![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Wie van de misdadigers verdient de doostraf? | |||
Alle betrokkenen die op de hoogte waren van de feiten - allen zijn ze verantwoordelijk voor moord, want dit was een collectieve actie |
![]() ![]() ![]() |
6 | 19,35% |
Alleen de criminele bazen van GlaxoSmithKline en de marketeers |
![]() ![]() ![]() |
1 | 3,23% |
De bazen, de marketeers en de academici die zich lieten omkopen, terwijl ze objectief moesten zjin |
![]() ![]() ![]() |
4 | 12,90% |
De investeerders, de bazen, de marketeers en de bureaucraten |
![]() ![]() ![]() |
1 | 3,23% |
Niemand, ik ben altijd tegen de doodstraf, maar ben in dit geval wel voor levenslang |
![]() ![]() ![]() |
2 | 6,45% |
Niemand, ik ben tegen de doodstraf en wil de straf in dit geval beter analyseren op basis van duidelijker feiten |
![]() ![]() ![]() |
13 | 41,94% |
Ander |
![]() ![]() ![]() |
4 | 12,90% |
Aantal stemmers: 31. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Monoamines zijn stoffen die door de MAO-A en -B enzymes in de maag en het bloed geheel of gedeeltelijk afgebroken worden. Normaalgezien is de functie van MAO-A het afbreken van een overmaat aan neurotransmitters nl. serotonine, dopamine en noradrenaline (3 monoamines). Een reversibele MAO-A remmer als moclobemide remt dus die afbraak, waardoor er een grotere hoeveelheid beschikbaar is. Ook vele andere medicijnen of courante bestanddelen in sommige voedingswaren zijn monoamines. Moclobemide is weliswaar reversibel waardoor je je minder aan de strenge dieetvoorschriften voor irreversibele MAO-remmers (isocarboxazide bv.) moet houden (enkel tyramine-arm voedsel: geen oude kazen, bepaalde vleeswaren etc). De remmende werking van één enkele dosis duurt niet langer dan 24 uur, de irreversibele tot 1 maand na inname. Het is zeker onverantwoord dat men getracht heeft een dergelijk middel op grote schaal te verspreiden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
't Is jammer dat ik van hoofdmoderator Kadee niet persoonlijker mag worden over mijn intieme sfeer... Ik krijg al genoeg aanvallen over zieligheid te verwerken. Of zal ik toch maar eens mijn gedichtje posten van hoe ik mijn zelfmoord rateerde? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Minister
|
![]() Tja, als je ermee stopt blijft het middel (indien SSRI) nog een geruime tijd doorwerken, dat kan tot enkele maanden zelfs. Dan is er een goeie kans dat je weer in een put valt, en herbegint.
Ik ken er die al frequent hebben afgebouwd. Valium moest je ook afbouwen, werd indertijd gezegd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() @ Iedereen:
Misschien een wat vreemde post, ik wil me niet laagdunkend uitlaten over iemand want wat ik schrijf is natuurlijk ook van toepassing op mij: ik ga er niet van uit dat mensen die (veel) tijd op fora doorbrenge daar geen één of andere medische of psychologische reden (in ruime zin opgevat) toe hebben. There's so much to do out there enzo, weetjewel dat het me straf lijkt moesten hier de meest vitale, gezonde en energieke mensen bij mekaar verzameld zitten. ![]() ![]() Ik denk dus dat het één en het ander nogal nauw samenhangt; bij het ervaren van problemen is de virtuele wereld nu eenmaal veel makkelijker om in rond te hangen dan de echte. Je kan het zelfs opvatten als een sociaal experiment waarin je rustig kan oefenen met verschillende personages en stijlen en waarin jezelf blootgeven/een ander aanvallen veel minder gevolgen heeft omwille van de anonimiteit. Het is natuurlijk wel oppassen dat het ene (veel forummen) het andere niet met zich meebrengt of versterkt. Los daarvan gaan er tegenwoordig wel stemmen op dat depressie iets is wat overgediagnosticeerd zou worden. In die zin dat iemand die ongelukkig is over zijn eigen levenssituatie tegenwoordig wordt gezien als depressief. Een pil zal in zo'n geval natuurlijk niet veel helpen gezien ze de levenssituatie van die persoon niet zal veranderen maar enkel de stoffen in diens hersenen wijzigt zodat hij wel gelukkig is. (Een "leuk" gedachtenexperiment: je moet je eens voorstellen wat het betekent als we dit op maatschappelijke schaal gebeurt.) Maar het is enkel aan een deskundige om te beoordelen wie precies in welke groep thuishoort, en zelfs dat is niet gegarandeerd foutenvrij.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 21 februari 2008 om 17:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
|
![]() Citaat:
![]() Nu zien we toch iets gelijkaardigs gebeuren met rilatine. En eigenlijk met allerlei kwaaltjes zoals hoesten, keelpijn, verkoudheid, oorontsteking, griep, ... Je lichaam heeft een eigen immuumsysteem en bij een gezonde mens werkt dat heus wel voldoende om de indringer te overwinnen. Alleen moet dat even de tijd krijgen om in werking te treden. Met al die onderdrukkend hoestsiroopjes ed krijgt het daar tegenwoordig dikwijls niet eens de kans toe.
