![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ook niet om achteruit te werken.
Doe dat zo eens een keertje 100?
![]() |
#82 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Banneling
|
![]() en hier www.vlaanderen.be/arbeidsvoorwaarden
kan je die van de vlaamse gemeenschap zien 2500 e voor een ambtenaar niveau a2 met 7 jr ervaring |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() Geen wonder dat het daar vol pol&soccers of masters geschiedenis zit, kunnen ze in de privé weinig mee aanvangen en scheppen goed geld bij de overheid. Laatst gewijzigd door Pontus : 4 mei 2008 om 17:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is dat nu begot eens gedaan met te kappen op de indeks??
Ge moet de indeks niet verwijten dat hij de loonkloof vergroot, dat hij degenen die minder verdienen een vertraging oplevert ten overstaan van de anderen. Want om dat laatste effekt tegen te gaan, zijn er de gewone loonsverhogingen. Zeer resent nog zijn, buiten de indeks om, de minimumlonen verhoogd met 2 prosent. De evolutie van de lonen wordt dus (in Vlaanderen, niet in het buitenland) bepaald door twee mechanismen: het eerste is de indeks, die dient om de koopkracht te beschermen; de tweede door bovenop die indeks nieuwe verhogingen te bepalen - meestal na onderhandelingen, soms wat geholpen door de wetgeving. Het is zelfs pervers dat je door de indeks in een hogere belastingsschaal terecht zou komen; die schalen zouden ook geïndekseerd moeten zijn. (ze waren dat bijna, maar de laatste ekonomische krisis heeft daar wat aan veranderd; okee het zij zo, als er moet ingeleverd worden, dan moet het ergens gehaald worden). Maar wie de kleine man wil verdedigen, en aldus de indeks blind aanvalt, die komt erg bedrogen uit.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik weet wel dat universitaire studies hard werken is, en afzien is. Ik vind de uitspraak "de hel in de ogen gekeken' toch een tikkeltje overdreven. Ik heb er niets op tegen dat men rekening houdt met het diploma bij het bepalen van het loon. Maar meestal wordt er rekening gehouden met vraag en aanbod. Ik wilde alleen onder de aandacht brengen dat o.a. de bandwerker ook veel stress heeft. Ik vind dat je het werk "onderaan de ladder" zeker niet mag onderschatten. Zeker niet wat betreft stress. Aan al degenen dit gemiddeld 60 uur per week werken, denk nog eens goed na. Ik werk in de IT en besef dat ik een luxejob heb, dat ik graag doe en dat zeer goed betaald. Maar geen baas en geen geld zal me zo ver krijgen om 60 uur te kloppen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ge kunt niet om de waarheid heen en niet zeggen dat de loonkloof niet constant groter wordt door simpel weg de index aan te passen. Een inhaalbeweging van 2% bewijst dat, anders zouden ze het niet doen. Jammer genoeg doen ze die inhaalbeweging niet bij iedere index aanpassing, maar pas als het kalf telkens al lang verdronken is. En dan nog met veel zagen en toeters en bellen, alsof sinterklaas snoepjes aan de onnozele kindjes mag brengen. Dat de staat van elke verhoging ook steeds zijn deel weer pakt is dan weer juist, hun index schalen niet aanpassen is eveneens een verkapte belasting. Zeg maar diefstal. Tuurlijk is de kleine man de dupe van dit alles. Zeker weten.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 4 mei 2008 om 21:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alleen kom je er niet met die kleine inhaal bewegingen alleen.
