![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In ieder geval zal de van Dale ingezien hebben dat ettelijke Vlamingen luidruchtig op hun Vlaams staan, zich niet meer laten afschepen (zoals de Vlaamse lakeien in de Taalunie) en dat dit Vlaams of Zuid-Nederlands niet meer thuishoort in een verdomhoekje, tussen de marge, of tussen haakjes én ondergeschikt aan het Noord-Nederlands. En dat komt door zelfbewuste Vlamingen, die staan op hun moedertaal. En in dat rijtje hoort u, helaas, niet thuis. Laatst gewijzigd door system : 10 november 2009 om 22:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() @system:
'wij sprekers van het (Zuid-)Nederlands' zijn 'maar' met een kleine 6 miljoen, tegenover zo'n 16 miljoen sprekers van het (Noord-)Nederlands. Daar valt voorlopig niet veel aan te veranderen. Maar als 'wij' ons met z'n allen krampachtig tegen onze taalgenoten blijven afzetten, zullen 'wij' die 16 miljoen 'anderstaligen' er nooit toe kunnen verleiden ook eens een woord of uitdrukking uit 'ons' taalgebruik over te nemen. Ik speel graag met de verschillende accenten die het Nederlands rijk is, en ik geneer me er allerminst voor om ook in pakweg Amsterdam of Lelystad West-Vlaams te gebruiken. Waarom zou ik ook? Is er trouwens een andere manier waarop ik mijn taalgenoten aan de andere kant van de landsgrens duidelijk kan maken dat de taal die wij delen véél rijker is dan sommigen onder hen (lijken te) denken? Anderzijds vind ik het natuurlijk ook fijn dat ik er meestal wel in slaag mij in behoorlijk correct en zo goed als accentloos Algemeen Nederlands uit te drukken. Die vaardigheid stelt mij in staat met heel veel verschillende mensen in contact te komen, en hen de schoonheid van onze taal te helpen ontdekken.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Spreek even voor jezelf aub.
Ik stel droog vast dat jij geen gij maar jij gebruikt. Mensen zoals jij zullen namelijk altijd het systeem volgen. En het systeem is dat elk taalgebied een cultureel zwaartepunt heeft. Nou èn ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
1) Wanneer onze Vlaamse inspectie onze Vlaamse leerkrachten opdraagt om in de Vlaamse scholen tijdens de Vlaamse lessen het Noord-Nederlandse woord 'stomerij' aan te leren, dan mogen we toch ook verwachten van onze noorderburen dat: 2) hun Nederlandse inspectie de Nederlandse docenten opdraagt om in de Nederlandse scholen tijdens de Nederlandse lessen het Vlaamse 'droogkuis' aan te leren. Zo komen we toch uiteindelijk tot een eenheid in taal. Niet? Welnu: 1) Gebeurt dus blijkbaar. 2) Gebeurt dus blijbaar niet. Zo duidelijk? Laatst gewijzigd door system : 10 november 2009 om 23:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Sinds wanneer leert men op school alle woorden (zegge gans de woordenschat) van een taal aan ? Voor zover mij bekend is er bovendien nog altijd de vrijheid om sommige woorden te verkiezen boven synoniemen ervan. Zolang men binnen de woordenschat van de standaardtaal blijft is daar hoegenaamd niets mis mee. Laatst gewijzigd door Hallebarde : 10 november 2009 om 23:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat ik met dit voorbeeld wil aantonen is dat wij in Vlaanderen de Nederlandse terminologie dienen aan te nemen, maar dat de Nederlanders lak hebben aan de Vlaamse terminologie. En ook bij u - maar u woont dan ook in Frankrijk- schijnt dat blijkbaar niet door te dringen. Ik moet dit dus telkens weer uitleggen.En als ik dat allemaal zo beschouw, dan verwondert het mij dan ook geenzins dat de Vlamingen zich zo lang hebben laten doen. En nu laten ze zich weer doen door de Nederlanders op hetzelfde taalvlak. Wel, ik dus niet. Laatst gewijzigd door system : 10 november 2009 om 23:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
kortom, u liegt.
![]() |
![]() |
#89 |
Banneling
|
![]() U moet niet zo vlug het woord 'liegen' gebruiken. Het zegt alleen maar iets over u. Ik heb me inderdaad vergist. Het was Siddharta die dit stelde. Nu, we weten allemaal dat u zich nooit vergist, maar iedereen kan niet zo volmaakt zijn als u.
Laatst gewijzigd door system : 10 november 2009 om 23:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#91 |
Banneling
|
![]() Wat wil dat nu weer zeggen.Weer eens loos gebabbel blijkbaar.
Laatst gewijzigd door system : 10 november 2009 om 23:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar blijft de gij-vorm dan? Beetje soms geintimideerd door de Noord Nederlanders? Bedreigd? Gehypnotiseerd dan? Of laat u zich afschepen door de "Hollanders". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#94 | |
|
![]() Citaat:
klets dus niet.
![]() |
![]() |
#95 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het punt dat ik wil maken is, dat 'jullie' Hollanders 'jullie' woorden opdringen aan ons via ons onderwijs, maar dat 'jullie' absoluut niet van plan zijn om onze Zuid-Nederlandse woorden aan te leren aan 'jullie' kinderen via 'jullie' onderwijs. Het is dus wel altijd éénrichtingsverkeer. Maar dat wisten we reeds. Sinds Onwijze Willem. Laatst gewijzigd door system : 10 november 2009 om 23:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Fetai : 10 november 2009 om 23:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Banneling
|
![]() Doordat de Vlaamse lamlendige inspectie klakkeloos de besluiten wil doorvoeren van de vermaletijde Taalunie. Maar ik zie in deze onzalige Taalunie nooit een rechtgeaarde Vlaming opstaan die eist dat de Nederlandse Inspectie Zuid-Nederlandse woorden aanleert aan de Hollandse of Nederlandse kinderen. Duidelijk?
Laatst gewijzigd door system : 10 november 2009 om 23:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
|
![]() Citaat:
en je kunt dat ons dus ook niet verwijten.
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"... en zij zijn groot en wij zijn klein, enneuh ... dat is niet éérlijk!" Alstublieft, system, doet uzelf dat toch niet aan, 'ge' verdient béter dan dat.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |