Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Wie vind dat levenslang "levenslang" moet zijn ?
JA 57 64,77%
NEE 31 35,23%
Aantal stemmers: 88. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juni 2007, 19:56   #61
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door delcom Bekijk bericht

zolang men rechten toekent aan een gedetineerde, zolang lacht men met het leed van de slachtoffers
Een gedetineerde heeft geen rechten in belgie.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2007, 20:02   #62
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Dan ga ik eens snel een gevangenis binnen stappen en een gedetineerde bont en blauw slaan!

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2007, 20:05   #63
Lord Vader
Schepen

Lord Vader's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Basiswet van 12 januari 2005 betreffende het gevangeniswezen en de rechtspositie van de gedetineerden?
Oud 30 juni 2007, 20:07   #64
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Dan ga ik eens snel een gevangenis binnen stappen en een gedetineerde bont en blauw slaan!
Daar hebben we u niet voor nodig, er reeds genoeg geweld in de gevangenis. Trouwens met uw houding zal u snel genoeg binnen zitten.

Alleszins, u lijkt te twijfelen. Noem gerust is wat rechten op die de gevangenen genieten. Ik ben benieuwd.

Verschaeve
Oud 30 juni 2007, 20:08   #65
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lord Vader Bekijk bericht
Basiswet van 12 januari 2005 betreffende het gevangeniswezen en de rechtspositie van de gedetineerden?
Is dat dat KB dat niet getekend is bedoeld u?

Verschaeve
Oud 30 juni 2007, 20:09   #66
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
'k begrijp ongeveer wat je wilt zeggen ...
maar hoe kan je je als gevangene 'bijzonder voorbeeldig gedragen' ?
wat moet ik me daarbij voorstellen ?
het lijkt me méér dan het passief aanvaarden/doorlopen van je straf en het zich berouwvol opstellen : dat zijn zowat de huidige criteria
Heden volstaat het zich aan de regels te houden en de indruk te geven berouw te tonen. Dat zou niet voldoende mogen zijn maar regel voor een normale gevangene. Bijzonder voorbeeldig kan gezien worden als het zich op een positieve manier inschakelen in het gevangenisleven. Met raad en daad bijstaan van medegevangenen.

Een ander element hierin dat opgedoken is n.a.v. de vrijlating van RAF-leden in Duitsland is de vereiste van het verlenen van volledige openheid van zaken aangaande hun crimineel verleden. Het is niet aanvaardbaar ex-terroristen vrij te laten die nog steeds weigeren te antwoorden op een hoop openstaande vragen.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2007, 20:13   #67
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Er zijn op Europees gebied rechten uitgewerkt voor gevangenen, belgie leeft die niet na. Onkelinx heeft toen gezegd als we ze rechten geven moeten we morgen driekwart loslaten.

Verschaeve
Oud 30 juni 2007, 20:22   #68
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:
het bezoek dat ze ontvangen is er al teveel aan.
het comfort is al geheel overbodig
delcom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2007, 20:28   #69
Lord Vader
Schepen

Standaard

Citaat:
Is dat dat KB dat niet getekend is bedoeld u?
Bedoelt u de twee KB's van 28 december 2006? Of het KB van 25 oktober 2005 of dat van 12 december 2005?

Laatst gewijzigd door Lord Vader : 30 juni 2007 om 20:32.
Lord Vader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2007, 20:34   #70
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door delcom Bekijk bericht
het bezoek dat ze ontvangen is er al teveel aan.
het comfort is al geheel overbodig
Het comfort? Noem zo is wat comfort op dat de gevangenen genieten? Met 4 mensen op 7 vierkante meter zitten met een lekke strontemmer? Is dat wat u bedoeld?

