graag onder Dewinter z'n verontwaardigt smoeleke duwen als hij weer eens in z'n slachtofferrolleke kruipt. 't blok is groot geworden door zich te profileren als racistisch en heeft tegelijkertijd de xenofobie op alle manieren aangewakkerd, maar o wee als je dat nu zegt!
Ze hebben gescoord op rassenhaat terwijl ze daar zelf mee verantwoordelijk voor zijn, minstens evenzeer als alle criminele marokkanen bij elkaar.
En nu kunnen ze scoren op het onveiligheidsgevoel en laten ze het niet na de mensen zo bang mogelijk te maken.
Dat is hun kiezerspubliek dan ook : eerst de racisten en nu de bangerikken al zijn ze dat meestal uit domheid of zwakheid, en daar tussen alle zure, verstarde bekrompelingen die overal tegen zijn en in hun eigengereidheid geBLOKkeerd zitten.

Voila, dat moest er even uit.
nog een goede avond
Perry
Oud 23 november 2002, 12:08   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Perry
Leer dan de geschiedenis van je eigen geloof maar eens wat beter - als praktizerend christen -. Rome verbood zelfs een vertaling naar de volkstaal, de missen en de bijbel moesten in het latijn blijven ... zo begaan waren ze met de lezing van het H. Schrift. Door de reformatie is er maar pas 't een 't nader beginnen veranderen.
Goed, u hebt er zelf om gevraagd... Dit wordt eventjes ontluisterend. Ik ken, in tegenstelling tot u, de geschiedenis van mijn geloof zeer goed.

Nooit in haar geschiedenis heeft Rome de vertaling van de H. Schrift in de volkstaal verboden. Dit is een van de fabeltjes die blijkbaar onuitroeibaar bleken (zoals ook de mythe dat Galileo Galilei zou gezegd hebben: "En toch draait ze!"). Tijdens mijn vroegere onderwijzersstudies heb ik me trouwens ietwat verdiept in die materie. En tijdens die zoektocht stootte ik op een bijzonder interessant, in Vlaanderen bijna onvindbaar boek: "De Statenbijbel en zijn voorgangers" (1937). U weet dat de Statenbijbel die invloedrijke vertaling is die door de protestanten werd gemaakt (waar Hollanders, Vlamingen en Brabanders aan meewerkten, en die een grote invloed heeft gehad op de wording van ons Algemeen Nederlands).

Dat boek is trouwens een onverdachte bron: het werd door de protestant C.C. de Bruin geschreven, lid van de Nederlands Hervormde Kerk, en nagekeken door professor F.W. Grosheid van de Vrije Universiteit Amsterdam. Niet zomaar een boek (ook volumineus: 336 bladzijden groot formaat).

Wat schrijft die man nu?

In hoofdstuk één heeft hij het over de Latijnse vertaling die in de eredienst van de katholieke Kerk gebruikt wordt/werd.

In hoofdstuk twee somt en bespreekt hij de Oudgermaanse vertalingen op. Er was bijvoorbeeld de Wilfilabijbel in het Gotisch. Ook vermeldt De Bruin dat in de 8e eeuw de katholieke Kerk haar priesters verplichtte om het Evangelie ook in de landstaal voor te lezen. Daarvoor werd er in het rijk van Karel de Grote een boek in het Oudgermaans opgesteld met daarin de vertaalde Evangelielezingen (het bevatte trouwens ook preken). Daarna somt De Bruin een hele reeks overgebleven alsook verdwenen maar in allerlei handschriften vermelde Oudgermaanse vertalingen uit de 9e-10e eeuw. Zo hebben we nog boekenlijsten uit die tijd waar er naar vertalingen in de landstaal wordt verwezen. Het beroemde klooster Centula had een Bijbel "in theodisco et latino" (in het Diets/Duits en het Latijn). Diets/Duits staat hier natuurlijk voor het Oudgermaans. Daarnaast zijn er voor ons taalgebied de beroemde Wachtendonckse psalmen.

In hoofdstuk 3, 4, 5 en 6 (gaande van blz. 25 t.e.m. 102) heeft hij het uitsluitend over gedeeltelijke en volledige vertalingen van de Bijbel in het Nederlands, allemaal VOOR DE REFORMATIE. Hij besteed daarbij veel aandacht aan de beweging van "moderne devotie" waarvan Geert Groote en onze Thomas van Kempen belangrijke figuren waren. Bij hen wordt sterk de nadruk gelegd op het lezen van de bijbel in de volkstaal. Ook wordt terloops vermeld dat de beroemde Brugse zakenfamilie Gruuthuuse een Evangelie in de volkstaal bezat.

In hoofdstuk 8 (125-161) en 10 (185-191) wordt over de Reformatie en de protestantse vertalingen gesproken voor de Statenbijbel.

In hoofdstuk 9 (170-184) en 11 (199-210) heeft hij het dan weer over de katholieke vertalingen die gelijktijdig met die protestante voorlopers van de Statenbijbel verschenen. De beroemde Leuvense bijbel wordt daarin vermeld (die, goed om weten, door professoren van de Leuvense Universiteit was vertaald).

