Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 28 februari 2004, 19:00   #61
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Het Belgische Volk is met gemak superieur aan het Vlaamse, Waalse, Bretoense of Ierse. Die bestaan namelijk niet.
Nogmaals: merk het dubbel krijt waarmee belgicisten schrijven. Volkeren bestaan niet, enkel wanneer het gaat over het Belgische volk (liefst dan nog met hoofdletter).
Oud 28 februari 2004, 19:12   #62
johan
Provinciaal Gedeputeerde

johan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar johan
Standaard

belgske,
Ge neemt uw dromen voor werkelijkheid. Vraag eens aan VLD-senator De Decker wat hij van belgië vindt...
En aan Gabriëls, en aan Borginon, en aan ...
johan is offline  
Oud 28 februari 2004, 19:51   #63
Jasper
Provinciaal Gedeputeerde

Jasper's schermafbeelding

Standaard

De jonge Belg is blijkbaar in zijn schulp gekropen, want ik wacht nog altijd op een bepaling van wat hij onder "volk" verstaat.

Ik zal u wat helpen jongeling.

Het Litouwse volk, was tot voor enkele jaren nog een Russisch volk, is dat zo?
De vraag over de Oostkantonners kunt u tegelijk ook oplossen.
Mijn dochter die in Spanje woont, behoort die nu tot het Belgische of het Spaanse volk?

@ tomm

U hebt een lofwaardige poging gedaan om de rijkdom van de Spaanse taal te beschrijven, maar u bent er wel glorieus naast.

Catalaans is een andere taal dan Spaans, daar ben je het toch wel over eens?
Maar in het Catalaans zijn veel dialecten, daar was u het ook nog met eens?

Maar de verschillen zouden niet zo groot zijn als de dialectverschillen in Vlaanderen. Daar breekt mijn klomp. Een Ibicenco begrijpt een Majorquin niet...behalve als ze het algemeen Catalaans spreken.

En wat het verschil tussen Spanje-spaans en Zuid-Amerikaans-spaans betreft: zij gebruiken zelfs volledig andere woorden, en vormen hun zinnen anders.

En dit leidt ons af van de thread: omdat de belgicisten geen argumenten hebben, beginnen ze dan maar over het verschil in dialecten.

Het "belgische volk", daar ken ik er een stelletje van op het koninklijk paleis (van ziens op TV natuurlijk), en die mogen voor mijn part zo snel mogelijk voor eeuwig vacantie gaan nemen in Zuid-Frankrijk (of een negorij naar keuze)
Jasper is offline  
Oud 28 februari 2004, 20:09   #64
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat was tot voor kort een van de constituerende volkeren in de Sovjet-unie, ze werden nooit beschouwd als Russen behalve door hilbillies die denken dat er in de Sovjet-unie enkel Russen woonden...

Citaat:
Catalaans is een andere taal dan Spaans, daar ben je het toch wel over eens?
Maar in het Catalaans zijn veel dialecten, daar was u het ook nog met eens?
ja

Citaat:
Maar de verschillen zouden niet zo groot zijn als de dialectverschillen in Vlaanderen. Daar breekt mijn klomp. Een Ibicenco begrijpt een Majorquin niet...behalve als ze het algemeen Catalaans spreken.
ja maar we hadden het over het Spaans hé, het Castiljaans... en de verschillen tussen madrid en AndaloesiË, waar spaans wordt gesproken en geen andere taal zoals in de Balearen, Valencia of Catalunië.

Citaat:
En wat het verschil tussen Spanje-spaans en Zuid-Amerikaans-spaans betreft: zij gebruiken zelfs volledig andere woorden, en vormen hun zinnen anders.
Je moet mij dat niet leren, dat weet ik wel, maar behalve enkele andere woorden en een ander accent is het identiek dezelfde taal, dat kun je van het Westvlaams en Limburgs niet zeggen.

