![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Walen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Schepen
|
![]() Vlamingen zijn gewoon veel te braaf.
Egoïsten in geen geval, er wordt niet geëist "I want my money back" maar de geldstroom naar Wallonië mag wel eens stoppen. Het heeft lang genoeg geduurd. In plaats dat Wallonië de Vlamingen als egoïsten beschouwen zouden ze ons beter heel dankbaar zijn voor al die jaren vrijgevigheid! Maarja dat is zo een mentaliteit van "zeg 9 x ja en 1 x nee en je bent de slechte". De reden als je het mij vraagt waarom de ideeën van de Vlamingen niet of sterk onvoldoende worden doorgevoerd is omdat Vlamingen veel te braaf (en veel te goed) zijn. Belgische regeringen gaven altijd vlugger toe aan degenen die moord en brand schreeuwen dan degene die braaf zijn en zwijgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
De Vlaming voelt zich in geen geval minderwaardig, integendeel, (ondanks alles) is de Vlaming trots op zijn taal en om Vlaming te zijn. Tot spijt voor wie het benijdt. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Schepen
|
![]() Neen, een legendarische relativeringsmentaliteit. Misschien heeft de Vlaming te vlug en te veel vertrouwen in hun regering, en daarom een tikkeltje onderdanige rol laat uitschijnen. Daar is op zich niets mis mee zolang de Vlaming zich er goed bij voelt. Maar zo voelt de regering weinig of geen tegenwind van Vlaamse kant, wat dan weer in het nadeel van de brave Vlaming kan spelen omwille van beslissingen die niet in hun voordeel uitvallen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Burger
|
![]() Mia Doornaert houdt haar hart vast als waalse schoolkinderen naar Antwerpen op schoolreis komen .
Ik herinner me toen we onze dochter in uitwisseling naar Wallonie stuurden de ouders van het gastgezin een waals dialect spraken dat ik zelfs niet begreep ! Mia Doornaert is er als de kippen bij om te veralgemenen en past dit slechts toe op de Vlamingen . Dialecten vindt men overal , spreek maar eens in de Provence iemand aan daar kan je de uitleg soms ook in het dialect krijgen . Misschien is er nog wel achterstand maar doorsnee genomen spreekt ieder dezelfde taal en wie dit niet verstaat ondanks enkele aksenten is van slechte wil |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Sedert augustus, het EEU kongreso in Maribor zit ik te brevieren in een aardig boekje : Refera^joj de la internacia simpozio Tolero al Minoritatoj VErslag van het internationaal symposium "Tolerantie voor de minderheden". Ook in dit boekje komt de volgende zin voor : "En Belgio la flandroj estas de longe la plejmulto, sed ^gis antaû tridek jaroj ili estis traktataj kvazaû malplimulto. Do la termino "minoritato" esprimu tion : La koncenrnata grupo ^guas malpli da rajtoj, havas malpli da ^sancoj ol alia(j) , kiu(j) decide influas la publikajn aferojn." In België zijn de vlamingen sedert lang de meerderheid, maar tot voor dertig jaar werden zij behandeld quasi als een minderheid. dus de uitdrukking "minderheid" drukt het volgende uit : De betreffende groep geniet minder rechten, heeft minder kansen dan andere(n), van wiens beslissingen de publieke zaken beïnvloeden. .. Volgens de schrijver van het artikel waaruit dit citaat stamt "^Cu ankaû demokratio diskriminacias etnajn minioritatojn?" (ekzemploh el okcidentaj landoj) "Worden etnische minderheden nog gediscrimineerd in een democratie ?" (Voorbeelden uit westerse landen) zijn de Vlamingen dus reeds 30 jaar volkomen geëmancipeerd in België... De schrijver is Duitser, dus qua afstand zit hij dicht bij om toch een oordeel te vellen & hij haalt tamelijk scherp uit naar allerlei andere staten, die minderheden binnen hun grenzen hebben en die allerhande discriminaties opleggen... ... Vanwaar dus de klacht van onze uitstekende journaliste Doornaert en vele Vlamingen dat we ons nog steeds gediscrimineerd moeten voelen en daar eindelijk toch el eens een einde aan moeten stellen ? Mijn persoonlijke mening hiervoer is de eenvoud zelve : het is de schuld van de "parfaitement billingue/ volmaakt tweetaligen" - de doorsnee-Vlaming ervaart deze onverlaten als "Belgen", quasi verdrukkende franskiljons in vermomming. Ook die Vlamingen die geen heil zien in een"onafhankelijke Vlaamse Republiek" zijn geen Vlamingen & op die manier krijg je vanzelf een minderheid : nl. de échte Vlamingen, zijn de échte minderheid - want inderdaad de politieke beslissingen in dit land worden door de meerderheid genomen.... Ik ken geen Vlamingen met een minderwaardigheidscompleks - in de zeehavens van de wereld wordt Antwerps als lingua franca gesproken. Elke officier van eender welke nationaliteit spreekt zijn handvol Antwerps .. & dat is per slot van rekening de oertaal waaruit het Algemeen Nederlands is voortgesproten. Indien Zamenhog een antwerpenaar geweest ware, de "finvikto" van het Esperanto ware reeds in zicht ...
