Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 januari 2009, 18:32   #81
TheHunter
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Welk imperialisme? Hebben de Servische moslims dan misschien geen rechten als minderheid?
Wie?
TheHunter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2009, 19:37   #82
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheHunter Bekijk bericht
Welke leider van de moslims?

Je bent het niet eens dat Karadzic een oorlogsmisdadiger is?
Karadzic zijn letterlijke woorden in het begin van de oorlog "ik zal pas goed slapen als ik alle moslims uit dit gebied van de aardbodem heb verdreven" zeggen genoeg.

P.S. Je moet een onderscheid maken tss de moslims uit Bosnie en die uit de Arabische wereld. Ik ben onlangs in Sarajevo geweest en de mensen zijn zeeer zeer modern en zijn evenveel tegen moslimfundamentalisme als wij hier.
Naser Oric bvb.

Ja, Karadzic is een oorlogsmisdadiger, net als Hashim Tadci, Izetbegovic, Tudjman, en bijna alle leiders in het conflict. Allemaal hebben ze oorlogsmisdaden begaan.

Natuurlijk weet ik wel dat die moslims geen moslimextremisten zijn. Een gevolg van 40 jaar communisme. Heeft niets met religie te zien, alles met etnisch nationalisme.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2009, 19:38   #83
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie?
Servische moslims, nog nooit van gehoord? Leven rond Novi Pazar.
Oud 6 januari 2009, 20:27   #84
TheHunter
Burger

Standaard

Citaat:
Naser Oric bvb.

Ja, Karadzic is een oorlogsmisdadiger, net als Hashim Tadci, Izetbegovic, Tudjman, en bijna alle leiders in het conflict. Allemaal hebben ze oorlogsmisdaden begaan.

Natuurlijk weet ik wel dat die moslims geen moslimextremisten zijn. Een gevolg van 40 jaar communisme. Heeft niets met religie te zien, alles met etnisch nationalisme.
Tudjman wel, maar waar beschuldig je Izetbegovic voor? Naser Oric is vrijgesproken.

Edit: Tadci is iets voor een andere thread.

Laatst gewijzigd door TheHunter : 6 januari 2009 om 20:30.
Oud 6 januari 2009, 20:30   #85
TheHunter
Burger

Standaard

Citaat:
Servische moslims, nog nooit van gehoord? Leven rond Novi Pazar.
Kun je dan even terug kijken in welke context je dat gebruikte en mij zeggen wat zij met Karadzic te maken hebben? Ze worden eigenlijk "sandzaklije" of "Bosniaks" genoemd" en Sandzak was een van de weinige gebieden in ex-joegoslavie waar zo goed als geen conflicten waren.
Oud 6 januari 2009, 22:51   #86
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tudjman wel, maar waar beschuldig je Izetbegovic voor? Naser Oric is vrijgesproken.

Edit: Tadci is iets voor een andere thread.
Izetbegovic heeft misdaden laten begaan tegen Servische en Kroatische burgers. Zijn commandanten hebben ook vreselijke misdaden begaan.

Van 1992 tot 1995 leidde hij een brigade van het Bosnische regeringsleger (de 28e divisie) tijdens de belegering van de enclave Srebrenica. In die hoedanigheid kreeg hij zijn bijnamen "het Moslimbeest" en "de Sheriff van Srebrenica". Hij werd ervan verdacht opdracht te hebben gegeven tot verschillende bloedige aanvallen op Servische gemeenten en dorpen rondom Srebrenica en die ook te hebben geleid. De Servische bevolking van de getroffen gemeenten en de VN-soldaten die de vrede in de enclave moesten bewaken beschouwen hem over het algemeen als een gangster en oorlogsmisdadiger.

Op 28 maart 2003 werd hij door het Joegoslavië Tribunaal in aanklacht nummer IT-03-68 beschuldigd van moord, mishandeling en het brandschatten van vijftien dorpen in de omgeving van Srebrenica. Op 10 april 2003 werd hij door SFOR gearresteerd.

Op 30 juni 2006 veroordeelde het Joegoslavië-Tribunaal in Den Haag hem tot twee jaar gevangenisstraf wegens het niet verhinderen van oorlogsmisdaden door zijn ondergeschikten. Vanwege de lange duur van zijn voorarrest kwam hij meteen vrij.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Naser_Ori%C4%87

Een enorme schande, en bewijs van partijdigheid van het zogenaamde tribunaal. Bosnische misdadigers worden vrijgelaten, Servische tot het eind van hun dagen achtervolgd.
Overigens werden moslims ten onrechte steeds als slachtoffers voorgesteld door een partijdige westerse pers en politiek. ZIJ hebben de onafhankelijkheid eenzijdig uitgeroepen zonder de Serviërs te raadplegen, en ze hebben eveneens etnische zuiveringen uitgevoerd.
Gelukkig bestaat er vandaag, als gevolg van Dayton, Republika Srpska, en in navolging van Kosovo, Zuid-Ossetië en Abchazië, willen ze de onafhankelijkheid uitroepen, ze willen niet langer deel van Bosnië uitmaken. Ik vind dat ze dat recht hebben, niemand kan hen dwingen deel uit te maken van een entiteit waar ze niet toe willen behoren. Bosnië heeft ook de onafhankelijkheid van Joegoslavië uitgeroepen.
Oud 6 januari 2009, 22:55   #87
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kun je dan even terug kijken in welke context je dat gebruikte en mij zeggen wat zij met Karadzic te maken hebben? Ze worden eigenlijk "sandzaklije" of "Bosniaks" genoemd" en Sandzak was een van de weinige gebieden in ex-joegoslavie waar zo goed als geen conflicten waren.
Het was een fout, ik bedoelde "Servische BosniËrs" natuurlijk.
Oud 7 januari 2009, 01:46   #88
TheHunter
Burger

