Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 augustus 2007, 06:52   #61
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

om verder te gaan op zonnecellen.

Ik heb wat opgezocht en veel te duur voor wat het is.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2007, 13:15   #62
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
En hupla...weer een mooi voorbeeld dat aangeeft dat we niet alles weten en dat er constant dingen ontdekt worden waaronder zoals ook nu weer iets wat we dachten dat niet kan...
Dus sfax, onze hoofdfysicus die alles wist...wat vind je hiervan? Fysisch kan het niet en toch hebben ze de planeet ontdekt...vreemd é. Maja, het kan niet é.
En jouw verhaaltje toont nu juist wat aan over zonnecellen?

Kijk, als jij o zo graag wil fantaseren over het wonderlijke de dat de mens nog allemaal zal vinden op vlak van zonnecellen, dan doe je dat toch zeker. Je zal er niet veel mensen mee overtuigen, en mij al helemaal niet, maar laat dat je verder niet tegenhouden om de voluntarist uit te hangen. Nobody cares anyway
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2007, 15:35   #63
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
om verder te gaan op zonnecellen.

Ik heb wat opgezocht en veel te duur voor wat het is.
De overheid koopt je stroom af voor ik geloof drie maal de prijs die je er anders voor moet betalen.
Je hebt dus geen electriciteitsrekening meer, maar krijgt zelfs geld terug.
Oud 9 augustus 2007, 15:38   #64
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Mmm, toepassingen zijn toch vooral het embedden van plastic solar in glas. Dat is de ultieme zoektocht - semi-transparante cellen. Beeld u effe in dat alle skyscrapers op deze planeet hun beglazing met dergelijke plastiek bedekken.
Ik dacht dat er al verf was obv deze zonnecel-polymeren?

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 9 augustus 2007 om 15:38.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2007, 16:18   #65
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
De overheid koopt je stroom af voor ik geloof drie maal de prijs die je er anders voor moet betalen.
Je hebt dus geen electriciteitsrekening meer, maar krijgt zelfs geld terug.
6000 euro voor 10 vierkante meter. Dit geeft 1000 watt.

Veel te kostelijk voor wat het opbrengt.

Ik ben echter wel een fan van energie via warmtepompen.
Oud 12 augustus 2007, 10:34   #66
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
En jouw verhaaltje toont nu juist wat aan over zonnecellen?

Kijk, als jij o zo graag wil fantaseren over het wonderlijke de dat de mens nog allemaal zal vinden op vlak van zonnecellen, dan doe je dat toch zeker. Je zal er niet veel mensen mee overtuigen, en mij al helemaal niet, maar laat dat je verder niet tegenhouden om de voluntarist uit te hangen. Nobody cares anyway
Het ging mij niet over zonnecellen en als je kan lezen weet je dat goed genoeg. Het ging erover dat ook jij alleswetende superfysicus en expert in alles wat kan toch niet alles weet en blijkbaar niet kan toegeven dat je alles gewoon niet weet. Dat maakt het heel grappig. Wat men vandaag denkt te weten kan morgen helemaal omslaan. Wat men nu dus ook weer ondekt heeft is het mooie vb hiervan. Dat jij rond de pot wil draaien en over zonnecellen begint moet jij weten, dat was het punt niet.

Ik hoef jou in niets te overtuigen, ik zeg enkel dat ook jij niet alles weet wat men nog gaat uitvinden. Dat is alles. En zelfs daar is je ego veel te groot voor. Geen zorgen, vele universitairen hebben dat probleem.
Kzou niet weten wat voluntarist is...opnieuw geen zorgen, er zijn nog veel mensen die intelligent willen overkomen door moeilijke woordjes te gebruiken. Ze vinden zich veel slimmer en belangrijker dan anderen simpelweg omdat ze een moeilijk woordje gebruiken dat misschien anderen wel eens niet zouden kennen.