Verschaeve

Laatst gewijzigd door HAMC : 30 juni 2007 om 20:41. Reden: Spelfoutje.
Oud 30 juni 2007, 20:40   #71
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bedoelt u de twee KB's van 28 december 2006? Of het KB van 25 oktober 2005 of dat van 12 december 2005?
Maakt niet uit, ze worden niet uigevoerd net zoals de Europese wetgeving terzake niet wordt uirgevoerd. Moest men de wetgeving toepassen moet men direkt driekwart van de gevangenen loslaten zoals woordelijk bevestigd werd door Onkelinx. Belgie is daarvoor toch veroordeeld door Europa.

Zelfs de rechten van de verdedeging volgens de wet franchimont is een lachertje, wie er gebruik van maakt krijgt de maximum straf, vraag het maar eens aan een advokaat. ik weet zulke dingen, ik heb het zelf meegemaakt, ik ben nu eenmaal een van die misdadigers.

Verschaeve
Oud 30 juni 2007, 20:46   #72
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Daar hebben we u niet voor nodig, er reeds genoeg geweld in de gevangenis. Trouwens met uw houding zal u snel genoeg binnen zitten.
Leuk leuk leuk, maar u gaat zoals meestal toch weer ongelijk krijgen vermoed ik!

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
Oud 30 juni 2007, 20:46   #73
Lord Vader
Schepen

Standaard

Citaat:
ik weet zulke dingen, ik heb het zelf meegemaakt, ik ben nu eenmaal een van die misdadigers.
Handig om een ervaringsdeskundige op het forum te hebben.
Oud 30 juni 2007, 20:48   #74
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leuk leuk leuk, maar u gaat zoals meestal toch weer ongelijk krijgen vermoed ik!
Misschien wel misschien niet. Feit blijft dat ik daar geweest ben en u niet. U kent er dus niets van.

Verschaeve
Oud 30 juni 2007, 20:56   #75
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Handig om een ervaringsdeskundige op het forum te hebben.
Ik ben blij dat u het zo grappig oppakt, gewoonlijk begint het gescheld nu.

Verschaeve
Oud 30 juni 2007, 20:58   #76
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die indruk heb ik niet echt. Steeds opnieuw melden de VN in haar Mensenrechtenrapport dat er behoorlijk wat scheelt aan ons gevangeniswezen: te weinig hygiëne, te weinig ruimte per gevangene,...

Af en toe komen er eens zaken in het nieuws de de wenkbrauwen doen fronsen. Zo waren er onlangs onvoldoende matrassen in Vorst om de gevangenen op te laten slapen. Of onvoldoende voedsel. Name it and you got it. Dat er nu al veel te veel gevangenen in de cellen verblijven, daar kijkt niemand nog van op.

De berichtgeving rond opstootjes in de gevangenis bevestigt keer op keer dat afpersing en drughandel binnen verschillende gevangenissen voorkomen, of zelfs eerder regel dan uitzondering zijn. Hij die zijn ogen open doet en zich niet blind staart op de 'te korte' strafmaat, vangt voldoende onrustwekkende berichten op over de erbarmelijke toestanden in onze gevangenissen.

Als je dan ziet vanuit welk motief en met welk populisme er geoordeeld wordt over de duur van celstraffen (levenslang moet levenslang zijn bvb, Annemans die niet eens weet hoeveel zijn grapjes gaan kosten,...). Als je ziet hoe weinig er wordt nagedacht over de functie van een celstraf (naast bestraffing), of over de psychologische gevolgen van een langdurige celstraf (zeker met de huidige overbevolking), dan merk je hoe arm het debat rond justitie en strafuitvoering wel geworden is. Onlangs nog in Humo gelezen dat we eigenlijk zo goed als niets weten over de psychologische gevolgen van een langdurige opsluiting. Maar daarover hoor je de law-and-order-fanaten niet natuurlijk.

mvg,

Andy

Laatst gewijzigd door Andy : 30 juni 2007 om 21:02.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2007, 21:01   #77
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Die indruk heb ik niet echt. Steeds opnieuw melden de VN in haar Mensenrechtenrapport dat er behoorlijk wat scheelt aan ons gevangeniswezen: te weinig hygiëne, te weinig ruimte per gevangene,...

