Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 oktober 2009, 15:15   #81
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ze blijven Franstalig, dat u het wil of niet! Denkt u echt dat die Franstaligen hun taal en hun cultuur willen verliezen?
En denkt gij dat Nederlandstaligen hun taal en cultuur willen verliezen.??
Wat dat is toch de opzet van het frans taalimperialisme omdat ze besmet zijn met een misplaats superioriteits gevoel.
Wel, de pot op mee de franse cultuur, zooo!!!!

Vlaanderen Vrij!!!!!!!!
Oud 7 oktober 2009, 15:15   #82
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als Franstalig spreek ik ook Nederlands. Dat betekent daarentegen helemaal niet dat ik me aan Vlaanderen verbonden voel. Ik voel me dichter bij Frankrijk dan bij Vlaanderen om eerlijk te zijn.
Ik wou alléén zeggen dat de voertaal in Be meer en meer Nl is. Gewoon "mijn" vaststelling.
En ja ieder zijn ding zou ik zeggen
Hoe meer talen machtig hoe beter de kijk op de wereld.
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 15:20   #83
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Niemand schijnt zich af te vragen hoe die cijfers tot stand gekomen zijn. Volgens de mij bekende bronnen gaat het om een telefonische enquete afgenomen bij ongeveer 2.500 personen. Het was voldoende dat één van beide partners verklaarde franstalig te zijn om als dusdanig beschouwd te worden. Een zeer ruime interpretatie dus.

Hoeveel echte franstaligen in Vlaanderen wonen is niet bekend. Laten we het houden op 5 %. Indien deze mensen zich aanpassen aan de hier geldende taalwetten is er geen enkel probleem. De meesten schijnen dit te doen. Nu nog de franstalige Brusselaars een taalbad geven en we zullen heel wat verder staan.
Ik vraag me dat altijd af, hoor. En tja, met cijfers kan men alles bewijzen. Nu vind ik amper zes procent niets om van wakker te liggen.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 15:21   #84
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
En denkt gij dat Nederlandstaligen hun taal en cultuur willen verliezen.??
Wat dat is toch de opzet van het frans taalimperialisme omdat ze besmet zijn met een misplaats superioriteits gevoel.
Wel, de pot op mee de franse cultuur, zooo!!!!

Vlaanderen Vrij!!!!!!!!
Rustig stropke, het sop is de kool niet waard.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 7 oktober 2009 om 15:22.
Oud 7 oktober 2009, 15:30   #85
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
Ik wou alléén zeggen dat de voertaal in Be meer en meer Nl is. Gewoon "mijn" vaststelling.
En ja ieder zijn ding zou ik zeggen
Hoe meer talen machtig hoe beter de kijk op de wereld.
Ik heb in verschillende firma's in Brussel gewerkt waar zowel Franstaligen als Vlamingen er werken : de voertaal is er die van de persoon in kwestie. Als die persoon Vlaming is, is het dan het Nederlands. Als die persoon Franstalig is, is het dan het Frans. Mogelijk dat sommige Vlaamse bazen geen anderen talen dan het Nederlands in hun firma willen horen maar daarmee ben ik nooit geconfronteerd geweest en gelukkig maar! In een plaats zoals Brussels Airport waar u werkt, bent u zowiezo verplicht andere talen dan het Nederlands te gebruiken : ik denk niet echt dat ze in het Nederlands met buitenlandse toeristen zullen spreken. Alhoewel..............in België is alles mogelijk!

Laatst gewijzigd door Everytime : 7 oktober 2009 om 15:31.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 15:31   #86
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb in verschillende firma's in Brussel gewerkt waar zowel Franstaligen als Vlamingen er werken : de voertaal is er die van de persoon in kwestie. Als die persoon Vlaming is, is het dan het Nederlands. Als die persoon Franstalig is, is het dan het Frans. Mogelijk dat sommige Vlaamse bazen geen anderen talen dan het Nederlands in hun firma willen horen maar daarmee ben ik nooit geconfronteerd geweest en gelukkig maar! In een plaats van Brussels Airport bent u zowiezo verplicht andere talen dan het Nederlands te gebruiken : ik denk niet echt dat ze in het Nederlands met buitenlandse toeristen zullen spreken. Alhoewel..............in België is alles mogelijk!
Franstalige inwoners van Vlaanderen kan je moeilijk buitenlandse toeristen noemen. Die vergelijking gaat dus niet echt op.
Oud 7 oktober 2009, 15:36   #87
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Franstalige inwoners van Vlaanderen kan je moeilijk buitenlandse toeristen noemen. Die vergelijking gaat dus niet echt op.
Ik heb het wel over Brussels Airport! Daar belanden niet alleen Franstaligen of Vlamingen terug uit vakantie maar ook buitenlandse toeristen die België komen bezoeken! U kan altijd Nederlands met Japanse toeristen proberen te spreken maar ik denk niet echt dat ze iets zullen begrijpen!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 15:43   #88
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb het wel over Brussels Airport! Daar belanden niet alleen Franstaligen of Vlamingen terug uit vakantie maar ook buitenlandse toeristen die België komen bezoeken! U kan altijd Nederlands met Japanse toeristen proberen te spreken maar ik denk niet echt dat ze iets zullen begrijpen!
U verschuift het voorwerp van de discussie van franstaligen in Vlaanderen naar toeristen in een luchthaven. Twee totaal verschillende settings, me dunkt. Zo bereik je stilaan de fase van kromme redeneringen.
Oud 7 oktober 2009, 15:44   #89
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Neenee, op Brussels Airport gaat men heel flexibel met talen om en zijn er ook geen taalproblemen. Maar ik zie dat de houding van franstalige (belgen) aan het evolueren is. In gesprekken onder nl en fr belgen schakelt men steeds meer over in het NL.
Oud 7 oktober 2009, 15:53   #90
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Neenee, op Brussels Airport gaat men heel flexibel met talen om en zijn er ook geen taalproblemen. Maar ik zie dat de houding van franstalige (belgen) aan het evolueren is. In gesprekken onder nl en fr belgen schakelt men steeds meer over in het NL.
zekers van?
heb je bewijzen?
artikels?

Laatst gewijzigd door Shadowke : 7 oktober 2009 om 15:54.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 15:58   #91
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
zekers van?
heb je bewijzen?
artikels?
Ik heb geen artikels of bewijzen nodig ik ben dagelijks met passagiers bezig op de luchthaven. Het is uit eigen ondevinding zoals ik in enkele posts geleden zei.
Oud 7 oktober 2009, 16:19   #92
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ik heb geen artikels of bewijzen nodig ik ben dagelijks met passagiers bezig op de luchthaven. Het is uit eigen ondevinding zoals ik in enkele posts geleden zei.
op de luchthaven moet men tweetalig zijn.

dus ist wel anders dan in de rest van België.
niet echt een vergelijking dus.
Oud 7 oktober 2009, 16:25   #93
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

De passagiers moeten niet tweetalig zijn vriend.
Oud 7 oktober 2009, 16:40   #94
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Natuurlijk niet! Maar we hebben het heel vaak over de kloof tussen de Franstaligen en de Vlamingen. Ik denk dat die kloof ook een realiteit tussen de Franstaligen van Vlaanderen en de Vlamingen van Vlaanderen is!
Enkel in de Rand. Andere hebben een biculturele identiteit. Je hebt er ook die enkel met hun familie Frans praten maar eigenlijk beter zijn in het Nederlands door hun vriendenkring en werk. Dit is vaak het geval bij kinderen van Franstalige ouders in een Nederlandstalige omgeving.

Dit is niet de eerste keer in de geschiedenis dat zulke sluipende assimilatie optreedt hoor.
En nee, niemand geeft persoonlijk een cultuur op, het is een natuurlijke overgang door generaties heen.

Afrikaners zijn bijvoorbeeld voor zo'n 25% van Franse afkomst. Het is daarom dat hun soort Nederlands een erg eenvoudige grammatica heeft. Het is een half-creoolse taal onstaan door vermenging van Nederlandstaligen en Franstaligen.

Persoonlijk ken ik wel Vlamingen met een Franse familienaam. Ik ken ook mensen die een Franstalige ouder hebben en waar thuis vaak Frans wordt gesproken (iemand met een Waalse(*) moeder en waar grootmoeder inwoont, zij spreken Frans onderling).

(*)aan de familienaam te zien Waals, maar kan ook Brussels zijn, in elk geval Franstalig.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 7 oktober 2009 om 17:01.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 16:43   #95
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Enkel in de Rand. Andere hebben een bilculturele identiteit. Je hebt er ook die enkel met hun familie Frans praten maar eigen beter zijn in het Nederlands door hun vriendenkring en werk. Dit is vaak het geval bij kinderen van Franstalige ouders in een Nederlandstalige omgeving.

Dit is niet de eerste keer in de geschiedenis dat zulke sluipende assimilatie optreedt hoor.
En nee, niemand geeft persoonlijk een cultuur op, het is een natuurlijke overgang door generaties heen.

Afrikaners zijn bijvoorbeeld voor zo'n 25% van Franse afkomst. Het is daarom dat hun soort Nederlands een erg eenvoudige grammatica heeft. Het is een half-creoolse taal onstaan door vermenging van Nederlandstaligen en Franstaligen.

Persoonlijk ken ik wel Vlamingen met een Franse familienaam. Ik ken ook mensen die een Franstalige ouder hebben en waar thuis vaak Frans wordt gesproken (iemand met een Waalse moeder en waar grootmoeder inwoont, zij spreken Frans onderling).
Juist!
Oud 7 oktober 2009, 16:47   #96
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Alles is anders dan de rest van België.

Als U zo doorgaat heeft U niets anders meer over dan "de rest van België".
Gaat U dan inzien hoe belachelijk U bezig bent of moeten we het je zelfs dan nog door de strot rammen ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 16:50   #97
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

Gaat U dan inzien hoe belachelijk U bezig bent of moeten we het je zelfs dan nog door de strot rammen ?
ga nu maar slapen.
tis bedtijd.
Oud 7 oktober 2009, 16:56   #98
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom ook dat de voertaal op luchthavens doorgaans Engels is. Of dacht jij dat de gemiddelde bezoeker uit Japan wel Frans verstaat, misschien?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 16:57   #99
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

Hij is dur de comprenure lol
Oud 7 oktober 2009, 17:01   #100
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hij is dur de comprenure lol
U drukt zich voorzichtig uit, maar U bent ook nieuw hier.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be