Kortom, deze planeet kende men eerst niet en men WIST dat hij ook niet kon bestaan. Vandaag de dag is hij er en WEET men dat men fout was. Dat is alles. Of jij het nu kunt toegeven of niet, het blijft een bewezen feit.

Laatst gewijzigd door illwill : 12 augustus 2007 om 10:35.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2007, 10:38   #67
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
6000 euro voor 10 vierkante meter. Dit geeft 1000 watt.

Veel te kostelijk voor wat het opbrengt.

Ik ben echter wel een fan van energie via warmtepompen.
Waarom te kostelijk. Na enkele jaren is het toch terug verdient...
Kweet niet wat jij betaald aan electriciteit per jaar maar...ik haal het er toch wel uit.
Oud 12 augustus 2007, 10:44   #68
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom te kostelijk. Na enkele jaren is het toch terug verdient...
Kweet niet wat jij betaald aan electriciteit per jaar maar...ik haal het er toch wel uit.
30 000 euro om 4000 Kwh jaarlijks te hebben ( gezinnen met 2 kinderen verbruiken gemiddeld rond 4000 Kwh per jaar) vind wel zeer kostelijk.
Oud 12 augustus 2007, 10:49   #69
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Het ging mij niet over zonnecellen en als je kan lezen weet je dat goed genoeg. Het ging erover dat ook jij alleswetende superfysicus en expert in alles wat kan toch niet alles weet en blijkbaar niet kan toegeven dat je alles gewoon niet weet. Dat maakt het heel grappig. Wat men vandaag denkt te weten kan morgen helemaal omslaan. Wat men nu dus ook weer ondekt heeft is het mooie vb hiervan. Dat jij rond de pot wil draaien en over zonnecellen begint moet jij weten, dat was het punt niet.

Ik hoef jou in niets te overtuigen, ik zeg enkel dat ook jij niet alles weet wat men nog gaat uitvinden. Dat is alles. En zelfs daar is je ego veel te groot voor. Geen zorgen, vele universitairen hebben dat probleem.
Kzou niet weten wat voluntarist is...opnieuw geen zorgen, er zijn nog veel mensen die intelligent willen overkomen door moeilijke woordjes te gebruiken. Ze vinden zich veel slimmer en belangrijker dan anderen simpelweg omdat ze een moeilijk woordje gebruiken dat misschien anderen wel eens niet zouden kennen.

Kortom, deze planeet kende men eerst niet en men WIST dat hij ook niet kon bestaan. Vandaag de dag is hij er en WEET men dat men fout was. Dat is alles. Of jij het nu kunt toegeven of niet, het blijft een bewezen feit.
Mijn beste nitwit, blijkbaar heb je wat problemen met lezen:
Nobody cares anyway , en daar gaan jouw verhaaltjes over zogenaamd irreële exoplaneten noch je frustraties iets aan veranderen.
Oud 12 augustus 2007, 10:49   #70
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus, het brengt zijn geld niet op. Anders zouden ze er niet drie keer zoveel aan moeten geven.

Laatst gewijzigd door Sfax : 12 augustus 2007 om 10:50.
Oud 13 augustus 2007, 07:08   #71
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
30 000 euro om 4000 Kwh jaarlijks te hebben ( gezinnen met 2 kinderen verbruiken gemiddeld rond 4000 Kwh per jaar) vind wel zeer kostelijk.
Euhm, hoe kom jij aan 30.000 euro per jaar?
Oud 13 augustus 2007, 07:13   #72
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn beste nitwit, blijkbaar heb je wat problemen met lezen:
Nobody cares anyway , en daar gaan jouw verhaaltjes over zogenaamd irreële exoplaneten noch je frustraties iets aan veranderen.
Mijn beste zielepootje.

Blijkbaar denk je ook nog dat je voor iedereen mag spreken. Zoals ik al zei, geen probleem er zijn er nog die dit van zichzelf vinden.

