Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 september 2007, 12:59   #61
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie Bekijk bericht
met andere woorden de hele communistische troep aanbid Stalin en Mao en dus ook hun massamoorden ?
Dewinter in Haaretz: “He is one of the historic leaders of the party. This is part of the history of the Flemish nationalist movement and it is impossible to deny this. We are the descendants of this movement.” Ik lees niets over fouten van Stafke, maar geen communist die zoiets over Stalin zegt zonder erbij te vermelden dat ie enorm veel fouten gemaakt heeft me dunkt.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 13:04   #62
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
(...) geen communist die zoiets over Stalin zegt zonder erbij te vermelden dat ie enorm veel fouten gemaakt heeft me dunkt.

Praetorian, C2C...

-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 13:04   #63
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht

Praetorian, C2C...

Praetorian is genuanceerd. C2C is een karikatuur.

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 17 september 2007 om 13:17.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 13:07   #64
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:

Praetorian, C2C...

O ja? Leg eens uit. Ik heb mij nog nooit een stalinist genoemd. Ik ga ook akkoord met anarchisten en trotskisten op bepaalde vlakken, dus jij hebt wel een zeer lage drempel om iemand als een Stalin-aanhanger te beschouwen.

Het enige wat ik blijf bevestigen is het feit dat veel mainstream informatie over Stalin gewoon achterlijke antiprop is, en mijn oordeel blijft gebaseerd op academische lectuur.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 17 september 2007 om 13:08.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 13:11   #65
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
O ja? Leg eens uit. Ik heb mij nog nooit een stalinist genoemd. Ik ga ook akkoord met anarchisten en trotskisten op bepaalde vlakken, dus jij hebt wel een zeer lage drempel om iemand als een Stalin-aanhanger te beschouwen.

Het enige wat ik blijf bevestigen is het feit dat veel mainstream informatie over Stalin gewoon achterlijke antiprop is, en mijn oordeel blijft gebaseerd op academische lectuur.
Er zijn toch genoeg getuigenissen over de goelag, er zijn studies zoals die van Applebaum, er zijn de getuigenissen van mensen zoals Chroestsjov (n�*dat hij van de macht was ontzet) enz... Wij hebben geen reden om te twijfelen aan de gruwel van het Stalinistische regime.
Oud 17 september 2007, 13:14   #66
Praetorian

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Standaard

Citaat:
Er zijn toch genoeg getuigenissen over de goelag, er zijn studies zoals die van Applebaum, er zijn de getuigenissen van mensen zoals Chroestsjov (n�*dat hij van de macht was ontzet) enz... Wij hebben geen reden om te twijfelen aan de gruwel van het Stalinistische regime.
En ik heb die wel. Voor mij was er een intern partijconflict waarbij de ene zijde de andere elimineerde. Gebeurt voortdurend in de geschiedenis, is een basiselement van een revolutie etc... maar toch wil men die enkele 100.000den uitvergroten tot het grootste orgie van de mensheid.
Politiek is oorlog, zelfs in het liberalisme. Doe er dan ook niet zo verontwaardigd over.
Oud 17 september 2007, 13:39   #67
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Abba Kovner Bekijk bericht
Kan je daar een cijfer op plakken, want voor zover ik weet werd in Fort Breendonk geen enkele vlaams-nationalist op bevel van de Belgische regering doodgeschoten.

Overigens werden in de naoorlogse repressie (in 2 golven nl. rondom september 44 en mei 45) hooguit 100 mensen gedood en dat over gans België. Tel daar dan nog 105 Nederlandstalige collaborateurs die na verschillende officiële processen werden terecht gesteld (Laplasse, Vindevogel, Borms enz..) en dan valt het allemaal nog wel mee... die repressie. Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen beestigheden zijn gebeurd, maar dat was de straatrepressie -van het volk dus- die dat op haar account mag schrijven.
Vooreerst wil ik je meegeven dat je cijfers i.v.m. de terechtgestelde collaborateurs niet kloppen. Het juiste cijfer is 242, waaronder 237 Belgen en 5 buitenlanders. Als je de verdeling per regio bekijkt klopt je stelling evenmin. 133 terechtgestelden waren Franstaligen tegen 104 Nederlandstaligen.