Citaat:
En dit leidt ons af van de thread: omdat de belgicisten geen argumenten hebben, beginnen ze dan maar over het verschil in dialecten.
genoeg argumenten, waar de flaminganten niet op ingaan als dat hun niet goed uitkomt (zoals bijvoorbeeld de populariteit van nog verdere ontmanteling van België onder de gemiddelde Vlaming... )

Citaat:
Het "belgische volk", daar ken ik er een stelletje van op het koninklijk paleis (van ziens op TV natuurlijk), en die mogen voor mijn part zo snel mogelijk voor eeuwig vacantie gaan nemen in Zuid-Frankrijk (of een negorij naar keuze)
daar ben ik het met U eens. weer typisch voor flaminganten om over het koningshuis te beginnen, alsof zij de enige zijn die zich belg voelen...
tomm is offline  
Oud 28 februari 2004, 20:12   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm
Fries is geen Nederlands hé, da's een andere taal. En mijn punt was juist dat Vlaanderen zijn qua taal niet kan onderscheiden van Nederland! Trouwens eigenlijk zegt taal niet zo veel over een culturele identiteit van een volk, kijk naar de Ieren (die uiteraard wel degelijk een volk zijn) de grote meerderheid spreekt Engels maar ze voelen zich absoluut geen Engelsen.
Ik dacht dat we het hier over de Nederlandse dialecten hadden. Immers, wat in Vlaanderen wordt gesproken zijn Nederlandse dialecten, geen aparte talen die van het Nederlands verschillen. Kan ook moeilijk anders: ons AN is voortgekomen uit de drie Frankische dialecten, nl. Vlaams, Brabants en Hollands, met natuurlijk een zware inbreng van het Hollands.

Fries is een andere taal. Fries bestaat al voor er nog maar sprake was van het eigenlijke Nederlands. Toen was er nog sprake van het Frankisch, de stamvader van ons hedendaags Nederlands.

In sommige gevallen zegt taal niet zoveel voor de identiteit van een volk. In andere gevallen wel. Bij de Hongaren is het juist hét bepalend element, daar godsdienst bij hen geen eenheidsfactor is, staatsverbondenheid is dat ook maar gedeeltelijk (er wonen ook Hongaren in Roemenië, Slovakije, Servië, Kroatië, Slovenië en Oostenrijk). Bij de Grieken is naast de Griekse taal, ook het lidmaatschap van de orthodoxe Kerk een bepalende factor (nu veel minder dan vroeger). Bij de Italianen is de taal altijd als eenheidselement aangevoeld. Dat was trouwens het steunpunt waarop de Italiaanse eenheidsbeweging zich concentreerde. Alle Italianen in één staat. Wie was Italiaans? Juist, diegene die Italiaans spreekt.

Het geval van de Ieren is het resultaat van een imperialistische taalpolitiek van de Britten. Het mag inderdaad een wonder heten dat de Ieren, ondanks taalverlies, hun identiteit hebben weten te behouden. Bij andere volkeren is dat evenwel niet het geval. In Griekenland woonden (en wonen nog steeds) de zogenaamde Aroemenen (Vlachoi, zoals ze in het Grieks worden genoemd) en de ortodoxe Albanezen (in Griekenland en onder die mensen heeft men het dan over de Arvanites). Door een intense taalpolitiek van de Griekse staat zijn deze twee groepen diepgaand vergriekst. In een aantal gevallen spreken ze nog respectievelijk Aroemeens en Helleens-Albanees (een vorm van Albanees dat verschilt van de taal die in Albanië wordt gesproken), maar de overgrote meerderheid identificeert zich nu als Griek. Van hun eigenlijk identiteit is niet zoveel meer overgebleven, afgezien van wat folkloristische gebruiken.

Bij de Ieren heerst er evenwel een permanent heimwee naar hun oude Ierse taal. Zelfs in Dublin bestaan er clubs, kroegen waar men het Gaelic spreekt. Daar komen mensen op af die in hun dagdagelijks leven Engels spreken. Het blijft een constante in de Ierse ziel: het heimwee naar de taal die hun eens zo dierbaar was.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 28 februari 2004, 20:27   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
En dacht u dat er in het Baskisch of het Catalaans geen dialecten bestonden? Arme man, u weet er blijkbaar niet zoveel van. In het Catalaans zijn er twee grote dialectfamilies die niet alleen in uitspraak, maar ook in woordenschat in grote mate van elkaar verschillen. Het Baskisch kent zelfs nog een grotere verscheidenheid aan dialecten. Dus, mogen we volgens uw logica nu concluderen dat de Basken en Catalanen geen eigen gemeenschappelijke taal hebben?
Toch wel, en ik weet wel dat het Catalaans het Baskisch veel dialecten kennen, en zelfs een aantal afgeleide talen zoals het Valenciaans of Baleaars. Maar er is geen ander volk dat ook dezelfde taal spreekt, hun taal is uniek voor het Baskische en Catalaanse volk.
Nu maakt u wel een enorme bocht in uw redenering. Eerst zei u dat de Vlamingen geen gemeenschappelijke taal hebben omdat de dialecten onderling grote verschillen vertonen. Bijgevolg, zo concludeerde u, bestaan er geen Vlamingen. U zei vervolgens dat de Catalanen en Basken blijkbaar wel een gemeenschappelijke taal hebben. Voortgaand op uw eerder ontwikkelde redenering zouden er dus geen Catalaanse en Baskische dialecten bestaan.

Nu komt u echter met een totaal andere reden op de proppen: geen ander volk spreekt die taal.

Even opmerken trouwens dat heel wat inwoners van Valencia zich niet met het Catalaanse volk identificeren, maar in een aantal gevallen nog Spaansnationalistischer zijn dan de Castillianen. De Catalanen zijn daar soms woedend op en wijzen een beschuldigende vinger uit naar de Spaanse staat die het Catalaanse taalgebied volgens hen bewust niet heeft laten samenvallen met een en dezelfde regio. Hier gaat dus uw redenering alvast niet volledig op.

Maar uw redenering gaat niet volledig op. IN uw redenering zouden er geen Oostenrijkers, Tirolers, Alemannische Zwitsers bestaan: zij spreken immers een taal die niet uniek is voor hun identiteit, maar wel gedeeld wordt door een andere identitaire groep, nl. de Duitsers.
Oud 28 februari 2004, 20:30   #67
Jasper
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Dus tomm,

zoals er in Rusland of Spanje verschillende volkeren bestaan, bestaan er ook verschillende volkeren in België

Die verschillen niet enkel in taal, maar in ongeveer alles wat ze doen.
Het enige wat België nog aan elkaar houdt is de voetbal (als ze ooit al eens goed spelen), het koningshuis, het grootkapitaal en de clerus. De invloed van die laatste is al wel aanzienlijk geminderd.

En de rol van het vorstenhuis: zelfs de jonge Belg was vergeten dat zijn geliefde VLD die rol wilde beperken tot een louter representatieve functie. Leg dat nu eerst maar eens uit hoe je tot dat standpunt gekomen bent, bij mijn weten is dit nog niet herroepen.
Jasper is offline  
Oud 28 februari 2004, 20:37   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Of er geen duidelijke culturele verschillen zijn, doet niet zoveel terzake. Noren en Zweden verschillen daarin ook heel weinig van elkaar. Immers, Europese volkeren die dichtbij elkaar leven, hebben nu eenmaal altijd sterk opvallende gelijkenissen. De gelijkenissen doen het identitair verschil daarom nog niet verdwijnen.
U hebt gelijk dat de cultuur van Noord-Frankrijk en Zuid-Nederland weinig van de onze verschilt, maar toch, eens de grens over, merk je dat WalloniË veel meer met ons gemeen heeft dan Noord-Frankrijk (behalve misschien Frans-Vlaanderen dat erg gelijkt op West-Vlaanderen) of Nederland. Iemand van mijn familie heeft jaren in nederland gewoond en zegt dat de verschillen misschien op het eerste gezicht niet zo opvallen maar toch wel zeer groot zijn. Hij heeft ook een tijdje in Doornik gewoond en dat is eigenlijk niet zo verschillend. Trouwens ik betwijfel of Noren en Zweden zoveel op elkaar gelijken, Noren hebben toch een heel unieke cultuur dacht ik anders dan Zweden.
Enorme verschillen zijn er echt niet tussen Noren en Zweden, afgezien van enkele folkloristische gebruiken. Ik heb het dan wel over de Noren in het zuiden en niet zozeer die verder naar het noorden wonen.

Voor Nederland hangt alles af waar men juist woont. Ik heb meerdere vrienden uit Noord-Brabant die trouwens ook heel regelmatig naar Vlaanderen komen afgezakt. Zij voelen zich hier bij ons veel meer thuis dan bijvoorbeeld in Holland. Een van hen zei me eens: "Wanneer je over de Grote Rivieren komt, ben je in een ander land."