Standaard

Citaat:
Izetbegovic heeft misdaden laten begaan tegen Servische en Kroatische burgers. Zijn commandanten hebben ook vreselijke misdaden begaan.

Van 1992 tot 1995 leidde hij een brigade van het Bosnische regeringsleger (de 28e divisie) tijdens de belegering van de enclave Srebrenica. In die hoedanigheid kreeg hij zijn bijnamen "het Moslimbeest" en "de Sheriff van Srebrenica". Hij werd ervan verdacht opdracht te hebben gegeven tot verschillende bloedige aanvallen op Servische gemeenten en dorpen rondom Srebrenica en die ook te hebben geleid. De Servische bevolking van de getroffen gemeenten en de VN-soldaten die de vrede in de enclave moesten bewaken beschouwen hem over het algemeen als een gangster en oorlogsmisdadiger.

Op 28 maart 2003 werd hij door het Joegoslavië Tribunaal in aanklacht nummer IT-03-68 beschuldigd van moord, mishandeling en het brandschatten van vijftien dorpen in de omgeving van Srebrenica. Op 10 april 2003 werd hij door SFOR gearresteerd.

Op 30 juni 2006 veroordeelde het Joegoslavië-Tribunaal in Den Haag hem tot twee jaar gevangenisstraf wegens het niet verhinderen van oorlogsmisdaden door zijn ondergeschikten. Vanwege de lange duur van zijn voorarrest kwam hij meteen vrij.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Naser_Ori%C4%87

Een enorme schande, en bewijs van partijdigheid van het zogenaamde tribunaal. Bosnische misdadigers worden vrijgelaten, Servische tot het eind van hun dagen achtervolgd.
Overigens werden moslims ten onrechte steeds als slachtoffers voorgesteld door een partijdige westerse pers en politiek. ZIJ hebben de onafhankelijkheid eenzijdig uitgeroepen zonder de Serviërs te raadplegen, en ze hebben eveneens etnische zuiveringen uitgevoerd.
Gelukkig bestaat er vandaag, als gevolg van Dayton, Republika Srpska, en in navolging van Kosovo, Zuid-Ossetië en Abchazië, willen ze de onafhankelijkheid uitroepen, ze willen niet langer deel van Bosnië uitmaken. Ik vind dat ze dat recht hebben, niemand kan hen dwingen deel uit te maken van een entiteit waar ze niet toe willen behoren. Bosnië heeft ook de onafhankelijkheid van Joegoslavië uitgeroepen.

Waarom denk jij dat het tribunaal partijdig zou zijn tegen de Serviers? In een oorlog vallen er altijd slachtoffers maar het over over grote meerderheid waren Bosnische moslims en dan nog burgers terwijl er bij de Serviers vooral militairen omkwamen omdat zij een operatie hadden opgezet om Bosnie moslimvrij te maken en te annexeren in een groot-servie.

Als je een gebied de kans gaat geven om onafhankelijk te worden, een gebied dat opgebouwd is op grond van etnische zuivering, massamoorden, verkrachtingskampen (ja ze waren er echt), concentratiekampen,... dan ben je heel verkeerd bezig.

Maar aangezien je weinig of niet geinformeerd bent over heel die kwestie en wat er zich daar afspeelde (je maakt een belachelijke fout hierboven dat iemand die er iets vanaf weet nooit zou maken en probeert het dan goed te praten door het te linken naar sandzak (wtf) en je haalt duidelijk alle info van wikipedia) dus stel ik voor dat je u eerst beter informeerd over heel die kwestie en dan zal inzien dat hier langs de ene kant een professionele leger (JNA - zoek maar op wat dat is aan etnische zuivering deed tegen burgers die zich organiseerden om zich te verdedigen.

Het is idd geen toeval dat de meesten in Haag serviers zijn maar het is ook geen toeval dat ze veeeel meer slachtoffers maakten en zoals nazi-duitsland duidelijk aan etnische zuivering deden.
Oud 7 januari 2009, 10:07   #89
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

TheHunter

Citaat:
Waarom denk jij dat het tribunaal partijdig zou zijn tegen de Serviers?
Omdat het een verlengstuk is van de politiek van het Westen, die van een verzwakking van Servië en Joegoslavië haar doelstelling maakte, reeds sinds begin jaren '90. waarom is niet geheel duidelijk, waarschijnlijk zien ze in ServiË een potentiële Russische bondgenoot.