Geen enkel zinnig mens zal ontkennen dat de terechtstelling van kampbeulen en bewezen verklikkers niet gerechtvaardigd is. De kampbeulen in Breendonk behoorden tot de Vlaamse SS. De verklikkers echter is een ander verhaal. Zowel Vlamingen als Walen. In deze trieste materie waren de Walen weer ijveriger dan de Vlamingen.

Dan is er nog de economische collaboratie. Die mannekes waren slimmer. Werken voor de Duitsers en ook het verzet te vriend houden door het schenken van grote geldsommen. Gevolg : geen veroordelingen na de oorlog.

Rest nog hoe we in België omgingen met de collaborateurs. We zijn het enige land waar nog geen algemene amnestie afgekondigd werd. Ieder geval werd apart bekeken en de betrokkenen werden verplicht een soort "spijtbetuiging" te ondertekenen vooraleer je in aanmerking kwam. Diegenen die weigerden zullen het geweten hebben, zo ook hun kinderen en zelfs kleinkinderen.

Indien uit mijn bericht zou besluiten dat ik enige sympathie voor de nazi-ideologie zou hebben ben je verkeerd. Ik haat iedere vorm van dictatoriale origine, of ze nu rechts of links is. Vrijheid is het hoogste goed en enige vorm van menselijk mededogen is me ook niet vreemd.
Daarom ben ik ook een democratisch Vlaams-nationalist.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 14:17   #68
Infidel
Provinciaal Gedeputeerde

Infidel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Ik ken niet veel communisten die iets of iemand aanbidden, dat is namelijk niet echt ... communistisch.
Personencultus van Stalin.
Personenculturs van de Kim's in Noord-Korea.
Personencultus van Fidel Castro.
Infidel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 14:19   #69
Infidel
Provinciaal Gedeputeerde

Infidel's schermafbeelding

Standaard

Gistern op RTL (of RTBF weet het niet meer).

Een geïnterviewde trok de link met de regeringsonderhalingen die in het slop zitten en het nazisme. ("dat het niet weer mocht gebeuren")

Een beetje nuance aub.

Laatst gewijzigd door Infidel : 17 september 2007 om 14:19.
Infidel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 14:27   #70
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Abba Kovner Bekijk bericht
Kan je daar een cijfer op plakken, want voor zover ik weet werd in Fort Breendonk geen enkele vlaams-nationalist op bevel van de Belgische regering doodgeschoten.

Overigens werden in de naoorlogse repressie (in 2 golven nl. rondom september 44 en mei 45) hooguit 100 mensen gedood en dat over gans België. Tel daar dan nog 105 Nederlandstalige collaborateurs die na verschillende officiële processen werden terecht gesteld (Laplasse, Vindevogel, Borms enz..) en dan valt het allemaal nog wel mee... die repressie. Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen beestigheden zijn gebeurd, maar dat was de straatrepressie -van het volk dus- die dat op haar account mag schrijven.
je gegevens zullen misschien wel kloppen (ik ken ze niet), neemt niet weg dat er OOK na WOII onmenselijkheden zijn gebeurd ... of je daar cijfers over gaat terugvinden ? zelfs dat weet ik niet ... uit familieverhalen weet ik dat toendertijd de gewoonte was in Breendonk en Lokeren om creperende slachtoffers (van ondervoeding/martelingen etc ) op straat te gooien voor ze echt kompleet ten onder gingen ... ik ken drie gevallen (waaronder een hoogzwangere vrouw) die binnen de twee dagen na hun 'vrijlating' thuis gestorven zijn ...

ik dacht dat er na WOII in Vlaanderen alleen 200.000 mensen gevangen gezeten hebben of op zijn minst een dossier kregen (genoeg om je huisraad door de ramen te zien vliegen, je vrouw en dochters verkracht te zien worden en kaal geschoren ... de naam van veruit de meeste van die mensen werden nadien kompleet gezuiverd ... en in tegenstelling tot wat velen beweren, voerde België wel een amnestie in na WOII met name voor misdaden gepleegd tijdens en na de bevrijding ... al die verkrachtingen en diefstallen konden dus officiëel niet meer vervolgd worden ...

onmenselijkheden vind je in een oorlog STEEDS aan beide zijden ...

daarom : NOOIT MEER OORLOG !

Laatst gewijzigd door Anna List : 17 september 2007 om 14:28.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 14:53   #71
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Infidel Bekijk bericht
Gistern op RTL (of RTBF weet het niet meer).

Een geïnterviewde trok de link met de regeringsonderhalingen die in het slop zitten en het nazisme. ("dat het niet weer mocht gebeuren")

Een beetje nuance aub.
de gedachtegangen van sommige mensen zijn toch ondoorgrondelijk
Oud 17 september 2007, 15:02   #72
predator
Parlementslid

predator's schermafbeelding

Standaard

Preatorian stelde :

Citaat:

Oh ja ? ...

Wel Praetorian, leg me dan een uit waarom Chroetsjov (de politieke held van Stalingrad) zo :

anti-STalin

was ?

Kom niet af met antiprop in de academische lektuur ...

tip.

Al tijdens de tweede wereldoorlog en het heeft niéts te maken met "groeps-" of te "klink-belangen.

Laatst gewijzigd door predator : 17 september 2007 om 15:06.
predator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 15:18   #73
predator
Parlementslid

predator's schermafbeelding

Standaard

Anna List stelde :

Citaat:
ik dacht dat er na WOII in Vlaanderen alleen 200.000 mensen gevangen gezeten hebben of op zijn minst een dossier kregen
Foutieve informatie !

Het aantal dossiers was +900.000 toen me om praktische redenen stopte want de men moest de dossiers over de "belziekers" die vrijwillig in duitsland waren gaan werken nog aanmaken.

Begin nu niet te lachen Anna !

Die dossiers werden uiteraard bewaard; toen de belziekse staat begon te informatiseren is er zélfs een plan geweest ze .... op ponskaart te zetten ...

Beste Groeten.
Oud 17 september 2007, 15:29   #74
Praetorian

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Infidel Bekijk bericht
Personencultus van Stalin.
Personenculturs van de Kim's in Noord-Korea.
Personencultus van Fidel Castro.
Personencultus van Castro? Dat wil ik best nog eens tegenkomen, alvast niet opgemerkt in Cuba.

Stalin werd tot aan WOII eerder gewoon bekeken als een proponent van een politieke erfenis, meer niet.

De Kims zijn een ander paar mouwen, die hebben hun eigen persoontjes tot religie verheft, een beetje vergelijkbaar met absolute monarchen in het Westen. Juche is dan ook geen marxisme, verre van.
Oud 17 september 2007, 15:29   #75
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door predator Bekijk bericht
Anna List stelde :

Foutieve informatie !

Het aantal dossiers was +900.000 toen me om praktische redenen stopte want de men moest de dossiers over de "belziekers" die vrijwillig in duitsland waren gaan werken nog aanmaken.

Begin nu niet te lachen Anna !

Die dossiers werden uiteraard bewaard; toen de belziekse staat begon te informatiseren is er zélfs een plan geweest ze .... op ponskaart te zetten ...

Beste Groeten.
ik was aan t twijfelen tussen dossiers en gevangenen ... die 200.000 zal dan het aantal mensen zijn die werkelijk een vrijheidsberoving ondergingen (waarvan velen voor de rechter moesten vaststellen dat er geen feitelijke tenlasteleggingen te vinden waren)
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 15:31   #76
Praetorian

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door predator Bekijk bericht
Preatorian stelde :

Oh ja ? ...

Wel Praetorian, leg me dan een uit waarom Chroetsjov (de politieke held van Stalingrad) zo :

anti-STalin

was ?

Kom niet af met antiprop in de academische lektuur ...

tip.

Al tijdens de tweede wereldoorlog en het heeft niéts te maken met "groeps-" of te "klink-belangen.
Omdat Chroestjov komaf wilde maken met de groep van Molotov. In grote lijnen die geschiedenis al goed beschreven. Suslov kon ook zijn opgang maken in die context.
Oud 17 september 2007, 16:00   #77
ERLICH
Minister-President

ERLICH's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Worden ook de Vlaams-nationalisten herdacht die daar zijn doodgeschoten door het belgische regime?
Correcte vraag, wilde ik ook stellen. Maar denk niet dat deze 'slachtoffers' de draad starter en aanhang interesseren. Past niet in het geschiedenisbeeld dat ze al 62 jaar ophangen.

Gegen dummheit kämpfen, selbst Götter vergebens.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 16:26   #78
hermanvk
Minister

hermanvk's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar hermanvk
Standaard

Citaat:
je leest m'n post niet goed

an sich is het natuurlijk niet misdadig, maar ik stel vast dat zowel misdadige als niet-misdadige regimes zich aan deze praktijk bezondigen. Ook het huidige Belgische regime doet het soms, maar dat vind ik vooralsnog geen misdadig regime.
Gezien de hele 180+ jaar geschiedenis van den belziek, vind ik het één van de meeste (verborgen) misdadige regimes:
-bij de creatie van belziek in 1830, werden alle orangisten (en dat waren er nogal wat) door terreur van parijs en luiks krapuul geviseerd.
-alle pro-Vlaamse instellingen werden na de creatie van belziek ongedaan gemaakt, onder andere ook een VLAAMSE universiteit in Gent
-heel industrieel Vlaanderen (dankzij investeringen uit toenmalige noorden van Nederland) werd teniet gedaan
-alle Vlamingen werden zwaar geviseerd na WOI en WOII
-Vlaamse kinderen en ouders werden zwaar aangepakt bij het Vlaamse schooltje in Komen
-Vlaamse betogers worden steevast zwaar aangepakt door de belziekse rijkswacht (oa. in Voeren)
-Vlaamse PARLEMENTSleden worden brutaal zonder reden gearresteerd in Brussel

Geen misdadig regime? Ik denk daar anders over.
(*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel
hermanvk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 16:27   #79
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Opdat we deze gruwelen nooit zouden vergeten, en nooit meer soortgelijke regimes �* la nazi-Duitsland zouden tolereren. Een minuut stilte is hier wel op zijn plaats.

Herdenking bevrijding kamp van Breendonk

zo 16/09/07 - In het fort van Breendonk is de 63e verjaardag van de bevrijding van het concentratiekamp herdacht.

Onder de aanwezigen waren prins Filip en minister van Defensie André Flahaut.

Er waren ook tal van oudstrijders en oorlogsinvaliden.

De jaarlijkse herdenking in het fort is bedoeld om de herinnering aan de gruwel levendig te houden.

In het kamp werden tijdens de bezetting 3.500 politieke gevangenen en joden vastgehouden door het naziregime.

Slechts de helft overleefde het kamp. Velen kwamen om door mishandeling en honger. Anderen werden naar concentratiekampen in Duitsland en Oost-Europa gevoerd.

Het kamp is nu een monument tegen oorlog, totalitarisme en racisme.
Als mensen als Debie en Rob Kop aan de macht komen is het alweer van dat.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 17:01   #80
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Het is net jouw onzin die nergens op slaat. Voorpost doet wat ze doen, in eigen "beheer" en zonder goed of afkeuring van het VB.

Heeft de CD&V wat te vertellen hoe het in het ACW aan toegaat, of is dat andersom?...
Dat zal wel wederzijds zijn.

Maar waarom je hier het ACW vermeld is mij een raadsel.
Ik had het over Voorpost, een para-militaire organisatie ten dienste vh VB, zeg maar een soort privé miltie. En het NSV is op dezelfde soort "para-militaire" leest geschoeid. T'is dus grote bullshit van je om te beweren dat Voorpost geen uitstaans zou hebben met het VB. Van Slembroek heeft trouwens al meermaals op een VB-lijst gestaan. Toeval zeker ??
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be