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb net veertig kilometer gefietst tussen bibliotheken en ook nog mijn drie-keer-per weekse krachttraining gedaan van anderhalfuur, maar ik ben dan ook nog maar 63 jaar jong. Forummen is een verslaving als een andere... Zeker niet een van de schadelijkste... Laatst gewijzigd door eno2 : 21 februari 2008 om 18:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik zei het al dat het een Panamese Vlag is die alle ladingen dekt. Als je meer wil weten, heb je een precisere diagnose nodig: Schizofrenie, paranoia, psychose, manische depressiviteit etc.etc Ik heb mijn depressie nooit laten diagnostikeren. Een andere episode wél. Laatst gewijzigd door eno2 : 21 februari 2008 om 17:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
|
![]() Sorry maat, mijn overdrijvingen vallen in het niet vergeleken met de overdrijvingen van een criminele organisatie als GlaxoSmithKline en de kapitalisten die deze business steunen.
Dus niet op de boodschapper schieten.
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | ||
|
![]() Citaat:
Een grotere misdaad bestaat toch niet? Zwakkeren en kwetsbaren uitbuiten voor het geld. Dus de schuld van de zelfmoord bij depressieven die Seroxat namen, niet bij die dode mensen leggen hé. Ge moet die leggen bij de producent van dat product die deze risicos doodzweeg. Feit is dat GlaxoSmithKline er waarschijnlijk goedkoop vanaf zal komen. Nu al is er een deal in de VS waarbij elke patiënt die het gevaarlijke middel nam en er vanaf wil, $100 krijgt. Een peulschil. De verwanten van de doden zijn natuurlijk hun eigen zaak aan't voeren, en in het VK loopt er een crimineel onderzoek tegen GSK. De vraag is: gesteld dat deze gevaarlijke kapitalistische misdadigers veroordeeld worden als criminelen, verdienen ze dan de doodstraf of niet? -Eigenlijk gaat deze discussie enkel over de strafmaat: moeten kapitalistische misdaden - moorden met voorbedachte rade in dit geval - die gepleegd zijn op het lijden van kwetsbare mensen en enkel met het oog op winst, zwaarder gestraft worden dan andere soorten misdaden? -En: hoever strekt deze verantwoordelijkheid? Wie is er allemaal crimineel: enkel de bazen, of ook de marketeers, de omgekochte wetenschappers, de investeerders...?
Laatst gewijzigd door C2C : 21 februari 2008 om 19:15. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik vind het terecht dat die mensen naar de rechtbank moeten. Zoals het er in die reportage uitziet, verdienen ze een straf. Niet de doodstraf, want daar ben ik principieel tegen. (Wel enkel principieel).
Om voor de verandering even ontopic te zijn.
![]() |
#93 |
Minister
|
![]() Wie is verantwoordelijk? Begin bij de wetenschapper die doelbewust informatie heeft achtergehouden. Wie heeft hem de opdracht daartoe gegeven?
Ieder die hier van wist is uiteindelijk medeplichtig. Ik vraag me trouwens af hoe Eli Lilly hierop zal reageren. Zij weten maar al te goed dat ze de volgende in de rij zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Banneling
|
![]() Wel wel wel , al die processen, advocaten dat is allemaal ingecalculeerd.
Ze liggen daar niet wakker van... |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
|
![]() Heeft iemand wat meer info over seroxat? Ik kan de documentaire niet bekijken wegens technische redenen.