Af en toe komen er eens zaken in het nieuws de de wenkbrauwen doen fronsen. Zo waren er onlangs onvoldoende matrassen in Vorst om de gevangenen op te laten slapen. Of onvoldoende voedsel. Name it and you got it. Dat er nu al veel te veel gevangenen in de cellen verblijven, daar kijkt niemand nog van op.

De berichtgeving rond opstootjes in de gevangenis bevestigt keer op keer dat afpersing en drughandel binnen verschillende gevangenissen voorkomen, of zelfs eerder regel dan uitzondering zijn. Hij die zijn ogen open doet en zich niet blind staart op de 'te korte' strafmaat, vangt voldoende onrustwekkende berichten op over de erbarmelijke toestanden in onze gevangenissen.

Als je dan ziet vanuit welk motief en met welk populisme er geoordeeld wordt over de duur van celstraffen (levenslang moet levenslang zijn bvb, Annemans die niet eens weet hoeveel zijn grapjes gaan kosten,...). Als je ziet hoe weinig er wordt nagedacht over de functie van een celstraf (naast bestraffing), of over de psychologische gevolgen van een langdurige celstraf (zeker met de huidige overbevolking), dan merk je hoe arm het debat rond justitie en strafuitvoering wel geworden is.

mvg,

Andy
Oef, ik dacht al dat ik alleen stond te roepen in de woestijn.

Verschaeve
Oud 30 juni 2007, 21:04   #78
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Trouwens, iets dat op CNN heeft geweest maar ik denk niet dat ik het nog heb. Iemand van het belgische gevangeniswezen, een Waal dacht ik, had iets te maken met een controle die door de VN? was uitgevoerd in de Guantanamo Bay gevangenis en die man zei dat de gevangenen daar beter behandeld werden dan de gevangenen in Belgie.

Verschaeve
Oud 30 juni 2007, 21:17   #79
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Misschien wel misschien niet. Feit blijft dat ik daar geweest ben en u niet. U kent er dus niets van.
haha ik dacht het nog, ik ging zeggen het is niet omdat jij daar hebt gezeten dat iedereen daar gaat zitten hé!
En spreek voor u zelf u kent zelfs niet eens mijn naam en weet niets over mij dus kom mij niet zeggen wat ik weet en niet weet want het zou eens lelijk kunnen tegenvallen!

Oud 30 juni 2007, 21:18   #80
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Trouwens, iets dat op CNN heeft geweest maar ik denk niet dat ik het nog heb. Iemand van het belgische gevangeniswezen, een Waal dacht ik, had iets te maken met een controle die door de VN? was uitgevoerd in de Guantanamo Bay gevangenis en die man zei dat de gevangenen daar beter behandeld werden dan de gevangenen in Belgie.
Daar verschiet ik niet echt van. Op Guantanamo staan ze er bij wijzen van spreken met de camera boven op. Het eerste sappige verhaal dat daarover vrijkomt gaat onmiddellijk de wereld rond. Dat's nogal wat anders dan een verhaal van iemand die in pakweg Vorst gezeten heeft.

Ik moet nu ook denken aan die reportages die ik onlangs gezien heb (Koppen of Terzake ofzo) waarin men het gebrek aan opvang voor baby's en ouderen aanklaagde. Het schijnt dat er kinderen zijn die in de gevangenis verwekt/geboren/opgevoed worden, maar dat de infrastructuur daarvoor totaal onaangepast is (zoals je wel kon verwachten). Wat de gevolgen gaan zijn voor dat kind als dat buiten komt lijkt slechts weinigen te interesseren.
Same story voor de opvang van mensen die aan ouderdomskwaaltjes leiden. De opvang en medische begeleiding daarvoor is eveneens totaal ondermaats.

En je staat niet alleen hoor. Er zijn echt nog wel mensen die redelijk zijn. 't Zijn alleen niet altijd de hardste roepers.

mvg,

Andy

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be