Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 augustus 2008, 22:51   #81
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Goed, maar men zou kunnen verwacht hebben, dat de communisten wegens het niet-aanvalspakt (en wegens Abbeville vermits u dat toch zo belangrijk acht), toch zouden zijn beginnen te collaboreren tot de nazi-aanval op Rusland. Maar ze hebben dat wel niet gedaan.

Abbeville wordt vaak aangegrepen door de Vlaams-nationalisten, opgeblazen, om toch maar de een uitleg te vinden om collaboratie te kunnen verantwoorden. Telkens komen de Vlaams-nationalisten weer terug op Abbeville, terwijl ze heel goed weten dat er op die 'spooktreinen' mensen zaten van allerlei politieke politieke opvattingen en heus niet alleen Vlaams-nationalisten.
Niet echt nee, want wist de Belgische KP wel van dat verdrag? Er was het signaal uit Moskou dat de communisten niet aan verzet moesten beginnen. Maar collaboreren? Waarom zouden ze? 't Was een kwestie van geen provocatie, dunkt me.

Nu, ik denk dat ik ook al geduid heb dat Abbeville op zich niet zo zwaar weegt, maar wel een sfeer die er van rond 1936 in België is ontstaan (zeker in het leger), en wat tot de treinen naar Abbeville heeft geleid. Abbeville is een symbool geworden. En de waarde van symbolen is heel sterk.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 23:14   #82
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Dit soort zaken zeggen ze toch elk jaar.
De afschaffing van het Brussels gewest is voor IJzerbedevaarten heel radicale praat hoor.

Helaas wordt dat klein stukje licht in de duisternis wel compleet teniet gedaan door de vrijerij met het Europees establishment.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 23:23   #83
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De afschaffing van het Brussels gewest is voor IJzerbedevaarten heel radicale praat hoor.

Helaas wordt dat klein stukje licht in de duisternis wel compleet teniet gedaan door de vrijerij met het Europees establishment.
Reactie op een Waals idee, hun gewest te laten opgaan in hun gemeenschap (waar dan uiteraard Brussel mee invalt)
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 23:33   #84
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Goed, maar men zou kunnen verwacht hebben, dat de communisten wegens het niet-aanvalspakt (en wegens Abbeville vermits u dat toch zo belangrijk acht), toch zouden zijn beginnen te collaboreren tot de nazi-aanval op Rusland. Maar ze hebben dat wel niet gedaan.

Abbeville wordt vaak aangegrepen door de Vlaams-nationalisten, opgeblazen, om toch maar de een uitleg te vinden om collaboratie te kunnen verantwoorden. Telkens komen de Vlaams-nationalisten weer terug op Abbeville, terwijl ze heel goed weten dat er op die 'spooktreinen' mensen zaten van allerlei politieke politieke opvattingen en heus niet alleen Vlaams-nationalisten.
Al tijdens de zomer van 1940 schrijft Verschaeve "Het Uur van Vlaanderen" waarin hij zijn sympathie voor het Derde Rijk uiteenzet. Van Seeveren stond al met zijn poot omhoog voor de oorlog begon. Jef "cognac" Van de Wiele (DeVlag) collaboreerde effectief vanaf 1941. VNV, DeVlag en VerDiNaSo, "fraai" zootje

Laatst gewijzigd door filosoof : 31 augustus 2008 om 23:39.
Oud 31 augustus 2008, 23:36   #85
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Reactie op een Waals idee, hun gewest te laten opgaan in hun gemeenschap (waar dan uiteraard Brussel mee invalt)
als consequente antinationalist ben jij uiteraard tégen WalloBrux en vóór de fusie Vlaanderen-Brussel? Het Brussels Gewest en de constructie Wallo-Brux zijn immers gebaseerd op ordinair taalnationalisme.
Oud 31 augustus 2008, 23:37   #86
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
had Ramstein gevraagd
Linksen op de IJzerwake?
Oud 31 augustus 2008, 23:44   #87
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
als consequente antinationalist ben jij uiteraard tégen WalloBrux en vóór de fusie Vlaanderen-Brussel? Het Brussels Gewest en de constructie Wallo-Brux zijn immers gebaseerd op ordinair taalnationalisme.
zoals de Vlaamse aanspraken op Brussel, die flaminganten justifiëren met het argument dat "in Brussel [ooit] Vlaams gesproken werd" en Brussel dus "Vlaams" is. Bij keuze tussen beide is uitgaan van een huidig feit zinvoller dan uitgaan van een vaag verleden. Bij keuze tussen beide...

Laatst gewijzigd door filosoof : 31 augustus 2008 om 23:53.
Oud 1 september 2008, 00:06   #88
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LcGrs Bekijk bericht
Eigenlijk vraag ik me toch een beetje af hoe mensen het voor zichzelf met hun geweten in het reine kunnen brengen om in de voormiddag een christelijke dienst bij te wonen en te bidden voor vrede en vervolgens een aantal uren later te luisteren naar en applaudisseren voor boodschappen die enkel ikzucht, hebzucht en haat tegenover anderen uitdragen...