Citaat:
In een oorlog vallen er altijd slachtoffers maar het over over grote meerderheid waren Bosnische moslims en dan nog burgers terwijl er bij de Serviers vooral militairen omkwamen omdat zij een operatie hadden opgezet om Bosnie moslimvrij te maken en te annexeren in een groot-servie.

Er zijn ook heel veel Servische burgerslachtoffers gevallen, velen koudweg vermoord door oorlogsmisdadigers als Naser Oric of door Kroatische fascisten in "operatie storm". Dat wordt natuurlijk verzwegen door de westerse en Bosnische pers. ALLE partijen maakten zich schuldig aan misdaden, zie je trouwens heel goed in de films van Kosturica. (zelf een moslim, maar door de moslimleiding beschuldigd een verrader te zijn, omdat hij geen propaganda voor hen voert)

Citaat:
Als je een gebied de kans gaat geven om onafhankelijk te worden, een gebied dat opgebouwd is op grond van etnische zuivering, massamoorden, verkrachtingskampen (ja ze waren er echt), concentratiekampen,... dan ben je heel verkeerd bezig.
Ook de Bosnisch-Kroatische Federatie is opgebouwd op grond vn etnische zuivering, massamoorden, etc. Als je dat soort redenering doortrekt dan moet Bosnië zich terig aansluiten bij Joegoslavië. Feit is dat er vandaag, na Dayton, een federatie is, en dat Respublika Srpska nog maar weinig zin heeft op bij die federatie te blijven. Als BosniË en Kosovo dat recht hebben, waarom Srpska dan niet? Hoe zul je dat verhinderen, Serviërs uitmoorden zoals in het verleden? Deze keer trouwens is Rusland heel sterk, en zal het elke veroordeling van ServiËrs in de veiligheidsraad verhinderen.

Citaat:
Maar aangezien je weinig of niet geinformeerd bent over heel die kwestie en wat er zich daar afspeelde (je maakt een belachelijke fout hierboven dat iemand die er iets vanaf weet nooit zou maken en probeert het dan goed te praten door het te linken naar sandzak (wtf) en je haalt duidelijk alle info van wikipedia)
Het was gewoon een schrijffout, natuurlijk bedoelde ik Bosnische Serviërs, als je de context van het bericht bekijkt. Ik ben wel geïnformeerd over die oorlog, die me al erg interesseerde toen ze uitbrak en die ik op de voet volgde. Ik heb Servische en Bosnische vrienden, en heb Bosnië-Herzegovina recent bezocht. Wikipedia is steeds een goede en neutrale bron van informatie. Ik ben er zeker van dat U enige Servische bron niet zou aanvaarden.

.

Citaat:
dus stel ik voor dat je u eerst beter informeerd over heel die kwestie en dan zal inzien dat hier langs de ene kant een professionele leger (JNA - zoek maar op wat dat is aan etnische zuivering deed tegen burgers die zich organiseerden om zich te verdedigen.
Dat is een verdraaiing van de werkelijkheid. Ook Bosniërs en Kroaten hadden een leger, dat eveneens grote misdaden tegen de menselijkheid beging. (op den duur begonnen moslims en Kroaten ook elkaar uit te moorden trouwens, zoals in en rond Mostar)

Citaat:
Het is idd geen toeval dat de meesten in Haag serviers zijn maar het is ook geen toeval dat ze veeeel meer slachtoffers maakten en zoals nazi-duitsland duidelijk aan etnische zuivering deden.
Hoeveel Serviërs wonen er vandaag in de moslim-Kroatische Federatie? VOOR de oorlog woonden er heel veel Serviërs in Sarajevo. Wat U niet wil begrijpen is dat alle partijen oorlogsmisdaden begingen, ook de moslims.

Ook de moslims en Kroaten deden volop aan etnische zuivering. verschil is dat de Serviërs toen heel weinig internationale machtige vrienden hadden, en de moslims heel veel. Nu is dat veranderd, en zo'n partijdig monster als het JoegoslaviË-tribunaal zou onmiddellijk op het VETO stuiten van Rusland.

Laatst gewijzigd door tomm : 7 januari 2009 om 10:10.
Oud 7 januari 2009, 14:57   #90
TheHunter
Burger

Standaard

Citaat:
TheHunter

Omdat het een verlengstuk is van de politiek van het Westen, die van een verzwakking van Servië en Joegoslavië haar doelstelling maakte, reeds sinds begin jaren '90. waarom is niet geheel duidelijk, waarschijnlijk zien ze in ServiË een potentiële Russische bondgenoot.

Het uiteenvallen van joegoslavie was al genoeg om die regio te verzwakken.

