![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#62 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat u aanhaalt ivm de resolutie van de veiligheidsinspecteurs is juist, en geeft de VN het recht op sancties. Niet de usa en haar poedels. Dat noem ik nog altijd een illegale actie van een unilaterale dolgedraaide supermacht. Natuurlijk kan een leger advocaten voldoende argumentatie naar voren brengen om een 'just cause' te ensceneren. Ik geloof echter dat het wereldpubliek deze koek niet slikt en daar is het hem uiteindelijk toch grotendeels om te doen. Ik hoop dat het amerikaanse publiek in elk geval dit jaar in de verkiezingen haar gezond verstand laat spreken. Daarnaast over de permanente dreiging van Genocide : Halabja is naar mijn idee toch al een tijdje geleden. Als de usa daar nu pas voor in actie kwam, mogen de hutu's en de tutsi's in rwanda wel beginnnen uitkijken, net als de chinezen (remeber tibet), de algerijnen, de peruvianen, de mexicanen, etc. Dat is dus te zwak als (partieel)-argument voor een aanvalsoorlog en dat vind ik niet alleen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||
|
![]() Citaat:
Toen waren dat volgens sommigen loze woorden, tot de contracten werden uitgedeelt. Wat er mij trouwens aan doet denken dat samen met verontschuldigingen, er ook wel een check mag komen van de VN aan de VS als vergoeding voor de onkosten van de oorlog.
![]() |
![]() |
#65 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Dat is van uw kant anders ook een sterk argument. Indertijd was het tegen argument " ze doen het enkel om de olie" en dat was niet waar, Saddam was toen nog een bedreiging voor vanalles en nog wat, van de wereldvrede tot het uitsterven van de zuid-argentijnse fruitvlieg. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
|
![]() Citaat:
Met al het geld dat de VS in de oorlog van iraq gestoken heeft had het miljoenen levens kunnen redden in afrika en azie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als de VS buiten de wil van de VN een oorlog start moet de VN het toch betalen ? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | ||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#70 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
De kosten van de oorlog? Door wie gevraagd? Betaal jij altijd dingen die je niet vraagt maar ze je wel leveren? En flinke boete op de achterstallige bijdragen en een zwaar en welgemeend excuus van de VS aan de VN trekt er al meer op. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als de VS buiten de wil van de VN een oorlog start moet de VN het toch betalen ? ![]() Uit billijkheid voor de juiste beslissing zou dat een goed idee zijn. De VS staat er altijd wanneer het nodig is, daar zou wat meer dankbaarheid en monetaire steun voor mogen komen, dan kunnen we de wereld nog veel beter maken.
![]() |
![]() |
#72 |
Banneling
|
![]() Volgens mij was de oorlog in Irak een godsdienstoorlog. De WMD was maar een excuus om te kunnen binnenvallen.
Door de aanvallen van 9/11 heeft men volgens mij in Amerika beslist om de Arabische wereld te lijf te gaan met de democratie. Door één na één de dictatoriale regimes in het Midden Oosten te vervangen door democratische regimes wordt de islam van binnenuit uitgehold, doordat een democratie per definitie niet compatibel is met democratie, ze grazen immers op dezelfde wei. Beiden zijn immers vormen van maatschappij-ordening en in één maatschappij kan maar één maatschappij-ordening bestaan. Het is dus de 'godsdienst' van het westen tegen de 'godsdienst' van het Midden Oosten. Na Irak zal mogelijk ook Syrië en daarna Saudi-Arabië door America gedemocratiseerd worden. In Iran werkt die democratisering als islamvreter overigens al goed. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | ||||
|
![]() Citaat:
Onzin iraq werkte volledig mee vlak voor de oorlog . De vn had volledige toegang tot alles Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() In zijn essentie gaat het er hier toch om dat Bush het Amerikaanse publiek heeft voorgehouden dat Saddam een bedreiging vormde voor de VS omdat het over WMD beschikte. In de rapporten van de veiligheidsdiensten stond duidelijk beschreven dat Iraq over een WMD capaciteit beschikte, met name biologische en chemische wapens. Er stond tevens in dat Iraq niet beschikte over nucleaire wapens. Door de informatie van de intelligence community selectief te gebruiken, door de indruk te wekken dat de dreiging imminent was en dat er géén andere optie was dan op te treden, heeft Bush de waarheid geweld aangedaan. Niet vergeten dat het nemen van de beslissing om oorlog te voeren tegen Iraq in verschillende analyses wordt gesitueerd in april 2002 . Dat is bijna een vol jaar voor het uitbreken van de oorlog. Ik spreek me hier niet eens uit over het feit of ik deze oorlog gerechtvaardigd vind of niet . In feite heb ik daar geeneens een oordeel over. Maar wat me wél stoort is dat de Amerikaanse regering een reden gefabriceerd heeft om ten oorlog te trekken. Die reden, WMD, zou ervoor moeten zorgen dat de oorlog tegen Iraq als rechtvaardig zou worden beschouwd door de internationale gemeenschap. Zoals we allemaal weten draaide dat een beetje anders uit. Uit het halstarrig en eigengereid optreden van de US blijkt dat die oorlog moest en zou gevoerd worden, wat ook verklaart waarom zo creatief werd omgesprongen met het bewijsmateriaal.. At hindsight bevat Powells presentatie voor de VN Veiligheidsraad immers erg veel impertinente beweringen.
Ik ga ervan uit dat deze oorlog om vele redenen werd gevoerd, maar eerst en vooral als een slag in de grotere 'war on terror' gezien moet worden. Bush noemde zich zondag niet voor niets nog een 'war president'. De strijd is echter nog lang niet beslecht, maar wat er door heel de Iraq crisis wel is gebeurd, is dat de intelligence community zware schade werd toegebracht door het selectief/creatief gebruik van de voorgeschotelde informatie. In zekere zin is het natuurlijk de taak van een president om een beslissing te nemen en een beleid uit te tekenen op basis van wat hem aangereikt wordt. Maar indien men op flagrante wijze de dingen forceert, zoals men nu lijkt te hebben gedaan, dan dient dat allerminst het grote doel van de 'war on terror'. Je kan er niet om heen dat de 'war on terror' in de eerste plaats een 'intelligence-oorlog' is, en dat vooral op dat vlak successen geboekt moeten worden. Door zijn optreden heeft de president het vertrouwen van een groot deel van de publieke opinie in de intelligence diensten geschaad. Dit geldt natuurlijk eveneens met betrekking tot het aanzien van diezelfde diensten in het buitenland. Hiermee hebben de VS en Bush de strijd in de oorlog tegen terreur gecompromitteerd, want intelligence is waar alles om draait. Bush moet daarom zijn verantwoordelijkheid nemen en de waarheid naar boven brengen. Alleen dat maakt dat de oorlog tegen terreur naar behoren verder gevoerd zal kunnen worden, en dat er sprake zal zijn van een noodzakelijk platform van steun -en ik bedoel niet enkel in de VS.
![]() |
#75 | ||
|
![]() Citaat:
Dan hebben we het nog niet gehad over de 'humane' alternatieve manier om de zaak op te lossen: Als we van Irak een derde wereldland maken, kunnen we het gevaar dat van Saddam uitgaat beperken. Geef mij dan maar een oorlog. Als ge denkt dat er geen speld tussen te krijgen was, zat ge dus overduidelijk verkeerd. De nodige nuances mankeren in uw relaas.
![]() |
![]() |
#76 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |||||||