![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is al een paar decennia meer "waarde" in omloop dan echt "geld".Met andere woorden,over een steeds groter gedeelte van de economie hebben centrale banken niet eens meer direkte,en amper nog indirecte,invloed.Daarom,inderdaad,zijn de akties van de centrale banken hoogstens gedeeltelijk van belang...(hoe kun je nu virtuele waardepapieren nog beinvloeden door de rente wat te verhogen of zo,of zelfs door wat meer geld te doen bijdrukken ) De reaktie van de Europese beurzen nav de mededeling van de voorzitter van de ECB dat hij niet de Amerikaanse collega's gaat volgen, is eigenlijk wat bespottelijk . De ECB kan niks doen aan de "virtuele" beurs-economie,maar inflatie,geldhoeveelheden en het vaststellen van de basisrentes tbv de echte economie zijn al zwaar genoeg om aan te werken! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Banneling
|
![]() Uit een nieuwsbrief van George Soros :
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Mijn vraag is... met welk geld (miljarden euro's) heeft de Europese centrale bank de crisis helpen verzachtten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
105.766.455.243€ activa: 50.259.459.43€ bankbiljetten in omloop 9.929.865.976€ goud 414.768.308€ van het IMF 29.313.377.277 tegoeden van banken 2.773.828.417€ vreemde valutta nog cash in reserve: 4.089.277.550€ Voila: http://www.ecb.int/pub/pdf/annrep/ar2006nl.pdf Bestand is 4.6MB groot. Vanaf pg 203 staat de volledige balans en jaarrekening van de ECB . Laatst gewijzigd door Asshen Sukar : 24 januari 2008 om 19:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Gouverneur
|
![]() Nog wat leuke cijfers van de ECB:
1.360 personeelsleden €361miljoen beheerskosten €1.379miljoen netto winst zonder wisselkoers-, rente en goudprijsrisico’s €475miljoen echte netto winst €1.972miljoen rentebaten €4.734.120 productiekosten bankbiljetten Laatst gewijzigd door Asshen Sukar : 24 januari 2008 om 20:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Gouverneur
|
![]() Ik snap iets niet goed
Volgens de balans van de ECB hadden ze eind 2006 29.313.377.277 uitgeleend aan banken. Wat was dan het nut om in het 4de kwartaal van 2007 100miljard beschikbaar te stellen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
De rondreis van Bush door het Midden-Oosten was het onderhouden van de handelsrelatie's met hun voornaamste handelspartners. Geld hebben ze zonder twijfel, dat ze welvaart creëren leid ook geen twijfel. Soms kijk ik de ogen uit over de golfstaat Dubai. Waar ze daar tot allemaal in staat zijn is ongelofelijk. Dat is pas echt radicaal liberalisme, niet dat ik echt sta te springen omdat er ook nadelen zijn die ik u wil besparen. Maar dat ze een economische grootmacht worden leid geen twijfel. Binnekort zullen ze de vele economische niche"s van de markten gaan domineren. Ik heb een gemend gevoel bij deze giga-ontwikkelingen. Ik geloof in de toekomst in een "high tech eco-economie". Dat is de enige uitweg die realistisch is en die een degelijke uitweg bied voor de menselijke inpassen. Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 25 januari 2008 om 21:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik geef toe niet te begrijpen wat de invloed van centrale banken nog zou kunnen zijn op commerciele banken die hun eigen traders niet afdoende afblokken indien nodig ..(recentst dat geval met die de Franse Generale Bank,maar het is de laatste in een lange rij...),de bedragen zijn geen kattenpis meer... Laatst gewijzigd door kelt : 26 januari 2008 om 07:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
|
![]() Uiteindelijk is het bizarre aan dat soort crisissen, zoals je zegt, dat het altijd 'n samenloop van omstandigheden is die schijnbaar niet te voorzien was: liquiditeitscrisissen, investeringen die van de ene op de andere dag waardeloos blijken enzovoort. En dat bij nagenoeg élke crisis; dat vormt een goed argument (zij het natuurlijk geen doorslaggevend bewijs) voor de Mises-Hayek-theorie van de conjunctuurcyclus.
![]() |
![]() |
#94 | |
|
![]() Citaat:
Vandaar ook dat het niet zinvol is om de balans van de ECB uit te spitten. Als de ECB één miljard creëert en met dat nieuw geld koopt ze obligaties ter waarde van één miljard, dan is het nogal evident dat de balans nog altijd in evenwicht is (actief: één miljard euro aan obligaties; passief: één miljard euro aan 'geld'). Die balans dissecteren kan interessant zijn maar zegt niets over de fundamentele technieken. Aangezien de centrale bank dus geen budgetbeperking heeft, kan ze dienst doen als 'lender of last resort'. Nog veel belangrijker is echter dat centrale banken ervoor zorgen dat er een voortdurende geldgroei is. Volgens sommige economen is dat noodzakelijk of zelfs goed voor de economie; volgens andere economen (degene waar ik fan van ben ![]() Tijd voor 'n grafiekje van de Federal Reserve Bank of St. Louis (die overigens ontzettend veel goeie statistieken hebben op hun website). "MZM" is "money of zero maturity", dat is een maatstaf voor de grootte van de geldhoeveelheid. (Er zijn nog andere maatstaven ook, maar bv. de M3-reeksen zijn niet meer beschikbaar voor de laatste jaren; ze tonen wel dezelfde trend). ![]() Hier kan je trouwens de grafiek zien voor de jaarlijkse groeipercentages in MZM. Zoals je merkt, gaat dat maar zelden onder de nulgrens; meestal ligt het een pak hoger.
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar misschien moet Savatage dringend gereanimeerd worden? Waar haal je dat cijfer? Laatst gewijzigd door eno2 : 26 januari 2008 om 10:47. |
|
![]() |
![]() |