Citaat:

Er zijn ook heel veel Servische burgerslachtoffers gevallen, velen koudweg vermoord door oorlogsmisdadigers als Naser Oric of door Kroatische fascisten in "operatie storm". Dat wordt natuurlijk verzwegen door de westerse en Bosnische pers. ALLE partijen maakten zich schuldig aan misdaden, zie je trouwens heel goed in de films van Kosturica. (zelf een moslim, maar door de moslimleiding beschuldigd een verrader te zijn, omdat hij geen propaganda voor hen voert)

Aan de moslimkant zijn er 10 keer zoveel burgerslachtoffers gevallen dan aan de Servische zijde, dit komt omdat Karadzic, Mladic & co doelbewust en open aan etnische zuivering deden.
En breng aub Kosturica niet tot discussie, hij is uiteindelijk bekeerd tot Orthodox en is super nationalistisch dus als je bij hem een objectieve opinie gaat zoeken ben je heel verkeerd bezig.

Citaat:
Ook de Bosnisch-Kroatische Federatie is opgebouwd op grond vn etnische zuivering, massamoorden, etc. Als je dat soort redenering doortrekt dan moet Bosnië zich terig aansluiten bij Joegoslavië. Feit is dat er vandaag, na Dayton, een federatie is, en dat Respublika Srpska nog maar weinig zin heeft op bij die federatie te blijven. Als BosniË en Kosovo dat recht hebben, waarom Srpska dan niet? Hoe zul je dat verhinderen, Serviërs uitmoorden zoals in het verleden? Deze keer trouwens is Rusland heel sterk, en zal het elke veroordeling van ServiËrs in de veiligheidsraad verhinderen.

Opnieuw: er zijn maar rond de 3000 Servische burgerslachtoffers gevallen. In Rep.Srpska was het aantal Serviers voor de oorlog rond de 50%, nu is het rond de 90%. Bosnie was in haar grenzen erkend door de internationale gemeenschap en de onafhankelijkheid werd behaald via een referendum. Dat de Serviers via etnische zuivering een hap uit die staat krijgen zou misdadig zijn, net zoals dat niet ok was met Kosovo, maar dat mag geen precedent zijn.

Serviers uitmoorden? Dat is lachwekkend als je weet dat zij maar 10% van de burgerslachtoffers hadden in de oorlog en als je denkt aan Srebrenica, Foca, ... waar onschuldige burgers via een systematische moordmachine afgeslacht werden.

Citaat:
Het was gewoon een schrijffout, natuurlijk bedoelde ik Bosnische Serviërs, als je de context van het bericht bekijkt. Ik ben wel geïnformeerd over die oorlog, die me al erg interesseerde toen ze uitbrak en die ik op de voet volgde. Ik heb Servische en Bosnische vrienden, en heb Bosnië-Herzegovina recent bezocht. Wikipedia is steeds een goede en neutrale bron van informatie. Ik ben er zeker van dat U enige Servische bron niet zou aanvaarden.
U weet dan ook dat elke idioot die tekst kan wijzigen, neem ik aan.

.

Citaat:
Dat is een verdraaiing van de werkelijkheid. Ook Bosniërs en Kroaten hadden een leger, dat eveneens grote misdaden tegen de menselijkheid beging. (op den duur begonnen moslims en Kroaten ook elkaar uit te moorden trouwens, zoals in en rond Mostar)
Op het begin van de oorlog hadden de bosniers geen leger, dit is weer een voorbeeld van uw onwetendheid. De enige leger die er was in ex-joegoslavie was de JNA en die kwam in handen van de Serviers. De andere lidstaten organiseerden zich later maar dat duurde een tijdje. Op het begin van de oorlog hadden de serviers bijna alle steden bezet en in handen, inclusief Sarajevo totdat het verzet rustig aan sterker werd.

Citaat:
Hoeveel Serviërs wonen er vandaag in de moslim-Kroatische Federatie? VOOR de oorlog woonden er heel veel Serviërs in Sarajevo. Wat U niet wil begrijpen is dat alle partijen oorlogsmisdaden begingen, ook de moslims.

Ook de moslims en Kroaten deden volop aan etnische zuivering. verschil is dat de Serviërs toen heel weinig internationale machtige vrienden hadden, en de moslims heel veel. Nu is dat veranderd, en zo'n partijdig monster als het JoegoslaviË-tribunaal zou onmiddellijk op het VETO stuiten van Rusland.
Er waren veel veel minder Serviers in de federatie dan moslims in republika srpska en er zijn er veel meer nu daar dan moslims in republika s. Je moet weten dat de verdediging van Sarajevo uit zo'n 20% Serviers bestond die vochten voor de verdediging tegen de bezetters van Mladic en Karadzic, een van de belangrijkste oorlogshelden van het Bosnisch verzet is een Servier: Dragan Vikic.
Het is ook geen geheim dat de meeste Serviers uit Sarajevo tegen Mladic en Karadzic vochten.

Natuurlijk vielen er onschuldige slachtoffers aan alle kanten maar het waren niet de Bosniers die concentratiekampen hadden, verkrachtinskampen, die Srebrenica veroorzaakten, de belegering van Sarajevo doorvoerden, die bijna 2 miljoen mensen verjoegen, ... en dat is de reden dat de internationale gemeenschap zich tegen hun heeft gekeerd en niet en of andere zever met de Russsen.

http://www.youtube.com/watch?v=OwsvMcI5lfA

Vertaling: de moslims zullen verdwenen van dit gebied.

Hoe je zo iemand kan verdedigen en zijn opgerichte pseudo staat die duidelijk alleen voor Serviers is ondanks dat ze daar met de helft waren voor de oorlog en ondanks alle feiten en alle beelden die je hebt,ontgaat mij.
Oud 8 januari 2009, 00:03   #91
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

TheHunter

Citaat:
Het uiteenvallen van joegoslavie was al genoeg om die regio te verzwakken.

BosniË had nooit eenzijdig de onafhankelijkheid mogen uitroepen zonder de mening van de belangrijkste minderheid, de Serviërs, te vragen. En het had nooit onmiddellijk erkend mogen worden door het Westen.

Citaat:
Aan de moslimkant zijn er 10 keer zoveel burgerslachtoffers gevallen dan aan de Servische zijde, dit komt omdat Karadzic, Mladic & co doelbewust en open aan etnische zuivering deden.
Hebt U daar enige (neutrale) bron van?
Ook de Bosniërs en Kroaten deden doelbewust aan etnische zuivering. Daar heb ik al voorbeelden van gegeven.

Citaat:
En breng aub Kosturica niet tot discussie, hij is uiteindelijk bekeerd tot Orthodox en is super nationalistisch dus als je bij hem een objectieve opinie gaat zoeken ben je heel verkeerd bezig.
bron?
Kosturica is absoluut niet super nationalistisch, wel in tegendeel, hij zet het nationalisme serieus te kakken in zijn films. Niet alleen het Servische, ook het Bosnische, en daarom wordt hij door Bosnische nationalisten als een verrader beschouwd. De Bosnische oorlogspropaganda portreteert zichzelf graag als een deel onschuldige schapen en martelaars, gretig overgenomen in de westerse pers. Dat klopt echter niet met de werkelijkheid.

Citaat:
Opnieuw: er zijn maar rond de 3000 Servische burgerslachtoffers gevallen.
Bron?

Citaat:
In Rep.Srpska was het aantal Serviers voor de oorlog rond de 50%, nu is het rond de 90%.
Moslims kunnen terugkeren maar velen weigeren omdat ze niet in de Servische entiteit willen leven. Dat zag ik onlangs op een Nederlandse reportage. Het aandeel Serviërs dat in Sarajevo woonde lag voor de oorlog veel hoger dan vandaag. Dus het werkt in de 2 richtingen.

Citaat:
Bosnie was in haar grenzen erkend door de internationale gemeenschap en de onafhankelijkheid werd behaald via een referendum.
De ServiËrs zijn ook bereid een referendum te organiseren, en landen als Rusland en Servië zullen zeker bereid zijn Srpska te erkennen, net als het Westen Kosovo erkende. Wait and see... Waarom mogen BosniËrs en Servische Albanezen onafhankelijkheid bekomen en Bosnische ServiËrs niet? Dat is discriminatie...

Citaat:
Dat de Serviers via etnische zuivering een hap uit die staat krijgen zou misdadig zijn, net zoals dat niet ok was met Kosovo, maar dat mag geen precedent zijn.
Maar het is wel een precedent. En het Westen erkende Kosovo. Dus moet het ook srpska erkennen. Overigens BosniËrs mogen altijd terugkeren naar Srpska, niemand zal hen iets aandoen.(in tegenstelling tot ServiËrs in Kosovo)

Citaat:
Serviers uitmoorden? Dat is lachwekkend als je weet dat zij maar 10% van de burgerslachtoffers hadden in de oorlog en als je denkt aan Srebrenica, Foca, ... waar onschuldige burgers via een systematische moordmachine afgeslacht werden.
U zegt 10 %, maar zelfs die 10% wil zeggen dat er ook een Bosnische moordmachine was. Bvb. in en rond Srebrenica.

Citaat:
U weet dan ook dat elke idioot die tekst kan wijzigen, neem ik aan.

Net daarom is het zo accuraat, want die tekst wordt constant aangepast door al de verschillende partijen, het is niet exclusief geschreven door een van de betrokken partijen. Dikwijls veel accurater dan partijdige teksten op een of ander partijdige exclusief Bosnische of pro-Bosnische website.

Citaat:
Op het begin van de oorlog hadden de bosniers geen leger, dit is weer een voorbeeld van uw onwetendheid.
De Bosnische Serviërs ook niet, het nationale Joegoslavische leger trok zich al vroeg terug uit Bosnië. Ze vormden, net als de BosniËrs en Kroaten, hun eigen milities.

Citaat:
De enige leger die er was in ex-joegoslavie was de JNA en die kwam in handen van de Serviers.
Die trok zich terug.

Citaat:
De andere lidstaten organiseerden zich later maar dat duurde een tijdje. Op het begin van de oorlog hadden de serviers bijna alle steden bezet en in handen, inclusief Sarajevo totdat het verzet rustig aan sterker werd.
Als de Bosniërs gewacht hadden op een compromis met de Serviërs (toch meer dan een derde van de bevolking) hadden de ServiËrs nooit de wapens opgenomen. Allemaal de schuld van Izetbegovic en de Bosnische nationalisten dus, die dit heel goed wisten.

Citaat:
Er waren veel veel minder Serviers in de federatie dan moslims in republika srpska en er zijn er veel meer nu daar dan moslims in republika s. Je moet weten dat de verdediging van Sarajevo uit zo'n 20% Serviers bestond die vochten voor de verdediging tegen de bezetters van Mladic en Karadzic, een van de belangrijkste oorlogshelden van het Bosnisch verzet is een Servier: Dragan Vikic.
Hoeveel ServiËrs wonen er nu nog in Sarajevo? voor de oorlog zo'n 38 %.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sarajevo

Overigens waren er ook Bosniërs die de zijde van de ServiËrs kozen, zoals in Bihac Abdic.

Citaat:
Natuurlijk vielen er onschuldige slachtoffers aan alle kanten maar het waren niet de Bosniers die concentratiekampen hadden, verkrachtinskampen, die Srebrenica veroorzaakten, de belegering van Sarajevo doorvoerden, die bijna 2 miljoen mensen verjoegen, ... en dat is de reden dat de internationale gemeenschap zich tegen hun heeft gekeerd en niet en of andere zever met de Russsen.
Ook vele 100000'en Serviërs werden etnisch gezuiverd, vooral door Kroaten maar ook door Bosniërs.
Het Westen keerde zich ook tegen de Serviërs in Kosovo. Uiteindelijk werden bijna alle ServiËrs etnisch gezuiverd in Kosovo en niet omgekeerd. Er waren ook Bosnische detentiekampen waar burgers vermoord en verkracht werden.

Citaat:
Hoe je zo iemand kan verdedigen en zijn opgerichte pseudo staat die duidelijk alleen voor Serviers is ondanks dat ze daar met de helft waren voor de oorlog en ondanks alle feiten en alle beelden die je hebt,ontgaat mij.
Ik verdedig Karadzic niet, ik ben gekant tegen ALLE nationalisten die de bevolking tegen elkaar opzetten, maar U verdedigt wel Bosnische oorlogsmisdadigers als Izetbegovic en Naser Oric.

Laatst gewijzigd door tomm : 8 januari 2009 om 00:18.
Oud 8 januari 2009, 00:50   #92
TheHunter
Burger

Standaard

Tomm ik zal het hierbij laten, want je demonstreert telkens je onwetendheid in deze zaak.

Je neemt Kusturica als een neutrale bron terwijl je niet weet dat hij al voor de oorlog met Milosevic vergaderde over de opdeling van Bosnie voor een groot Servie en zelfs de gematigde Serviers zien hem als een nationalist.

Je zegt dat JNA zich terugtrok terwijl iedereen, inclusief de Serviers weten dat zij actief neevochten in Bosnie.

Waar haal je in godsnaam van dat er 38% Servieers in Sarjevo waren voor de oorlog? Dit is veel accurater: http://bs.wikipedia.org/wiki/Demografija_Sarajeva
Hoeveel er nu zijn weet men niet omdat de Serviers wijgeren mee te weren aan een telling in het land (is heel actueel in het nieuws daar).

Abdic vocht niet met de serviers en voor hun idealen, hij vocht tegen Izetbegovic (heeft veel te maken met de presidentsverkiezingen en hij die, wss terrecht, claimde president te moeten zijn) maar dat zit heel ingewikkeld in elkaar.

Er waren GEEN bosnische concentratiekampen.

Ik begrijp je denkwijze en hoe je denkt dat er in elke oorlog 2 slechterikken zijn, maar dit is anders. Dit waren burgers die het opnamen tegen een leger, wiens leidinggevenden openlijk verklaarden de bosnische moslimbevolking te willen uitroeien, vergelijkbaar met nazi-duitsland in WO2.

http://greatersurbiton.wordpress.com...-dead-tell-us/

Citaat:
2. What was the national composition of the victims ? The most striking fact to emerge from the study is that 83.33% of civilian deaths in the Bosnian war were Muslims (Bosniaks). In total, 33,070 Muslim civilians were killed, as against 4,075 Serb civilians, 2,163 Croat civilians and 376 civilians of other nationalities. Muslims were the only one of the three principal Bosnian nationalities who suffered higher civilian than military casualties. Thus, 51.64% of the Muslim dead were civilians, as against 27.77% of the Croat dead and 16.36% of the Serb dead.
Oud 11 januari 2009, 18:51   #93
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