Vanaf hoofdstuk 12 tot 15 heeft de schrijver het uitsluitend over de Statenbijbel.

De beschuldiging dat de katholieke Kerk vertalingen in de volkstaal verbood is dus volkomen larie. Een protestants geleerde als De Bruin maakt van een dergelijke bewering brandhout. Ik beperkt mij tot het vermelden van dit boek, daar de bron protestants is, en geef geen verwijzingen naar de talrijke katholieke publicaties die hetzelfde thema behandelen maar die u waarschijnlijk als "bevooroordeeld" aan de kant zult schuiven.

U moet uw geschiedkundige kennis dus dringend bijwerken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2002, 12:33   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Perry
Waarom pas jij die christelijke waarden niet wat meer toe, als je daar toch zo hoog mee oploopt? Vergevingsgezindheid en liefde voor de medemens zijn toch belangrijke christelijke waarden? Uit al jouw postings haal ik onverdraagzaamheid en veroordeling van anderen, gekanker en verzuring.
Of betekend het naleven van je geloof voor jouw dat je fouten uit de katholieke geschiedenis moet herhalen. Je werd al een éénmanskruisvaart genoemd, ga je straks eigenhandig heksen verbranden?
Verzuring. Gekanker. Onverdraagzaamheid. Veroordeling. Een hele lijst inhoudsloze woorden. Allemaal de overbekende beschuldigingen, nietszeggend evenwel.

Christelijke waarden, zei u? U stelt terecht: liefde voor de medemens, niet voor de zonde, niet voor afwijkingen. Dat doet ook Jezus: de Samaritaanse, de overspelige vrouw, Maria Magdalena, Zacheüs, Hij vergeeft ze allemaal omdat hij berouw in hun ziel heeft ontdekt. Hij vergeeft ze en drukt hen op het hart: "zondig niet meer". Dit is liefde voor de mens: het vergeven van vroegere fouten. Vergeven is echter onlosmakelijk verbonden met berouw. Lees ook eens die wondermooie parabel van de verloren zoon, waar vergeven en berouw verstrengeld zijn.

Christendom is dus geen zeemzoeterige religie waar alles maar kan en mag. Zo van "lief-zijn-voor-elkaar" en "het-maakt-niet-uit-wat-je-gelooft-als-je-maar-vriendelijk-bent-voor-elkaar". Dat is de grootste karikatuur ooit gemaakt.
Oud 23 november 2002, 12:38   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
heksenverbrandingen? Is dat niet meer iets voor Guderian en co? Niet alle christenen (zelfs niet alle katholieken) zijn fervente inquisitiefans, weet u, perry.
Even terloops: het aantal heksenverbrandingen tijdens de Middeleeuwen is verbazend laag. In de Nederlanden kan men voor de Middeleeuwen het aantal op nauwelijks twee handen tellen. Een aantal van die verbrandingen gebeurde daarenboven zonder kerkelijke goedkeuring, maar door een losgeslagen menigte.

En nog terloops: het grootst aantal heksenverbrandingen gebeurde in protestantse landen, meer bepaald in Engeland. Zelfs in het protestante Amerika gebeurden er in de 18e eeuw nog dergelijke wantoestanden.

Men moet trouwens een onderscheid maken tussen de kerkelijke inquisitie (die onder pauselijk en bisschoppelijk gezag werkte) en die heel mild was, en de Spaanse inquisitie die rechtstreeks van de Spaanse koning afhing en eerder voor politiek-religieuze doeleinden werd gebruikt dan voor louter godsdienstige probleemgevallen. Die Spaanse inquisitie was bijwijlen bijzonder wreed, en dat hebben we in de Nederlanden aan den lijve ondervonden.
Oud 23 november 2002, 12:45   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wanneer de weledele heer De Winter te weinig politieke moed heeft om zijn speech volledig online te zetten, dan kan ik het natuurlijk niets checken. Hij heeft die zin uitgesproken! Zo simpel is het! Dat kan je niet ontkennen.
Het gaat goed!

1e fase: "tot vervelens toe herhaald";

2e fase: "verschillende keren gezegd";

3e fase: "die zin uitgesproken".

En merkwaardig toch dat u niet gezien hebt dat de toespraak van Filip Dewinter weldegelijk op de webstek van het Vlaams Blok staat. Maar ja, zoals zovelen, blijft u liever modder gooien, liegen dat het kraakt, beschuldigen, demoniseren, e.d. zonder dat u ooit nog maar iets van het Vlaams Blok hebt gelezen. De ware democraten hebben eens te meer zichzelf ontmaskerd.

Veel leesplezier:

http://www.vlaamsblok.be/activiteite...raak_fdw.shtml
Oud 23 november 2002, 12:50   #76
Darwin
Banneling

Standaard

Als ik het goed heb gebeurden die heksenverbrandingen niet tijdens maar NA de "Middeleeuwen". Dus hoofdzalelijk vanaf de Reformatie en Contra-Reformatie.
Oud 23 november 2002, 12:53   #77
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Toespraak COLLOQUIUM 'KAREL MARTELSTICHTING'

20 november 2002, Antwerpen

HET GROENE TOTALITARISME : DE KOLONISATIE VAN EUROPA !

Dames en heren,

"Bisschop van Rome, in naam van alle Islam-gelovigen die onze missionaire opdracht delen nodig ik U uit om uw idolatrische-polytheïstische religie af te zweren en de "chahada" uit te spreken, de belijdenis van de islam-gelovigen. U zult de ene God van het Universum en de ganse Werkelijkheid, het ganse Zijn ontmoeten. Redt uw ziel. Wanneer u voor het oordeel van Allah zult staan zult u niet kunnen zeggen dat u niet uitgenodigd was om het ware geloof, de islam, te omarmen.". Aldus Adel Smith, de voorzitter van de Vereniging van Italiaanse Moslims, die op 4 november 2001 met deze oproep uitpakte op de RAI (Italiaanse staatszender) tijdens het programma "Porta a porta" . Deze uitspraak ging natuurlijk terug op een oude, maar blijkbaar nog altijd geldige droom van de Moslims, nl. die van het "Eerst Constantinopel, daarna Rome". Omar Bakri Mohammed, één van de vertegenwoordigers van Bin Laden in Europa, verklaarde in "La Republica" één maand na de aanslagen van 11 september dat "geen enkele Moslim eraan twijfelt dat op termijn ook Italië zal worden geïslamiseerd en dat de groene banier van de islam boven Rome zal wapperen. Eerst Rome, daarna Italië en tenslotte Europa.".

In Frankrijk verklaarde de Hezbollah-leider Zacarias Moussaoui, in 1986 in "Le Matin de Paris" : "Dans vingt ans, c'est sûr, la France sera une république islamique.". En bij ons in België was er de uitspraak van Abdallah Bastin, directeur van het Centre Islamiste Belge : "Als Gallië christelijk kon worden, kan België ook Islamitisch worden. Ik ben er dan ook van overtuigd dat België op een dag een Islamitisch land zal zijn.". De Islam is een veroveringsgodsdienst die onze waarden, normen en manier van leven veracht en verwerpt. Na het nazisme en het communisme wordt Europa opnieuw door een totalitaire stroming bedreigd : het islamisme. De Europese beschaving is de erfvijand van het groene totalitarisme, van het islamisme !

Het zou van een grote naïviteit, van een verregaande drang tot zelfvernietiging getuigen om de vijfde kolonne van de Islam die zich via de weg van de massa-immigratie en de illegaliteit bij ons gevestigd heeft onder het mom van de "verdraagzaamheid" en de "tolerantie" toe te laten om onze Europese beschaving met al zijn verworvenheden in vraag te stellen, te destabiliseren en finaal onderuit te halen. De democratie met zijn vrije meningsuiting, de scheiding tussen kerk en staat, de gelijkwaardigheid tussen man en vrouw, kortom onze manier van leven is ons te dierbaar om ze te laten vervangen door het groene totalitarisme van de Islam !

Dames en heren,

De feiten van de jongste maanden en jaren spreken voor zich. Op 11 september vorig jaar liet een groep islam-terroristen in naam van Allah een aantal gekaapte vliegtuigen neerstorten op de WTC-torens in New York en het Pentagon in Washington met als trieste balans duizenden doden. Op 11 april 2002 werd een bekende Joodse synagoge op het Tunesische eiland Djerba door een zelfmoordcommando van Al-Qaida vernield. In Indonesië werd niet eerder dan enkele weken geleden een bloedige aanslag op een discotheek gepleegd. Op de Filippijnen plegen radicale islamitische groeperingen steeds vaker drieste aanslagen en ontvoeren en gijzelen ze er onschuldige burgers. In Moskou gijzelde een Tsjetsjeens Islamitisch commando honderden onschuldige burgers, In Jemen werd een aanslag gepleegd op een Belgisch-Franse olietanker. De lijst is lang en wordt bijna dagelijks aangevuld met nieuwe feiten.

De fundamentalistische islam verklaarde reeds in 1979, naar aanleiding van de islamitische Revolutie van ayatollah Khomeyni in Iran de oorlog aan het Westen. In de jaren tachtig en negentig werden we regelmatig geconfronteerd met krasse, doch vaak geïsoleerde uitspraken. Iedereen herinnert zich nog ongetwijfeld de fatwa die door het Iraans regime over de auteur Rushdie werd uitgesproken en waarbij elke Moslim ter wereld werd opgeroepen Rushdie te doden. De aanslag op het World Trade Center, volgens de islamisten dé tempel van het Joods-Amerikaanse internationaal kapitalisme, markeerde echter de overgang naar een tijdperk van blinde terreur waarbij de totale islamisering van de mensheid het einddoel is.

De verbetenheid en het fanatisme van het islamitisch fundamentalisme en terrorisme heef veel te maken met het gebrek aan morele en fysieke weerbaarheid van het Westen. Lamgeslagen door het multiculturalisme, het politiek correcte denken en het zogenaamde anti-racisme durft niemand nog te wijzen op de onmogelijkheid om twee zo verschillende beschavingen, de islamitische en de Europese, samen te brengen tot één harmonieuze samenleving.