Doe zelf eens een rekensom van twee basislonen. 5 x index (tegenwoordig is dat al rap 2 keer per jaar nietwaar?) 1150 x 2% = 23 1173 x 2% = 23.46 1196 x 2% = 23.96 1220.38 x 2% = 24.40 1244.78 x 2% = 24.89 2500 x 2% = 50 2550 x 2% = 51 2601 x 2% = 52.02 2653.02 x 2% = 53.06 2706.08 x 2% = 54.12 Het verschil in centen (indexaanpassing op het loon) 50 - 23 = 27 51 - 23.46 = 27.54 52.02 - 23.96 = 28.06 53.06 - 24.40 = 28.66 54.12 - 24.89 = 29.23 Verschil in loon 2500 - 1150 = 1350 2550 - 1173 = 1377 2601 - 1196,46 = 1400.54 2653,02 - 1220,38 = 1432,64 2706.08 - 1244,78 = 1461.3 Totaal = 111,3€ verschil die groter is geworden. Stel dat ze nu eens een geste doen, 2% bij voor de laagste lonen 111.3 x 2% = 2.22 euro Of nog steeds een verlies van 111.3 - 2.22 = 109.08€ op uw MAANDLOON. (en dat is ruim 1308.96€ dat je er per jaar bij inschiet) In het kort, het mysterie van de koopkracht vermindering opgehelderd voor U. Ik geef toe dat je eerst op uw hoofd moet gevallen zijn om dat te kunnen ontcijferen of te volgen. Chaos theorie. Conclusie; hoe meer index aanpassing, hoe groter het verschil/verlies voor de laagste lonen.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 4 mei 2008 om 23:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Lage lonen zakken ten aanzien van hoge lonen, een verschil dat steeds verder groeit met de hoogte van het loon trouwens. Dus laten we eens aannemen dat we beiden voor de zelfde baas werken met een aanzienlijk verschil in aanvangsloon. Jij het hoogste, ik het laagste. Bij iedere index, wordt dat verschil groter. Ik wordt armer en jij rijker. Niet goed voor mij om den duur.
![]() |
![]() |
#91 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
(2% waardeverlies op 2500€ is 50€; 2% waardeverlies op 1000€ is 20€, daar gaat het hem over... - jij wil loonverschillen an sich wegwerken, maar dat is niet de bedoeling van de index) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Loonverschillen creëren zal hopelijk ook niet de bedoeling zijn? Het zou eerlijker zijn moest de index met een looncurve samen gaan. Vanaf x zoveel euro wat minder index toepassen dan voor lagere lonen. Dan gaan alle lonen gelijkmatig en eerlijk omhoog. Voor ieder hetzelfde. Bijkomende verhogingen zouden afzonderlijk van de index moeten bekeken worden. Dat doen ze nu ook al trouwens (maar amper) Op hoeveel die curve moet staan kan ik natuurlijk niet berekenen.
![]() |
![]() |
#93 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gaat over lonen, mijn loon, uw loon en een ander zijn loon. Voor allen van ons kost de dingen des levens evenveel. Dus gelijke tred houden is wel het minste dat je kan doen. Mijn brood, uw brood of een ander zijn brood betaal je niet percentage gewijs volgens uw inkomen maar met vaste valute in klinkende munt. Trouwens gans dit forum klaagt steen en been dat ze tegenwoordig niet meer rond komen, en dit is de reden waarom ze er op achteruit gegaan zijn.
![]() |
![]() |
#95 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zoals al gezegd, indexatie is er niet om loonverschillen weg te werken. Citaat:
Dat jij het niet vindt kunnen dat iemand 2000 broden kan kopen, en een ander 500, doet er niet toe; daar heeft indexatie niets mee te maken. Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vrees dat het nog lang zal duren alvorens uw euro zal zakken.
![]() |
#97 |
Banneling
|
![]() Bij deze laatste indexverhoging gaan vooral de lagere lonen er op achteruit.
Iedereen krijgt dezelfde indexverhoging (in %) Maar de lagere lonen geven een groter deel van hun loon uit aan voeding, en het zijn juist de voedingsprodukten die het meest gestegen zijn, meer dan de indexverhoging. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zal zelfs meer zeggen.
De index wakkert de inflatie aan. Hoe meer men zo verder doet hoe slechter we er zullen uitkomen. Telkens de index springt zijn de laagste lonen gedevalueerd tegenoverstaande van de hogere, en hoe hoger het verschil, hoe groter de devaluatie. Jij gaat er van uit, iedereen 2% bij en basta daar zijn we weer mooi mee vanaf. Maar bij elke 2% bij springt er een loonkloof van ongeveer evenveel bovenop. Dat wil zeggen dat iemand met een hoog loon na x aantal keren nog maar 6 maand per jaar moet werken om hetzelfde loon te behouden als bij start en de laagste lonen zullen 18 maand moeten werken om hetzelfde te behouden. (overdreven simulatie hé) Dus dit is geen loonverschil wegwerken, dit is gelijk loonverschil behouden. Wat toch normaal is me dunkt? Of heeft men nu echt zo de pest aan die lage loonwerkers dat ze dat leuk vinden?
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En zo nog wat dingen. En hoe meer index hoe moeilijker die lage lonen het krijgen. En dan heb je natuurlijk ook geen werkvolk meer.
![]() |
![]() |
#100 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |