Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 maart 2010, 10:39   #81
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Ach, zo trots ben ik nu ook niet om me op vakantie persé Belg te noemen.
Liever 'I speak Dutch' om verder te gaan in het Engels, dan 'je suis belge' en met Fransen vereenzelvigd te worden...

En als ik op vakantie al land/taalgenoten opzoek, zijn het eerder VL en NL'ers dan Walen.
Enkele jaren geleden kwamen mijn vrouw en ik op Bali een echtpaar tegen, dat uit West-Vlaanderen bleek te komen. Als je westerlingen in zo'n ver, exotisch land tegenkomt, ga je niet onmiddellijk ervan uit dat het land- of taalgenoten zijn en dus was de begroeting in het neutrale Engels, maar na de vraag "where you're from?" was de verrassing compleet en ontstond een geanimeerd gesprek, zoals dat wordt gevoerd tussen landgenoten in den vreemde.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2010, 12:15   #82
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Als je stemt voor een racistische partij draag je bij aan het racisme en ben je dus een racist.
Maar dat was al duidelijk uit je posts.
Racistische partijen zijn in België en Nederland bij wet verboden. Het VB is wel veroordeeld voor racisme maar dit zegt niks. De rechtbank bestond uit franskiljonse rechters met slechts één bedoeling, nl. het VB politiek elimineren. Het is anders uitgedraaid.
Vrije meningsuiting is in Bëlgië en Nederland gewaarborgd. Dit bekent echter nog niet dat je het recht hebt honderdduizenden nationalisten of separatisten als racisten te omschrijven. D�*t is er ver over, om het zeer voorzichtig uit te drukken. Hetzelfde geldt trouwens voor de Nederlandse PVV, alhoewel het probleem daar helemaal anders ligt.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2010, 12:18   #83
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Als je stemt voor een racistische partij draag je bij aan het racisme en ben je dus een racist.
Als de PVV een racistische partij zou zijn, dan was die partij allang daarvoor veroordeeld en ontbonden geweest. U heeft duidelijk geen enkel idee waar de PVV voor staat en roept hier maar wat, waarbij u, zoals zovelen anderen, de term 'racisme' weer eens misbruikt en de inhoud ervan nog verder uitholt.

De rest van uw onverholen persoonlijke aanval is de moeite van het reageren niet waard.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2010, 12:45   #84
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Racistische partijen zijn in België en Nederland bij wet verboden. Het VB is wel veroordeeld voor racisme maar dit zegt niks. De rechtbank bestond uit franskiljonse rechters met slechts één bedoeling, nl. het VB politiek elimineren. Het is anders uitgedraaid.
Vrije meningsuiting is in Bëlgië en Nederland gewaarborgd. Dit bekent echter nog niet dat je het recht hebt honderdduizenden nationalisten of separatisten als racisten te omschrijven. D�*t is er ver over, om het zeer voorzichtig uit te drukken. Hetzelfde geldt trouwens voor de Nederlandse PVV, alhoewel het probleem daar helemaal anders ligt.
In Nederland zijn racistische partijen niet verboden,communistische partijen niet verboden en facistische partijen niet verboden.
Het heeft geen enkele zin om dergelijke partijen te verbieden, want met elke vormverandering kun je het beestje een andere naam geven.
En zij noemen zich ook anders, als het zo uit komt.
Deze partijen of bewegingen kunnen beter in het publieke debat bestreden worden en het voor de rechter slepen ,zoals dat met Dewinter en nu weer met Wilders is gebeurd ,kan ik alleen maar afkeuren.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2010, 12:52   #85
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Als de PVV een racistische partij zou zijn, dan was die partij allang daarvoor veroordeeld en ontbonden geweest. U heeft duidelijk geen enkel idee waar de PVV voor staat en roept hier maar wat, waarbij u, zoals zovelen anderen, de term 'racisme' weer eens misbruikt en de inhoud ervan nog verder uitholt.