![]() |
![]() |
#69 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#71 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Een semi-dictatuur. Kan het dat ik hier plotsklaps een vleugje contradictio in terminis gewaar wordt? Hoe gaat dat er nu feitelijk aan toe in die semi-dictaturen? Halfslachtig, vermoedelijk. demi-democraat, virmiljoen
Gecertificeerd trol en beëdigd chroniqueur van het post-flamingantisme ~ Laureaat Annual Global Trollathon, Fukunasi (JP), January 2016 Officieel biograaf van Melikan Kucam #InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik ben wel al in een Waalse Colruyt geweest waar men aan mijn accent hoorde dat ik een Vlaming was en de kassier was trots dat hij me in het NL kon bedienen. Idem op de markt; ongevraagd bediening in het NL. Vorige week op een dorpsfeest in la Wallonie profonde: was er met een vriend en zijn vrouw; toen de ober hoorde dat we onder elkaar NL spraken, schakelde hij meteen over op onze taal. We kwamen bij een kleine Waalse brouwer; wilden bier kopen en hop meteen in het NL. Stop toch eens met die domme clichés van 10 jaar geleden. Laatst gewijzigd door straatrue : 5 oktober 2007 om 18:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Europees Commissaris
|
![]() Niet. Mijn taal is Nederlands.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
|
![]() Citaat:
Misschien zijn er wel meerdere Wallonies, want ik ken een heel deel Walen die geen woord nederlands spreken. Alleen zullen die dan in een ander wallonie wonen want u of uw vrienden komen die nooit tegen, dat wil toch wel lukken zekers. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Europees Commissaris
|
![]() Laten we niet te hard zijn. De geschiedenis heeft de gemiddelde Vlaming geleerd zijn kop in zijn kraag te drukken, niet openlijk te reageren en achter de rug van het gezag zijn goesting doen. En die goesting bestond/bestaat uit hard en efficient werken, én uit feesten. Voor politiek is er geen plaats in dat plaatje, voor zelfrespect ook bijzonder weinig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En ik heb dan nog het nadeel dat ik vrij goed Frans spreek. Indien ik slecht Frans zou spreken, dan zou ik nog meer geholpen worden in het Nederlands. Ik geef toe, waarschijnlijk niet in een stadhuis of andere offiële instantie. Of toch, de laatste keer dat ik een beroep gedaan op de politie: Er kwam een agent en die kwam vaak in Kortrijk en was blij dat hij eens NL kom spreken. Op de middelbare school van mijn kinderen: verschillende leerkrachten spraken mij spontaan aan in het NL. In de 25 jaar dat ik in WL woon heb ik geleidelijk het misprijzen tegenover het NL zien wegvloeien en nu heb ik de indruk dat iedereen NL leert. Allee, ik kan alleen vrij goed oordelen over West-Henegouwen en Brussel (daar kom ik ook wel eens). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Europees Commissaris
|
![]() Of dat kan, mijn beste, en hoe, is niet alleen voor u maar vermoedelijk voor velen alhier een mysterie. Dat het goed bewaard mag blijven!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |