Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 augustus 2007, 12:14   #781
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik heb het helemaal niet over "folklorefestivals", maar over "bepaalde gelegenheden" (lees: familie-, huwelijksfeesten, nationale feesten, zondag...). In Oostenrijk en Zwitserland is het heel normaal en alom aanvaard dat mensen de oude "Trachten" aandoen op dergelijke gelegenheden. Toen ik in de maand juli naar vaste traditie in Wallis was, zag ik daar dat een niet onbelangrijk aantal vrouwen in "Tracht" waren tijdens de mis. In Griekenland halen mensen de folkloristische kledij boven bij grote kerkelijke en nationale feesten. Ook is het gebruikelijk dat te doen als er belangrijke personen worden gehuldigd e.d.

Een kilt roept niet dezelfde gevoelens op als een Marokkaanse kaftan, omdat het nu eenmaal binnen onze Europese cultuur een plaats vindt en het andere niet.
In sommige streken (Oostenrijk, Beieren, Zwitserland,Friesland, Spanje, Portugal, enz, enz) is het inderdaad een gewoonte om op bepaalde feesten de 'nationale klederdacht' aan te trekken. Maar dat doet men bij uitzondering, op speciale gelegeheden. Ik heb het hier over de dagdagelijkse kleding.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 12:21   #782
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
nee, zeker niet!
Ik bedoel, zonder "gekweel" (want dat heb ik van ettelijke mensen vernomen! weliswaar jeugd..), zonder vlaggendansen, etc.
Ge kunt idd zeggen, doe het zelf dan eens op uw eigen manier. Wel, ik heb geld noch middelen. Het is een gewone opmerking van een ijzerwakeganger, en vreemd (?) genoeg heb ik voldoende mensen gesproken die hetzelfde ervan dachten. Maarja, zal wel aan mij liggen zeker?
Als er voldoende mensen die blijkbaar uw mening delen, dan moet het geen enkel probleem met enkelen rond de tafel te zitten en iets alternatiefs te organiseren.

Ondertussen zijn er echter wel veel mensen die de bestaande formule goed vinden, mij inbegrepen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 12:23   #783
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
In sommige streken (Oostenrijk, Beieren, Zwitserland,Friesland, Spanje, Portugal, enz, enz) is het inderdaad een gewoonte om op bepaalde feesten de 'nationale klederdacht' aan te trekken. Maar dat doet men bij uitzondering, op speciale gelegeheden. Ik heb het hier over de dagdagelijkse kleding.
Blijkbaar toch niet: u had het immers over een Schot die op zondag de kilt aantrekt. Welnu, dat staat op dezelfde hoogte als Oostenrijkers en Zwitsers die op zondag hun "Trachten" uit de kast halen om naar de mis te gaan.

Bij mijn weten wordt de folkloristische kledij alleen nog in bepaalde conservatieve dorpen dagelijks gedragen. Ik denk hierbij aan de Achterhoek in Nederland en enkele Griekse bergdorpen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 12:36   #784
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Blijkbaar toch niet: u had het immers over een Schot die op zondag de kilt aantrekt. Welnu, dat staat op dezelfde hoogte als Oostenrijkers en Zwitsers die op zondag hun "Trachten" uit de kast halen om naar de mis te gaan.

Bij mijn weten wordt de folkloristische kledij alleen nog in bepaalde conservatieve dorpen dagelijks gedragen. Ik denk hierbij aan de Achterhoek in Nederland en enkele Griekse bergdorpen.
De Schot droeg dit niet wegens een of andere feestelijke gelegenheid of bij een kerkelijke of ander plechtigheid. Hij deed het vooral omdat hij zich daar goed in voelde, maar hij kon het moeilijk op zijn werk dragen in de week. Zijn vrouw (een niet-Schotse) had er ook geen problemen mee dat haar man een kilt droeg.

In Staphorst en Rouwveen wordt er, naar het schijnt, nog wat gehouden aan de traditionele klederdracht. In Friesland wordt nog sporadisch het hulletje gedragen, en ook in Scheveningen, en Urk, Volendam, in bepaalde plaatsen van Gelderland, Overrrijsel , houdt men zekere kledingtradities in stand. Nog niet zolang geleden zelfs in Stein en in Sittard.

Laatst gewijzigd door system : 25 augustus 2007 om 13:01.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 12:42   #785
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
nee, zeker niet!
Ik bedoel, zonder "gekweel" (want dat heb ik van ettelijke mensen vernomen! weliswaar jeugd..), zonder vlaggendansen, etc.
Ge kunt idd zeggen, doe het zelf dan eens op uw eigen manier. Wel, ik heb geld noch middelen. Het is een gewone opmerking van een ijzerwakeganger, en vreemd (?) genoeg heb ik voldoende mensen gesproken die hetzelfde ervan dachten. Maarja, zal wel aan mij liggen zeker?
Ik denk niet dat het bepaald aan jou ligt, wel aan een zekere mode.
Leterme voelt zich ook genoodzaakt te benadrukken dat hij niet voor vlaggen, korte broeken en trommels is.
Waarom hij dat 'veiligheidshalve' moet zeggen begrijp ik niet.
In Thailand (of elders) hoor ik geen enkele politieker zeggen dat die oude dansen en klederdrachten hem kunnen gestolen worden. Integendeel bij elk volksfeest, herdenking en religieuze plechtigheid zijn ze onmisbaar en worden ze in eer gehouden.
En toeristen (ook 'eigentijders') van over heel de wereld komen er naar kijken!

Laatst gewijzigd door luc broes : 25 augustus 2007 om 12:42.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be