Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 december 2020, 18:15   #8101
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Het kabinet negeert keihard bewijs uit een grootschalig Deens onderzoek van 18 november jl, waaruit blijkt dat zelfs ‘medische’ mondkapjes de virusverspreiding niet stopt. Waarom koos het kabinet dan toch voor een mondkapjesplicht? Die vraag stelde programmamaker Flavio Pasquino aan immunoloog Dr. Ir. Carla Peeters.

Carla Peeters publiceerde sinds juni 2020 maar liefst 13 maal een wetenschappelijk artikel in HP de Tijd en verscheen ook in dagblad Trouw en het Brabants Dagblad maar het mocht niet baten. Immers, 1 december jl. ging de mondkapjesplicht van kracht in publieke binnenruimtes en dat baart Immunoloog Dr. Ir. Carla Peeters grote zorgen. “Het is bewezen ineffectief tegen de verspreiding van het virus maar is niet zonder risico’s voor de volksgezondheid”, betoogt de oud medewerker van het RIVM in een diepgaand interview met Flavio Pasquino. Zo legt ze uit dat bacteriële infecties en schimmels zullen toenemen in de koude en vochtige maanden en die hopen zich op in de - veelal verkeerd gebruikte - mondkapjes door burgers. In de uitzending toont Pasquino oa. een reportage van RTL Nieuws uit juni jl. waarin goed wordt uitgelegd dat feitelijk enkel de medische mondkapjes nut zouden “kunnen” hebben, mits goed gebruikt. Echter, dit is onbetaalbaar, onvoldoende leverbaar en praktisch onmogelijk uit te voeren, zelfs door een arts.

BEWEZEN INEFFECTIEF

18 november jl. publiceerde Deense wetenschappers een gerandomiseerde en gecontroleerde studie onder 6000 personen met medische mondmaskers, waaruit bleek dat het virus niet of nauwelijks kon worden tegen gehouden. Let wel, dit onderzoek werd gedaan met “medische mondmaskers“ en de mondmaskerplicht geldt nu voor “niet-medische mondmaskers” die nog veel minder effectief zijn in het mogelijk tegenhouden van virussen etc.

mondkapjes zinloos (120.000 hits) 11 december 2020
https://www.youtube.com/watch?v=jJr6-qzE920
Het kabinet, noch de virologen weten wat ze moeten doen op het virus te stoppen.
Men neemt dus maatregelen die vaak geen steek houden.
De mondmaskerplicht heeft echter economische opbrengsten en zonder mondmaskerplicht zouden die verloren gaan.
Naast de lasten op arbeid brengen die ook nog eens 6% btw op en ze zorgen voor nog een beetje werkgelegenheid, waardoor er minder tijdelijke werklozen zijn en minder bedrijven en winkels in falling gaan.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 18:22   #8102
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den beer van b Bekijk bericht
Het gaat momenteel wel hard in de WZcentra. Het WZC waar de tante en oom van mijn vrouw verblijven heeft tijdens de 1ste lockdown het virus buiten kunnen houden. Sinds 2 weken besmettingen, sinds deze week 90% bewoners besmet. Gevolg, 10 doden op 1 week.
Ik heb van de laatste week veel weet van rusthuizen waar het door raast. En voor de betweters. Dat was nog voor de winkels hier opengingen.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 18:47   #8103
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Ik heb van de laatste week veel weet van rusthuizen waar het door raast. En voor de betweters. Dat was nog voor de winkels hier opengingen.
Men moet dan ook geen expert virologie te zijn om de echte oorzaak van de uitbraken te achterhalen.
Tot 2 maal toe sterke dalingen als de mensen buiten kunnen en tot 3 maal toe opflakkeringen eens de mensen niet meer buiten komen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 19:32   #8104
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Het gaat momenteel wel hard in de WZcentra. Het WZC waar de tante en oom van mijn vrouw verblijven heeft tijdens de 1ste lockdown het virus buiten kunnen houden. Sinds 2 weken besmettingen, sinds deze week 90% bewoners besmet. Gevolg, 10 doden op 1 week.
10 doden per week zegt niet veel als het aantal inwoners of het gemiddeld aantal sterfgevallen niet bekend is.
Met gemiddeld een 100 percent rotatie per twee jaar is het aantal sterfgevallen per week niet te onderschatten.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 19:38   #8105
Den beer van b
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
10 doden per week zegt niet veel als het aantal inwoners of het gemiddeld aantal sterfgevallen niet bekend is.
Met gemiddeld een 100 percent rotatie per twee jaar is het aantal sterfgevallen per week niet te onderschatten.
Inderdaad, vergeten vermelden. Maximum 90 bewoners.
Den beer van b is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 20:17   #8106
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, vergeten vermelden. Maximum 90 bewoners.
Dat is dus normaal gezien 1 dode per week.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 20:21   #8107
gunter5148
Perm. Vertegenwoordiger VN