Slechts enkele dissidente stemmen hebben de moed gehad om het dictaat van het politiek correcte denken te doorbreken en de naïeve multiculturele profeten, die voor één keer niet de rode, maar de groene loper van de Islam hier uitrollen, van antwoord te dienen. Ik breng graag hulde aan Oriana Fallaci, de Italiaanse schrijfster die in haar boek "La Rage ou l'Orgueil" van leer trekt tegen het islamisme en de Europese naïviteit ter zake, aan de Oostenrijkse bisschop Krenn, aan schrijvers zoals Prof.Alexandre Del Valle en Guillaume Faye, aan de Italiaanse premier Berlusconi, maar zeker ook aan wijlen Pim Fortuyn, die allen ondanks intimidatie en verbod hun kritiek blijven en bleven formuleren en luidop zeggen wat vele Europeanen stilletjes denken !

Mag ik de woorden van Berlusconi in herinnering brengen ? Hij zei dat het westers democratisch model superieur was en is aan de obscure aspecten van de islam, zijnde het islam-fundamentalisme. Had hij ongelijk ? In progressieve en multiculturele kringen is het de gewoonte om de hoogstaande cultuur van de islam zoals zij zich tijdens de Middeleeuwen ontwikkelde te bejubelen. Maar wat schoot er van al die hoogstaande cultuur en beschaving na de late Middeleeuwen in de islamwereld nog over ? Welk aandeel hebben de islamwereld en de islam gehad in de evolutie van het denken en de technologie tijdens de laatste 500 jaar ? Hoeveel Moslims hebben er reeds een Nobelprijs gekregen ? Zijn het Moslims die de elektriciteit, auto's, vliegtuigen en computers hebben uitgevonden ? Zijn het Moslims die kernenergie ontwikkeld hebben, de eerste harttransplantatie hebben uitgevoerd en mensen in de ruimte hebben gebracht ? Ik bevind mij trouwens in goed gezelschap wanneer ik dit zeg want uit het Arab Human Development Rapport 2002, het resultaat van stevig studiewerk in opdracht van de Verenigde Naties verricht door een groep Arabische vorsers, blijkt dat zowat de helft van alle vrouwen in de Arabische wereld analfabeet is, de productiviteit er al decennia stagneert en wetenschappelijk onderzoek en technologische ontwikkelingen haast onbestaande zijn. Bovendien worden volgens het rapport in een land zoals Griekenland jaarlijks vijf keer meer boeken vertaald dan in heel de Arabische wereld. Het is volgens diezelfde bron op die corruptie, onwetendheid en religieuze bekrompenheid dat de jihad van Osama bin Laden gedijd.

Het is hoe dan ook duidelijk dat een deel van de Arabische wereld de oorlog heeft verklaard aan de democratie. De feiten negeren, m.a.w. de kop in het zand steken, zal deze realiteit niet doen verdwijnen. Elke dag worden we niettemin geconfronteerd met uitingen van Westers zelfvernietiginggedrag t.o.v. de islamprovocaties. Mag ik verwijzen naar de anti-Amerikaanse betoging van 10 november jl. in Brussel waarbij een islamiet letterlijk tijdens het VRT-journaal verklaarde : "De sharia moet hier worden toegepast en de handen van Bush moeten worden afgekapt". Op diezelfde betoging riep Jahjah op een gewapende strijd, een soort van Jihad te voeren tegen Amerika en zijn bondgenoten. Mag ik verwijzen naar de Arabisch-Europese Liga die sinds vrijdag de Antwerpse politie schaduwt via zogenaamde burgerpatrouilles, burgerwachten van jonge islamieten die de politie intimideren en vogelvrij verklaren en via een soort van stadsguerrilla islamitische vrijzones willen creëren in onze stad, islamitische scholen willen oprichten en van het Arabisch de vierde taal willen maken. Uit schrik van racisme te worden beschuldigd reageert nauwelijks iemand !

Onze misplaatste tolerantie ondergraaft onze weerbaarheid en maakt het ons onmogelijk om ons te verdedigen tegen nefaste vreemde invloeden en overheersing. De massa-immigratie opent de poorten van ons continent voor verpaupering, geïmporteerde achterstand, armoede en onderontwikkeling ! Het gesubsidieerd anti-racisme culpabiliseert ieder streven naar het behoud van onze identiteit en culturele eigenheid en het multiculturele eenheidsdenken spreidt onder het mom van de gelijkheid en verdraagzaamheid het bedje voor de kolonisering van Europa door de islam. De politieke correctheid maakt tot slot eenieder monddood die er anders over denkt.