De aanloop naar de laatste oorlog in Joegoslavië werd vooral door de Serviërs genomen. Ze reageerden als een hyperkinetisch kind waarvan het speelgoed (de verschillende deelrepublieken) afgenomen werd.
Het Servische nationalisme flakkert op in 1986 als de Servische Akademie voor Kunst en Wetenschap een memorandum schrijft. Dit memorandum gaf een intellektuele basis aan anti-Titoïsme en een hernieuwde Servisch nationalisme. Ze schoven de Kerk naar voor als belichamer van het volk. Het regime van Tito was volgens de schrijvers instrumenteel gericht op het klein houden van Servië.
Milosovic verschijnt op de proppen als de Servische Messiah. In 1989 houdt hij tijdens de 600ste viering van de Servische nederlaag op het Merelveld tegen de Turken een nationalistische speech voor 1 miljoen Serviërs. In datzelfde jaar wordt ook de autonomie van Vojvodina en Kosovo afgeschaft. Een eerste stap in de plannen van een Groot-Servië.
Ik ontken niet dat de Bosniërs en Kroaten ook misdaden begaan hebben en ze zijn zeker niet goed te praten. De machthebbende Serviërs hebben echter driest en niets ontziend gereageerd op de onafhankelijksverklaringen die begonnen in 1990. Daarmee hebben ze het favoriete tijdverdrijf van de Balkan - het oog om oog, tand om tand-princiepe - in gang gezet.
Oud 2 februari 2009, 16:48   #94
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

TheHunter

Citaat:
Tomm ik zal het hierbij laten, want je demonstreert telkens je onwetendheid in deze zaak.
Hoe dan?

Citaat:
Je neemt Kusturica als een neutrale bron terwijl je niet weet dat hij al voor de oorlog met Milosevic vergaderde over de opdeling van Bosnie voor een groot Servie en zelfs de gematigde Serviers zien hem als een nationalist.
U bedoelt waarschijnlijk KostuNica ik had het over Kosturica, de wereldberoemde regisseur.

Ook, U zegt dat Serviërs het conflict begonnen zijn. Dit klopt niet, alle partijen tekenden het Cutileiro-Carrington plan, later herriep Izetbegovic zijn beslissing. http://en.wikipedia.org/wiki/Bosnian_War
Bosniërs steunden ook het eenzijdige referendum om de onafhankelijkheid uit te roepen, dat geboycott werd door de hele Servische bevolking.

Citaat:
Je zegt dat JNA zich terugtrok terwijl iedereen, inclusief de Serviers weten dat zij actief neevochten in Bosnie.
Het JNA trok zich terug op 12 mei 1992, een kleine maand na de uitroeping van de onafhankelijkheid.

Citaat:
Waar haal je in godsnaam van dat er 38% Servieers in Sarjevo waren voor de oorlog? Dit is veel accurater: http://bs.wikipedia.org/wiki/Demografija_Sarajeva
Citaat:
In 1991 Bosniaks formed 45% of the population, followed by Eastern Orthodox Serbs with 38%, and Roman Catholic Croats with 7%.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sarajevo

Citaat:
Abdic vocht niet met de serviers en voor hun idealen, hij vocht tegen Izetbegovic (heeft veel te maken met de presidentsverkiezingen en hij die, wss terrecht, claimde president te moeten zijn) maar dat zit heel ingewikkeld in elkaar.
Maar hij werkte wel samen met de Serviërs, en tegen Izetbegovic.

Citaat:
Ik begrijp je denkwijze en hoe je denkt dat er in elke oorlog 2 slechterikken zijn, maar dit is anders. Dit waren burgers die het opnamen tegen een leger, wiens leidinggevenden openlijk verklaarden de bosnische moslimbevolking te willen uitroeien, vergelijkbaar met nazi-duitsland in WO2.
Maar U ziet het allemaal wat zwart-wit, en vergeet cruciale gegevens te vermelden. Zo bvb. zijn het de Bosniërs die de oorlog uitriepen en het Cutileiro-Carrington plan verwierpen. Ze wilden geen rekening houden met de grote Servische minderheid. U weigert ook te zien dat Bosniërs misdaden hebben begaan tegen Servische burgers.
Oud 2 februari 2009, 16:53   #95
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
De aanloop naar de laatste oorlog in Joegoslavië werd vooral door de Serviërs genomen. Ze reageerden als een hyperkinetisch kind waarvan het speelgoed (de verschillende deelrepublieken) afgenomen werd.
Het Servische nationalisme flakkert op in 1986 als de Servische Akademie voor Kunst en Wetenschap een memorandum schrijft. Dit memorandum gaf een intellektuele basis aan anti-Titoïsme en een hernieuwde Servisch nationalisme. Ze schoven de Kerk naar voor als belichamer van het volk. Het regime van Tito was volgens de schrijvers instrumenteel gericht op het klein houden van Servië.
Milosovic verschijnt op de proppen als de Servische Messiah. In 1989 houdt hij tijdens de 600ste viering van de Servische nederlaag op het Merelveld tegen de Turken een nationalistische speech voor 1 miljoen Serviërs. In datzelfde jaar wordt ook de autonomie van Vojvodina en Kosovo afgeschaft. Een eerste stap in de plannen van een Groot-Servië.
Ik ontken niet dat de Bosniërs en Kroaten ook misdaden begaan hebben en ze zijn zeker niet goed te praten. De machthebbende Serviërs hebben echter driest en niets ontziend gereageerd op de onafhankelijksverklaringen die begonnen in 1990. Daarmee hebben ze het favoriete tijdverdrijf van de Balkan - het oog om oog, tand om tand-princiepe - in gang gezet.
Het waren niet de Serviërs die de ontmanteling van het federale Joegoslavië van Tito in gang hebben gezet, wel de Slovenen en Kroaten, op de voet gevolgd door de Bosniërs. de Serviërs, zelfs de Bosnische en Kroatische Serviërs, waren tegen die onafhankelijkheid, en wilden het federale model behouden. Bosnische Serviërs gingen tenslotte akkoord met een federaal model voor Bosnië dat door internationale bemiddelaars uitgewerkt werd, maar dat werd door uiteindelijk Izetbegovic verworpen. Er bleef weinig anders over dan de gewapende optie om hun rechten te verdedigen.