2000 jaar geleden was er een mens die een heel eenvoudige en toch o zo mooie boodschap voor de wereld had: "Heb elkander lief!", zei Hij... of ook "Bemin je vijand!". Hij nodigde ons uit om ook vandaag (zo nodig letterlijk) het brood te breken met onze medemensen.
In Zijn tijd begrepen ze Hem ook niet...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Depth of Field Bekijk bericht
Er zijn natuurlijk ook veel Vlaams-nationalisten die wegblijven wegens het hersenloos pacifisme dat ze daar preken.
[zucht]
Oud 1 september 2008, 01:14   #89
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Linksen op de IJzerwake?
Och jong, volgens enkele mensen ben ik zelf een communist.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 01:26   #90
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard BIzar.

Vinden de zwartzakjes hier nu niet dat al dat gedaas op het politieke vlak geen enkele belangstelling opwekt bij de BEVOLKING....

Men zou na een jaar agitatie rond nationalistische prietpraat toch denken dat de ijzerweiden meer Fiere Vlamingen zouden trekken dan er koeien in de weiden van Diksmuide en Steenstraete staan?

Is dit geen totale verloochening van de bevolking voor de domme spelletjes die ENKEL dienen om het niet over koopkracht, vergrijzing, sociale zekerheid en de overdreven graaizucht van onze superrijken te moeten hebben, over de verkrotting van onze scholen, over de verloedering van onze wegen, over de tekorten aan personeel, over het aftakelen van de POST, over het miserabele beleid rond verdergaande privatisering van alles ?

Leterme heeft hier alle kans om au sérieux genomen te worden verloren, net als zijnt trawanten van VLD, NVA, VB en LDD zeveraars.

Het is niet minder dan een kaakslag.

Een gemiddeld stadje heeft tien keer zoveel belangstelling voor de worstenfeesten van de scholen op het einde van het jaar.

Het gepiep van Walter Baeten om Brussel meteen maar te annexeren kennen we al jaren van het BLok.

Dat was altijd om te lachen. Nu zit daar de onozele Peeters te doen of dit ernstig is.

Ik denk dat ze niets meer vinden om mee op te vallen, na al het (door niemand nog interessant gevonden) communautaire opbod.
Als het zo voortgaat zal hij volgend jaar moeten voorstellen om Wallonië te annexeren, en dreigt Frankrijk bij de zoveelste legevaart aan bod te komen om te worden Vervlaamst, met het recht om Frans te spreken....

Laatst gewijzigd door ericferemans : 1 september 2008 om 01:30.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 05:13   #91
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Feremans,

Ga je diezelfde post nu echt honderd keer kopieren in elke draad van dit forum?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 05:50   #92
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Niet echt nee, want wist de Belgische KP wel van dat verdrag? Er was het signaal uit Moskou dat de communisten niet aan verzet moesten beginnen. Maar collaboreren? Waarom zouden ze? 't Was een kwestie van geen provocatie, dunkt me.

Nu, ik denk dat ik ook al geduid heb dat Abbeville op zich niet zo zwaar weegt, maar wel een sfeer die er van rond 1936 in België is ontstaan (zeker in het leger), en wat tot de treinen naar Abbeville heeft geleid. Abbeville is een symbool geworden. En de waarde van symbolen is heel sterk.
Ja ja, natuurlijk wist de BKP van het verdrag. Rechtstreeks uit Moskou. Trouwens, zelfs als ze het niet onmiddellijk geweten hadden, wisten ze het later wel, want het werd met veel poeha uitgezonden door de propagandistische Duitse rundfunk En dit 'monsterverdrag' van een niet-aanvalspakt kwam als een donderdslag bij heldere hemel aan bij de Belgische communisten. Ze hielden zich dan ook gedeisd, dik tegen hun goesting, tot Hitler Rusland aanviel.

Maar die symboolwaarde wordt nu nog altijd gehanteerd. Abbeville wordt vaak te pas en vooral te onpas gebruikt in bepaalde middens om de Belgische staat op te zatelen met alle zonde Israels en zo één van de vele motieven te bedenken om de collaboratie te verrechtvaardigen. Nu, let wel, de Belgische staat was hier fout. Het was een paniekreactie natuurlijk en zoals vele paniekreacties zijn: overdreven, buitensporig en vaak totaal foutieve reacties. En in deze heeft Van Severeen grote pech gehad, want in feite heeft de Belgische staat de verkeerde opgepakt.

Laatst gewijzigd door system : 1 september 2008 om 06:02.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 05:56   #93
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
zoals de Vlaamse aanspraken op Brussel, die flaminganten justifiëren met het argument dat "in Brussel [ooit] Vlaams gesproken werd" en Brussel dus "Vlaams" is. Bij keuze tussen beide is uitgaan van een huidig feit zinvoller dan uitgaan van een vaag verleden. Bij keuze tussen beide...
Weer een die de klok horen luiden heeft maar niet weet waar de klepel hangt...

Citaat:
Vlaanderen zou de grondgebonden bevoegdheden over Brussel kunnen uitoefenen, de Franstaligen in Brussel zouden als culturele minderheid opgenomen moeten worden 'zonder hen voorwerp te maken van enige politieke of administratieve vervlaamsingsdruk'.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 1 september 2008 om 05:56.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 06:00   #94
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Weer een die de klok horen luiden heeft maar niet weet waar de klepel hangt...
Brussel is de hoofdstad van België en moet tweetalig zijn. En het zou spijtig zijn moesten de Vlamingen Brussel loslaten. En als Brussel nu niet tweetalig is, dan wordt het wel tijd dat Brussel dit wordt. En als de Vlamingen het handig spelen, dan zou dit op -let wel middellange- termijn volledig kunnen worden gerealiseerd. Want Brussel heeft centen nodig.
Oud 1 september 2008, 08:37   #95
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ga net uit van het heden. Sociaal-economisch is Brussel volledig verweven met Vlaanderen en heel weinig met Wallonië. Dus Brussel was niet alleen een Vlaamse stad, Brussel is het nog steeds. De enige reden waarom men Brussel als aparte entiteit zou kunnen beschouwen is omdat er Franstaligen wonen.
Kortom, filosoof, jij bent een onverdraagzame taalracist.
Oud 1 september 2008, 11:09   #96
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja ja, natuurlijk wist de BKP van het verdrag. Rechtstreeks uit Moskou. Trouwens, zelfs als ze het niet onmiddellijk geweten hadden, wisten ze het later wel, want het werd met veel poeha uitgezonden door de propagandistische Duitse rundfunk En dit 'monsterverdrag' van een niet-aanvalspakt kwam als een donderdslag bij heldere hemel aan bij de Belgische communisten. Ze hielden zich dan ook gedeisd, dik tegen hun goesting, tot Hitler Rusland aanviel.

Maar die symboolwaarde wordt nu nog altijd gehanteerd. Abbeville wordt vaak te pas en vooral te onpas gebruikt in bepaalde middens om de Belgische staat op te zatelen met alle zonde Israels en zo één van de vele motieven te bedenken om de collaboratie te verrechtvaardigen. Nu, let wel, de Belgische staat was hier fout. Het was een paniekreactie natuurlijk en zoals vele paniekreacties zijn: overdreven, buitensporig en vaak totaal foutieve reacties. En in deze heeft Van Severeen grote pech gehad, want in feite heeft de Belgische staat de verkeerde opgepakt.
Ik geloof nu niet dat je me eigenlijk tegenspreekt.
Oud 1 september 2008, 11:28   #97
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik geloof nu niet dat je me eigenlijk tegenspreekt.
Dan zijn we het eens.
Oud 1 september 2008, 11:42   #98
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat lijkt me toch in effect calloboratie met Moskou te zijn, waarom mag dat wel en andere soorten niet?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 11:57   #99
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Dat lijkt me toch in effect calloboratie met Moskou te zijn, waarom mag dat wel en andere soorten niet?
Da's dan ook weer iets anders, maar daarom niet verkeerd.
Oud 1 september 2008, 12:11   #100
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik de berichtgeving las over de toespraak van de voorzitter van het Ijzerbedevaartcomité, Walter Baeten.

Hij spreekt over het finaal mislukt zijn van de Belgische federatie, over een afschaffen van het Brussels gewest en het integreren ervan in een Vlaamse deelstaat, met een erkende Franstalige minderheid in Brussel. Hij vindt dat er geen federale verkiezingen meer moeten gehouden worden en dat de deelstaten het voortouw in de staatshervorming moeten nemen.

En als dat stuit op een Franstalig "non", aldus Baeten, moet Vlaanderen met een eenzijdige Nederlandstalige meerderheid in kamer en senaat maar uit de Belgische federatie stappen.

Is dit hetzelfde Ijzerbedevaartcomité dat Vlaanderen de rug had toegekeerd? Vanwaar deze plotse ommezwaai? Dit had ik echt niet zien aankomen.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...MF31082008_014
Walter Baeten, wie gelooft die mens nog? De Ijzerbedevaart is van een radicale Vlaams-nationale manifestatie geëvolueerd tot een ordinaire Vlaamse kermis, met o.a. een optreden van Willem Vermandere, goed zanger daar niet van, maar absoluut niet passend in dit kader. Jouw optimistische visie is je gegund, maar op deze jongen maakt W.B. geen enkele indruk. Ik ben trouwens niet alleen, gelukkig maar.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be