Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 november 2009, 22:29   #81
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dan vraag ik mij af of u wel de voorbije dagen het nieuws enigszins hebt gevolgd. De door u zo vermaledijde Van Dale heeft besloten in zijn eerstkomende nieuwe editie typisch Noord-Nederlandse woorden en uitdrukkingen aan te duiden met alg.Ned.N. zoals ze de specifieke Vlaamse termen voorziet van [i]alg.Belg.N.[/I]. Anders gezegd, een bron van frustratie wordt nu droogggelegd door de redactie van het woordenboek, die reeds ettelijke jaren uit een gemengd Nederlands-Vlaamse equipe bestaat.
Wat nu het practisch taalgebruik in het Noorden en in het Zuiden van De Nederlanden betreft, waarom wil u per se een forcing doorvoeren? Die indruk maakt u met het droogkuis-stomerij verhaal waar u steeds maar weer mee komt aandraven. Goed, hier in Vlaanderen is het doorgaans "droogkuis", in Nederland "stomerij". Where's the problem? Wanneer u in Nederland vertoeft en daar het woord "droogkuis" laat vallen, dan zult u wel vlug merken dat u er best "stomerij" aan toevoegt. Is zo gebeurd! En het omgekeerde is evenzeer waar. Dáárvoor moet toch niet aan Prinzipienreiterei worden gedaan?
Wat ik véél belangrijker vind is dat de Vlamingen afstappen van hun taalslordigheid en een correct Nederlands spreken waar het hoort: in de media, in het onderwijs, in de administraties. Vinden ze het gezellig om elders, in besloten kring, ook nog eens hun dialect, het Vlaams, boven te halen, mij niet gelaten. Wanneer ik op bezoek ga bij mijn familie in West-Vl. stap ik ook terug over op het West-Vlaams.
En daarmee bewijst de van Dale (eindelijk!!) dat hij ingezien heeft dat er wel degelijk evenwaardige varianten zijn van het Nederlands. Het Vlaams of Zuid-Nederlands en het Noord-Nederlands. Want vroeger, en gedurende een zeer lange periode, was het Noord-Nederlands dé richtlijn bij diezelfde van Dale. En let wel, de van Dale spreekt alleen over uitdrukkingen die Algemeen Belgisch-Nederlands zijn of Algmeen Nederlands Nederlands. En dat is al een vooruitgang. Maar we zijn er nog niet. Want ik maak me geen illusies. Volgens mij is het Noord-Nederlands nog immer dé taalrichtlijn bij van Dale.

In ieder geval zal de van Dale ingezien hebben dat ettelijke Vlamingen luidruchtig op hun Vlaams staan, zich niet meer laten afschepen (zoals de Vlaamse lakeien in de Taalunie) en dat dit Vlaams of Zuid-Nederlands niet meer thuishoort in een verdomhoekje, tussen de marge, of tussen haakjes én ondergeschikt aan het Noord-Nederlands. En dat komt door zelfbewuste Vlamingen, die staan op hun moedertaal. En in dat rijtje hoort u, helaas, niet thuis.

Laatst gewijzigd door system : 10 november 2009 om 22:39.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2009, 22:46   #82
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

@system:

'wij sprekers van het (Zuid-)Nederlands' zijn 'maar' met een kleine 6 miljoen, tegenover zo'n 16 miljoen sprekers van het (Noord-)Nederlands. Daar valt voorlopig niet veel aan te veranderen.

Maar als 'wij' ons met z'n allen krampachtig tegen onze taalgenoten blijven afzetten, zullen 'wij' die 16 miljoen 'anderstaligen' er nooit toe kunnen verleiden ook eens een woord of uitdrukking uit 'ons' taalgebruik over te nemen.

Ik speel graag met de verschillende accenten die het Nederlands rijk is, en ik geneer me er allerminst voor om ook in pakweg Amsterdam of Lelystad West-Vlaams te gebruiken. Waarom zou ik ook?

Is er trouwens een andere manier waarop ik mijn taalgenoten aan de andere kant van de landsgrens duidelijk kan maken dat de taal die wij delen véél rijker is dan sommigen onder hen (lijken te) denken?

Anderzijds vind ik het natuurlijk ook fijn dat ik er meestal wel in slaag mij in behoorlijk correct en zo goed als accentloos Algemeen Nederlands uit te drukken.

