![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Willen we in Vlaanderen Vlaams, of willen we Nederlands? | |||
Vlaams |
![]() ![]() ![]() |
15 | 28,30% |
Nederlands |
![]() ![]() ![]() |
38 | 71,70% |
Aantal stemmers: 53. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Waarom hans1 niet bannen? ALLES wat die gast zegt is ofwel pre-historie ofwel surrealistisch tot irrealistisch...
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() In het nederlands zelfs!
![]() |
![]() |
#64 |
Schepen
|
![]() Dat is toch gewoon een mening? Met politieke inmenging bedoel ik het doelbewust creëren van een 'nieuwe' taal met het nationalisme als enige drijfsfeer. Taal is een communicatiemiddel, niets meer. Dat hebben ze in Zwitserland goed begrepen.
Dit in acht genomen vind ik kleine talen nutteloos omdat je er maar een beperkt aantal mensen mee kunt bereiken. Laatst gewijzigd door rub1615 : 19 september 2007 om 21:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw standpunt begrijp ik maar al te goed: het is een totaal misbegrepen opvatting over wat standaardtaal is of hoort te zijn, een idee dat sterk beïnvloed is door de Romaanse benadering van wat de genormeerde taal inhoudt. Dit gaat trouwens helemaal niet over aantallen. Zelfs al zouden wij als Vlamingen in de meerderheid zijn in het Nederlands taalgebied, dan nog zult u mij niet horen pleiten voor een of andere vorm van dat "Vlaams" van u. Onze taal blijft en is Nederlands. Inderdaad, een genormeerde taal kan ontstaan na politieke besluitvorming, maar dit houdt niet in dat ik plotseling dit zo zie voor ons Nederlands taalgebied. Vooreerst zie ik geen enkele reden om tot zo'n "Vlaams" over te gaan, om de eenvoudige reden dat de norm van onze Nederlandse taal reeds een zekere soepelheid bezit waarbinnen bepaalde algemeen gebruikte Vlaamse vormen een plaats kunnen krijgen. Ook de zogenaamde Vlaamse tongval is geenszins een aantasting van de Nederlandse taaleenheid. En deze zaken zijn weldegelijk argumenten tegen de vorming van een aparte taalnorm naast het AN. De verdediging van het Nederlands is bij mij geen antigevoelen ingegeven door anti-Frans e.d., zoals dat blijkbaar bij u het geval is. Ik verdedig het Nederlands omwille van het Nederlands als zijnde mijn taal en de taal van mijn volk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dialecten zijn belangrijk, maar hoe wilt u dialecten op school onderwijzen? Kunt u mij, onderwijzer zijnde, dat eens uitleggen? Iets op school geven betekent steeds dat er een lijn, een norm, een afspraak is, anders wordt een bepaalde leerstof brengen wel heel moeilijk. Leerlingen hebben immers nood aan eenduidigheid. Hoe onderwijst u dan dialect in een klas waar er leerlingen zitten met allerlei dialecten, of waar men thuis AN spreekt of zelfs een totaal andere taal dan het Nederlands? Welk dialect wordt de basis voor dat onderricht?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De reactie is trouwens ingegeven door uw stelling dat dat "Vlaams" van u dan eindelijk de taal van de Vlamingen zal zijn. Hoezo? Waardoor zal dat dan wel zijn? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Hem op de negeerlijsten zetten daarentegen... heb ik reeds met Aynerand en Bhairav gedaan, wat ik warm kan aanbevelen bovendien! ![]()
![]() |
![]() |
#70 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Trouwens, de voorbeelden die ik gaf, waren géén spreektaal, en waarom zou trouwens spreektaal moeten verschillen van schrijftaal???? Zijn er redenen aan te halen waarom er per se een onderscheid moet zijn tussen de twee? Houdt dat eigenlijk niet in dat de schrijftaal NIET de goede weergave is van de TAAL op zich? Al wat je probeert is het item proberen belachelijk te maken, de standaard fase twee, nietwaar? Ik ben benieuwd wanneer fase drie komt... Fase één lijkt zelfs nog niet dood ![]() Ik vraag me af vanwaar het idee komt dat standaard Vlaams zoveel van standaard Nederlands zou moeten verschillen, als jij en de meesten aanhalen om het item proberen te ridiculiseren. In een van mijn eerste post over het item, heb ik gesteld dat het Nederlands zou zijn, met meer nadruk op Vlaamse woorden, die NIET meer in het woordenboek der nederlandse taal zijn opgenomen, maar hier nog wél leven!
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mag ik u vragen of bovenstaand bericht van uw hand in het Algemeen Nederlands is geschreven? Zo ja, kunt u mij dan diezelfde tekst eens weergeven in dat "Vlaams" van u? En omgekeerd natuurlijk ook! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De belachelijkheid bij u ligt juist in het feit dat u niet wil of kan inzien dat er binnen de normering van onze Nederlandse taal weldegelijk een zekere soepelheid is om bepaalde Vlaamse vormen op te nemen. Wat zijn trouwens "Vlaams" woorden? Woorden die men in Oost-Vlaanderen gebruikt? Maar wat doet u dan met woorden die daar wel maar niet in Limburg gebruikt worden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#75 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
JA verdomme, ALLES opnemen. DAT is taalverrijking! Waar jij voor staat is taalverarming, en taalonderdrukking van de Vlaming! Mooi hoor!
![]() |
![]() |
#76 |
Europees Commissaris
|
![]() We zetten ons graag ALLEBIJ af tegen :
La Belgique sera latiné, ou sera pas! Spijtig genoeg is dat voor jou geworden : Vlaanderen zal vernederlandst zijn, of niet zijn. Zelfde trekjes Jan?
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be . Laatst gewijzigd door Eddy B : 19 september 2007 om 22:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kortom, u kunt al uw mooie theorieën niet eens illustreren met een stukje tekst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Helemaal niet, Vlaanderens taal is immers Nederlands. En hoe u ook tracht deze vanzelfsprekende waarheid te ontkrachten, hoe dieper u in uw tegenstrijdigheden zinkt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Europees Commissaris
|
![]() JOUW tegenstrijdigheden. Duid de mijne eens aan?