Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 augustus 2007, 20:28   #61
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Seperatisme of "Vlaanderen" is vandaag de dag het enigste perspectief dat mensen wordt voorgehouden op verbetering die ze via de media, politiek horen. Het is normaal dat een toenemend aantal mensen dit perspectief overnemen bij een gebrek aan een concreet ander alternatief (en als reactie o de al even stompzinnige houding van de Franstalige partijen). Het aantal ideologisch geïnspireerde vlaams-nationalisten is wellicht niet meer dan een handvol procenten. De overgrote meerderheid doet het omdat ze denken dat ze economisch, sociaal etc voordeel uit denken te halen. Vlaanderen heeft ondertussen al lang God van de troon gestoten bij de CD&V. Eigenlijk is Vlaanderen een soort van messias geworden bij alle Vlaamse partijen exclusief Groen!. Vlaanderen als Beloofde Land en Leterme als Mozes.
Ik zou het wat anders verwoorden, maar daar komt het inderdaad op neer.

Ik ben Vlaams-Nationalist, maar ik besef dat velen dat niet meer van deze tijd vinden. Separatisme echter is een goede oplossing voor de problemen in deze samenleving.

Op één ding zou ik je redenering toch willen veranderen: Vlaanderen is niet de enige oplossing die ons door de media wordt voorgehouden, het is gewoonweg de enige oplossing geworden. Dat hoefde niet zo te zijn, maar de belgische context heeft daar anders over beslist: door de belgische houding van jaren is er geen alternatief meer over.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 20:29   #62
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Nuttige idioten, maar ze zijn en blijven dus wel nuttig.
Ik zou ze geen idioten noemen. Het zijn gewoon mensen die rationeel kiezen wat het beste is voor het volk, los van nationalistische overwegingen.

Dat is nuttig voor ons nationalisten, dat is zeker. Maar is het idioot?
Oud 19 augustus 2007, 20:30   #63
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Het probleem is niet de Belgische houding maar het gebrek eraan door electoraal opportunisme aan beide kanten van de taalgrens.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 20:31   #64
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het probleem is niet de Belgische houding maar het gebrek eraan door electoraal opportunisme aan beide kanten van de taalgrens.
Is het electoraal opportunisme om in te spelen op wat de bevolking wil?
Ik noem dat democratie.
Oud 19 augustus 2007, 20:32   #65
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

En komaan, hoe kun je nu zeggen dat er niets scheelt met de belgische houding?

Zeker in een periode zoals deze, waaruit blijkt dat belgië gewoon broodnodige hervormingen blokkeert. Het is gewoonweg niet meer mogelijk om samen te besturen in dit land.
Oud 19 augustus 2007, 20:32   #66
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Ik zou ze geen idioten noemen. Het zijn gewoon mensen die rationeel kiezen wat het beste is voor het volk, los van nationalistische overwegingen.

Het probleem is dat ze hun kazak zullen draaien van het moment het tegenzit en Vlaanderen niet het Beloofde Land blijkt te zijn en het is de vraag of men een natie kan uitbouwen dat staat of valt met de steun van kazakkendraaiers.
Oud 19 augustus 2007, 20:32   #67
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

nagel op de kop, de politiekers moeten enkel verantwoording afleggen aan hun taalgroep. ondertussen zijn de opinies zo erg van elkaar verwijderd, dat er niet veel meer overblijft natuurlijk.
Oud 19 augustus 2007, 20:33   #68
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Seperatisme of "Vlaanderen" is vandaag de dag het enigste perspectief dat mensen wordt voorgehouden op verbetering die ze via de media, politiek horen. Het is normaal dat een toenemend aantal mensen dit perspectief overnemen bij een gebrek aan een concreet ander alternatief (en als reactie o de al even stompzinnige houding van de Franstalige partijen).
Je gaat Hans1 toch niet napraten met zijn VlaemSSch-nazionalistisch mediacomplot??
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 20:34   #69
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is het electoraal opportunisme om in te spelen op wat de bevolking wil?
Ik noem dat democratie.
Voor de verkiezingen waren er wetenschappelijke enquetes waarin een meerderheid van de Vlamingen voor een unitaire staat zouden zijn. Hoe weet je zo zeker wat het volk gisteren wilde, wat ze vandaag willen en of ze dat morgen nog willen. Ik weet het niet.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 19 augustus 2007 om 20:34.
Oud 19 augustus 2007, 20:35   #70
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Je gaat Hans1 toch niet napraten met zijn VlaemSSch-nazionalistisch mediacomplot??
Wie heeft het hier over een complot van de media? Als de media alleen maar een patronaal geluid liet horen tijdens het Generatiepact dan sprak je toch ook niet van een complot.
Oud 19 augustus 2007, 20:36   #71
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Ik gebruik de term nuttige idioten voor mensen die iets steunen, zonder de ideologie erachter te kennen, te snappen, aan te hangen of te (kunnen) vatten. Liberale Vlaamse separatisten die belgië enkel willen splitsen vanwege de transfers en de economie zijn allesbehalve Vlaams-nationalisten, maar wel nuttige idioten die het pad mee effenen voor ons.