Wat niet gaat veranderen is het feit dat jij niet alles weet van fysica en het zijn trouwens MIJN verhaaltjes niet. Jij maakt je eigen verhaaltjes misschien maar ik niet.
Oud 13 augustus 2007, 14:27   #73
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Illwill
Euhm, hoe kom jij aan 30.000 euro per jaar?
Het is ongeveer €60 000 (en dan heb je 6 uur per dag gemiddeld stroom) voor een vol set op het dak van een gewone woning. Met bijhorende apparatuur.

We betalen geen €1800 per jaar aan gas en electriciteit. 60000/1800=33.3 jaar vooraleer ik winst zou maken.
Oud 13 augustus 2007, 14:48   #74
Groentje-18

Standaard

De overheid reikt subsidies uit voor het plaatsen van zonnepanelen en betaalt je 450 euro per geproduceerde 1000 kwh voor gegarandeerd 20 jaar.
Hierdoor zou je gemiddeld op 10 jaar je investering hebben terugverdiend.
De zonnepanelen staan onder een garantie van 20 jaar en gaan meestal 25 jaar mee.

Voor jonge gezinnen is het dus zeker een aanrader.

Hier kan je trouwens je winst berekenen bij de installatie van een zonneboiler:
http://www.energiesparen.be/energiew...onneboiler.php

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 13 augustus 2007 om 14:54.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2007, 15:02   #75
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat niet gaat veranderen is het feit dat jij niet alles weet van fysica
Van fysica inderdaad niet, maar dat heb ik ook nooit gesteld; van zonnecellen weet ik wat ik moet weten om in te schatten wat mogelijk is en wat niet. Jij niet, maar dat is pech voor jou. Voluntarisme is geen misdrijf tot nader order

Citaat:
en het zijn trouwens MIJN verhaaltjes niet. Jij maakt je eigen verhaaltjes misschien maar ik niet.
Ik ben het nochtans niet die hier fabeltjes ivm onbestaande zonneceltechnieken in het rond strooit
Oud 13 augustus 2007, 15:05   #76
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
De overheid reikt subsidies uit voor het plaatsen van zonnepanelen en betaalt je 450 euro per geproduceerde 1000 kwh voor gegarandeerd 20 jaar.
De zonnepanelen staan onder een garantie van 20 jaar en gaan meestal 25 jaar mee.

45 eurocent per kWh dus, oftwel véél te duur. Een zinnige regering die gezonde financiën nastreeft, zet dat dus asap stop. Daar zit je dan met je investering.
Als je je investering er enkel uithaalt dankzij irreële subsidies van de overheid, dan is het het niet waard om die investering te doen, tenzij het om een éénmalige subsidie gaat. Anders is de kans veel te groot dat je je toegezegde subsidie na een half jaar kwijt bent.
Oud 13 augustus 2007, 15:21   #77
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:

Nu betaald de overheid je nog een subsidie, en verplicht de electriciteitsleveranciers de stroom af te nemen tegen de 3 voud van de commerciële prijs.

Maar wat als de overheid zijn hoofd uit eigen kont haalt, en inziet dat het een onrendabel systeem is, dat alleen de belastingbetalers geld kost, en het milieu niet spaart. Dan zit je daar, met een peperdure investering die zichzelf nooit terug betaald.

Voor €10 000 instaleer ik vrolijk een generator die of op bio fuel loopt. Alleen een onafhankelijke bron van biofuel heb ik nog niet.

En heb ik ook een overschot aan electriciteit, op 24u 7/7 basis. Zou de staat de electriciteitsleveranciers ook verplichten deze CO2 neutrale electriciteit te kopen aan de 3voudige prijs?