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Hoe was de vakantie?
Oud 12 december 2020, 20:24   #8108
Den beer van b
Partijlid

Standaard

Citaat:
Yep, in 2019 50 sterfgevallen.
Den beer van b is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 20:34   #8109
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Hoe was de vakantie?
Zalig. Het was vakantie van het forum he. Ik was het niet echt van plan, maar vandaag heb ik hier weer veel gezeverd, ik miste het wat, maar ik ga terug op "vakantie".

Ik ben een boekje aan het schrijven over corona, en ik verlies te veel tijd als ik teveel zever hier. Mijn tekst vordert niet. Voorlopig hou ik de titel op "De Kwakzalvers".

Als het verder gevorderd is, zal ik het hier wel aangeven.

Laatst gewijzigd door patrickve : 12 december 2020 om 20:35.
Oud 12 december 2020, 20:49   #8110
cato

Standaard

Citaat:
Sinterklaas in het rusthuis halen , goed voor de bewoners.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2020, 00:14   #8111
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Senaat is tot nu toe wel bespaard gebleven.
Oud 13 december 2020, 00:25   #8112
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zalig. Het was vakantie van het forum he. Ik was het niet echt van plan, maar vandaag heb ik hier weer veel gezeverd, ik miste het wat, maar ik ga terug op "vakantie".

Ik ben een boekje aan het schrijven over corona, en ik verlies te veel tijd als ik teveel zever hier. Mijn tekst vordert niet. Voorlopig hou ik de titel op "De Kwakzalvers".

Als het verder gevorderd is, zal ik het hier wel aangeven.
dat boekje wil ik zeker lezen
Oud 13 december 2020, 01:11   #8113
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het kabinet, noch de virologen weten wat ze moeten doen op het virus te stoppen.
Men neemt dus maatregelen die vaak geen steek houden.
De mondmaskerplicht heeft echter economische opbrengsten en zonder mondmaskerplicht zouden die verloren gaan.
Naast de lasten op arbeid brengen die ook nog eens 6% btw op en ze zorgen voor nog een beetje werkgelegenheid, waardoor er minder tijdelijke werklozen zijn en minder bedrijven en winkels in falling gaan.
Mondmaskerplicht is ook een economisch verlies, ik wil niet winkelen met mondmaskers dus deed dat in Nederland of online.

Die mondmaskers moeten stoppen, pronto
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2020, 08:34   #8114
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Dat is nu precies het probleem.

Het Belgische mondkapjes beleid is gestoeld op "intuitie" (en "symbolen").

Wetenschappers (niet de Belgische) zeggen dat het juist contra-productief is.
Ik denk ook dat het in bepaalde gevallen een symbool is maar de vraag is indien dit voor alle situaties geldt.

Ik vraag me trouwens ook af hoe die niet Belgische wetenschappers tot hun conclusie komen. Het is niet iets waar men dubbelblinde testen mee kan doen. Het is meer een zaak van massapsychologie en dit is altijd moeilijk in te schatten.

Ik merk wel dat landen die het mondmasker niet verplichten het niet significant beter doen dan de andere landen. Het tegendeel is eerder waar, Nederland heeft bijvoorbeeld ook de mondmaskerplicht ingevoerd en ik denk niet dat dit is omdat ze tevreden waren met de resultaten.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2020, 08:35   #8115
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Mondmaskerplicht is ook een economisch verlies, ik wil niet winkelen met mondmaskers dus deed dat in Nederland of online.

Die mondmaskers moeten stoppen, pronto
Dus toch een positief gegeven, weer iemand minder in de winkel.
Oud 13 december 2020, 08:48   #8116
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik merk wel dat landen die het mondmasker niet verplichten het niet significant beter doen dan de andere landen. Het tegendeel is eerder waar, Nederland heeft bijvoorbeeld ook de mondmaskerplicht ingevoerd en ik denk niet dat dit is omdat ze tevreden waren met de resultaten.
Dat is een omgekeerde redenering. Je zou kunnen zeggen: in Nederland moet men nu ook naar de moskee, want zonder moskee waren de resultaten niet denderend.

Zoals je zegt zijn er een aantal aspecten aan mondmaskers waarvan het lijkt dat die niet gemakkelijk te testen zijn. Maar er zijn twee aspecten aan mondmaskers:

1) werken ze als je ze draagt ? En hoeveel ?

2) draag je ze daar waar ze zouden kunnen werken ?

Allereerst zou men 1) moeten weten. Dat is GEMAKKELIJK te testen maar men doet het niet, met besmettingsexperimenten.

Het is heel eigenaardig dat men geen experimenten wil doen - hoewel dat natuurlijk perfect past in het hysterische narratief - want voor mensen onder de 30 jaar, nadat men enkele dingen heeft nagegaan zoals diabetes en dergelijke, is corona niet gevaarlijk. Het zou dus totaal aanvaardbaar zijn om met vrijwilligers tussen de 20 en de 30 jaar experimenten te doen op corona besmetting. Dat gaat geen doden, en zelfs niet eens veel zware zieken opleveren. Het is enkel dat dat te rationeel zou zijn, en zo een experimenten haaks staan op het hysterie discours, maar zoniet zijn die perfect aanvaardbaar.

Men zet dus jongeren in een zaal met en zonder maskers, in verschillende condities, en men geeft verschillende varianten van het virus aan verschillende "bronnen", zodat we kunnen weten wie wie besmet heeft door sequencing. Door corona varianten te gebruiken die hier niet veel circuleren, is er zelfs geen vermengen mogelijk met "anders opgedane besmettingen".

Want eerst moet men weten in welke omstandigheden maskers wel werken en wanneer niet.

Dat zou bijzonder waardevolle informatie zijn. Het feit dat men dat zelfs niet overweegt geeft de onwil aan om echt iets te doen dat werkt. Dit is een puur propaganda en hysterie fenomeen, dat niks met daadwerkelijke volksgezondheid of de wil tot mensen helpen te maken heeft. Wie dat nu nog niet beseft is stekeblind.
Oud 13 december 2020, 09:56   #8117
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is een omgekeerde redenering. Je zou kunnen zeggen: in Nederland moet men nu ook naar de moskee, want zonder moskee waren de resultaten niet denderend.
Het gaat er mij om dat ik niet vermoed dat Nederland de maatregel ingevoerd heeft vanwege de symboliek. Nederland heeft altijd gepoogd liberaler te blijven dan de zuidelijke landen in de materie en ik ben er van overtuigd dat de Nederlandse overheid de maatregel heeft ingeroepen omdat ze gelooft dat ze effect heeft. Ik laat buiten beschouwing indien dit zo is of niet.

Citaat:
Zoals je zegt zijn er een aantal aspecten aan mondmaskers waarvan het lijkt dat die niet gemakkelijk te testen zijn. Maar er zijn twee aspecten aan mondmaskers:

1) werken ze als je ze draagt ? En hoeveel ?

2) draag je ze daar waar ze zouden kunnen werken ?

Allereerst zou men 1) moeten weten. Dat is GEMAKKELIJK te testen maar men doet het niet, met besmettingsexperimenten.

Het is heel eigenaardig dat men geen experimenten wil doen - hoewel dat natuurlijk perfect past in het hysterische narratief - want voor mensen onder de 30 jaar, nadat men enkele dingen heeft nagegaan zoals diabetes en dergelijke, is corona niet gevaarlijk. Het zou dus totaal aanvaardbaar zijn om met vrijwilligers tussen de 20 en de 30 jaar experimenten te doen op corona besmetting. Dat gaat geen doden, en zelfs niet eens veel zware zieken opleveren. Het is enkel dat dat te rationeel zou zijn, en zo een experimenten haaks staan op het hysterie discours, maar zoniet zijn die perfect aanvaardbaar.