Natuurlijk keur ik niet alles goed wat de Serviërs gedaan hebben tegen moslim en Kroatische burgers tijdens deze oorlog, maar ook de andere zijde spaarde de burgerbevolking niet.
Oud 12 februari 2009, 20:54   #96
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Dat Joegoslavië is natuurlijk de bron van alle ellende. Net als de Sovjet-Unie vallen vroeger of laat alle kunstmatige landen.
De vlam kan zomaar opnieuw in de pan slaan.
Oud 13 februari 2009, 07:56   #97
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Dat Joegoslavië is natuurlijk de bron van alle ellende. Net als de Sovjet-Unie vallen vroeger of laat alle kunstmatige landen.
De vlam kan zomaar opnieuw in de pan slaan.
Nationalisme is de bron van alle ellende. Zionisme is ook een vorm van nationalisme, net als fascisme en nazisme.
Oud 13 februari 2009, 08:36   #98
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nationalisme is de bron van alle ellende. Zionisme is ook een vorm van nationalisme, net als fascisme en nazisme.
²

Er is nog geen uitspraak op het forum geweest waar ik meer mee eens ben dan deze.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2009, 14:35   #99
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het zijn meestal ook narcisten die het nationalisme gebruiken voor eigen zelfverheerlijking,
volledig mee eens
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2009, 19:46   #100
RSK
Burgemeester

Standaard

Het Den Haag tribunaal is opgericht door NAVO-landen.
Dat zijn de zelfde landen die vandaag het instituut aansturen.

De NAVO-landen hebben bewezen dat zij geen nutrale en rechtvaardige uitspraken kunnen nemen. Het is een feit dat de burgeroorlogen in voormalig Joegoslavië een gevolg waren van de ineenstorting van de federatie.
In een burgeroorlog vecht iedereen tegen elkaar. Alle betrokken partijen zijn slachtoffer van de gevolgen van de burgeroorlog geweest. Alleen de ene partij is wel degelijk wat meer getroffen tijdens de oorlog dan de andere.

Het is duidelijk te zien dat het tribunaal alleen de Serviërs aan het aanklagen en veroordelen is. Dit verklaart dan ook waarom de Serviërs de meerderheid zijn in deze gevangenis.

De Servische politieke leiders Milosevic, Karadzic, Seselj, Martic hebben niet om een oorlog gevraagd noch hebben zij zich schuldig gemaakt aan het organiseren van misdaden. De misdaden zijn wel begaan, want er bestaat geen oorlog waar geen misdaden plaats vinden.

Na de ineenstroting van communistisch Joegoslavië probeerde de Servische leiders terrecht gebruik te maken van de Servische constituele rechten in Joegoslavië om de Servische bevolking te verenigen in een gezamelijke staat.

Tijdens de ineenstorting van het Soviet regime, had Duitsland haar etnische en historische gebieden in een Duitse staat verenigd.
Niemand heeft in Europa het verenigen van Duitsland in 1990 als een extreem-nationalistisch proces geacht. Waarom had Europa problemen met de wil van de Servische bevolking om alle gebieden, waar de Serviërs volgens de Joegoslavische grondwet een constitueelvolk zijn, na de ineenstorting van het federatieve Joegoslavië in een centrale Servische staat te verrenigen?

De eerste optie van de Serviërs was het voorkomen van de ineenstorting van Joegoslavië. Toen separatistische bewegingen de ineenstroting van Joegoslavië aan het veroorzaken waren, zagen de Serviërs in dat deze nieuwe separatistische regeringen de Servische rechten aan het herleiden waren.

De NAVO-landen hebben deel genomen in het organiseren van de ineenstorting van een wereld wijd erkende en bestaande Joegoslavische staat. De NAVO-landen hebben aan de separatistische formaties binnen Joegoslavië wapens en andere middelen verstrekt (also ook politieke steun)
en middels deze weg geparticipeerd in de ineenstroting van Joegoslavië.
De ineenstroting van Joegoslavië had burgeroorlogen als gevolg.

Nu wil de NAVO middels een scheinproces alle schuld naar de Servische leiders toe schuiven.

De misdaden van de NAVO-pakt zoals het participeren in de grootste etnische zuiveringen na 1945, de ineenstorting van Joegoslavië en het bombarderen van Servische landen met radioactieve wapens worden compleet genegeerd tijdens het scheinproces.

Het Den Haag tribunaal is een politiek tribunaal die opgericht is om de NAVO misdaden in Joegoslavië te rechtvaardigen en de Servische politieke leiders, die geen pro-EU/ pro-NAVO koers wilden varen, te veroordelen.
RSK is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be