Maar ik begrijp niet waarom er zoveel ophef rond is (die documentaire). Waren er dan zoveel sterfgevallen? Het is al lang bekend dat antidepressiva als bijwerking een verhoogde kans op zelfdoding hebben. Er zijn veel medicijnen die een verhoogde kans op sterfte, direct of indirect, geven, zo bv. ook het astmamedicijn Advair en het diabetesmedicijn Adavir, toevallig beide van GSK en zoals ik al zei bv. de pil terwijl deze toch massaal geslikt wordt. Er is momenteel geen enkel farmaceutisch bedrijf denk ik dat geen schadeclaims tegen zich heeft lopen... We hebben het nu over medicijnen met onschuldige tot fatale bijwerkingen. Maar in de cosmetica-industrie en erger nog, in de voedingsindustrie geldt meestal net hetzelfde: fraude zodat de kwaliteit voor de consument niet gegarandeerd is en zelfs schade kan toebrengen. In hoeveel van alle crèmes, tandpasta, shampoo's, deo's lotions, olietjes en dergelijke die we op ons smeren zitten geen schadelijke producten? En willen we wel altijd weten wat er in ons eten zit? ? Verder ben het ermee eens dat iedereen die ervan afwist medeplichtig is.
![]() |
![]() |
#96 |
Banneling
|
![]() http://www.antidepressantsfacts.com/...ain-damage.htm
google even : brain damage paroxetine http://deepintro.typepad.com/depress...ess/index.html Laatst gewijzigd door Marlientje : 21 februari 2008 om 21:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik ga hoe dan ook verder antidepressiva nemen.
Misschien leidt er dat wel toe dat ik ooit een massa mensen omver schiet. Zekerheid heb je nooit.
![]() |
#98 |
|
![]() Iedereen reageert anders op een medicijn (maar ook op alle andere lichaamsvreemde stoffen). Eigenlijk zouden daar geen algemene uitspraken over gedaan mogen worden. Je kan hooguit zinnige uitspraken doen over de werking ervan in termen van probabiliteiten.
Als die Seroxat nu verbannen wordt, is dat wel erg jammer voor de mensen die er zich wel goed bij voelden. Daarom hoop ik dat we niet te ver meer af staan van individugerichte therapie obv genetische screening ea gegevens obv empirisch en klinisch onderzoek. Hierbij zouden dit soort problemen niet voorkomen.
![]() |
![]() |
#99 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#100 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Voorts ligt het voor de hand dat je een link gaat leggen met anti-depressiva als je 'geneest' wanneer je die middelen neemt. Echter kan je ook nadenken of zoiets niet ondanks die middelen was, eerder dan dankzij. Persoonlijk wil ik die troep nooit in m'n lichaam (ik neem sowieso zelden pilletjes), het lichaam is erg vaak in staat om zichzelf te genezen, veel vaker dan algemeen wordt aangenomen. Psychologie is een erg jonge wetenschap. Ze handelt echter met een stellige zekerheid, die mijns inziens nogal misplaatst is. Het kan best zijn dat anti-depressiva bepaalde mensen in bepaalde situaties kan helpen, dat ontken ik niet, maar er heerst een té groot geloof in de heilzaamheid van die middelen. Ze worden te vaak voorgeschreven, er wordt te vaak naar verlangd en ze worden te vaak gebruikt. Het zijn geen wondermiddeltjes. Gezien de 'leeftijd' van de psychologie (en psychiatrie) als wetenschap is het onheus te pretenderen te weten hoe een depressie 'opgelost' kan worden, en gevaarlijk om zomaar middelen te slikken waarvan men eigenlijk niet goed weet wat ze precies aanrichten. Overigens valt er heel wat te zeggen over de walgelijke kantjes van de farmaceutische industrie, en vooral die van de middelen tegen psychologische problemen. Ze volgt inderdaad een marktlogica zoals andere industrieën, maar hier is men wel bezig met mensenlevens he. Het creëren van behoeften en het misleiden van potentiële klanten, het hoort er allemaal bij. Laatst las ik in de krant dat 20% van de jeugd aan psychische kwaaltje lijdt. Ligt dat dan aan onze maatschappij (die soms wel een beetje fucked up is), of aan de definities die gehanteerd worden ('iedereen die niet volgens de norm handelt is ziek en moet behandeld worden om normaal te functioneren in onze maatschappij, iedereen dezelfde eenheidsworst'). Ik ben vroeger nogal veel bezig geweest met psychologie etcetera. Ik zuig hier niks uit m'n duim, noch praat ik doemdenkers naar de mond. Maar ik weet dat het moeilijk is om hierover een constructieve discussie te voeren, want men vervalt al snel in veralgemeningen of onwetenschappelijke prietpraat. Ik spreek hier uit eigen ervaring, uit kranten en wetenschappelijke studies die ik las, uit de dingen die ik bij m'n vrienden heb gezien en zo meer. Ik sta trouwens ook open voor positieve verhalen hoor (laat maar komen, Stratcat!).
![]() |