In ieder geval, wij zijn Europese volkeren en hebben bijgevolg vele zaken met elkaar gemeen. De verschillen zijn er wel, maar soms op eerder kleine zaken (bepaalde omgangsvormen en zo).
Oud 28 februari 2004, 20:40   #69
UNIE
Burgemeester

UNIE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jasper
Dus tomm,

zoals er in Rusland of Spanje verschillende volkeren bestaan, bestaan er ook verschillende volkeren in België

Het enige wat België nog aan elkaar houdt is de voetbal (als ze ooit al eens goed spelen), het koningshuis, het grootkapitaal en de clerus. De invloed van die laatste is al wel aanzienlijk geminderd.

En de rol van het vorstenhuis: zelfs de jonge Belg was vergeten dat zijn geliefde VLD die rol wilde beperken tot een louter representatieve functie. Leg dat nu eerst maar eens uit hoe je tot dat standpunt gekomen bent, bij mijn weten is dit nog niet herroepen.

Ongetwijfeld bent u op de hoogte van het feit dat Verhofstadt (premier, VLD) zich die week haastte om te zeggen dat die uitspraken om te lachen waren, en dat De Croo (Kamervoorzitter, VLD) weigerde het dossier te behandelen. En dat de fractieleider van de VLD in de Senaat tot drie maal toe een anti-Monarchistische vraag van partij-genoot en beroepszot Dedecker tegenhield.

Gij zij ne slimmen he.
Oud 28 februari 2004, 20:44   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Je moet mij dat niet leren, dat weet ik wel, maar behalve enkele andere woorden en een ander accent is het identiek dezelfde taal, dat kun je van het Westvlaams en Limburgs niet zeggen.
U verwart al dan niet bewust twee zaken met elkaar: gestandardiseerde varianten en dialectische varianten.

Er is een culturele variant van het Spaans die opgaat voor Spanje, maar er is daarnaast ook een culturele variant van het Spaans die gebruikelijk is in Latijns-Amerika. In Chili bijvoorbeeld gebruikt men geen Spaans-Spaans (met die kenmerkende f) op de tv, maar wel de daar gebruikelijke standaardvorm van het Latijns-Amerikaans-Spaans.

West-Vlaams en Limburgs zijn dialecten. Geen varianten binnen eenzelfde cultuurtaal. In die zin is er een verschil in het in Vlaanderen en in Nederland gebruikte AN dat ook enkele verschillen vertoont naar uitspraak en woordenschat (maar beperkter dan tussen het Spaans in Spanje en Latijns-Amerika).
Oud 28 februari 2004, 20:45   #71
Jasper
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Mag ik daar dan uit besluiten, jonge Belg, dat wat de VLD beslist, enkel maar om te lachen is?
Jasper is offline  
Oud 28 februari 2004, 20:46   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonge Belg
Ongetwijfeld bent u op de hoogte van het feit dat Verhofstadt (premier, VLD) zich die week haastte om te zeggen dat die uitspraken om te lachen waren, en dat De Croo (Kamervoorzitter, VLD) weigerde het dossier te behandelen. En dat de fractieleider van de VLD in de Senaat tot drie maal toe een anti-Monarchistische vraag van partij-genoot en beroepszot Dedecker tegenhield.
En dit is een mooi staaltje van belgicistische particratie. In normaal werkend parlement worden er geen besprekingen of wetsvoorstellen tegengehouden: het individueel parlementslid is immers in de eerste plaats daarvoor verantwoordelijk, niet de partijen, niet de voorzitter.
Oud 28 februari 2004, 20:49   #73
UNIE
Burgemeester

UNIE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
En dit is een mooi staaltje van belgicistische particratie. In normaal werkend parlement worden er geen besprekingen of wetsvoorstellen tegengehouden: het individueel parlementslid is immers in de eerste plaats daarvoor verantwoordelijk, niet de partijen, niet de voorzitter.

