Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 april 2010, 23:26   #81
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal Bekijk bericht
Alle godsdiensten illegaal maken net zoals de iets meer "exotische" secten. De wereld zou een veel betere plaats zijn.

Religie heeft de wereld nog nooit iets goeds gebracht, en elke oorlog is wel uitgevochten in naam van een of andere god.

Hoe mensen zich steeds maar weer laten indoctrineren door dit soort poppenkast voor volwassenen gaat mijn petje te boven.
Zever, de kerk heeft universiteiten gesticht, ziekenhuizen gebouwd, opcangcentra, ... Dus dat is niet goed voor u?
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2010, 13:44   #82
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Zever, de kerk heeft universiteiten gesticht, ziekenhuizen gebouwd, opcangcentra, ... Dus dat is niet goed voor u?
Als de karnavalvereniging 1000jaar aan de macht was geweest, dan hadden we onze scholen en ziekenhuizen aan de karnavalvereniging te danken.

Uw opmerking is totaal irrelevant.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2010, 13:44   #83
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Als de karnavalvereniging 1000jaar aan de macht was geweest, dan hadden we onze scholen en ziekenhuizen aan de karnavalvereniging te danken.

Uw opmerking is totaal irrelevant.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2010, 18:12   #84
respublica
Minister

Standaard

Het WAS inderdaad een moskee. Mogen wij soms eisen om te bidden in Hagia Sofia? Of om een bad te nemen in de "Santa Maria degli Angeli e dei Martiri", een kerk in de termen van Diocletianus in Rome? Of een heidense eredienst te doen in het Pantheon? Het Parthenon in Athene is zowel een tempel, kerk, moskee en buskruitopslagplaats geweest....

Laatst gewijzigd door respublica : 7 april 2010 om 18:13.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 11:41   #85
Cdude
Banneling

Standaard Leger bouwt moskeeën op schietbaan

Citaat:
Het Britse leger heeft in Noord-Yorkshire replica's van moskeeen gebouwd die werden gebruikt als 'targets' op de schietbaan. Moslimgroeperingen in Engeland eisen onmiddellijke verwijdering van de nep-gebedshuisjes.

Het ministerie van Defensie verklaarde vandaag al geen enkele negatieve bedoeling te hebben gehad met het plaatsen van de moskeeën. Volgens hen hebben de gebouwen tot doel de situatie in Afghanistan zo goed mogelijk na te bootsen. "Dat is cruciaal voor onze troepen."

Ishtiaq Ahmed van moslimgroepering BCM kan daar met zijn hoofd niet bij. Volgens hem wordt de beeldvorming over moslims negatief beïnvloedt door de actie. "Iedereen die hier naar kijkt zal denken aan moskeeën en moslims en de link leggen met geweld." De groepering is vooral boos omdat zij recentelijk hielp bij het rekruteren van meer moslims voor het Britse leger.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 12:02   #86
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Het WAS inderdaad een moskee. Mogen wij soms eisen om te bidden in Hagia Sofia? Of om een bad te nemen in de "Santa Maria degli Angeli e dei Martiri", een kerk in de termen van Diocletianus in Rome? Of een heidense eredienst te doen in het Pantheon? Het Parthenon in Athene is zowel een tempel, kerk, moskee en buskruitopslagplaats geweest....
Het lijkt me inderdaad geen onredelijke vraag om christelijke erediensten te mogen houden in de Hagia Sofia. Net zoals het mij geen onredelijke vraag lijkt om islamitische erdediensten te mogen houden in het Mezquita.
Die buskruitfestiviteiten in het Parthenon zou ik wel achterwege laten. Religies zijn op zich vaag al explosief genoeg.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 8 april 2010 om 12:03.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 14:16   #87
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Het lijkt me inderdaad geen onredelijke vraag om christelijke erediensten te mogen houden in de Hagia Sofia. Net zoals het mij geen onredelijke vraag lijkt om islamitische erdediensten te mogen houden in het Mezquita.
Die buskruitfestiviteiten in het Parthenon zou ik wel achterwege laten. Religies zijn op zich vaag al explosief genoeg.
Gebouwen die al eeuwen een andere functie hebben, moet je niet terug gaan opeisen. De Hagia Sofia is zelfs geen moskee meer.

Laatst gewijzigd door respublica : 8 april 2010 om 14:16.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 14:28   #88
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gebouwen die al eeuwen een andere functie hebben, moet je niet terug gaan opeisen.
Waarom niet? Als deze gebouwen probleemloos van moskee naar kerk, of van kerk naar moskee konden veranderen, kan het ook geen probleem vormen om deze gebouwen open te stellen voor de beide geloofsgemeenschappen.

Citaat:
De Hagia Sofia is zelfs geen moskee meer.
Dat is intussen reeds drie maal meegedeeld in deze draad. Dat belet niet dat het naar mijn mening een redelijke vraag is om er christelijke erediensten te mogen houden.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 8 april 2010, 16:12   #89
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Waarom niet? Als deze gebouwen probleemloos van moskee naar kerk, of van kerk naar moskee konden veranderen, kan het ook geen probleem vormen om deze gebouwen open te stellen voor de beide geloofsgemeenschappen.

Dat is intussen reeds drie maal meegedeeld in deze draad. Dat belet niet dat het naar mijn mening een redelijke vraag is om er christelijke erediensten te mogen houden.
Ik denk niet dat de vraag redelijk is voor gelovigen. Ze noemen de kerk tenslotte "het huis van god". Een eredienst houden in een moskee op bijvoorbeeld de 1ste vrijdag van elke maand, houdt dus in dat ze aan de moslims vragen om allah voor 1 dag per week te verhuizen en zijn concurent in zijn huis te laten wonen.
Ik begrijp best dat gelovigen daar niet vatbaar voor zijn. Voor een atheist als ik is dat probleem inderdaad een non-issue, ik zie die kerk maar als een clublokaal dat eventueel kan verhuurd worden aan andere clubs. Maar bij als je gelooft in "heilig", dan geloof je ook in "heiligschennis".
voor een gelovige kan een katholieke eredienst in een moskee (of andersom) enkel na een ceremoniele ont- en inwijding. Anders zijn ze maar een bende hypocrieten oh, wacht, verdomme, misschien kan het dan wel
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 16:21   #90
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat de vraag redelijk is voor gelovigen. Ze noemen de kerk tenslotte "het huis van god". Een eredienst houden in een moskee op bijvoorbeeld de 1ste vrijdag van elke maand, houdt dus in dat ze aan de moslims vragen om allah voor 1 dag per week te verhuizen en zijn concurent in zijn huis te laten wonen.
............................
De vrijdagen zijn inderdaad direct een probleem. Een islamitische eredienst op Goede Vrijdag of als Kerstmis op een vrijdag valt?
Oud 8 april 2010, 20:33   #91
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik begrijp best dat gelovigen daar niet vatbaar voor zijn. Voor een atheist als ik is dat probleem inderdaad een non-issue, ik zie die kerk maar als een clublokaal dat eventueel kan verhuurd worden aan andere clubs. Maar bij als je gelooft in "heilig", dan geloof je ook in "heiligschennis".
voor een gelovige kan een katholieke eredienst in een moskee (of andersom) enkel na een ceremoniele ont- en inwijding. Anders zijn ze maar een bende hypocrieten oh, wacht, verdomme, misschien kan het dan wel
lombas haalde eerder al het voorbeeld van gedeelde kerken tussen katholieken en protestanten aan. En laten zij nu net dezelfde "dag des heeren" hebben...
Oud 12 april 2010, 00:10   #92
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Misschien, misschien ook niet. Maar het zal in elk geval nooit de kans krijgen positief uit te groeien indien iedereen zich gedraagt als jij. En ik hoop echt dat je er helemaal naast zit, en ik geloof toch wel in de positieve kansen. De Islam is erg groot, en heel divers. Hier worden vooral de negatieve aspecten in het licht gebracht maar er zijn beslist ook positieve aspecten. Ik ga niet zomaar alles geloven wat hier allemaal geschreven wordt.
Geloof dan maar alles wat er in de Belgische moskees verteld word . Bekeer je !
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2010, 00:11   #93
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
En uit te breiden tot andere religies, zeg maar een algemeen gebedshuis.