Dames en heren,

Alexandre Del Valle, professor in de geopolitiek, stelt in zijn jongste werk, " Le totalitarisme islamiste �* l'assaut des démocraties " dat het islamisme de waardige opvolgers is van het nazisme en het communisme. Del Valle stelt terecht vast dat er zich de jongste jaren het merkwaardige fenomeen voordoet dat zowel extreem-linkse, marxistische groepen als provocatieve, al dan niet door de staatsveiligheid betaalde, neo-nazi groepen een soort "objectieve bondgenootschappen" sluiten met het islam-fundamentalisme. Zij delen blijkbaar met het islam-fundamentalisme een obessionele Jodenhaat. Het merkwaardige bondgenootschap van Kris Merckx van de maoïstische PVDA over de rode syndicalist Roberto D'Orazio tot en met de AEL van Abou Jahjah toont aan waar het werkelijk om gaat : de vernietiging van het Avondland, het met de grond gelijk maken waar Europa al eeuwen voor staat en wat wij kunnen samenvatten in vijf begrippen : Griekenland, Rome, Joods-Christelijke en heidense tradities, waarden en normen, verlichting en democratie. Europa, dat is Da Vinci, Mozart, Rubens, Einstein, Shakespeare, Beethoven, Goethe, Plato. Europa, dat zijn belforten en kathedralen, geen moskeeën en minaretten, dat is Firenze en Brugge, niet Ankara en Marrakech, dat is Rome en Griekenland, niet Marokko en ook niet Turkije.

Dames en heren,

Steeds stellen we vast dat heel wat van de islam-terroristen in het Westen wonen, verblijven, er soms zijn opgegroeid en zelfs opgeleid. Ik vermeld ayatollah Khomeyni, Osama Bin Laden en vele anderen. Zo werd de aanslag op het World Trade Center van 1993 gepleegd door de Egyptenaar Adel Rahmane die in de moskeeën van Brooklyn en Jersey City de haat tegen het westen predikte terwijl de Egyptische politie hem zocht. De Algerijnse FIS organiseerde onlangs zelfs een congres in ons land.

In Groot-Brittannië leven momenteel zelfs meer dan twee miljoen Moslims waaronder heel wat streng-gelovigen. Wie herinnert zich nog de gewezen popster Cat Stevens die zich tot de islam bekeerde, de naam Yusuf Islam aannam en vooral nogal wat deining zorgde met zijn steunbetuigingen aan de fatwa van de Iraanse ayatollah's tegen Salman Rushdie. Hij leidt momenteel 4 islamscholen in Engeland die allen erkend en zelfs gesubsidieerd worden door de Britse overheid. Op 5 mei 2000 werd één van de scholen zelfs bezocht door Prince Charles. Stevens mocht één van zijn laatste albums, volledig gewijd aan de Bosnische Moslims, in het prestigieuze Harrod's winkelcomplex van de Egyptische miljardair Al-Fayed voorstellen. Een andere popster, Bob Geldhof, heeft zich blijkbaar tot de islam bekeerd en is een toegewijde leerling geworden van Seyh Nazim, één van de belangrijkste islamitische denkers in Engeland. Londen is trouwens dé "place to be" voor de talrijke radicale islamitische oppositieleiders uit Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Eén van de kopstukken van het FIS, de verboden Algerijnse fundamentalistische islampartij, verklaarde onlangs in Le Figaro : "Hier in Europa is de vrijheid en de vrije meningsuiting een natuurlijk gegeven. Niemand zal ons hier verhinderen een moskee met een minaret te bouwen. Zelfs wanneer de mensen hier kritisch staan tegenover de Islamisten zullen zij nooit verontwaardigd reageren.".

Er zijn vele voorbeelden van Europeanen en Amerikanen die islamiet werden. Het omgekeerde doet zich zelden of nooit voor. De kerken in Borgerhout en de Seefhoek staan leeg. De tweede, derde én vierde generatie islamitische migranten blijft islamiet ! In plaats van een integratie in onze cultuur stellen we bij deze tweede, derde en zelfs vierde generatie een radicalisering vast ! Deze radicalisering hoeft niet te verwonderen. Ze maakt deel uit van het wezen van de islam. De islam zal zich steeds verdraagzaam, open en tolerant opstellen wanneer ze kwetsbaar is en slechts een kleine minderheid vertegenwoordigt. Eénmaal vaste voet aan de grond, éénmaal sterk genoeg gooit ze het masker af, toont zij haar ware gelaat en ontpopt zich tot een agressieve en totalitaire veroveringsgodsdienst !