Laatst gewijzigd door Metternich : 19 augustus 2007 om 20:36.
Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 20:36   #72
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor de verkiezingen waren er wetenschappelijke enquetes waarin een meerderheid van de Vlamingen voor een unitaire staat zouden zijn. Hoe weet je zo zeker wat het volk gisteren wilde, wat ze vandaag willen en of ze dat morgen nog willen. Ik weet het niet.
Was dat die enquête waarbij ze Gentenaars in het Frans opbelden?
Zeer geloofwaardig...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 19 augustus 2007, 20:36   #73
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Neen de gemiddelde belg staat helemaal niet stil bij de kwestie. het is hen te doen om het nu en het wat...
Vlaanderen en Wallonië vormen samen nog steeds een land dat is zo voor de gemiddelde belg en voor de rest van de wereld. Het groepje separatisten maakt meer lawaai dan vroeger (ze hebben een beetje de wind in de zeilen zeg maar; het klimaat is goed) maar daarom groeit het groepje vlaams nationalisten nog niet. In Wallonië is er waarschijnlijk een even groot % separatisten.
Partijen met bepaalde standpunten gaan erop vooruit maar niet omwille van het separatistisch karakter (doel ik op vb en nva) maar omwille van de bestaande nood aan verandering(en vice versa). Verandering die veel wind maakt maar uiteindelijk niet veel zal zijn...

Separatisme is een briesje dat voorbij zal waaien onder de economische- of wereldlijke politiek van ons land.

post scriptum: Geef de moed niet op in ons land het is nog niet nodig .
het aantal vlaams-nationalisten stijgen misschien inderdaad niet. maar het aantal separatisten wél.

iemand die zich meer europeaan voelt kan toch ook separatist zijn, voor de splitsing omwille van de andere redenen dan dan de vlaams-nationalisten mr wel evenzeer separatist.

een vlaams -nationalist is een separatist. mr een separatist is niet per sé een vlaams-nationalist.

http://www.indiancountrytoday.com/

Laatst gewijzigd door the outlaw torn : 19 augustus 2007 om 20:37.
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 20:40   #74
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn Bekijk bericht
een vlaams -nationalist is een separatist. mr een separatist is niet per sé een vlaams-nationalist.
Ik ben een Vlaams-nationalist, maar geen separatist. Ik ben immers voor de hereniging van Ierland; voor het samengaan van Iraaks-, Iraans-, Syrisch- en Turks-Koerdistan; voor het samensmelten van Spaans- en Frans-Baskenland; enz...
Oud 19 augustus 2007, 20:43   #75
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben een Vlaams-nationalist, maar geen separatist. Ik ben immers voor de hereniging van Ierland; voor het samengaan van Iraaks-, Iraans-, Syrisch- en Turks-Koerdistan; voor het samensmelten van Spaans- en Frans-Baskenland; enz...
Ook voor Groot-Nederland?
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 20:46   #76
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jaani niet moeilijk gaan doen he...
You've got his point...

Volgens mij klopt het wel er bestaan zeker wel wat separatisten in vlaanderen-nu- die geen nationalisten zijn... Opportunisten... De wind zal wel es uit het westen gaan blazen hoor...lol
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 20:55   #77
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Ook voor Groot-Nederland?
177 jaar geleden zou ik direct gezegd hebben: ja!
Maar vandaag lijken Vlaanderen en Nederland mij tever uit elkaar gedreven.
Ik zie meer iets in een nauwe samenwerking. Misschien groeit er later iets. Wie weet...
Maar vandaag zie ik niet direct een vraag of een noodzaak om de Nederlanden te herenigen.
Oud 19 augustus 2007, 21:57   #78
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Voor een unitaire staat?

Dat moet wel de interpretatie van Hans1 zijn, want die heb ik nergens gelezen.

En wat die "wetenschappelijke" enquêtes voor de verkiezingen betreft: de verkiezingsuitslag heeft voldoende aangetoond dat die waardeloos waren.
Oud 19 augustus 2007, 22:00   #79
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Volgens mij klopt het wel er bestaan zeker wel wat separatisten in vlaanderen-nu- die geen nationalisten zijn... Opportunisten... De wind zal wel es uit het westen gaan blazen hoor...lol
Wat dat betreft verschillen we van mening. Om verder te gaan met jouw vergelijking: volgens mij kan de belgische politiek in de toekomst de wind enkel nog meer uit het oosten doen blazen.

Het is als het water dat naar de zee vloeit: het kan vertraagd worden, maar het kan nooit terug bergop gaan stromen.
Oud 19 augustus 2007, 22:04   #80
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor een unitaire staat?

Dat moet wel de interpretatie van Hans1 zijn, want die heb ik nergens gelezen.

En wat die "wetenschappelijke" enquêtes voor de verkiezingen betreft: de verkiezingsuitslag heeft voldoende aangetoond dat die waardeloos waren.
Neen. De verkiezingsuitslag heeft bewezen dat het vrij relevant is om de foutmarge erbij te zetten.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be