Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 mei 2010, 08:00   #861
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Eén op de drie Vlamingen is voor onafhankelijkheid.
Welnu, dan komen die de helft te kort.....

Nu nog cijfers over hoeveel van die één op drie naar Nederland terugwil.
Als we die cijfers hebben kan Ernst zijn koffers pakken en proberen Denemarken in te lijven.
Hoeveel Vlamingen er voor onafhankelijkheid zijn, maakt niet uit. het zal niet het Vlaams parlement zijn die zijn onafhankelijkheid uitroept hoor.

het zal eerder het federaal parlement zijn die beslist dat België echt geen zin meer heeft omdat er gewoon meer akkoord kan gevonden worden tussen Vlamingen en Walen.

niet vergeten dat veel meer dan de helft van de Vlamingen meer bevoegdheden willen voor de Gewesten/Gemeenschappen en dat in Wallonië er net meer vraag is naar meer België. maw, je zit met 2 compleet verschillende publieke opinies en dat zal zich vertalen in de verkiezingsuitslag.

en ondertussen zijn er in Europa meer en meer mensen (Duitsers en Fransen) die oproepen om meer bevoegdheden naar Europa over te hevelen. maw, het verdampingsscenario zou wel eens heel snel waarheid kunnen worden.
Oud 18 mei 2010, 08:09   #862
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Niet nodig, ik ben wel tevreden met het land waarin ik woon. Shadowke en jij duidelijk, niet, dus het staat jullie vrij om te verhuizen naar een land waar je wel kan aarden.
De kans dat dat lukt is 100% (vrij verkeer van personen) en je valt er niemand anders mee lastig.

Win-win situatie.
Ze zijn helemaal niet verplicht te verhuizen om jou en de jouwen te plezieren. Het gaat ook helemaal niet om Nederland op zich, maar om de kansen op economische, culturele en politieke ontwikkeling die de staatkundige integratie van het Nederlandse taalgebied mogelijk zou maken.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 08:39   #863
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik moet herhalen: de zoveelst flut-enquête. De rattachisten haalden nog geen 3% bij de vorige verkiezingen in Wallonië . En dat is de enige en ware enquête
U haalt opzettelijk twee zaken door elkaar. De rattachisten krijgen in Wallonië geen voet aan de grond zolang de geldstroom van het noorden naar het zuiden van België niet ophoudt. Uw opponent had het echter over het geval dat België ophoudt te bestaan. It's the economy stupid.
Oud 18 mei 2010, 08:50   #864
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zal wel... Bekijk bericht
van andere politici......en dan is de cirkel rond
Ik weet niet wat erger is de politici van Belgie of uit de voormalige DDR. In ieder geval het is hetzelfde systeem

Laten we eerlijk zijn: pro of anti de belgische politiek is verrot en drastisch aan vernieuwing toe zonder vooroordelen, zonder "het is altijd zo geweest" zonder eigen belang. Klink idylisch maar als we eerlijk zijn wel erg gewenst
Idealistisch gezien heb je wel gelijk. Sterker nog: als je het idealisme tot het uiterste doortrekt, zouden er geen staten meer bestaan. In de praktijk echter blijkt dat Noord en Zuid in België uit elkaar zijn gegroeid. Het zou beter zijn voor beide als ze elk hun weg gaan. Nadat de eerste wonden van de splitsing en al het voorafgaande zijn geheeld, kunnen ze weer met elkaar leren omgaan.
Oud 18 mei 2010, 09:13   #865
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Ik heb sterk de indruk dat je een tamelijk eenzijdige visie op de zaak hebt en dat je hoofd niet toegankelijk is voor een genuanceerd standpunt. Ik lees holle phrasen en lege zinnen, waaruit kan worden geconcludeerd dat het bron van alle kwaad de Franstaligen zijn en dat Belgie zo snel mogelijk opgeblazen moet worden. Wanneer ik in Belgie kom, bezoek ik een welvarend land, waar mensen weliswaar op slechte snelwegen rijden, maar in de prachtigste huizen van Europa wonen, waar de winkels volliggen met de duurste en mooiste produkten en waar de meeste mensen een ruime boterham verdienen kunnen. Is het handhaven van de huidige welstand niet veel belangrijker dan die paar Brusselse stadjes en dorpjes, die juridisch Nederlandstalig zijn, maar feitelijk stiekum steeds Franstaliger worden?
Jij bekijkt België met de ogen van een toerist. Het is dan ook normaal dat je dan alleen de dingen ziet die aan de oppervlakte liggen. Maar je zou toch zelf moeten beseffen dat je daar geen verregaande conclusies uit kunt trekken. Het kan geen kwaad als je je wat meer in de materie verdiept. Er is genoeg informatie terzake, ook op het Internet.