Gezien goden zonder uitzondering opperwezens zijn die over bovennatuurlijke krachten beschikken zijn deze onderling sowieso perfect inwisselbaar. Enkel de aard van de rituelen, ingesteld door hun grondpersoneel, is verschillend.

Op vrijdag de moslims, op zaterdag de joden en op zondag is het de beurt aan de christenen om op hun knieën te vallen. De rest van de week kan worden voorbehouden aan andere religies.

Mits een beetje handigheid kan een dergelijk gebedshuis zelfs een toeristische trekpleister worden. Is de plaatselijke middenstand óók tevreden.

Niks men dalle. Dat is en blijft daar een kathedraal, punt uit, en die moslims kunnen elders gaan bidden.
Oud 12 april 2010, 00:12   #94
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Ik weet niet hoe die affaire in Spanje aan toe ging, maar er moet idd overleg zijn. Ik neem geen standpunt over de gebeurtenissen in maar enkel dat het moet mogelijk zijn om liturgische gebouwen te delen tussen verschillende godsdiensten.
Dat gaat nooit marcheren.
Oud 12 april 2010, 00:12   #95
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
En het probleem is?

Idd geen probleem maar eerder een mooie oplossing .... verschillende geloven onder 1 dak.
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2010, 00:17   #96
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Idd geen probleem maar eerder een mooie oplossing .... verschillende geloven onder 1 dak.
Meerdere haantjes op één mesthoop...Dat word een bloedbad, vroeg of laat, en eerder vroeg dan laat volgens mij.
Oud 12 april 2010, 00:18   #97
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Op welke planeet leef jij gewoonlijk ?!!! ZO naïef zijn ?! Dat bestaat toch niet ?
Oud 12 april 2010, 00:21   #98
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Dat gaat nooit marcheren.
De Heilige Grafkerk wordt gedeeld door verscheidene gewichtige christelijke geloofsgemeenschappen. Het werkt niet perfect en soms belandt er al eens een monnik in het ziekenhuis, maar de temperatuur kan in Jeruzalem naar het schijnt soms hoog oplopen.
Oud 12 april 2010, 00:24   #99
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Meerdere haantjes op één mesthoop...Dat word een bloedbad, vroeg of laat, en eerder vroeg dan laat volgens mij.
Waarom zou dat een bloedbad worden? We zijn hier in het westen toch best geciviliseerde mensen? Het enige nadeel dat ik zie is de inrichting. Voor moslims: oosterse decoratie, tapijt, zuiltjes, een spreekgestoelte, meestal vierkant/rechthoekig. Voor katholieken: veel beeldjes, een T-vorm, stoelen. Voor protestanten: vooral geen beeldjes, ander altaar, bijbel centraal. Voor boeddhisten: kussentjes, wierook, standbeeldjes. &c.

Laatst gewijzigd door lombas : 12 april 2010 om 00:50.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2010, 00:46   #100
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niks men dalle. Dat is en blijft daar een kathedraal, punt uit, en die moslims kunnen elders gaan bidden.
Zijt maar gerust, de bisschop van Córdoba heeft al lang zn veto uitgesproken, géén mohammedanen in zijn kathedraal, de Spaanse mohammedanen hebben al in't lang en breed hun 'verontschuldigingen' aangeboden en 'beloofd' dat 't niet meer zal gebeuren, dat 'zij' met dat hele 'gedoe' niets te maken hebben en dat ze het interreligieus 'debat' niet willen verstoren.

Vooralsnog zal er niks, niemendal 'gedeeld' worden in de kathedraal van Córdoba! Nè!

Verontschuldigingen (want ze willen wel nog graag meespelen en de kathedraal ooit 'delen', vóór de totale 'overname' natuurlijk:

Los turistas musulmanes detenidos lamentan los incidentes en la Mezquita de Córdoba

Njet zegt de bisschop:

El nuevo obispo de Córdoba, Demetrio Fernández el pasado 20 de marzo durante unas palabras mencionó que no es posible la utilización compartida de esta mezquita por musulmanes y cristianos.

...en nóg een njet van de aartsbisschop:

El arzobispo, en declaraciones a la agencia vaticana Asianews, agregó que el uso de un edificio común por varias comunidades "es problemático".
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be