Dames en heren,

de Egyptische president Moubarak heeft zeven maanden vóór 11 september nochtans het Westen uitdrukkelijk gewaarschuwd : "De Europese landen gaan door met hun politiek van gastvrijheid voor terroristen. Ik voorspel u dat in de nabije toekomst de Europeanen grote problemen zullen krijgen vanwege hun gastvrijheid." De gevolgen zijn bekend. Vandaag de dag kan men in en rond de bekende moskee van Finsbury Park in Londen ongebreidelde lofbetuigingen horen aan het adres van Osama Bin Laden en dit alles in naam van de vrije meningsuiting alhoewel de wet in Groot-Brittannië elk discours dat terrorisme rechtvaardigt verbiedt. In Den Haag vestigde zich in een leegstaande rooms-katholieke Engelbewaarderschool de islamitische Al-Qoebaschool. De gevel van het uit 1922 daterende pand werd versierd door een beeltenis van de aartsengel Gabriël die de teksten van de Koran aan de profeet Mohammed overbracht die ze dan uitsprak. Al-Qoeba vond dit aanstootgevend. In de "Haagsche Courant" zei directeur R.Abdur Rahman : "Als je Mercedes-dealer bent, wil je ook geen Lada-embleem op je gevel. Bovendien vereren we geen beelden.". De beeltenis werd dan maar verborgen achter een houten bekisting met als argument : "Nederland is veranderd. We zijn multicultureel. De Nederlandse cultuur is toch zeker niet superieur ?". In België ontdekte de Staatsveiligheid dat er liefst dertig extremistische moskeeën bestaan. Tot nog toe werd geen enkele fundamentalistische moskee gesloten. In Antwerpen wordt momenteel een nieuwe Pakistaanse fundamentalistische moskee gebouwd in de Seefhoek die vele tientallen miljoenen zal kosten. CD & V-senator Mia De Schamphelaere ontdekte recent tijdens een reis naar Saoedi-Arabië dat Saoedische overheidsambtenaren betaald worden om in Antwerpen en Brussel islamitisch missioneringswerk te doen. Kortom, de omgekeerde kolonisering is volop bezig. Europa vergrijst en sterft uit terwijl ondertussen jonge, fanatieke islamieten onze gewesten en steden infiltreren.

Dames en heren,

U herinnert zich ongetwijfeld nog de uitspraken van niemand minder dan premier Verhofstadt. Hij was er als de kippen bij om de islam vrij te pleiten van om het even welke verantwoordelijkheid betreffende de aanslagen van 11 september. Verhofstadt stelde het zelfs voor als zouden de terreurdaden een aanslag zijn op de multiculturele samenleving ! De premier heeft het in de reeds lang begraven Burgermanifesten ooit anders geformuleerd…. Maar geen nood, er is een verklaring voor zijn evolutie. Ook Verhofstadt is in zijn houding t.o.v. de islam blijkbaar het slachtoffer geworden van wat het "Stockholm-syndroom" wordt genoemd, met name het zich hechten aan en opkomen voor de belangen van diegenen die u onrecht aan doet. In de psychologie heet het dat dit een soort overlevingsstrategie zou zijn waarbij een vertekend beeld van de werkelijkheid zou optreden. Het "Stockholm-syndroom" is inderdaad zeer toepasselijk. In België ontpoppen de linkse intellectuelen en politici zich nu al jaren als de collaborateurs van de islam. Via de massale promotie van de multiculturele samenleving en de massa-immigratie spreiden zij het bedje, plaveien zij de weg voor de islamoverheersing bij ons ! Wanneer houden wij ermee op om ons zelf voortdurend te bekladden en gebukt te gaan onder een schuldbewustzijn waarbij wij het gevoel hebben ons voortdurend te moeten verontschuldigen voor de kruistochten of voor het kolonialisme ? Wanneer houden wij ermee op om permanent door het stof te kruipen omdat we zogenaamde "racisten" en "xenofoben" zijn ?

Laat u geen zand in de ogen gooien, België is tegenover de islam het meest tolerante land van heel Europa ! De islam is bij ons overigens reeds bijna dertig jaar een erkende godsdienst. De islam wordt gesubsidieerd en de imams betaald door de overheid. En dit met alle gevolgen vandien… De Moslims hebben in ons land een netwerk aan sociaal-culturele instellingen en gemeenschapsinfrastructuur kunnen uitbouwen. Zij hebben in Brussel en Antwerpen zelfs hun eigen voedingswinkels, vzw's en koranscholen. De chadors in de straten en de scholen, het gescheiden zwemmen in onze zwembaden, de erkende islamitische feestdagen in het gemeenschaps- en katholiek onderwijs, werkonderbrekingen tijdens de ramadan in onze bedrijven, het voorstel om aparte afdelingen in bejaardentehuizen voor islamvreemdelingen op te richten, het bannen van varkensvlees in de scholen en keukens van onze fabrieken zijn verregaande voorbeelden van het feit dat België, zoals Abou Jahjah beweert, het meest racistische land van Europa is ? Laten we duidelijk zijn, het zal voor de islam nooit genoeg zijn. Vandaag een vinger, morgen een hand en overmorgen een hele arm !

Dames en heren,

Hoe moeten we de ideeën van de Verlichting verzoenen met een theocratisch maatschappijbeeld geschraagd op een goddelijke, religieus gefundeerde rechtsorde zoals die uit de Koran naar voor komt ? De Koran is door Allah aan Mohammed geopenbaard. De Koran is het eeuwig en ongeschapen woord van Allah. Alles wat er in de Koran staat is er altijd geweest. Volgens de islamieten is de islam het eindpunt van de evolutie van de mensheid. In de islamitische opvatting over staat en maatschappij behoren de voorschriften aangaande het huwelijks- en huwelijksgoederenrecht, het verstotingsrecht, het erfrecht, het hoede- en voogdijrecht tot de religieuze sfeer. Van de gelijkberechtiging tussen mannen en vrouwen is in de islam geen sprake. De Moslim-man heef bijna onbeperkte mogelijkheden om zijn vrouw(en) aan de deur te zetten. Het islamitisch maatschappijbeeld plaatst zich hoe dan ook buiten de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. De sjaria is een religieus gefundeerd rechtssysteem.De evolutie van de burgerlijke vrijheden zoals wij die kennen is de islam vreemd. Van enige gewetensvrijheid en vrije meningsuiting is in de islam geen sprake.