Trouwens, wat is je huisadres? Ik kan wel wat mensen naar je sturen die graag je tuin willen bezetten. En daarna de keuken. En vervolgens de huiskamer. Enz., enz.
Oud 18 mei 2010, 09:21   #866
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Jij bekijkt België met de ogen van een toerist. Het is dan ook normaal dat je dan alleen de dingen ziet die aan de oppervlakte liggen. Maar je zou toch zelf moeten beseffen dat je daar geen verregaande conclusies uit kunt trekken. Het kan geen kwaad als je je wat meer in de materie verdiept. Er is genoeg informatie terzake, ook op het Internet.

Trouwens, wat is je huisadres? Ik kan wel wat mensen naar je sturen die graag je tuin willen bezetten. En daarna de keuken. En vervolgens de huiskamer. Enz., enz.
Bezetten bezetten. Dat is alweer een groot woord. Er zijn gewoon sociologische wetmatigheden, die men maar moeilijk met wetten kan tegenhouden vrees ik. Dat is ook zo in het buitenland. Zo 'verspaanst' Miami bijvoorbeeld.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 09:23   #867
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
BHV is eigenlijk een erfenis van de Nederlanders.
Onder het Nederlandse bestuur was Brussel geen in feite Franstalig eiland in een Nederlandstalige zee en was de Rand geen Franstalige olievlek.
Oud 18 mei 2010, 09:26   #868
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kraainemois Bekijk bericht
Duizenden franstalige leerlingen zitten nu in het nederlandstalig onderwijs in Brussel, in de Rand, in Vlaams Brabant en zelfs rond Luik !
Too little, too late.
Oud 18 mei 2010, 09:27   #869
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De Nederlandse staatsschuld is nu gestegen tot ruim boven de 60%.
En de Belgische is ondertussen geslonken zeker?
Oud 18 mei 2010, 09:35   #870
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kraainemois Bekijk bericht
De verfransing gebeurde door de goed wil van de brusselaars !
Je moet wel een rijke verbeelding hebben om het gebrek aan Nederlandstalig onderwijs en het aangeprate minderwaardigheidscomplex als goodwill omschrijven.
Citaat:
en nu hun goed wil is ... veel interesse voor het nederlands.
Ik merk er anders weinig van als ik in Brussel kom. De Vlamingen, die ik er tegenkom, geven uiteraard antwoord in het Nederlands. Maar een Franstalige schakelt liever over op het Engels, als hij het nog machtig is. Zo niet, heb je pech gehad.
Oud 18 mei 2010, 09:57   #871
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik acht de kans vrij groot, dat Vaanderen zal wegkwijnen als Nederlandse regio, als provinciaal verlengsstuk van de Hollandse Randstad en daardoor van de kaart zal verdwijnen. Ik vrees dat Vlamingen dan weer als boerkes worden weggezet. Een land met zo een rijk verleden mag zo niet uit de geschiedenisboeken verdwijnen.
Net zoals Noord-Brabant in Nederland wegkwijnt? Net zoals de Noord-Brabanders als boerkes worden weggezet?
Oud 18 mei 2010, 10:23   #872
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Net zoals Noord-Brabant in Nederland wegkwijnt? Net zoals de Noord-Brabanders als boerkes worden weggezet?
Noord-Brabanders worden in Randstad weggezet als "Reserve-Belgen."
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 10:33   #873
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Noord-Brabanders worden in Randstad weggezet als "Reserve-Belgen."
En in België worden het Ollanders genoemd. Wat is nu je punt?

Feit is dat Noord-Brabant een enorme werkgelegenheid en hoogwaardige industrie kent, één van de meest vooraanstaande clusters in Nederland, en dat het dus verre van wegkwijnt.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 10:35   #874
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En de Belgische is ondertussen geslonken zeker?
Neenee ,naar goede gewoonte hebben wij dus tijdig gereageerd en onze voorsprong wéten te behouden...

En zitten we bijgevolg terug op 100%
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 10:47   #875
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
En in België worden het Ollanders genoemd. Wat is nu je punt?