Die vaardigheid stelt mij in staat met heel veel verschillende mensen in contact te komen, en hen de schoonheid van onze taal te helpen ontdekken.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2009, 22:52   #83
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ons Vlaams kan men niet uitroeien.
Spreek even voor jezelf aub.

Ik stel droog vast dat jij geen gij maar jij gebruikt. Mensen zoals jij zullen namelijk altijd het systeem volgen.
En het systeem is dat elk taalgebied een cultureel zwaartepunt heeft.

Nou èn ?
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2009, 22:53   #84
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Waarom creëer jij muren die er niet zijn? Als je zo graag wil dat er meer Vlaamse woorden in de Nederlandse taal verankerd raken kun je toch suggesties doen bij de Taalunie. Als het aan jou ligt gaan wij hier twee verschillende talen spreken, net zoals wat er nu in Servië en Kroatië gebeurd en wat er al eerder in Scandinavië gebeurd is. Hoe kun je dat nou wenselijk vinden? Onbegrijpelijk!
U bent dur de comprenure. U schijnt het nog altijd niet te snappen. Ik zal het eenvoudig houden en een symboolvoorbeeld hanteren.

1)
Wanneer onze Vlaamse inspectie onze Vlaamse leerkrachten opdraagt om in de Vlaamse scholen tijdens de Vlaamse lessen het Noord-Nederlandse woord 'stomerij' aan te leren,

dan mogen we toch ook verwachten van onze noorderburen dat:

2)
hun Nederlandse inspectie de Nederlandse docenten opdraagt om in de Nederlandse scholen tijdens de Nederlandse lessen het Vlaamse 'droogkuis' aan te leren.

Zo komen we toch uiteindelijk tot een eenheid in taal. Niet?

Welnu:
1) Gebeurt dus blijkbaar.
2) Gebeurt dus blijbaar niet.

Zo duidelijk?

Laatst gewijzigd door system : 10 november 2009 om 23:06.
Oud 10 november 2009, 22:55   #85
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dat komt door zelfbewuste Vlamingen, die staan op hun moedertaal.
Zelfbewuste Vlamingen gaan in Brussel wonen. En hun moedertaal is het Nederlands.
Oud 10 november 2009, 23:08   #86
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
U bent dur de comprenure. U schijnt het nog altijd niet te snappen. Ik zal het eenvoudig houden en een symboolvoorbeeld hanteren.

1)
Wanneer onze Vlaamse inspectie onze Vlaamse leerkrachten opdraagt om in de Vlaamse scholen tijdens de Vlaamse lessen het Noord-Nederlandse woord 'stomerij' aan te leren,

dan mogen we toch ook verwachten van onze noorderburen dat:

2)
hun Nederlandse inspectie de Nederlandse docenten opdraagt om in de Nederlandse scholen tijdens de Nederlandse lessen het Vlaamse 'droogkuis' aan te leren.

Zo komen we toch uiteindelijk tot een eenheid in taal. Niet?

Welnu:
1) Gebeurt dus blijkbaar.
2) Gebeurt dus blijbaar niet.

Zo duidelijk?
System,

Sinds wanneer leert men op school alle woorden (zegge gans de woordenschat) van een taal aan ?

Voor zover mij bekend is er bovendien nog altijd de vrijheid om sommige woorden te verkiezen boven synoniemen ervan. Zolang men binnen de woordenschat van de standaardtaal blijft is daar hoegenaamd niets mis mee.

Laatst gewijzigd door Hallebarde : 10 november 2009 om 23:09.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2009, 23:12   #87
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
System,

Sinds wanneer leert men op school alle woorden (zegge gans de woordenschat) van een taal aan ?

Voor zover mij bekend is er bovendien nog altijd de vrijheid om sommige woorden te verkiezen boven synoniemen ervan. Zolang men binnen de woordenschat van de standaardtaal blijft is daar hoegenaamd niets mis mee.
Ja, maar u bent weer aan het schipperen.

Wat ik met dit voorbeeld wil aantonen is dat wij in Vlaanderen de Nederlandse terminologie dienen aan te nemen, maar dat de Nederlanders lak hebben aan de Vlaamse terminologie. En ook bij u - maar u woont dan ook in Frankrijk- schijnt dat blijkbaar niet door te dringen.

Ik moet dit dus telkens weer uitleggen.En als ik dat allemaal zo beschouw, dan verwondert het mij dan ook geenzins dat de Vlamingen zich zo lang hebben laten doen. En nu laten ze zich weer doen door de Nederlanders op hetzelfde taalvlak. Wel, ik dus niet.

Laatst gewijzigd door system : 10 november 2009 om 23:15.
Oud 10 november 2009, 23:14   #88
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U verwijt de invloed van een vreemde taal op het Nederlands. In casu het Frans.
U dient me geen woorden in de mond te leggen. Ik verwijt nergens de invloed van het Frans op het Nederlands.

kortom, u liegt.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2009, 23:19   #89
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
U dient me geen woorden in de mond te leggen. Ik verwijt nergens de invloed van het Frans op het Nederlands.

kortom, u liegt.
U moet niet zo vlug het woord 'liegen' gebruiken. Het zegt alleen maar iets over u. Ik heb me inderdaad vergist. Het was Siddharta die dit stelde. Nu, we weten allemaal dat u zich nooit vergist, maar iedereen kan niet zo volmaakt zijn als u.

Laatst gewijzigd door system : 10 november 2009 om 23:21.
Oud 10 november 2009, 23:19   #90
Hollander

Standaard

Citaat:
Leer eerst eens inhoudelijk te lezen. Uw antwoord doet niets terzake. Ik zeg gewoon dat Nederlanders ofte Hollanders geen woord Vlaams of Zuid-Nederlands spreken. En ook niet de minste moeite voor doen om zich onze taal voor een stuk eigen te maken, zoals wij wel van goede wil zijn met betrekking tot hun taal. Want wij hier in Vlaanderen , met de ons opgedrongen 'je', de 'jij', de 'jullie' zouden wel hun Nederlands moeten spreken.

Neen, het spijt me, zo gaat de vlieger niet op. Tenminste bij mij toch niet. Maar ik vermoed bij vele anderen evenmin.
Volgens mij spreek jij ook geen woord Gronings, dus denk even na voor je iemand iets verwijt.
Oud 10 november 2009, 23:21   #91
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Volgens mij spreek jij ook geen woord Gronings, dus denk even na voor je iemand iets verwijt.
Wat wil dat nu weer zeggen.Weer eens loos gebabbel blijkbaar.

Laatst gewijzigd door system : 10 november 2009 om 23:22.
Oud 10 november 2009, 23:22   #92
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En nu laten ze zich weer doen door de Nederlanders op hetzelfde taalvlak. Wel, ik dus niet.
O nee?

Waar blijft de gij-vorm dan?

Beetje soms geintimideerd door de Noord Nederlanders? Bedreigd? Gehypnotiseerd dan?
Of laat u zich afschepen door de "Hollanders".
Oud 10 november 2009, 23:24   #93
Hollander

Standaard

Citaat:
Wel bevraag u dan eens. En dan zult u het vlug weten. Nederlanders vinden het vanzelfsprekend hun Nederlands op te dringen aan ons. Zij gaan ervan uit dat zij het juiste Nederlands spreken. En daar zijn ze al vrij goed in geslaagd. Zoals de Nederlandstalige taalkundige Nicoline van der Sijs dan ook terecht uit haar gedegen onderzoek opmaakte of distilleerde: 'de taal die wij ABN noemen, dus de Nederlandse standaardtaal, is quasi op en top Noord-Nederlands'.

En daarom blijf ik het herhalen, hoe driftig u ook moge reageren: ik kan niet begrijpen dat mensen zoals u blind blijven voor deze gegevens. Men kan van politieke mening veschillen, voor of tegen België zijn, enz, maar men hoort zich wel neer te leggen bij de feitelijke realiteit. En op taalkundig vlak heet dit, dat wij Vlamingen het slachtoffer zijn van een sluipende verhollandsing van onze taal. En dit door de lakse houding van mensen zoals u. En u bent één van diegenen -hoe idealistisch uw bedoelingen ook mogen zijn- die daar driftig aan meewerkt. Maar uiteindelijk zal het tevergeefs zijn.