Men zet dus jongeren in een zaal met en zonder maskers, in verschillende condities, en men geeft verschillende varianten van het virus aan verschillende "bronnen", zodat we kunnen weten wie wie besmet heeft door sequencing. Door corona varianten te gebruiken die hier niet veel circuleren, is er zelfs geen vermengen mogelijk met "anders opgedane besmettingen".

Want eerst moet men weten in welke omstandigheden maskers wel werken en wanneer niet.

Dat zou bijzonder waardevolle informatie zijn. Het feit dat men dat zelfs niet overweegt geeft de onwil aan om echt iets te doen dat werkt. Dit is een puur propaganda en hysterie fenomeen, dat niks met daadwerkelijke volksgezondheid of de wil tot mensen helpen te maken heeft. Wie dat nu nog niet beseft is stekeblind.
Ik denk dat het iets complexer is dan dit. Zelfs indien het onomstotelijk zou bewezen worden dat mondmaskers besmettingen tegenhouden heeft men nog het aspect van het correct gebruiken van het masker (hoeveel % can de bevolking zal het correct gebruiken?) en het probleem dat er een comfortgevoel kan ontstaan die de positieve effecten teniet doet (mensen die geneigd zijn minder afstand te houden omdat ze mondkapjes dragen). Dit zijn zaken die moeilijker te testen zijn.
Oud 13 december 2020, 10:17   #8118
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Het gaat er mij om dat ik niet vermoed dat Nederland de maatregel ingevoerd heeft vanwege de symboliek. Nederland heeft altijd gepoogd liberaler te blijven dan de zuidelijke landen in de materie en ik ben er van overtuigd dat de Nederlandse overheid de maatregel heeft ingeroepen omdat ze gelooft dat ze effect heeft. Ik laat buiten beschouwing indien dit zo is of niet.
De Nederlandse overheid heeft geen kristallen bol die "wetenschappelijke waarheden" kan zien als die niet in publicaties staan.

Oftewel bestaat de wetenschappelijke basis dus waarop die nuchtere Nederlandse overheid zich zou baseren, en is die onafhankelijk van die Nederlandse beslissing, oftewel doen die ook maar wat he.

Wetenschap wordt gedaan via publicaties. Dat wil niet zeggen dat alles wat in publicaties staat wetenschappelijk juist is, maar het is wel een nodige voorwaarde. De voldoende voorwaarde eist ook nog eens een kwaliteitsanalyse van het gepubliceerde en eventueel het reproduceerbare.

Citaat:
Ik denk dat het iets complexer is dan dit. Zelfs indien het onomstotelijk zou bewezen worden dat mondmaskers besmettingen tegenhouden heeft men nog het aspect van het correct gebruiken van het masker (hoeveel % can de bevolking zal het correct gebruiken?) en het probleem dat er een comfortgevoel kan ontstaan die de positieve effecten teniet doet (mensen die geneigd zijn minder afstand te houden omdat ze mondkapjes dragen). Dit zijn zaken die moeilijker te testen zijn.
Kijk, het is eerst nodig om te weten of maskers fysiologisch al werken, alvorens men zich aan de gedragswetenschappelijke aspecten hiervan moet wijden. Als het fysiologisch al niet werkt, is de rest ook lulkoek.

We weten wel reeds waar het fysiologisch enkel maar nadelig is: buiten. Daar zijn geen besmettingen die tegengehouden moeten worden, en daar houdt men wel zonnestraling op de gelaatshuid tegen, die potentieel helpt bij het lokaal in stand houden van het immuunsysteem. Met andere woorden, als het al iets doet buiten, is het nefast.

De gedragswetenschappelijke fundamenten van alles wat er beweerd wordt is ook kwakzalverij: ik denk niet dat men dat op "onderzoek ter zake" baseert.

En alle epidemiologisch onderzoek van "kijk ze droegen maskers en het daalde" is onderzoek dat zodanig slecht is dat het de vuilbak direct in kan.

Wat vooral een gegeven is, in gans dit kwakzalversgebeuren, is dat men geen uniforme standaard voor beweringen heeft. Voor sommige dingen gaat men, ondanks goeie wetenschappelijke aanwijzingen, ongelofelijk hoge eisen stellen, en veel dwang is pure kwakzalverij zonder enige wetenschappelijke basis.