Iedereen weet dat het Volk die nonsens niet wil. Deze mensen zijn verstandig genoeg om te weten dat de Belgen liever echte politiek hebben, in plaats van oeverloos gezaag over een toch quasi machteloze Koning.
Oud 28 februari 2004, 20:50   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
genoeg argumenten, waar de flaminganten niet op ingaan als dat hun niet goed uitkomt (zoals bijvoorbeeld de populariteit van nog verdere ontmanteling van België onder de gemiddelde Vlaming... )
Blijkbaar ziet u niet in dat er gerust een verschil kan bestaan tussen het identitair aanvoelen en een bepaalde politieke stellingname. Niet alle Vlamingen moeten Vlaamsnationalisten zijn (en dat is ook niet het geval - in andere landen is dat trouwens evenmin het geval).

Of de ontmanteling van België al dan niet populair is, weet u noch ik. Er is daar nog steeds geen volksraadpleging over gebeurd. Maar wanneer mensen weten dat het de werking van de staat verbetert en de mensen meer ademruimte geeft, zal niemand daar bezwaar tegen maken. Ik zie bijvoorbeeld geen enkele leraar pleiten voor een terugkeer naar een unitair ministerie van onderwijs (zoals bepaald BUB'ers hier bepleiten): we zijn heel tevreden over de bijzonder doeltreffende, gestroomlijnde administratie! Wat een verschil met de logge en verschrikkelijk bureaucratische administratie toen onderwijs nog een unitaire zaak! Oef, wat een geluk dat we daar van af zijn!!!
Oud 28 februari 2004, 20:52   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iedereen weet dat het Volk die nonsens niet wil. Deze mensen zijn verstandig genoeg om te weten dat de Belgen liever echte politiek hebben, in plaats van oeverloos gezaag over een toch quasi machteloze Koning.
Het Volk? Heeft u het over een bepaalde krant?

Als de koning dan toch "quasi machteloos" is, waarom laten we de wetten dan niet samenvallen met de werkelijkheid? Juist, omdat de koning nog op zijn strepen staat en zijn ondemocratische invloed achter de schermen zeker nog wil behouden.

Wat is trouwens "echte politiek"? Bepaalt u dat of staat dat ergens in Van Dale beschreven?
Oud 28 februari 2004, 21:05   #76
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Het Belgische Volk is met gemak superieur aan het Vlaamse, Waalse, Bretoense of Ierse. Die bestaan namelijk niet.
Nogmaals: merk het dubbel krijt waarmee belgicisten schrijven. Volkeren bestaan niet, enkel wanneer het gaat over het Belgische volk (liefst dan nog met hoofdletter).
Tacitus heeft het misschien over de Belgische wolk? 8)
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  
Oud 28 februari 2004, 21:08   #77
Tantist

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dat was tot voor kort een van de constituerende volkeren in de Sovjet-unie, ze werden nooit beschouwd als Russen behalve door hilbillies die denken dat er in de Sovjet-unie enkel Russen woonden...
Hihihi!!! Litouwen is GEANNEXEERD door de Sovjetunie. Het is door zijn vroegere onafhankelijkheid en de continuïteit hiervan dat men de Baltische staten niet als opvolgers van de Sovjetunie beschouwd, maar als vrijgemaakte gebieden van Russische annexatie. Het principe van Pacta Sunt Servanda is niet van toepassing op de Baltische staten om die reden, en hun weigering om in het GOS te zetelen is daar aan te wijten.

Spreken over "constituerend volk" getuigt van een grote mate van cynisme, die u ook al ten toon spreide in uw onmenselijke kijk op de Letse taalpolitiek. Maar bon, u woont niet in de Baltische staten en u kent waarschijnlijk niet veel mensen van daar.
Oud 28 februari 2004, 21:10   #78
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist

Tacitus heeft het misschien over de Belgische wolk? 8)
Non no, seulement majuscule V, pas double v
Oud 28 februari 2004, 22:29   #79
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe

Welke dan wel? De maaltijdcheques? Waaw, als dat geen zware defederalisering is! Proficiat, belgicisten, we zijn weer op weg naar een unitair België
Werkgelegenheid. Sport.
werkgelegenheid is federaal,
En sport. de sport federaties pleiten meer en meer voor een splitsing van un federaties.

dus klein belgske, alweer mis
giserke is offline  
Oud 29 februari 2004, 08:47   #80
Jasper
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jasper
Dus tomm,

Gij zij ne slimmen he.
Die laatste zin is tot nu toe het enige juiste in uw postings
Jasper is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be