Want maak u geen illusies. Men heeft dat nog eens geprobeerd. Vele, vele decennia lang. Ons Vlaams kan men niet uitroeien. Ons Zuid-Nederlands zit goed verankerd in de ziel van onze Vlaamse mensen, als het ware in onze genen. Mensen laten hun volkstaal nooit in de steek, wat er ook gebeure. Dat leert ons de geschiedenis.
Ik zie in je hele betoog niet één woord dat opvalt als uitsluitend Zuid-Nederlands. Wat is nou je punt? Als je dan zo trots bent op je taal, spreek dan hoe je wilt spreken. Dat doen wij ook.
Oud 10 november 2009, 23:26   #94
Hollander

Standaard

Citaat:
Wat wil dat nu weer zeggen.Weer eens loos gebabbel blijkbaar.
Jij verwijt mensen uit het noorden dat ze jouw prachtige vlaamse woordenschat niet kennen. Welnu, er is ook genoeg noordelijke woordenschat waar jij nog nooit van gehoord hebt.

klets dus niet.
Oud 10 november 2009, 23:28   #95
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zie in je hele betoog niet één woord dat opvalt als uitsluitend Zuid-Nederlands. Wat is nou je punt? Als je dan zo trots bent op je taal, spreek dan hoe je wilt spreken. Dat doen wij ook.
Men zegt vaak dat Belgen dom zijn. Maar 'jullie' zijn dan niet veel slimmer.

Het punt dat ik wil maken is, dat 'jullie' Hollanders 'jullie' woorden opdringen aan ons via ons onderwijs, maar dat 'jullie' absoluut niet van plan zijn om onze Zuid-Nederlandse woorden aan te leren aan 'jullie' kinderen via 'jullie' onderwijs.

Het is dus wel altijd éénrichtingsverkeer. Maar dat wisten we reeds. Sinds Onwijze Willem.

Laatst gewijzigd door system : 10 november 2009 om 23:29.
Oud 10 november 2009, 23:33   #96
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Men zegt vaak dat Belgen dom zijn. Maar 'jullie' zijn dan niet veel slimmer.

Het punt dat ik wil maken is, dat 'jullie' Hollanders 'jullie' woorden opdringen aan ons via ons onderwijs, maar dat 'jullie' absoluut niet van plan zijn om onze Zuid-Nederlandse woorden aan te leren aan 'jullie' kinderen via 'jullie' onderwijs.

Het is dus wel altijd éénrichtingsverkeer. Maar dat wisten we reeds. Sinds Onwijze Willem.
Hoe kan dat wij dat jullie opdringen terwijl jullie, als Vlaming, leven in een ander land, met eigen onderwijs en regels?

Laatst gewijzigd door Fetai : 10 november 2009 om 23:34.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2009, 23:36   #97
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Hoe kan dat wij dat jullie opdringen terwijl jullie, als Vlaming, leven in een ander land?
Doordat de Vlaamse lamlendige inspectie klakkeloos de besluiten wil doorvoeren van de vermaletijde Taalunie. Maar ik zie in deze onzalige Taalunie nooit een rechtgeaarde Vlaming opstaan die eist dat de Nederlandse Inspectie Zuid-Nederlandse woorden aanleert aan de Hollandse of Nederlandse kinderen. Duidelijk?

Laatst gewijzigd door system : 10 november 2009 om 23:37.
Oud 10 november 2009, 23:38   #98
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Doordat de Vlaamse lamlendige inspectie klakkeloos de besluiten wil doorvoeren van de vermaletijde Taalunie. Maar ik zie in deze onzalige Taalunie nooit een rechtgeaarde Vlaming opstaan die eist dat de Nederlandse Inspectie Zuid-Nederlandse woorden aanleert aan de Hollandse of Nederlandse kinderen.
Zou het dan misschien geen goed idee zijn om zelf voor een job bij de Taalunie te solliciteren?
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2009, 23:38   #99
Hollander

Standaard

Citaat:
Doordat de Vlaamse lamlendige inspectie klakkeloos de besluiten wil doorvoeren van de vermaletijde Taalunie. Maar ik zie in deze onzalige Taalunie nooit een rechtgeaarde Vlaming opstaan die eist dat de Nederlandse Inspectie Zuid-Nederlandse woorden aanleert aan de Hollandse of Nederlandse kinderen. Duidelijk?
dus doen jullie dat zelf. Er is hier nog nooit een referendum gepasseerd met de vraag "zullen we de vlamingen onze woordenschat opdringen, ja of nee?"

en je kunt dat ons dus ook niet verwijten.
Oud 10 november 2009, 23:39   #100
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

... op taalkundig vlak heet dit, dat wij Vlamingen het slachtoffer zijn van een sluipende verhollandsing van onze taal ...
Als 'wij Vlamingen' al 'slachtoffer' zijn, dan is het wel van de hardnekkigheid waarmee 'we' blijven zingen:

"... en zij zijn groot en wij zijn klein, enneuh ... dat is niet éérlijk!"

Alstublieft, system, doet uzelf dat toch niet aan, 'ge' verdient béter dan dat.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be