Feit is dat Noord-Brabant een enorme werkgelegenheid en hoogwaardige industrie kent, één van de meest vooraanstaande clusters in Nederland, en dat het dus verre van wegkwijnt.
<Zucht> Mijn punt heb ik al vele malen herhaald. Het is vragen naar de bekende weg. Nogmaals: ik zie niet in waarom Vlaanderen zich bij Nederland moet aansluiten danwel moet samensmelten. Vlaanderen, een land dat in de laatste eeuw heeft onttrokken van bevoogding en nu binnen een (nog bestaande) Belgische federatie een identiteit heeft ontwikkeld, die ze zal verliezen indien ze deel van Nederland zal worden.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 12:51   #876
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
<Zucht> Mijn punt heb ik al vele malen herhaald. Het is vragen naar de bekende weg. Nogmaals: ik zie niet in waarom Vlaanderen zich bij Nederland moet aansluiten danwel moet samensmelten. Vlaanderen, een land dat in de laatste eeuw heeft onttrokken van bevoogding en nu binnen een (nog bestaande) Belgische federatie een identiteit heeft ontwikkeld, die ze zal verliezen indien ze deel van Nederland zal worden.
Mijn punt heb ik ook al tig keer herhaald. Juist binnen de beschermende omgeving van Nederland kan Vlaanderen tot volle wasdom komen. Nederland is in goede lage landse traditie geen eenheidsworst maar een rijke schakering aan landelijke, regionale, stadse en dorpse identiteiten.
Als Vlaanderen zelfstandig wil zijn respecteer ik dat uiteraard, maar ik accepteer niet dat dat beter zal zijn voor 'de identiteit'.

Daar komt bij dat Vlaanderen geen land is, maar een hoopje Lage Landen die daar nu provinciën zijn, net als bij ons. Dit Vlaanderen is namelijk Vlaanderen maar ook Brabant en Limburg. Welke identiteit bedoel je?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 13:48   #877
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Over welke van mijn standpunten spreekt u eigenlijk?
Ik dacht dat dat duidelijk was. Het ging daarover dat Vlaanderen van u niet zo moeilijk moest doen over een paar gemeentes meer of minder. Of eigenlijk een paar gemeentes minder.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 18 mei 2010 om 13:48.
Oud 18 mei 2010, 13:52   #878
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Yep, ik had het ook over Belgische kentekenbewijzen. En over mensen die ik op straat hoor praten of aan het tafeltje naast mij op restaurant of op café. Vooral had ik het ook over het feit dat dat maar een indruk was. Ik meen me zelfs te herinneren dat ik zelfs gevraagd had of daar eigenlijk wel cijfers over bestonden.

Moet je zeker doen. Hier heb je meteen wat cijfers:

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20100426_069
http://lvb.net/item/5206
http://www.vvb.org/kort/218/32241
http://www.vlaamsbelang.org/0/3706/
http://www.doorbraak.org/artikel/166...fhankelijkheid

Nergens een meerderheid voor Vlaamse onafhankelijkheid. Ik zal je ook wat moeite besparen:

"Maar Steve_M, die peilingen zijn niet representatief, het zijn maar peilingen, de vraagstelling is suggestief ..."

Dat is zo.
Dan is al het voorafgaande, inclusief de links, van geen betekenis.
Oud 18 mei 2010, 13:59   #879
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ja, op dit moment is een derde voor onafhankelijkheid. Maar ik weet niet wat er gaat gebeuren wanneer de ene regimecrisis de andere veroorzaakt en de hele boel in een patsstelling blijft hangen. Wat het teruggaan naar Nederland betreft, ik geloof dat geen enkele fatsoenlijke Vlaming dat echt wil....
Het is een belediging voor elke fatsoenlijke Vlaming die dat echt wil. En die zijn er wel. U gaat wel iets te ver in uw woordkeuze.
Oud 18 mei 2010, 14:02   #880
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zal wel... Bekijk bericht
waarom voel voel jij je dan zo tekort gedaan en ga je enkel uit van iemands taal en niet van iemands persoonlijkheid.
Ik begrijp je vraag niet. Waar haal je het vandaan dat ik me tekortgedaan voel? Wat heeft iemands persoonlijkheid te maken met de voertaal van de plaats waar je naartoe verhuist?

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 18 mei 2010 om 14:02.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be