Maskers buiten dwingen is daar het schoolvoorbeeld van.
Oud 13 december 2020, 10:42   #8119
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De Nederlandse overheid heeft geen kristallen bol die "wetenschappelijke waarheden" kan zien als die niet in publicaties staan.

Oftewel bestaat de wetenschappelijke basis dus waarop die nuchtere Nederlandse overheid zich zou baseren, en is die onafhankelijk van die Nederlandse beslissing, oftewel doen die ook maar wat he.

Wetenschap wordt gedaan via publicaties. Dat wil niet zeggen dat alles wat in publicaties staat wetenschappelijk juist is, maar het is wel een nodige voorwaarde. De voldoende voorwaarde eist ook nog eens een kwaliteitsanalyse van het gepubliceerde en eventueel het reproduceerbare.
Ik moet toegeven dat het bedroevend is dat we na dergelijke lange tijd nog steeds geen inzicht hebben betreffende het verloop van een besmetting. Een vaccin in een jaar tijd uit de grond stampen, inclusief de klinische testen, kan dan blijkbaar wel.

Natuurlijk, we organiseren ook geen dergelijke testen. Overheden nemen maatregelen en dan zien andere overheden waar de besmettingsgraad lager is en nemen die maatregelen over.

Het is ook niet gemakkelijk om te achtehalen op welke manier iemand besmet is. Contacttracing zou daarbij moeten helpen maar men krijgt waarschijnlijk niet voldoende informatie om de besmetting eenduidig te kunnen bepalen.

Wat men zou kunnen doen is een relevante groep van de bevolking nemen die dagelijks hun gewone ding doen waarbij ze loggen wat ze juist allemaal doen en deze elke dag testen. Echter, het probleem zou zijn dat ze zich anders zouden gaan gedragen omdat ze weten dat ze geobeserveerd worden.

Dus ja, bedroevend dat we zo weinig weten maar langs de andere kant ook niet evident.

Citaat:
Kijk, het is eerst nodig om te weten of maskers fysiologisch al werken, alvorens men zich aan de gedragswetenschappelijke aspecten hiervan moet wijden. Als het fysiologisch al niet werkt, is de rest ook lulkoek.

We weten wel reeds waar het fysiologisch enkel maar nadelig is: buiten. Daar zijn geen besmettingen die tegengehouden moeten worden, en daar houdt men wel zonnestraling op de gelaatshuid tegen, die potentieel helpt bij het lokaal in stand houden van het immuunsysteem. Met andere woorden, als het al iets doet buiten, is het nefast.

De gedragswetenschappelijke fundamenten van alles wat er beweerd wordt is ook kwakzalverij: ik denk niet dat men dat op "onderzoek ter zake" baseert.

En alle epidemiologisch onderzoek van "kijk ze droegen maskers en het daalde" is onderzoek dat zodanig slecht is dat het de vuilbak direct in kan.

Wat vooral een gegeven is, in gans dit kwakzalversgebeuren, is dat men geen uniforme standaard voor beweringen heeft. Voor sommige dingen gaat men, ondanks goeie wetenschappelijke aanwijzingen, ongelofelijk hoge eisen stellen, en veel dwang is pure kwakzalverij zonder enige wetenschappelijke basis.

Maskers buiten dwingen is daar het schoolvoorbeeld van.
Ik ben het volledig eens met de onzin van het buiten dragen van maskers en dit heb ik al eerder aangegeven. Mss als het ergens heel druk is zou het kunnen effect hebben zoals op het perron, als mensen in de rij staan om op te stappen bijvoorbeeld.

Langs de andere kant kan ik me niet inbeelden dat het een besmettingsbevorderdend effect zou hebben wanneer een besmet persoon een mondmasker zou dragen. Indien een besmette persoon spreekt of hoest zal dit toch wel viruspartikels tegen houden of ben je daar een andere mening over toegedaan?
Oud 13 december 2020, 10:59   #8120
schietboog
Minister

schietboog's schermafbeelding

Standaard

Interessante analyse over hoe de politiek zich verschuilt achter de virocratie :

https://decorrespondent.nl/11878/waa...10432-d5df761d
Governments don´t want a population capable of critical thinking, they want obedient workers, people just smart enough to run the machines and just dumb enough to passively accept their situation (George Carlin)
schietboog is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be