Wat ik vermoed is dat onze overheid iedereen gaat aansporen tot het leggen van zonnepanelen. En eenmaal een kritische gens overschreden, een belasting gaat opleggen op "bruikbaar dakoppervlak". Zodanig dat zonnepaneelgebruikers er geen voordeel meer uit halen, maar dat de niet gebruikers er dubbel onder gebukt gaan.
Oud 13 augustus 2007, 15:50   #78
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van fysica inderdaad niet, maar dat heb ik ook nooit gesteld; van zonnecellen weet ik wat ik moet weten om in te schatten wat mogelijk is en wat niet. Jij niet, maar dat is pech voor jou. Voluntarisme is geen misdrijf tot nader order

Ik ben het nochtans niet die hier fabeltjes ivm onbestaande zonneceltechnieken in het rond strooit
Jij weet van zonnecellen wat anderen jou hebben voorgeschotelt met de kennis die zij momenteel hebben. Wat de toekomst nog gaat brengen weet jij net zomin als degene die het jou hebben uitgelegt. Wat ik ervan weet doet hier niet terzake.
Ja, gebruik nog maar wat moeilijke woordjes...verandert niets aan het feit.

Ik strooi niets rond, ik zeg enkel wat ik hierboven zeg. Je moet nogal een arrogant kereltje zijn om te beweren dat er nooit nog iets gaat uitgevonden worden met kennis die jou petje te buiten gaat LOL, maar dat is jou probleem, niet het mijne
Oud 13 augustus 2007, 16:20   #79
Groentje-18

Standaard

Citaat:
45 eurocent per kWh dus, oftwel véél te duur. Een zinnige regering die gezonde financiën nastreeft, zet dat dus asap stop. Daar zit je dan met je investering.
Als je je investering er enkel uithaalt dankzij irreële subsidies van de overheid, dan is het het niet waard om die investering te doen, tenzij het om een éénmalige subsidie gaat. Anders is de kans veel te groot dat je je toegezegde subsidie na een half jaar kwijt bent.
De subsidie komt er deels van de provincie, deels van de gemeenten, deels van interelecta en deels door fiscale voordelen.
En die stroomproductie tegen 3x het tarief van stroomafname is gegarandeerd via een contract tot 20 jaar na de aankoop van de panelen. Zomaar stopzetten kan dus niet, vandaar dat het de investering wel waard is.
Oud 13 augustus 2007, 16:28   #80
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Nu betaald de overheid je nog een subsidie, en verplicht de electriciteitsleveranciers de stroom af te nemen tegen de 3 voud van de commerciële prijs.

Maar wat als de overheid zijn hoofd uit eigen kont haalt, en inziet dat het een onrendabel systeem is, dat alleen de belastingbetalers geld kost, en het milieu niet spaart. Dan zit je daar, met een peperdure investering die zichzelf nooit terug betaald.

Voor €10 000 instaleer ik vrolijk een generator die of op bio fuel loopt. Alleen een onafhankelijke bron van biofuel heb ik nog niet.

En heb ik ook een overschot aan electriciteit, op 24u 7/7 basis. Zou de staat de electriciteitsleveranciers ook verplichten deze CO2 neutrale electriciteit te kopen aan de 3voudige prijs?

Wat ik vermoed is dat onze overheid iedereen gaat aansporen tot het leggen van zonnepanelen. En eenmaal een kritische gens overschreden, een belasting gaat opleggen op "bruikbaar dakoppervlak". Zodanig dat zonnepaneelgebruikers er geen voordeel meer uit halen, maar dat de niet gebruikers er dubbel onder gebukt gaan.

Die zonnepanelensubsidies gelden enkel voor particulieren. Die voor bedrijven heeft de overheid stopgezet wegens een te grote vraag voor het budget.
Ik vermoed ook dat dit op termijn zal gebeuren voor particulieren, zeker als zonnepanelen financieel interessanter worden door een verhoogde energieprijs en lagere productiekosten.
Voor degenen die al zonnepanelen hebben gekocht valt de subsidie niet stil want de overheid garandeert contractueel dat ze de overtollig geproduceerde stroom afkoopt tegen dat tarief tot twintig jaar na de installatie.
Als ze dat niet zouden doen, krijg je je investering op termijn ook terug betaald. Het duurt alleen iets langer (de hele levensduur van de zonnepanelen mogelijk), afhankelijk van de hoogte van je energiefactuur en de energieprijzen.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be