Het valt dan ook ten zeerste te betreuren dat zelfs die politici die kritisch staan tegenover het Moslim-fundamentalisme, blijven geloven in de uitbouw van een Europese, gematigde islam waarbij dan de 'bedienaars' ook door de overheid zouden worden betaald. Zij wensen dat de 'betrokkenheid' tussen de moslims en de staat zou verhogen. Alle imams zouden Nederlands of Frans moeten kunnen spreken en wij zouden er moeten op kunnen vertrouwen dat zij in hun politiek geïnspireerde toespraken niet oproepen tot verzet tegen onze democratische basisregels.

Dames en heren, deze houding getuigt van een grote naïeviteit. Veel politici bij ons laten zich nog steeds op sleeptouw nemen door het officieel discours van veel islamstaten, bestemd voor de buitenwereld en het Westen. De houding op binnenlands vlak is vaak heel anders. Noem mij één islamitisch land dat subsidies geeft aan katholieke verenigingen en lokalen en faciliteiten ter beschikking stellen aan de Katholieke Kerk ? Dames en heren, dit doet mij denken aan de naïeve Trojanen die in de "Ilias" van Homerus dansend en jubelend het houten paard die de Grieken hadden achtergelaten binnen de muren van Troje trokken. De rest van het verhaal kent u.…

Het is duidelijk dat na het einde van de klassenstrijd en het communisme zich een nieuwe bedreiging aandient. In de ogen van de islamisten zijn zij het "uitverkoren volk" die alle anderen moet bekeren tot het Ware geloof. Het was de gewezen Algerijnse president Boumedienne die ooit zei dat "Onze macht ligt in de moederschoot van onze vrouwen". Het machtigste wapen van de islam, de derde-wereld-godsdienst bij uitstek, is inderdaad zijn kinderrijkdom. Terwijl de islam begin jaren '90 ongeveer 1 miljoen aanhangers telde (1/5 van de wereldbevolking) zullen zij in 2020 een kwart van de wereldbevolking vertegenwoordigen. De islam is niet voor niets de snelst groeiende godsdienst ter wereld.

Het is eveneens duidelijk dat de ongebreidelde opkomst en verspreiding van de islam in Europa en het Westen alleen maar wordt mogelijk gemaakt door het misbruik maken van de mogelijkheden van onze open, liberale en democratische samenleving. De spoeling van een allesomvattend Europees waarden- en normenpatroon wordt bij ons immers steeds dunner. Het individualisme, de tanende gemeenschapszin en verantwoordelijkheidszin in het Westen gaan hand in hand met de "weg met ons-mentaliteit" waarbij het beklemtonen van onze eigen identiteit, waarden en normen, minachtend wordt omschreven als "racisme" en "etnocentrisme". Dit alles maakt het voor de expansieve veroveringsgodsdienst, die de islam in wezen altijd en overal is, zeer gemakkelijk om in onze steden een culturele djihad te voeren en de uiteindelijke overwinning in de wacht te slepen !

Dyab Abou Jahjah verklaarde na afloop van de anti-Amerikaanse en anti-Israëlische betoging in Brussel dat hij, ik citeer, "niets te danken had aan de westerse democratie maar alles te danken had aan zichzelf". Een land als Frankrijk telt vandaag de dag liefst 1.500 moskeeën en 600 Koranscholen terwijl de islamieten er reeds 15 % van de bevolking uitmaken. Hamza Roberto Piccardo, secretaris-generaal van de Unie van islamitische Gemeenschappen in Italië, verklaarde enkele weken na de aanslag in New York : "Onze strijd wordt aangemoedigd door een hadith van de Profeet die zegt dat "de zon vanuit het Westen zal komen. Deze hadith moet worden geïnterpreteerd in de zin van dat de renaissance van de Islam-wereld vanuit Europa zal vertrekken en komen. We zijn met twaalf miljoen maar ons aantal groeit nog steeds aan. Wanneer de charia aanvaardt wordt door een meerderheid van de bevolking wordt zij een democratische wet.". De islam is inmiddels met lengten voorsprong de tweede godsdienst in Europa geworden.

Dames en Heren,

De dreiging die uitgaat van de islam moet ons waakzaam maken. Zo zou het naïef en kortzichtig zijn om islamlanden lid te laten worden van de E.U. Turkije maakt geen deel uit van Europa ! De Franse oud-president Giscard D'Estaing heeft overschot van gelijk wanneer hij zegt dat "Turkije noch geografisch, noch cultureel, noch geschiedkundig deel uitmaakt van Europa." Giscard D'Estaing heeft gelijk. Europa is en moet meer zijn dan een politiek, een militair of economisch gegeven. Europa is vooral en in eerste instantie een gemeenschap van waarden en normen, een gemeenschap van volkeren en naties die een beschaving, een grootste beschaving waar we fier op zijn, delen. Een islamitisch land, ook al is het een seculiere moslimstaat, behoort niet tot en kan niet tot Europa behoren.