De rest van uw onverholen persoonlijke aanval is de moeite van het reageren niet waard.
U bent vrij ,net als Wilders en Ernst en andere PVV' ers, om uw mening te verkondigen en anderen zijn vrij om deze mening te veroordelen.
Wilders gebruikt zeer ongenuanceerde krachttermen ,die hij tegenstanders naar het hoofd gooit, dan moet je het ook niet vreemd vinden dat zijn uitlatingen over het uitzetten van miljoenen moslims uit Europa "racistisch worden genoemd"
Oud 16 maart 2010, 13:15   #86
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
U bent vrij ,net als Wilders en Ernst en andere PVV' ers, om uw mening te verkondigen en anderen zijn vrij om deze mening te veroordelen.
Ik ben feitelijk geen PVV'er. De SP heeft jarenlang mijn voorkeur genoten zelfs, jawel, maar bepaalde zaken zijn dusdanig uit de hand aan het lopen in Nederland, dankzij jarenlang wanbeleid, dat de grote bezem er doorheen moet. Zoals het nu gaat, kan het gewoonweg niet meer verder gaan. Mijn stem op de PVV is gedeeltelijk een proteststem, en gedeeltelijk een stem op het programma van de PVV.

Citaat:
Wilders gebruikt zeer ongenuanceerde krachttermen ,die hij tegenstanders naar het hoofd gooit, dan moet je het ook niet vreemd vinden dat zijn uitlatingen over het uitzetten van miljoenen moslims uit Europa "racistisch worden genoemd"
Wilders zegt waar het op staat ja, iets wat hem door zijn tegenstanders beslist niet in dank wordt afgenomen. Tja...

En wat betreft zijn uitlatingen over het uitzetten van miljoenen moslims: dat ging over criminele dubbelpaspoortigen, terroristen en degenen die de sharia, een middeleeuws, barbaars rechtsyteem, willen invoeren. De democratie mag zich wapenen tegen ondemocratische tendenzen die diezelfde democratie omver willen werpen. Dat lijkt me de evidentie zelve.
Oud 16 maart 2010, 13:16   #87
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oe! Oe!

Nu ben ik gebelgd ...

Moslims die zich keurig gedragen net als die andere grote groepen buitenlanders die geruisloos in onze samenleving zijn opgenomen, hoeven - ook van Geert Wilders - niet te verdwijnen.

De aversie richt zich tegen de fundamentalisten, die de grondslagen van onze westerse samenleving willen ondermijnen: vrijheid van religie, gelijkheid van man en vrouw, enz.
Oud 16 maart 2010, 13:17   #88
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Oe! Oe!

Nu ben ik gebelgd ...

Moslims die zich keurig gedragen net als die andere grote groepen buitenlanders die geruisloos in onze samenleving zijn opgenomen, hoeven - ook van Geert Wilders - niet te verdwijnen.

De aversie richt zich tegen de fundamentalisten, die de grondslagen van onze westerse samenleving willen ondermijnen: vrijheid van religie, gelijkheid van man en vrouw, enz.
ik dacht dat Wilders wilt dat de islam weg moet uit Nederland?
Oud 16 maart 2010, 13:17   #89
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Ik ben feitelijk geen PVV'er. De SP heeft jarenlang mijn voorkeur genoten zelfs, jawel, maar bepaalde zaken zijn dusdanig uit de hand aan het lopen in Nederland, dankzij jarenlang wanbeleid, dat de grote bezem er doorheen moet. Zoals het nu gaat, kan het gewoonweg niet meer verder gaan. Mijn stem op de PVV is gedeeltelijk een proteststem, en gedeeltelijk een stem op het programma van de PVV.

Wilders zegt waar het op staat ja, iets wat hem door zijn tegenstanders beslist niet in dank wordt afgenomen. Tja...

En wat betreft zijn uitlatingen over het uitzetten van miljoenen moslims: dat ging over criminele dubbelpaspoortigen, terroristen en degenen die de sharia, een middeleeuws, barbaars rechtsyteem, willen invoeren. De democratie mag zich wapenen tegen ondemocratische tendenzen die diezelfde democratie omver willen werpen. Dat lijkt me de evidentie zelve.
Oud 16 maart 2010, 13:21   #90
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
De fundamentalistische islam, ja.
Oud 16 maart 2010, 13:28   #91
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De fundamentalistische islam, ja.
Hij noemt de Islam een totalitaire, intolerante en fascistische ideologie, mij lijkt het toch wel dat hij geheel de Islam weg wilt hoor.

mij niet gelaten, hij mag dat vinden, maar dat hij dan niet afkomt dat hij gematigd is hé.
Oud 16 maart 2010, 13:34   #92
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hij noemt de Islam een totalitaire, intolerante en fascistische ideologie, mij lijkt het toch wel dat hij geheel de Islam weg wilt hoor.

mij niet gelaten, hij mag dat vinden, maar dat hij dan niet afkomt dat hij gematigd is hé.
Mij ook niet. De scheidslijn wordt pas echt duidelijk als de moslims zelf zich tegen de fascistoïde islam gaan verzetten en niet alleen door af en toe 'boe' te roepen, maar door zich met hand en tand ertegen te verzetten.

Tot nu toe ontbreekt het daaraan.
Oud 16 maart 2010, 13:35   #93
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Totalitair en intolerant is de islam zeker, de link met specifiek het fascisme snap ik niet zo aangezien dat al grotendeels onder de noemer totalitair valt.

Citaat:
Wat is er niet gematigd, of extreem zo u wilt, aan louter het constateren van de feiten?
Oud 16 maart 2010, 14:22   #94
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Ik hoop niet dat u denkt dat de levensstijl van een doorsnee Vlaming (zie hieronder) door de boven ons gestelden wel kan worden gewaarborgd.

Een villa in de verkaveling, één vakantiehuis in Frankrijk, 'gratis' gezondheidszorg, eeuwige werkloosheidsuitkeringen, goedkoop openbaar vervoer, nauwelijks vermogensbelasting, drie vakanties per jaar, en gemiddeld tot 59 jaar werken.
Dergelijke levensstijl kan door geen enkele regering "gewaarborgd" worden. Al evenmin door een Vlaamse, een confederaal Nederlands-Vlaamse als een Belgische. Die opgesomde items komen eigenlijk voor velen neer op "boven zijn stand leven". Zeker in de huidige tijd mogen dergelijke aspiraties een flink stuk teruggeschroefd worden.
Oud 16 maart 2010, 14:28   #95
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat denkt u wat een Vlaming in Italie op de vraag welke taal hij/zij thuis spreekt zal moeten antwoorden?
Inderdaad, voor de Italianen is de benaming van onze taal "olandese". Ze kennen natuurlijk ook wel de term "fiammingo", maar dat is dan veeleer verbonden met de beeldende kunst ("arte fiamminga, pittori fiamminghi enz.).

Laatst gewijzigd door quercus : 16 maart 2010 om 14:31.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2010, 14:36   #96
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Vlaanderen kun je rustig rechts stemmen, en vóór een toenadering tot Nederland, zonder voor een "racistische" partij te kiezen. Of vind jij de N-VA soms óók al een racistische partij? In dat geval zijn we natuurlijk uitgepraat.
Oud 16 maart 2010, 15:37   #97
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Inderdaad, voor de Italianen is de benaming van onze taal "olandese".
Dat is alvast één vakantieland minder voor Hendrikus uit Luik.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2010, 15:40   #98
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zou Wilders, als enige niet-blanke Nederlandse lijsttrekker, een racist zijn?

Islamofoob, dat dan weer wel.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 16 maart 2010 om 15:40.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2010, 15:52   #99
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dat klopt
Ernst gelooft in zijn eigen sprookjes over Wilders..
Oud 16 maart 2010, 15:56   #100
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Zou Wilders, als enige niet-blanke Nederlandse lijsttrekker, een racist zijn?

Islamofoob, dat dan weer wel.
Apropos niet-blanken, Prem Radhakishun, een tamelijk gepigmenteerde meneer die door een bepaalde bevolkingsgroep moegetergd is, heeft ook al aangegeven dat hij overweegt op de PVV te gaan stemmen.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be