![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#821 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() Sta me toe dat zelf te doen: Eerst en vooral vroeg ik mij niet af w�*t de poder popular is, wel of jij bedoelde dat de verkiezing ervan betekent dat er basisdemocratie is met betrekking tot de keuze van de partijtop. Kandidaten voor de poder popular moeten trouwens goedgekeurd worden, als ik het goed voorheb. Van echte basisdemocratie is dus geen sprake, om te beginnen omdat Cuba een éénpartijstaat is. Dat keur ik noch goed, noch af.. ik ben geen puritein. Voor mij is het denk ik veel essentieler dat er verandering komt aan de top van de partij, gezien daar de echte macht zit (laten we nu even eerlijk zijn). Hier spreek ik dus niet eens van een verregaande structurele verandering, maar om te beginnen van een mentaliteiswijziging. Ik ga dus helemaal niet zover als Taaffe, hoewel ik dat ik tweede instantie wel zou doen. Laatst gewijzigd door TOOL : 29 januari 2008 om 10:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#822 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik heb groenzwarte commie noch tony p horen beweren dat er geen fouten worden gemaakt in Cuba, laat staan dat het daar perfect zou zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#823 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Volgens mij reageerde tony p op "Consultaties zijn, zoals al vaak gesteld, niet hetzelfde als verkiezingen met basisdemocratie." Dat ging dus niet meer over de partij maar over hoe de bevolking geraadpleegd werd in de eerste jaren van de crisisperiode begin jaren '90, denk ik.
Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 29 januari 2008 om 10:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#824 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#825 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
de uitspraak "laten we nu even eerlijk zijn" is bij mijn weten geen bewijs voor de stelling dat de echte macht in Cuba bij de partijtop zit |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#826 |
Partijlid
|
![]() in het geval van tony p moet ik je inderdaad gelijk geven. Ik zou het eerder moeten formuleren als dat ze niks willen veranderen aan Cuba.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#827 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#828 |
Partijlid
|
![]() Nou, de uitvoerende macht ligt toch bij de top van de partij? Er is toch geen sprake van permanente afzetbaarheid? De belangrijkste mandaten worden toch daar gecumuleerd?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#829 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#830 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Consultaties zijn inderdaad iets anders, en ik vermoed dan ook dat de bevolking voor wat dat betreft meer inspraak heeft. Nogmaals, ik maak geen moreel oordeel. Het feit alleen al dat de bevolking geraadpleegd wordt, zal wel invloed hebben op de partijtop. Probleem is gewoon dat zoiets volgens mij niet ver genoeg gaat. Ik twijfel echt aan het feit of de jaarlijkse massa-vakbondsvergaderingen e.d. waarop beleidslijnen besproken worden, voldoende zijn voor de instandhouding van het systeem. Kan je het bewustzijn alleen met dergelijke instrumenten op peil houden? Is het wel efficiënt in de strijd tegen corruptie en 'profitariaat' (een lelijk woord, maar kom). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#831 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() trouwens al gehoord van CDR's?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#832 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Hopelijk is je Spaans wat goed: El proceso de elección de los diputados de se efectúa sobre la base de propuestas de las organizaciones de masas y estudiantiles por las comisiones de candidaturas. Estas propuestas con consideradas por las Asambleas del poder popular respectivas. Una vez aprobadas las candidaturas estas son puestas a la aprobación de la población por voto directo y secreto, Se requiere mayor�*a absoluta para ser electo, en caso contrario se efectúa una segunda vuelta en los candidatos con las dos primeras mayor�*as. case closed? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#833 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#834 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
hoe het feit dat kanditaturen voor de nationale en provinciale parlementen moeten worden goedgekeurd door de gemeentelijke 'asambleas' kan ik echt niet in verband brengen met een gebrek aan basisdemocratie in die gemeenteraden zitten de afgevaardigden van de bevolking, die allemaal zeer democratisch verkozen zijn voor het geval de bevolking eigenlijk toch niet akkoord zou zijn met die of die kandidatuur kunnen alle kiezers zich daar nog eens over uitspreken in de provinciale en nationale verkiezingen, die twee weken geleden werden gehouden |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#835 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() http://www.parlamentocubano.cu/Decir...0incultura.htm is een interessant artikel daarover waarin de voorzitter van het parlement antwoord geeft op bedenkingen die je daarbij kan hebben
|
![]() |
![]() |
![]() |
#836 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Mijn vertaling wijkt denk ik lichtjes af van wat jij in je laatste post zegt. Of het voegt er toch een aantal zaken aan toe. Bovendien heb ik nog steeds niets gehoord over de verkiezing van het uitvoerend bestuur, om het zo te zeggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#837 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#838 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() jouw citaat heeft enkel betrekking op kandidaturen voor provinciale en nationale asambleas (parlementen of hoe je het ook wil noemen)
ps: er is een verschil tussen diputados en delegados Laatst gewijzigd door tony p : 29 januari 2008 om 12:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#839 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
(noem dit nu weer geen pijnlijk voorval; ik stel immers alweer een retorische vraag, zodat jij niet steeds de bal hoeft terug te spelen). Hier ga ik nog niet in op de cumulering van mandaten bij de gebroeders Castro; dta beschouw ik nog als een aparte discussie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#840 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
-het woord delegados komt niet eens voor in dat citaat. Ik vermoed dat het verschil in deze context zou zijn tussen 'parlementsleden' en 'gedelegeerden'; wat de precieze betekenis van die laatste is weet ik echter niet. |
|
![]() |
![]() |