Dames en heren,

Op Kerstmisavond van 1996 zond de toenmalige emir van de GIA, één van de meest gevreesde Moslim-terreurgroepen, Antar Zouabri, een schrijven naar de Franse president Chirac, toen net verkozen, waarin Zouabri stelde : "Wij geloven dat wanneer wij uw hoofden afhakken, uw lichaam verscheuren en u over de kling jagen, wij een werk van devotie uitvoeren dat ons dichter bij God brengt.". Dit soort bedreigingen zijn overigens de afgelopen jaren ook naar andere regeringsleiders gestuurd, altijd vergezeld met de oproep om zich te bekeren tot het éne, Ware geloof.

Dames en heren,

wij bevinden ons op een kruispunt der wegen. Ofwel zeggen wij radicaal neen tegen het groene totalitarisme en maken de islamisten duidelijk dat de vrije, democratische wereld zich met alle middelen zal verzetten tegen hun denkbeelden en gewelddadige activiteiten. Het fundamentalistisch islam-terrorisme is geen reactie op de zogenaamde "onrechtvaardigheid van het westers imperialisme en het westerse neo-kolonialisme". Neen, de boodschap van het islam-fundamentalisme is simpel : zolang het Westen en zijn bevolking zich niet onderwerpt (islamiseert, want het woord islam betekent onderwerping) aan de wil van Allah, zal het Westen net als de overige werelddelen GEEN vrede kennen. Ons antwoord moet voor één keer krachtig, ondubbelzinnig en strijdbaar zijn en ik citeer ter zake graag de Oostenrijke bisschop Krenn : "Karel Martel heeft in 732 nabij Poitiers de Islam teruggedreven, Prinz Eugeen von Savoie heeft in 1683 nabij Wenen de Islam teruggedreven en desnoods moeten we de Islam een derde keer - hopelijk vreedzaam - terugdrijven naar de plaats waar ze thuishoort, aan de andere kant van de Middellandse Zee!".

Ik dank u voor uw aandacht.
Oud 23 november 2002, 13:10   #78
Darwin
Banneling

Standaard

Zonder dank.

Heb je die van Rosenberg ook nog ergens zitten Duym?
Oud 23 november 2002, 13:21   #79
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zonder dank.

Heb je die van Rosenberg ook nog ergens zitten Duym?
In het Hebreews? Neen, het spijt me, maar zijn betoog was zeker even interessant.

Groetjes
Oud 23 november 2002, 14:38   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat makkie zegt klopt. Althans voor bepaalde parochies of geestelijken uit de tijd rond de tweede wereldoorlog. Zelf heb ik nog horen zeggen thuis in de jaren zestig, toen er nog een wereld van verschil was tussen katholieken en protestanten, dat de protestanten de Bijbel mochten lezen en wij katholieken niet.

De Kerk was ook als de dood voor de eerste vertalingen van de Griekse en Latijnse Bijbel en de Evangelies in de volkstaal. Die eerste vertalers hebben dat heel duur moeten bekopen. Tot met hun dood toe.
Zoals aangetoond in een eerder bericht klopt bovenstaande beweringen natuurlijk niet. Het is onzin van het hoogste gehalte.

Wat u hebt "van horen zeggen" lijkt me niet onmiddellijk een goed bron. Katholieken mochten weldegelijk de bijbel lezen; zelf heb ik mijn bibliotheek vijf verschillende Bijbelvertalingen die allemaal dateren uit de vooroorlogse periode: de vertalingen van Beelen, van de vereniging Petrus Canisius, van de Utrechtse kerkprovincie, die Van Thichelen en tenslotte die van Lipman.

Het lezen van de bijbel wordt trouwens uitdrukkelijk als toegelaten vermeld in het decreet van de Congregatie van de Index daterend van 13 juni 1757. Toen in de 19e eeuw een nieuwe kerkelijke boekenwet werd afgekondigd en ook daarin wordt er over het lezen van de Bijbel in de volkstaal gesproken. In de Constitutie van Leo XIII (25 januari 1897) staat uitdrukkelijk dat de katholieke gelovigen de Bijbel mogen lezen, maar dan wel in een vertaling door de Kerk goedgekeurd en met noten voorzien. Dit vindt men ook terug in het oude kerkelijke wetboek dat tot het Tweede Vaticaans Concilie van kracht was (canon 1399, 5).

In een brief gericht aan alle katholieke bisschoppen dringt paus Pius X er trouwens op aan dat er goedkope uitgaven van Bijbel worden gedrukt zodat ze onder het gewone volk kunnen worden verspreid. We schrijven dan 21 januari 1907. In dat jaar wijdt Pius X nog twee andere brieven aan de noodzaak tot bijbellezen.

Wie zei ook alweer dat katholieken de Bijbel niet mochten lezen en dat de katholieke Kerk zoiets verbood???
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be